Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW

Den billigste BMW 5-serieutgaven innfrir på nesten alle fronter.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper og -glede

+ Komfort

+ Åttetrinns automatkasse

+ Kvalitetsfølelse

- Blir fort veldig dyr

Forrige 5-serie var en herlig bil, men den nye er bedre i alt. Vi har allerede delt ut seksere til flere sedanmodeller, som 530dA og 535i.

Nå snakker vi derimot om stasjonsvogn og om motorversjonen som virkelig gjelder i Norge, nemlig den billigste: 520d med toliters dieselmotor og 163 hk.

I testbilens tilfelle snakker vi også om automatgir. Den norske importøren kan fortelle at så godt som alle vil ha det i sin 5-serie.

Med andre ord er testbilen selve norgesutgaven av 5-serie, både i karosseriform og drivverk.

Er en BMW 520d for dyr? Her er 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.



Kjøreegenskaper: 6

BMW har en tradisjon å ta vare på når det gjelder kjøreegenskaper. Det skal være sporty, og særlig styrefølelsen og måten bilene gir tilbakemeldinger på er generelt på toppnivå i de enkelte bilklassene BMW er representert.

Det har av og til gått ut over komforten. Men slik er det ikke lenger.

Testbilen har standardunderstell, og det passer til "alt". Ikke engang 19-tommershjulene (ekstrautstyr, 17-tommer er standard) greier å ødelegge fjæringens og dempingens evne til å "file ned" alle de kvasse kantene bygater og slitte landeveier er fulle av.

SJÅFØRENS BIL: BMW 5-serie stasjonsvogn har relativt god plass, men fortsatt er sjåføren viktigst for BMW. Kjøregleden er på topp.

SJÅFØRENS BIL: BMW 5-serie stasjonsvogn har relativt god plass, men fortsatt er sjåføren viktigst for BMW. Kjøregleden er på topp. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På landeveien er den komfortabel og stødig, men er veien slitt, viser de store hjulene sporingstendenser.

Det er likevel når svingene kommer tett at BMW 520dAT viser fram sin aller beste side. Den veier 1,8 tonn, men føles ikke tung. Den er tett på 5 meter lang, men føles ikke stor. Den føles bare bra - styringen er knivskarp og balansen perfekt.

Kjøreopplevelsen er rett og slett best i klassen.

Sammen med sportsautomatkassen med åtte trinn følger også padleårer på rattet for manuelle girskift. De fungerer meget bra og setter en ekstra spiss på inspirert kjøring.

Også to knapper som lar deg velge mellom innstillingene normal, sport og sport pluss, bidrar til kjøregleden. I testbilen regulerer det styre-, gir- og gassrespons, og i sport pluss slippes også støttesystemene opp (fås også i versjon som regulerer demperne i tillegg).

Motor: 5

BMWs tolitersdiesel er en etter hvert aldrende motor, men det merkes bare på ett område: Den knurrer mer aggressivt enn nyutviklede motorer.

STORT NOK? Bagasjerommet rommer 560 liter under bagasjeskjuleren. I BMW-sammenheng er det mye, men det skremmer ingen konkurrenter.

STORT NOK? Bagasjerommet rommer 560 liter under bagasjeskjuleren. I BMW-sammenheng er det mye, men det skremmer ingen konkurrenter. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med 163 hk og 380 Nm er den både på papiret og i virkeligheten sterk nok til å gi en grom bil det skyvet den fortjener. Særlig fin er responsen: Små bevegelser med høyrefoten er nok til alle slags normale fartsøkninger.

Tekniske data og testdata BMW 520dAT

  • MOTOR, CM3:1995
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:163/3250
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:380/1750
  • EGENVEKT, KG:1790
  • TILHENGERVEKT, KG:2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:490/186/148
  • BAGASJEROM, LITER:560-1670
  • DEKKDIMENSJON:225/55R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,53
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:139
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,1
  • TOPPFART, KM/T:212
  • PRIS FRA, KR:546 200
  • PRIS TESTBIL, KR:925 640

Testdata:

  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:5,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:7,8
  • STØY TOMGANG, dBA:46,3
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,4
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,6
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,62

Inne i 520d forsvinner knurrelyden i annen kjørestøy ganske så fort, og åttetrinnsautomaten sørger ved normalt pådrag for å legge inn et høyere gir lenge før turtallet blir høyt.

Åttetrinnskassen er en av de aller beste automatkassene på markedet. Den girer mykt, nesten umerkelig, ved rolig kjøring. Er du tung på gassen, eller velger den manuelle funksjonen, er den kjapp.

Ytelser: 5

Vi har tidligere beskrevet denne motoren som en skikkelig kraftpakke i biler som 320d sedan og 320dA Coupé. I disse modellene skal du være kravstor hvis du mener at du trenger veldig mye mer motorstyrke.

I den større og tyngre 520dAT går det litt roligere for seg, men fortsatt fort nok til at den er blant de raskeste blant store stasjonsvogner med tolitersdiesel. På norsk landevei føles den aldri undermotorisert.

Like fullt går den litt langsommere enn ventet. Målt mot for eksempel Mercedes E 200 CDI T automat (fem trinn) er BMW-en "bare" 6-7 tiendedeler raskere i kickdownakselerasjon fra både 60 til 100 km/t og 80 til 120 km/t (se tidene for 520d i tabellen).

Stasjonsvogna er også en god del tregere enn en 520dA sedan vi tidligere har akselerasjonstestet. Ettersom forskjellen er større enn noen kilo ekstra for stasjonsvognhekken kan forklare, antar vi at motoren trenger flere mil på seg før den "løsner". Testbilen hadde nemlig svært få kilometer på telleren.

Eksteriør: 5

BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.

Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruta skråner slakt mot hekken - her er sportslig design prioritert før maksimal plass. Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill.

FØRSTE KLASSE: Med skinnseter, automatgir og navianlegg er på plass, gir BMW 5-serie en kvalitetsfølelse av aller beste luksusbilklasse. Men det koster en hel del ekstra.

FØRSTE KLASSE: Med skinnseter, automatgir og navianlegg er på plass, gir BMW 5-serie en kvalitetsfølelse av aller beste luksusbilklasse. Men det koster en hel del ekstra. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi er sikkert farget av å bo i stasjonsvognlandet framfor noe, men vi synes 5-serie Touring ser bedre ut enn sedanen. Et like stort designsprang som forgjengeren er nyheten uansett ikke.

Interiør: 5

La oss med en gang ta et lite forbehold når det gjelder interiøret. Samtlige av importørens 5-seriemodeller som vi har testet til nå, har nemlig hatt ekstrautstyr for flere hundre tusen kroner.

Om ikke alt har gått til møbelsnekring og fancy passasjerelektronikk, gjør slike summer uansett noe med helhetsinntrykket.

Det er to grunner til at vi likevel deler ut god karakter. Den ene er at de fleste 5-serieeiere uansett spanderer skinnseter, automatgir og navianlegg på bilen sin. Nettopp disse tre kryssene på ekstrautstyrslista er de viktigste for å øke godfølelsen.

Den andre er - uansett utstyrsnivå - at finish, materialvalg og byggekvalitet definitivt er kommet opp i ypperste klasse. BMW har definitivt gått lei av å høre at Audi har bedre kvalitetsfølelse i sine biler enn BMW.

Den nye 5-serie er en stor bil og har derfor stort sett bra plass. Men på nivå med Mercedes E-klasse er den ikke. På grunn av kraftige konturer i baksetet er det best egnet for to, og bagasjerommet er både smalere og kortere enn i konkurrenten.

Komfort: 5

Vi har nevnt det allerede - det er det høye komfortnivået som virkelig overrasker i den nye 5-serien. Den er svært nær den absolutte toppen: Støynivået er lavt, girskiftene myke, det er lett å finne perfekt sittestilling.

Ikke minst er understellet følsomt, selv med 19-tommersfelger med gummi omtrent like tykk som et par runder isolasjonstape.

Dekkvalget ødelegger imidlertid litt av roen i bilen, og vi anbefaler ikke de laveste og bredeste dekkene til dem som vil ha best mulig komfort i sin 5-serie. Vi har tidligere kjørt 5-serie med 17- og 18-tommere, og mener at disse alternativene gir en bedre miks av komfort og gode kjøreegenskaper på norske veier.

GODT VALG: 520dAT er den billigste 5-seriestasjonsvogna, men har ingenting fattigslig over seg.

GODT VALG: 520dAT er den billigste 5-seriestasjonsvogna, men har ingenting fattigslig over seg. Foto: Egil Nordlien HM Foto

BEST FOR TO: Kraftige konturer i baksetet gjør at det passer best for to. Beinplassen er ok, men ikke mer.

BEST FOR TO: Kraftige konturer i baksetet gjør at det passer best for to. Beinplassen er ok, men ikke mer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De som søker både komfort og sportslighet, bør heller vurdere å bruke 14.400 kroner på Dynamic Damper Control, som lar deg stramme opp understellet med et tastetrykk.

Sikkerhet: -

I skrivende stund er ikke den nye 5-serie kollisjonstestet av Euro NCAP, og vi setter derfor ingen delkarakter.

5-serie har imidlertid svært høyt sikkerhetsnivå, med mye utstyr som skal gjøre kjøreturen tryggere, og en eventuell kollisjon litt mindre skadelig.

Det som ikke er standard, står BMW klar til å gi deg i bytte mot en bunke tusenlapper. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående er bare noen eksempler.

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du ser bilen ovenfra, så du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.

Pris/utstyr: 4

Så er vi kommet til det som kan legge drømmen om en stor BMW i grus: Pengene.

Med en startpris på 546.200 kroner for vår 520dAT koster den 150.000 til 200.000 kroner mer enn like rommelige og tilstrekkelig motorsterke "folkestasjonsvogner" med automatgir.

Det er mye.

Legg til at selgeren vil forklare deg at en 5-serie bare må ha skinn (22.300 kroner) og navianlegg (21.500 kroner), i tillegg til automatgir, så begynner det å balle på seg. Og da har vi ennå ikke nevnt adaptive xenonlys (15.280 kroner) og parkeringssensorer (6950 kroner) og en rekke andre fine ting bilen kan utstyres med.

Like fullt: BMW 520dAT har egenskaper som gjør at den kan forsvare en høy pris, og en fornuftig utstyrt bil vil formodentlig holde seg godt i pris.

Har du enda mer penger du ønsker å bruke på en BMW? Sjekk vår test av BMW X5 3,0d.

Miljø: 5

Bilen er stor og har gode ytelser. Normalt betyr det høyt forbruk.

Men 520dAT er oppgitt til å bruke 0,53 l/mil i den pålagte EU-syklusen. Det er lite for en stor bil med automatgir.

Litt for lite, skal det vise seg, når vi utsetter den for vår faste, 20 mil lange forbrukstestrunde. Der trenger den 0,62 l/mil. Med tanke på størrelse og ytelse er det likevel et greit resultat, for familiestasjonsvogner med tolitersdiesel havner i all hovedsak mellom 0,5 og 0,6 l/mil i denne løypa. Og de har sjelden automatgir og går enda sjeldnere såpass fort.

DESIGN FØR PLASS: En sportslig framtoning er prioritert foran plass helt bakerst. 5-serie stasjonsvogn er derfor trangere enn konkurrenten Mercedes E-klasse.

DESIGN FØR PLASS: En sportslig framtoning er prioritert foran plass helt bakerst. 5-serie stasjonsvogn er derfor trangere enn konkurrenten Mercedes E-klasse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 546000

Konklusjon

Karakter: 6

Totalkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene. Den forteller hvordan bilen som helhet står seg mot konkurrentene da testen ble gjennomført.

Derfor er det enkelt å finne fram sekseren til BMW 520dAT. 5-serie stasjonsvogn setter en ny standard for store stasjonsvogner, også målt mot direkte konkurrenter som Mercedes E-klasse og Audi A6 (ny versjon av A6 kommer i 2011).

Og 520d er en utmerket utgave. Det er ingenting trist eller svakelig ved den billigste utgaven. Tvert imot: Dette er den rette BMW 5-serieversjonen i Norge.

Les også:

Her er alle våre BMW-tester

Her finner du over 500 biltester

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 5-serie Se flere saker fra: De beste av de beste bilene
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning