Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen

Skulle vi kjøpt en ny BMW 3-serie i dag, ville det blitt en 320iA

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Motor/automatgir

+ Lavt forbruk for bensinbil

+ Ytelser

- Trenger ekstrautstyr

- Hjulstøy på grov asfalt

Inntil nylig var dieselmotor nærmest enerådende for biler i mellomklassen. Den nye BMW 3-serie hører hjemme i prestisjedelen av denne klassen, sammen med Mercedes C-klasse og Audi A4.

Det er i ferd med å endre seg, blant annet på grunn av endringer i avgiftssystemet og mulig kjøreforbud med dieselbiler ved høy luftforurensningen.

I tillegg jobber så godt som alle bilfabrikker med løsninger som gjør bensinbiler mer attraktive. Særlig handler det om å bringe forbruket ned på dieselbilnivå.

BMW 320i, som har en ny tolitersmotor med TwinPower-turbo, er den bensinbilen i mellomklassen som per i dag greier dette best.

Sverger du fortsatt til diesel, så har vi også testet BMW 3-serie i flere dieselversjoner: 320dA, 320dA EfficientDynamics (forbruksoptimert utgave) og 316dA.

I disse sakene finner du også mer om nyhetene i den nye 3-serien (detaljene blir bare delvis gjentatt i denne testen).

Kjøreegenskaper: 6

Dette er området BMW selv sier de skal være best på. Og det er de med den nye 3-serien.

Det er mye som imponerer, men framfor alt handler det om allsidighet og kapasitet.

Dette er den første 3-serien vi tester med Adaptive Drive, som gir økte muligheter for tilpasning av understell og styring. Det er en pakke som absolutt er verdt å vurdere.

FREKKERE: Hekken minner om en småfrekk, litt krympet variant av 5-serie. FOTO: Petter Handeland

FREKKERE: Hekken minner om en småfrekk, litt krympet variant av 5-serie. FOTO: Petter Handeland

Allsidigheten har den i den forstand at bilen greier en vanskelig spagat: Den kan te seg skikkelig sportslig. Eller den kan være ordentlig langturvennlig.

Dette regulerer du selv ved å trykke deg gjennom fire ulike kjøremodus, som går fra Eco Pro (reduserer forbruk blant annet ved å regulere gassrespons og automatgiret), via normal til Sport og Sport+.

Trinn for trinn strammer bilen seg opp i styring, gass- og girrespons og understell, og gir i tillegg mer slipp i stabilitetselektronikken.

Og dermed er vi over på kapasitet. Siden 3-serie tåler veldig mye mer enn det norske fartsforhold innbyr til, er det i kjøreøvelsene på lukket bane vi for alvor får kjenne på den.

I den doble unnamanøveren (elgtesten) vi kjører alle testbiler igjennom, tar BMW 320i seg uproblematisk gjennom kjeglene i hastigheter som ellers er forbeholdt rendyrkede sportsbiler.

Styringen er svært presis, og bilen er svært stabil og lett å håndtere.

Motor: 6

LAV OG BRED: Fronten får den nye BMW 3-serie til å se mer sportslig ut enn den forrige. FOTO: Petter Handeland

LAV OG BRED: Fronten får den nye BMW 3-serie til å se mer sportslig ut enn den forrige. FOTO: Petter Handeland

BMWs nye firesylindrede motorer fortrenger de sekssylindrede. Mange BMW-fans vil synes at det er trist.

TEKNISKE DATA BMW 320iA

  • MOTOR, CM3: 1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 184/5000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1250-4500
  • EGENVEKT, KG: 1495
  • TILHENGERVEKT, KG: 1500/695
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/181/142
  • BAGASJEROM, LITER: 480
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50 R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 138
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,6
  • TOPPFART, KM/T: 235
  • PRIS FRA, KR: 399 900 (man.), 423 600 (sportsaut.)
  • PRIS TESTBIL, KR: 626 210

Men sørg ikke for lenge. Du mister sekserklangen, men du får ting som erstatter savnet. Det viktigste er det BMW kaller TwinPower.

Enkelt forklart er dette en totrinnsturbo som skal sørge for gode ytelser nesten fra tomgangsturtall og helt til rødmerkinga på turtelleren.

Dreiemomentet på 270 Nm er tilgjengelig fra 1250 o/min og er der helt til 4500 o/min. Deretter står alle de 184 hestekreftene klare til den siste spurten opp mot turtallssperra.

I praksis betyr det at motoren alltid er reaksjonsvillig.

I testbilen er motoren koblet til sportsutgaven av BMWs åttetrinnsautomat. Den koster 23.700 kroner ekstra, men vi anbefaler at du koster på deg den.

Den velger nemlig alltid rett gir, og du merker knapt at den girer. Dessuten skal den ifølge BMW til og med gi lavere forbruk enn med manuelt gir.

År det gjelder støy, er BMWs nye bensinmotor i en annen divisjon enn merkets aldrende (men stadig foredlede) dieselmotorer. Mens dieselmotoren er grov i målet på tomgang og knurrende i lav fart, er bensinmotoren veldig stille.

Ytelser: 6

Som vi har vært inne på: Det har vært langt mellom mellomklassebiler med bensinturbo på rundt 2 liter på det norske markedet de siste årene. Vi har ikke mye å sammenligne med.

STØRRE: Den nye BMW 3-serie er større enn forgjengeren. Det merkes best i baksetet og bagasjerommet, som er oppgitt til 480 liter. FOTO: Petter Handeland

STØRRE: Den nye BMW 3-serie er større enn forgjengeren. Det merkes best i baksetet og bagasjerommet, som er oppgitt til 480 liter. FOTO: Petter Handeland

Nærmest av det vi har kjørt, er Audi A4 1,8 TFSI med 170 hk. Audien går veldig godt, men ikke overraskende er BMW 320i enda raskere.

TESTDATA BMW 320iA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 7,8
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 6,9
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 9,4
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,2
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 5,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,3
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,1
  • 80-120 KM/T, 7. GIR: 12,7
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 39,6
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,8
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61

Bestenoteringen for 60-100 km/t er 4,2 sekunder, mens 80-120 km/t tar 5,4 sekunder (se tabell). 0-100 km/t greide vi på 7,8 sekunder (fabrikkens tall er 7,6 sekunder).

Tolitersturboen er også merkbart raskere enn dieselbroderen BMW 320dA med 163 hk og 380 Nm (hhv. 4,9 og 6,2 sekunder for 60-100 og 80-120 km/t).

Ved normal bruk på norske veier gir kreftene i BMW 320i en opplevelse av at bilen ruller (raskt) nesten uten at du trykker på gassen. Følelsen er påfallende i denne bilen.

Eksteriør: 5

Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designen på den nye 3-serie.

BMW har bevisst lagt vekt på at fronten skal se lav og bred ut. På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden.

Hekken ser kompakt ut og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie. Testbilens 18-tommere tar seg ekstra godt ut.

Interiør: 5

BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet. Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet.

Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat.

BRA TALL: ...og god bokstav. Hadde valget stått mellom en 320i og en 320d, ville vi valgt bensinbilen. FOTO: Petter Handeland

BRA TALL: ...og god bokstav. Hadde valget stått mellom en 320i og en 320d, ville vi valgt bensinbilen. FOTO: Petter Handeland

Stasjonsvogna må vi vente enda noen uker på, men 480 liters bagasjerom er godkjent for en sedan. Legger du til 2230 kroner, får du også nedfellbar, tredelt bakseterygg (40/20/40).

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner. Det er enkelt, oversiktlig og har solid kvalitetsfølelse.

iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.

Komfort: 5

I de første testene av den nye 3-serie trakk vi for stram og kontant fjæring over skarpe kanter i lav fart (se lenker tidlig i saken). Disse bilene hadde standardunderstell.

Denne bilen har derimot adaptivt M-understell (del av Adaptive Drive-pakken til knapt 15.000 kroner), der fastheten i demperne endres automatisk ut fra kjørestil og underlag eller når du velger en annen kjøremodus per tastetrykk.

Vi opplever det adaptive understellet som merkbart mer følsomt og smidig over skarpe ujevnheter enn standardunderstellet, til tross for at testbilen ruller på større hjul (18-tommere) enn de 3-seriene vi tidligere har prøvd.

I tillegg er bensinmotoren tilnærmet stille sammenlignet med den litt for grove dieselen i 320d.

På grov asfalt er det ganske markert veistøy i bilen. I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget over krappe ujevnheter. Begge deler er litt overraskende i en ny bil fra et statusmerke.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet BMW 3-serie. Resultatene viser at den tyske nyheten er en av de aller tryggeste bilene i sin klasse.

For dem som sitter i bilen, er prosentscoren faktisk bedre enn for Volvo V60, som ble kåret til best i sin klasse i fjor. Bare fotgjengersikkerheten er svakere for BMW-en.

I tillegg vil vi si at bilens svært ryddige oppførsel ved simulering av kritiske situasjoner er et sikkerhetspluss i seg selv (se delkapittel om kjøreegenskaper).

FINT, MEN DYRT: Om grunnprisen ikke er ufin, så blir BMW 320i fort en dyr bil når du begynner å plusse på utstyr. Testbilen har ekstrautstyr for over 200.000 kroner, og da blir det riktig lekkert. FOTO: Petter Handeland

FINT, MEN DYRT: Om grunnprisen ikke er ufin, så blir BMW 320i fort en dyr bil når du begynner å plusse på utstyr. Testbilen har ekstrautstyr for over 200.000 kroner, og da blir det riktig lekkert. FOTO: Petter Handeland

Totalkarakteren fra EuroNCAP ble - selvfølgelig - fem av fem stjerner. Det er normalen, ikke unntaket, for nye biler i dag.

Pris/utstyr: 3

Fraprisen på 423.600 kroner for BMW 320i med sportsautomat har vi egentlig ikke store innvendinger til. Den har mer enn nok kjøreglede og ytelser til å forsvare det. Siden nyheten har vokst, har den også tilstrekkelig med plass.

Det som gir solid trekk, er at bilen vil føles ribbet til denne prisen. Det må ekstrautstyr til for at pakken skal bli "riktig". Ganske mye ekstrautstyr.

Hos BMW er det dyrt.

Nei da, du trenger slett ikke alt utstyret som er stappet inn i vår testbil. Den har ekstrautstyr for over 200.000 kroner (da har vi ikke regnet med automatgiret til 23.700 kroner).

Men du kommer garantert til å ønske deg noe av det. Husk å sette av en hel del ekstra hvis du kjenner suget etter en ny 3-serie. Blant det vi ville ha valgt, er Adaptive Drive-pakken høyt på lista.

Forbruk: 5

BMW oppgir at 320i med automat skal bruke 0,59 l/mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 138 g/km.

For en mellomklasse-bensinbil med så gode ytelser er dette svært gode tall.

Men vi har flere ganger før sett at oppgitte tall ikke nødvendigvis stemmer så godt med virkeligheten når det gjelder bensinturbomotorer i middels store og store biler.

Et eksempel på det er BMW 528iA xDrive, som har en tøffere trimmet utgave av motoren i 320i.

KOMFORTABELT: Automatkassen har åtte trinn, og under normal kjøring merker du fint lite til girskiftene. BMW oppgir at forbruket er lavere med automatgir enn med manuell kasse. FOTO: Petter Handeland

KOMFORTABELT: Automatkassen har åtte trinn, og under normal kjøring merker du fint lite til girskiftene. BMW oppgir at forbruket er lavere med automatgir enn med manuell kasse. FOTO: Petter Handeland

Men 320i greier seg bra - etter vår mening veldig bra: 0,61 l/mil i vår relativt krevende testløype er det laveste forbruket vi har notert for en bensindrevet mellomklassebil (nærmest kommer Audi A4 1,8 TFSI).

Til sammenligning brukte vi 0,51 l/mil da vi kjørte samme løype med dieselbilen 320dA EfficientDynamics.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Jo mer vi kjørte BMW 320iA, desto mindre i tvil ble vi:

Skulle vi kjøpt en ny BMW 3-serie i dag, ville det blitt en 320iA. Den nye bensinturboen ligger et markert trinn over den aldrende dieselmotoren, både når det gjelder kjøreopplevelse, komfort og støy. Raskere er den også.

Med et forbruk i området 0,6 l/mil er nå også den biten i orden.

Totalpris med ekstrautstyr er et av svært få minuspunkter. Dette er en helstøpt pakke.

Les også:

Flere tester av BMW 3-serie

Alle våre BMW-tester

Vi har testet nesten 600 biler

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 423600

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: De beste bilene til under 400.000 kroner
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag