Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester

BMW 3-serie er en kjøreglad bil, men med bakhjulsdrift er effektiviteten noe begrenset på vinterstid. Firehjulsdrift løser det problemet.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegeskapene

+ Ytelser

+ Forbruk

- Diesel med traktorlyd

- Priser på utstyr

Nye BMW 3-serie var uten tvil en av fjorårets store nyheter. Ikke bare kunne den tilby vesentlig bedre innvendig plass enn forgjengeren (et kjent ankepunkt), men den fikk også helt nye bensinmotorer med turbo, som skulle vise seg å gi gode ytelser og lavt forbruk.

Vi snakker om den nye tolitersturboen i 320i og 328i. En særdeles effektiv motor, der fullt dreiemoment er tilgjengelig allerede fra 1250 o/min. 320i har 184 hestekrefter, mens kruttønna 328i har hele 245. Tester av de to finner du ved å klikke på modellnavnet.

Vi har også testet flere dieselversjoner. Fra 316dA med 116 hk via 320dA Efficient Dynamics med 163 hk, opp til 320dA med 184 hk. Nå manglet bare firehjulsdrift.

Kjøreegenskaper: 6

I likhet med alle de andre versjonene av nye 3-serie vi har testet til nå, er vi over oss av begeistring også denne gang. Nesten som forventet er nye 3-serie best i klassen når det kommer til å kombinere sportslighet og fjæringskomfort. Også med firehjulsdrift.

Understellet er en videreutvikling av forrige 3-serie, med en forbedret versjon av den avanserte femarmete bakakselen. Også i nye 3-serie er vektfordelingen rundt 50/50 og en elektromekanisk styring sørger for effektiv energiutnyttelse og presis styring.

Driving Experience Control gir deg mange muligheter til å skreddersy kjøreopplevelsen: Med alt i normalinnstilling har du verdens snilleste bil. Vipper du brytere og girspak i retning sport, blir kjørefølelsen mer engasjerende. Ingen annen bil i denne klassen lar deg i samme grad tilpasse oppsettet til egen kjørestil. Mercedes C-klasse nærmer seg likevel BMW i sportslighet og den nye versjonen av Audi A4 er en morsom bil på veien.

Firehjulsdriften sørger i tillegg for enda bedre framkommelighet, uten at det påvirker drivstofforbruket i spesielt stor grad. Oppgitt drivstofforbruk fra produsentens side hopper opp fra 0,46 til 0,48 l/mil.

På vinterføre blir kjøregleden enda større med xDrive. Under normale forhold går 60 prosent av kreftene til bakhjulene, noe som gir en upreget bakhjulsdrevet karakter.

Systemet kan variere kraftfordelingen mellom for- og bakhjul, men siden innkoblingen er permanent og fordelingen i utgangspunktet fast, får du svært forutsigbare styre- og svingegenskaper på glatt føre.

LEKEKOMPIS: 60% av kreftene sendes i retning bakhjulene. Det gjør BMW 320dA xDrive til en morsom lekekompis på glatt føre, men bidrar også til bedre framkommelighet. FOTO: Petter Handeland

LEKEKOMPIS: 60% av kreftene sendes i retning bakhjulene. Det gjør BMW 320dA xDrive til en morsom lekekompis på glatt føre, men bidrar også til bedre framkommelighet. FOTO: Petter Handeland

Motor: 4

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 8,4
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,3
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,6
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,9
  • 80-120 km/t, 7. gir: 9,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,5
  • Støy tomgang, dBA: 45,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Sist gang vi testet 3-serie med diesel, ga vi den kritikk for grov gange og grovt lydbilde. Resultatet var delkarakter tre på dette feltet.

Slik er toliteren enda, men den den redder seg inn med en bredt arbeidsregister, en herlig girkasse og en feiende flott drivlinje - elementer som vi også tar med i beregningen under motorfeltet.

Girkassa er den samme åttetrinnsautomaten vi gang på gang har roset opp i skyene. Testbilen har sportsautomat (noe som inkluderer girhendler på rattet og gir tilgang til felere kjøremodi) og girer rask og silkemykt.

Ytelser: 5

Du vil aldri savne mer kraft i forbikjøringene om du velger 184-hestersversjonen av tolitersdieselen i 3-serie. Kraftfulle 380 Newtonmeter er tilgjengelig fra 1750 o/min, og motoren er samtidig blant de mest turtallsvillige tolitersdieselene på markedet.

BMW oppgir en 0-100 km/t-tid på 7,5 sekunder, og i våre egne målinger feier den unna 60-100 km/t på 4,8 sekunder og 80-120 km/t på 6,5 sekunder. Det gjør den til en av de raskeste mellomklassebilene med tolitersdiesel og automatgir.

Og da skulle kanskje en sekser vært innenfor rekkevidde, men den glipper ene og alene fordi ytelsene med 163-hestersversjonen er like gode. Man får med andre ord ikke noe igjen for prisen man betaler for de ekstra hestekreftene.

Eksteriør: 5

DET MESTE: Nye 3-serie har fått et innvendig løft, men er fortsatt ganske nøktern. Testbilen hadde utstyr for 160.000 kroner, og har alt man forventer av en bil i denne prisklassen. FOTO: Petter Handeland

DET MESTE: Nye 3-serie har fått et innvendig løft, men er fortsatt ganske nøktern. Testbilen hadde utstyr for 160.000 kroner, og har alt man forventer av en bil i denne prisklassen. FOTO: Petter Handeland

Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designet på den nye 3-serie. BMW har bevisst lagt vekt på at fronten skal virke lav og bred.

Tekniske data:

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 184/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
  • Egenvekt, kg: 1495
  • Tilhengervekt, kg: 1600
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 462/181/141
  • Bagasjerom, liter: 480
  • Standard dekkdimensjon: 205/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,48
  • CO2-utslipp, g/km: 125
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,5
  • Toppfart, km/t: 235
  • Pris fra, kr: 442 700
  • Pris testbil, kr: 602 480

På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden. Hekken virker kompakt og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie.

Som andre BMW-modeller gir M sportspakken bilen et mer sportslig preg både utvendig og innvendig.

Interiør: 5

BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet. Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Sågar med noen centimeter å gå på fram til forseteryggen.

Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat.

Bagasjeromsvolumet er ikke helt på Passat-nivå, men et volum på 480 gir likevel gode plassforhold. Legger du til 2 230 kroner får du også nedfellbar bakseterygg i forhold 40/20/40.

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.

Testbilen har som nevnt M sportspakke som inkluderer blant annet sportsseter, sportsratt og noe annen pynt innvendig.

Komfort: 4

Før vi kjørte nye 3-serie for første gang var vi spent på om nye BMW 3-serie hadde tatt en «5-serie» og flyttet standarden for komfort i sin klasse et par hakk. Svaret var nei. 3-serie holder et ganske normalt komfortnivå sammenlignet med Mercedes C-klasse og Audi A4.

SPORTSPAKKE: Testbilen har M Sportpakke både innvendig og utvendig. Elementene i pakken gir aerodynamiske fordeler og gjør at bilen ser mer sporty ut. FOTO: Petter Handeland

SPORTSPAKKE: Testbilen har M Sportpakke både innvendig og utvendig. Elementene i pakken gir aerodynamiske fordeler og gjør at bilen ser mer sporty ut. FOTO: Petter Handeland

Fjæringen er BMW-typisk; stram og kontant i langsom fart og på mindre ujevnheter. Direkte ubehagelig blir det aldri, men på ruglete vintervei eller på dårlig asfalt er du ikke i tvil om veibanens tilstand. På større humper oppfører bilen seg med tilstrekkelig pondus.

Heller ikke innvendig støy er BMW best på i 3-serie. Vi måler blant annet 67 dBA i 100 km/t, og det er i stor grad dekkstøy vi snakker om.

Det beste bidraget til god komfortfølelse kommer fra sportssetene med rikelige justeringsmuligheter og -monn.

Her finner de fleste seg en god sitteposisjon, mens god støtte og polstring gjør at du kan sitte lenge uten å bli sliten.

Sikkerhet: 6

Nylig trakk testorganet EuroNCAP fram BMW 3-serie som den sikreste bilen i sin klasse, testet i løpet av 2012.

Etter endt test sto den igjen med fem av fem stjerner og meget høyt sikkerhetsnivå for både voksne og barn i bilen. 3-serie er også en av bilene som har gjort det best i kategorien "fotgjengersikkerhet", hvor den scorer hele 78 %. I tillegg har den tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr.

Som standard kommer bilen med front- og sideairbager foran og hodeairbager på siden både foran og bak. BMW ConnectedDrive-systemet inneholder flere viktige aktive sikkerhetselementer som tilleggsutstyr, med blant annet filvarsling og kollisjonsvarsling som mulige tilvalg.

Forbruk: 5

Ifølge normforbruket, skal BMW 320dA xDrive nøye seg med 0,48 liter diesel per mil ved variert kjøring. Som vanlig er det et optimistisk tall når vi sammenligner forbruket i vår faste 20 mil lange forbruksrunde der vi lander på 0,58 l/mil, men et godt resultat tatt de gode ytelsene i betraktning.

Det er uansett ikke verst. 320dA Efficient Dynamics (163 hk) brukte 0,51 l/mil på samme runde, mens 320dA landet på 0,54 l/mil. Merforbruket med firehjulsdrift er med andre ord langt fra skremmende.

HAR VOKST: Sammenlignet med forrige modell, har nye 3-serie vokst i alle retninger. Det merkes på innsiden. FOTO: Petter Handeland

HAR VOKST: Sammenlignet med forrige modell, har nye 3-serie vokst i alle retninger. Det merkes på innsiden. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 3

BMW 3-serie kommer i tre utstyrsversjoner i tillegg til grunnversjonen. De lyder navnene Sport, Luxury og Moderne, noe som også reflekteres i utstyr og designelementer. Alle koster 21 000 kroner.

Som vanlig er prislisten for ekstrautstyr både fristende og tungt fordøyelig for privatøkonomien. Det er ikke vanskelig å få startprisen opp med 150-200 000 kroner. Testbilen har ekstrautstyr for 160 000 kroner, noe som gjør at totalprisen sniker seg over 600 000-kroners grensa. Og den gjør det uten at det på noen måte føles overflødig.

Enkelte ting virker det nærmest gjerrig at ikke er med i standardutstyret. Eksempelvis tåkelys, regnsensor, korsryggstøtte og xenonlys.

Når du først har dypdykket i bankkontoen kan du i det minste glede deg over at en korrekt utstyrt BMW 320d holder seg over gjennomsnittet godt i verdi. Og det skal sies at du kan være bevisst og plukke utstyr som understreker den sportslige kjøreopplevelsen, og klare deg med 50-60 000 kroner ekstra.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er ikke mye å sette fingeren på i BMW 320dA xDrive. En god bil er blitt enda bedre med firehjulsdrift, og sjansen for at du vil trives bak rattet veldig stor.

Vi skulle gjerne sett at BMW tok noen grep med tolitersdieselen. Effektiviteten er blant de aller beste, men den har grovere gange og mer støy enn de beste konkurrentene. Og det er det ingen grunn til i 2013.

XDRIVE: Firehjulsdriften sørger for god framkommelighet, uten at det påvirker drivstofforbruket i spesielt stor grad. FOTO: Petter Handeland

XDRIVE: Firehjulsdriften sørger for god framkommelighet, uten at det påvirker drivstofforbruket i spesielt stor grad. FOTO: Petter Handeland

Prisen er også et ankepunkt, og spesielt på ekstrautstyr. Det lønner seg derfor å velge med omhu.

Les også:

Fotoboksene som tar flest

Familiedrømmen blir billigere

Slik oppdager du kilometerjuks

QUIZ: Kjenner du igjen bilene - BMW spesial?

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Her er bilene med best kjøreegenskaper Se flere saker fra: 20 firehjulstrekkere som har én fantastisk ting felles Se flere saker fra: Fem gode familiebiler med firehjulsdrift
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning