Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna

BMW 320dA Touring er en suveren stasjonsvogn for dem som kjører mer enn de stapper bagasje.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige kjøreegenskaper

+ Veigrep

+ Effektivt automatgir

+ Ytelser

+ Forbruk

+ Kvalitetsfølelse

- Støy fra motor, hjul og understell

- Pris med utstyr

- Trang stasjonsvogn

Rundt åtte måneder etter at den nye BMW 3-serie kom til Norge som sedan, er stasjonsvogna på plass.

Den vil neppe skuffe BMW-entusiaster. Men i testet utgave er den ikke perfekt.

Bilen følger 3-serieoppskriften til punkt og prikke: Egenskapene handler om å gjøre sjåføren fornøyd. Om karosseriet, sporvidde og akselavstand har vokst, er den fortsatt en stasjonsvogn som omslutter de om bord ganske tett.

Maksimale plassforhold finner du i andre biler (lenken leder til samletest fra i fjor).

Så er det heller ikke mest mulig plass det handler om i denne nisjen for snobbete mellomklassestasjonsvogner. Naturlige konkurrenter er stasjonsvognutgavene av Audi A4 og Mercedes C-klasse, med Volvo V60 som en god utfordrer.

Vår første testbil av 3-serie Touring har toliters dieselmotor (320d) med åttetrinns sportsautomat.

Kjøreegenskaper: 6

Vi har kjørt sedanutgaven av 3-serie i flere utgaver, sist i bensinturboutgaven 320i.

Stasjonsvogna veier ifølge vognkortet 70 kilo mer enn en likt motorisert sedan. Under kjøring kjenner vi ingen negativ effekt av ekstravekten.

Det betyr at BMW 3-serie får full pott for kjøreegenskaper. Den svarer kvikt og presist på sjåførens kommandoer, og den har et meget godt og forutsigbart veigrep.

Når det virkelig røyner på, som i våre kjøretester på lukket bane med blant annet slalåm og elgtest, har den en balanse som gjør den lett å kontrollere. Når vi tangerer grensene for veigrepet, stiller bilen med klassens kanskje mest finjusterte sjåførhjelpeelektronikk.

FAMILIELIKHET: Hekken minner om en krympet 5-serie, men vi synes den er hakket frekkere. Skrå bakrute forteller at maksimal plass ikke er et hovedmål for denne stasjonsvogna. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FAMILIELIKHET: Hekken minner om en krympet 5-serie, men vi synes den er hakket frekkere. Skrå bakrute forteller at maksimal plass ikke er et hovedmål for denne stasjonsvogna. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Resultatet er at BMW 320d Touring danser elegant mellom kjeglene også i høye hastigheter.

Testbilen er alvorlig pålesset med utstyr. Noe av utstyret har direkte betydning for kjøreegenskapene. En Adaptive drive-pakke til 14.900 kroner utvider muligheten til å velge passende kjøremodus.

Med enkle tastetrykk blir styringen enda mer direkte, demperne strammer seg til og automatgiret er mer på hugget. I innstillingen Sport+ gir også hjelpeelektronikken større spillerom.

I praksis, ute på norske veier der så vel fartsgrenser som trailere legger premissene for aktuell fart, trives vi godt i komfortinnstillingen. Heller ikke den gjør bilen til en sløv amerikabåt. Så langt der ifra.

Motor: 3

Tolitersdieselen i testbilen har med sine 163 hk en noenlunde avgiftsvennlig trimmingsgrad (den fås også med 184 hk). Dreiemomentet er fullt og helt beholdt. 380 Nm ytes mellom 1750 og 2750 o/min.

Dette er en maskin som stammer fra den gang mest mulig krefter med minst mulig forbruk var det eneste viktigste ved en dieselmotor - gangkultur var ikke prioritert. Det hører man altfor godt.

Ikke bare framstår lydbildet som bortimot ubehøvlet sammenlignet med bensinalternativet 320i. Det er for grovt også om du sammenligner med ferskere dieselmotorer, selv i betydelig billigere biler.

En av markedets beste automatgirkasser gjør det den kan for å rette opp inntrykket. Den sjalter nesten umerkelig mellom girtrinnene, og før du har nådd 40 km/t ved vanlig kjøring, har den lagt inn fjerdegiret.

I kjøremodusene eco og komfort sørger den for å holde turtallet, og dermed forbruket, lavt. I et av de to sportslige modusene er den alltid klar for innsats.

Likevel er ikke denne motoren en splitter ny BMW 3-serie verdig.

Les hvordan vi setter karakterer.

Ytelser: 5

LEVENDE: BMW 3-serie stasjonsvogn legger ikke skjul på sine sportslige ambisjoner. Understellet er fast, og kjøreegenskapene er i toppklasse. FOTO: Egil Nordlien, HM foto

LEVENDE: BMW 3-serie stasjonsvogn legger ikke skjul på sine sportslige ambisjoner. Understellet er fast, og kjøreegenskapene er i toppklasse. FOTO: Egil Nordlien, HM foto

Om vi klager på lydbildet, har vi godord om ytelsene. Det er vanskelig å argumentere fornuftig for at en trenger særlig mye mer krefter i Norge.

TEKNISKE DATA BMW 320d Touring sportsautomat

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 163/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
  • Egenvekt, kg: 1575
  • Tilhengervekt, kg: 1600/745
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 462/181/141
  • Bagasjerom, liter: 495-1500
  • Standard dekkdimensjon: 225/55 R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
  • CO2-utslipp, g/km: 123
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,1
  • Toppfart, km/t: 230
  • Pris fra, kr: 433 200
  • Pris testbil, kr: 633 290

Måledataene viser at 320dA Touring tar seg til 100 km/t på 8,5 sekunder, mens 60-100 km/t går unna på 4,8 sekunder og 80-120 km/t på 6,4 sekunder.

Resultatene er litt svakere enn for sedanutgaven med samme motor. Det kan skyldes de ekstra kiloene og litt svakere aerodynamikk, men trolig også at testbilen er splitter ny (gått rundt 150 mil) og på ingen måte innkjørt.

Like fullt er dette den aller kjappeste stasjonsvogna vi har testet med dieselmotor i tolitersklassen og automatgir de siste tre årene.

Sammenligner vi med bensinbroderen 320i (sedan), ser vi at dieselbilen er mellom 0,6 og ett sekund tregere i de ulike akselerasjonsøvelsene.

Eksteriør: 5

Vi falt aldri helt for utseendet til den forrige BMW 3-serie. Ikke faller vi i staver over designen til modeller som X1 og 1-serie heller.

Men med 3-serie Touring synes vi BMW har lyktes. Sett forfra ser den bredere og lavere ut enn den er. Lyktene ser akkurat passe truende ut.

Bakfra minner den om en krympet 5-serie Touring - bare litt frekkere.

Fallende taklinje og skrå bakrute viser at også stasjonsvognutgaven av 3-serie skal være sportslig.

PÅKOSTET: Testbilen har ekstrautstyr for 200.000 kroner, og da har vi ikke regnet med automatgiret. Skinninteriøret plusser alene på prisen med rundt 20.000 kroner. Den grunnleggende kvalitetsfølelsen er solid, og betjeningen er lett å lære seg. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

PÅKOSTET: Testbilen har ekstrautstyr for 200.000 kroner, og da har vi ikke regnet med automatgiret. Skinninteriøret plusser alene på prisen med rundt 20.000 kroner. Den grunnleggende kvalitetsfølelsen er solid, og betjeningen er lett å lære seg. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Interiør: 4

TESTDATA BMW 320d Touring sportsautomat

  • 0-100 km/t, sek.: 8,5
  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,7
  • 60-100 km/t, 6. gir: 7,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 6,4
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,4
  • Støy tomgang, dBA: 47,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,53

De ovenfor nevnte designtrekkene røper at BMW 3-serie Touring ikke er verdens mest rommelige stasjonsvogn. Den gode nyheten for BMW-fans er likevel at plassforholdene er bedre enn på den forrige modellen.

Bagasjerommet har et oppgitt volum på 495 liter, som i og for seg ikke høres så verst ut og som er omtrent på linje med hovedkonkurrentene Audi A4 og Mercedes C-klasse.

Bagasjerommet er imidlertid ikke veldig langt. I bredden tar hjulbuer og BMWs avanserte bakhjulsoppheng en god del av plassen på hver side. Derfor oppleves dette som et ganske trangt bagasjerom.

Kupeen er intim, men bakseteplassen er merkbart bedre i den nye 3-serie enn i den gamle. Det er nok beinplass til en person på 185 cm bak en like høy sjåfør. Baksetet er formet for at to skal sitte godt - en tredjemann vil verken ha god plass eller særlig god komfort.

Familier med gener for lang rygg, bør trolig ikke velge det store soltaket som stjeler noen centimeter takhøyde.

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner. Det er enkelt, oversiktlig og har solid kvalitetsfølelse.

iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet, og delvis i head-up-displayet i frontruta dersom bilen har det. Betjeningssystemet kjennes intuitivt i bruk.

Komfort: 3

BMW 3-serie er en stram kar. Understellet legger ikke skjul på at bilen har ambisjoner i sportslig retning.

Vi har trukket flere av de tidligere testede sedanmodellene for stram og kontant fjæring over skarpe kanter i lav og middels fart. Testbiler med adaptivt M-understell (del av Adaptive drive-pakken til 14.900 kroner) har vi imidlertid opplevd som markert bedre på dette punktet.

SPARER DRÅPER: Automatgiret har åtte trinn og sørger for at BMW 320dA Touring alltid er i rett gir. Det gir lavt forbruk ved vanlig kjøring, og ganske så heftig fraspark hvis du trykker deg fram til et sportsprogram. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

SPARER DRÅPER: Automatgiret har åtte trinn og sørger for at BMW 320dA Touring alltid er i rett gir. Det gir lavt forbruk ved vanlig kjøring, og ganske så heftig fraspark hvis du trykker deg fram til et sportsprogram. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Vår 320dA Touring har også tilpasningsdyktige dempere, selv med testbilens 18-tommershjul synes vi at den er tilstrekkelig smidig over forskjellige typer ujevnheter.

Derfor synes vi Adaptive drive-pakken framstår som noe som er verdt å vurdere for dem som skal kjøpe 3-serie.

Det er markert hjulstøy i 320dA Touring, og støymåleren viser større utslag på samme asfaltparti i nøyaktig samme hastigheter i stasjonsvogna enn i sedanen.

I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget over krappe ujevnheter. Begge disse støykildene er litt overraskende i en ny bil fra et statusmerke.

Lyden fra motoren har vi allerede klaget på i motorkapittelet.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet sedanutgaven av BMW 3-serie. Resultatene viser at den tyske nyheten er en av de aller tryggeste bilene i sin klasse.

For dem som sitter i bilen, er prosentscoren faktisk bedre enn for Volvo V60, som ble kåret til best i sin klasse i fjor. Bare fotgjengersikkerheten er svakere for BMW-en.

I tillegg vil vi si at bilens svært ryddige oppførsel ved simulering av kritiske situasjoner er et sikkerhetspluss i seg selv (se delkapittel om kjøreegenskaper).

Totalkarakteren fra EuroNCAP ble - selvfølgelig - fem av fem stjerner. Det er normalen, ikke unntaket, for nye biler i dag.

Pris/utstyr: 3

Fraprisen på 433.200 kroner for BMW 320d stv. med sportsautomat har vi egentlig ikke store innvendinger til. Den har mer enn nok av kjøreglede og ytelser til å forsvare det.

Det som gir solid trekk, er at bilen vil føles ribbet til denne prisen. Det må ekstrautstyr til for at pakken skal bli "riktig". Ganske mye ekstrautstyr.

Hos BMW er det dyrt, selv om det tilbys en del utstyrspakker som hver for seg ikke er hårreisende priset.

STØRRE: Men ikke veldig stort. BMW oppgir at bagasjerommet rommer 495 liter, men det er ikke veldig langt og hjulhusene på hver side stjeler plass. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

STØRRE: Men ikke veldig stort. BMW oppgir at bagasjerommet rommer 495 liter, men det er ikke veldig langt og hjulhusene på hver side stjeler plass. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Selvsagt trenger du ikke alt utstyret som er stappet inn i vår testbil. Den har ekstrautstyr for 200.000 kroner.

Men du kommer garantert til å ønske deg noe av det. Husk å sette av en hel del ekstra hvis du kjenner suget etter en ny 3-serie.

Forbruk: 5

BMW 320dA Touring har oppgitt forbruk og CO2-utslipp på henholdsvis 0,47 l/mil og 123 g/km.

I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, greier den sportslige stasjonsvogna seg med 0,53 l/mil.

Om BMWs aldrende tolitersdiesel har komfortlyter, er den fortsatt blant de aller beste når det gjelder forholdet mellom ytelser og forbruk. For sammenligningens skyld: Testresultatet er på nivå med der vi ofte havner med kompaktbiler med 1,6-litersdiesel.

Til de som vurderer 320d mot 320i, kan vi opplyse at 320i sedan brukte 0,61 l/mil i samme testrunde.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Les her hvordan vi setter karakterer.

Delkarakterene spriker for BMW 320dA Touring, fra 3 til 6. Når vi skal sette totalkarakter, må vi velge hva vi skal legge mest vekt på.

Bilen er ment å være en sportslig stasjonsvogn. Den oppgaven løser den svært godt: Kjøreegenskaper, ytelser og den litt mer udefinerbare godfølelsen er definitivt på plass. Dette er en super bil for dem som liker å kjøre.

De som skal mest mulig plass og best mulig komfort (ikke minst gjelder det det som har med motorkomfort å gjøre), skal starte letingen etter sin nye bil andre steder.

HANDLELUKE: Vindusåpning helt bakerst er vanlig på stasjonsvogner i USA, og adoptert av BMW. Du sparer bitte litt tid om du bare skal slenge inn en liten bag. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

HANDLELUKE: Vindusåpning helt bakerst er vanlig på stasjonsvogner i USA, og adoptert av BMW. Du sparer bitte litt tid om du bare skal slenge inn en liten bag. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les også:

Flere tester av BMW 3-serie

Alle våre BMW-tester

Vi har testet nesten 600 biler

BALLER PÅ SEG: Ryggekameraet koster under 5000 kroner, men det forutsetter at du bestiller ting i tillegg som koster minimum 6800 kroner (parkeringssensorer). det er mange forutsetninger på prislista, og det kan det bli mye penger av. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

BALLER PÅ SEG: Ryggekameraet koster under 5000 kroner, men det forutsetter at du bestiller ting i tillegg som koster minimum 6800 kroner (parkeringssensorer). det er mange forutsetninger på prislista, og det kan det bli mye penger av. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 433200

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Her er bilene med best kjøreegenskaper
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning