Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil

Man tar en vellykket coupécabriolet og tilsetter et stykk råsterk sekssylindret dieselmotor. Resultatet er pur nytelse.

Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stivt og stabilt karosseri

+ Elegant takløsning

+ Sportslige veiegenskaper

+ Fin cabrioletfølelse

+ Gode ytelser og kultivert motor

- Kostbar i 325dA-versjon

- Delvis dyrt ekstrautstyr

- Liten bagasjeplass med taket nede

BMW 325 dA Cabriolet

BMW 325 dA Cabriolet Foto: Terje Bjørnsen

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 2993
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 197/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 430/1300-3250
  • EGENVEKT, KG: 1830
  • TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 458/178/138
  • BAGASJEROM, LITER: 210-350
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/45-17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 168
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8
  • TOPPFART, KM/T: 233
  • PRIS FRA, KR: 667 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 876 040

BMW 3-serie cabriolet har fått en liten facelift og fremstår som en av de mest vellykkede fire-seters cabrioletene med ståltak. Som vanlig er ett knappetrykk alt som skal til for å gjennomføre en rask forvandling fra fire-seters coupé til cabriolet.

Og selvfølgelig med den presisjonen og soliditeten du forventer ifølge prislapp og sydtysk ingeniørtradisjon.

Les også test av 12 takløse biler .

For direkte billig er 3-serie cabriolet nemlig ikke.

Med to-liters bensinfirer på 170 hk er startprisen 513 000 kroner, mens utgangspunktet for vår testbil med tre-liters dieselsekser og sekstrinns automat er snaut 670 000 kroner.

Typiske konkurrenter:

Kjøreegenskaper: 5

BMW 3-serie hører med til de mest velkjørende bilene på markedet, og cabrioletversjonen gjør ikke skam på sine søsken. Selv uten avstivende takkonstruksjon takler bilen ujevnheter og svingbelastninger uten å knirke eller kny.

Det er spesielt imponerende siden bilen hadde M-sport utstyrspakke. Og selv om det ikke er sportsunderstell i den pakken, gjør dekk i dimensjon 225/35-19 foran og 255/30-19 bak sitt til å utfordre hjuloppheng og karosseristruktur.

Med Active Steering (14 600 kroner) blir den totale kjøreopplevelsen utpreget sportslig, kombinert med svært høy aktiv sikkerhet. Det er så vidt det knepper i ESP-systemet i vår unnamanøvertest.

Her er bilene med best kjøreegenskaper.

Motor: 6

BMW 325 dA Cabriolet

BMW 325 dA Cabriolet Foto: Terje Bjørnsen

I en rekke av misvisende modellbetegnelser fra BMW, er 325d en av dem vi liker best. Her skjuler det seg en helt ustresset tre-liters turbodiesel med seks sylindre i rekke.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 8,2
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,8
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,4
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 6,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 8,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 11,1
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,5
  • STØY TOMGANG, dBA: 47,8
  • STØY 50 KM/T, dBA: 63,5
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,6
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,66

197 hk ved 4000 o/m og 430 Nm mellom 1300-3250 o/m sørger for en svært harmonisk kraftutvikling, og gjør jobben uhyre enkel for den seks-trinns automatkassen.

Det er masse kraft på lave turtall, og det er egentlig bare for å nyte den potente sekserklangen med taket av (ja, selv med diesel ¿) at du bryr deg om å gire selv.

Ytelser: 5

Med den tilsynelatende litt dovne karakteren til dieselmotoren, blir vi forbløffet over testresultatene. De viser nemlig at bilen går kjappere enn det føles. Vår 0-100 km/t-test går på 8,2 sekunder, tett på fabrikkens oppgitte 8,0 sekunder.

Slik tester vi bil.

Viktigere er det at bilen dundrer av gårde i mellomakselerasjonen, som om den ganske betydelige vekten på 1830 kilo med fører nesten ikke eksisterer.

Kickdown fra 60-100 km/t går på spreke 4,4 sekunder, mens bilen med kassen låst i 4. gir bruker 5,8 sekunder og fra 80-120 km/t i 5. gir 8,4 sekunder.

Det forteller hvorfor automatgiret ikke bryr seg om å gire ned før du presser gassfoten solid mot gulvet, her er det moment så det klarer seg.

Eksteriør: 4

M-optikk og store hjul gjør sitt til et tøft utseende, men fortsatt blir bilen litt lang og flat med taket nede - en utfordring for alle fire-seters coupécabrioleter.

Juryen er også noe splittet i sitt syn på designet med taket på - det finnes konkurrenter som etter vår mening skiller seg mer og bedre ut fra sedan- eller coupémodellene enn dette.

Interiør: 4

3-serie cabriolet har fått mer moderne BMW-uttrykk innvendig og hever seg på det. Forsetene er stedet å være, særlig i vår testbil med sportsseter (med i M-pakken til 33 500 kroner) og sort Dakotaskinn (18 000 kroner).

BMW 325 dA Cabriolet

BMW 325 dA Cabriolet Foto: Terje Bjørnsen

Bakseteplassen er grei for biltypen, men ikke noe sted å oppholde seg lenge. Bilen trenger vindavviseren over baksetene for å være behagelig å kjøre åpen på motor- eller landevei.

BMW 325 dA Cabriolet

BMW 325 dA Cabriolet Foto: Terje Bjørnsen

Takkonstruksjonen tar sin solide andel av bagasjerommet, og under kappen som er tiltenkt bagasje med taket nede går det beskjedne 210 liter. Vipper du den opp og har taket på, får bagasjerommet en mer fornuftig coupéfasong og rommer 350 liter.

Komfort: 5

3-serie har i utgangspunkt et velavstemt understell, og i cabrioletversjonen er det ikke noe å klage over. Selv med de store og lave dekkene går det snilt over alt annet enn skarpe tverrskjøter.

Støynivået er ikke spesielt imponerende, snaut 70 dBA i 100 km/t er nesten småbilstandard. Men det viktigste for cabrioleteieren er nok at komforten er førsteklasses med taket gjemt i bagasjerommet.

Hvor mye luft du vil ha i håret avgjøres av ulike kombinasjoner av sidevinduer og vindavviseren. Selv kjølige dager blir fine cabrioletdager med vinduene opp og et klimaanlegg som fyrer godt i kupeen.

Sikkerhet: 5

Det har ikke vært gjennomført noen egen EuroNCAP-test av BMW 3-serie cabriolet.

I 2005-testen av sedanmodellen fikk bilen toppkarakter for beskyttelse av voksne, og selv om det er strukturforskjeller mellom en modell med fast tak og en med foldetak, antar vi at BMW har tatt nødvendig høyde for dette i den øvrige konstruksjonen av bilen. I tilfelle velt med taket av, har 3-serie cabriolet automatiske veltebøyler bak nakkestøttene i baksetet.

Pris/utstyr: 3

BMW 325 dA Cabriolet

BMW 325 dA Cabriolet Foto: Terje Bjørnsen

I den motor- og utstyrsversjonen vi kjørte, skal du ha ganske dyp lommebok for å bli eier av 3-serie cabriolet.

325 dA starter på snaut 670 000 kroner og selv om du kan nappe unna mye fra utstyrslisten på vår testbil som hadde godsaker for ca. 180 000 kroner, er det fortsatt et minimum å putte rundt 50 000 kroner i utstyr.

Både for å ha glede av bilen når du har den, og for å få den solgt som brukt.

Miljø: 5

BMW oppgir et forbruk på 0,64 l/mil og CO2-utslipp på 168 g/km i EU-miksen. Hadde det ikke vært for at vi har kjørt en del effektsterke BMW-modeller den siste tiden som faktisk ligger nær normforbruket i vår testrute, ville vi sagt at dette var vel optimistisk.

Men igjen blir vi positivt overrasket: På tross av høy vekt, automatgir og gode ytelser, smyger BMW 325dA seg gjennom testløypa på meget respektable 0,66 l/mil. Med mer by- og nærkjøring , steg forbruket til rett over 0,8 l/mil.

BMW 325 dA Cabriolet

BMW 325 dA Cabriolet Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 667000

Konklusjon

KARAKTER 5.

Skal du bruke sparepengene på en fireseters cabriolet med ståltak, blir det på ingen måte feil å labbe til nærmeste BMW-forhandler og peke på 325dA.

Motorens karakter og ytelser passer glimrende til kjøremønsteret bilen innbyr til. Kombinasjonen av sportslighet og komfort er nemlig i akkurat passe balanse for en fire-seters cabrioletmodell.

Dermed er det egentlig bare en innvending mot bilen, nemlig en høy pris.

Les også: Alle våre BMW-tester

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Her er sommerbilene Se flere saker fra: Test: BMW 3-serie
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning