Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren

Hekken ser kompakt ut og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie.

PENERE: Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designen på den nye 3-serie.

PENERE: Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designen på den nye 3-serie. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Utmerket sportsautomat

+ Gode ytelser

+ Tilstrekkelig plass

- Trenger ekstrautstyr

- Middels komfort

Vi har tidligere testet den nye BMW 3-serie i Sportline-versjon. Men BMW tilbyr også den nye 3-serien i en forbruksoptimert utgave som lyder navnet 320d Efficient Dynamics. Her er det gjort endringer med 10 mm lavere bakkeklaring, aerodynamiske justeringer og sommerdekk med lavere rullemotstand.

Alle 3-serie modellene har regenerering av bremseenergi, start-stopp system og behovsstyring av olje- og kjølevannspumpe.

I tillegg har alle modellene det nye Eco-pro valget i driving experience kontrollen som endrer følsomheten på gasspedal, motorrespons, styring og parameterne for DSC (stabilitetskontroll).

Om bilen har servotronic, automatgir eller dynamic damper control, styres også disse gjennom kjøreprogrammene.

Eco-pro gjør at gasspedalen blir mindre følsom og må trykkes lenger ned for å gi samme effekt som i andre kjøreprogram. Automatkassen girer tidligere opp og senere ned.

Også klimaanlegg, varmeseter og varme i speil blir påvirket. I tillegg kommer det opp annen grafikk i dashbordet og iDrive-skjermen i midtkonsollen. Disse skal bidra til at føreren kjører mer økonomisk.

BMW 3-serie er blitt en merkbart større bil enn forgjengeren. Bredere sporvidde foran og bak (+37 og +47 mm), lengre akselavstand og karosseri (+50 og +93 mm). Det gir seg merkbare utslag både i design og innvendig plass. Samtidig veier bilen 40 kilo mindre enn tidligere.

EFFEKTIV: Ifølge normforbruket, skal BMW 320dA Efficient Dynamics bruke 0,41 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer.

EFFEKTIV: Ifølge normforbruket, skal BMW 320dA Efficient Dynamics bruke 0,41 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Kjøreegenskaper: 6

Det er ingen grunn til å frykte at Efficient Dynamics-versjonen er noe kjedeligere enn en vanlig BMW 3-serie. Den er akkurat like kvikk og presis i bevegelsene, med samme suverene styrefølelse. Men kikker du i utstyrslisten fra BMW, legger du fort merke til at Efficient Dynamics er låst til dekkstørrelsen 205/60-16 for å redusere rulle- og luftmotstand.

På vinterføre legger du ikke merke til at hjulene er litt smalere og høyere, men på sommerføre vil nok en aktiv sjåfør gjerne ha grepet og de mer kontante reaksjonene til 225/50-17 som er standard på Sportline-versjonen vi kjørte tidligere.

Motor: 5

PLASS: Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet.

PLASS: Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

I BMW 320d Efficient Dynamics er det den nedtrimmede toliters turbodieselen på 163 hk som gjelder. Dreiemomentet er det samme som i øvrige 320d: 380 Nm mellom 1750-2750 o/m gir solid trykk.

Nå kan også Efficient Dynamics-versjonen leveres med åttetrinns automat. Det skal i følge BMW ikke bety noe for drivstofforbruket. Uansett bidrar automatkassen til at du får maksimal kjøreglede og -komfort.

Fortsatt er BMWs firer noe mer dieselknatrende i lav hastighet og har et litt grovere støybilde enn de aller beste konkurrentene

Ytelser: 6

Kickdown fra 60-100 og 80-120 km/t går på 4,9 og 6,2 sekunder. Det er blant de aller kjappeste bilene vi har testet med toliters diesel og automat.

Igjen er automatkassen med på å bringe frem det beste i motoren. Med så mange gir til disposisjon, kan den alltid legge motoren i det turtallsområdet den jobber mest effektivt. Det gjør at du har et sikkert overskudd ved forbikjøringer og svært sjelden trenger å utnytte drivlinjen til sitt maksimale.

Eksteriør: 5

Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designen på den nye 3-serie. BMW har bevisst lagt vekt på at frontdesignen skal understreke en lav, bred front.

FORBRUK: Vår testbil klarte seg gjennom forbrukstesten med 0,51 liter per mil, mens den normale 3-serie brukte 0,54. Det rimer godt med forskjellen BMW selv oppgir og plasserer 3-serie blant de aller gjerrigste i sin klasse.

FORBRUK: Vår testbil klarte seg gjennom forbrukstesten med 0,51 liter per mil, mens den normale 3-serie brukte 0,54. Det rimer godt med forskjellen BMW selv oppgir og plasserer 3-serie blant de aller gjerrigste i sin klasse. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden. Hekken ser kompakt ut og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie. Selv om bilen ser bra ut med moderate hjul, vil nok enkelte synes at 16-tommers felger blir litt spedt.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750-2750

EGENVEKT, KG: 1505

TILHENGERVEKT, KG: 1600/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/181/143

BAGASJEROM, LITER: 480

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60-16 V

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,41

CO2-UTSLIPP, G/KM: 109

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,1

TOPPFART, KM/T: 225

PRIS FRA, KR: 392 400

PRIS TESTBIL, KR: 462 000

Interiør: 5

BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet. Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Sågar med noen centimetre å gå på frem til forseteryggen.

Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat.

Stasjonsvognen Touring må vi vente på til høsten, men med 480 liters bagasjerom er det likevel gode plassforhold. Legger du til 2 230 kroner får du også nedfellbar bakseterygg i forhold 40/20/40.

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.

Komfort: 4

Fjæringen er BMW-typisk; stram og kontant i langsom fart og på mindre ujevnheter. Direkte ubehagelig blir det aldri, men på ruglete vintervei eller på dårlig asfalt er du ikke i tvil om veibanens tilstand. På større humper oppfører bilen seg med tilstrekkelig pondus.

Om vi er riktig oppmerksomme, kjennes det ut som om de litt høyere og smalere hjulene i Efficient Dynamics-versjonen er en smule smidigere over små og skarpe ujevnheter.

FØRERMILJØ: Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse

FØRERMILJØ: Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Det er ganske markert veistøy i nye BMW 3-serie, selv med piggfri vinterdekk. Snaut 68 dBA i 100 km/t er ikke imponerende for en bil i denne klassen. I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget på smådumper i lav hastighet.

TESTDATA

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,0

60-100 KM/T, 6. GIR: 6,6

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,9

80-120 KM/T, 5. GIR: 5,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 7,2

80-120 KM/T, 7. GIR: 8,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,2

STØY TOMGANG, dBA: 44,6

STØY 50 KM/T, dBA: 62,1

STØY 80 KM/T, dBA: 65,9

STØY 100 KM/T, dBA: 67,9

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,51

Sikkerhet: 4

EuroNCAP har per februar 2012 ikke kjørt noen uavhengig krasjtest av BMW 3-serie. Dermed blir det inntil videre standardkarakter 4 innen sikkerhet.

Erfaringsmessig har BMW levert gode resultater i siste års tester.

For 3-serie legger BMW vekt på at bilen har et sterkt karosseri og en meget stiv passasjercelle. Som standard kommer bilen med front- og sideairbager foran og hodeairbager på siden både foran og bak.

BMW ConnectedDrive-systemet innholder flere viktige aktive sikkerhetselementer som tilleggsutstyr, med blant annet filvarsling og kollisjonsvarsling som mulige tilvalg.

Pris/utstyr: 4

BMW 3-serie kommer i med tre utstyrsversjoner i tillegg til grunnversjonen. De lyder navnene Sport, Luxury og Modern, noe som også reflekteres i utstyr og designelementer. Alle tre kan bestilles i kombinasjon med Efficient Dynamics-versjonen, men koster 13 800 mot normalt 21 000 siden du altså ikke får med 17-tommers dekk og felger.

Vår testbil er et godt eksempel på at du ikke må gå bananas i utstyrslisten for å få en riktig utstyrt 3-serie.

Den manuelle versjonen starter på 392 000, mens automat begynner på 414 000 kroner. I vår bil var det utstyr for snaut 50 000 kroner. Det viktigste elementet er sportsseter til 7 000 kroner, og totalt sett blir ikke opplevelsen mye dårligere enn i Sportline-versjonen vi kjørte med utstyr for 150 000 kroner.

UTSTYR: Den manuelle versjonen starter på 392 000, mens automat begynner på 414 000 kroner. I vår bil var det utstyr for snaut 50 000 kroner. Det viktigste elementet er sportsseter til 7 000 kroner

UTSTYR: Den manuelle versjonen starter på 392 000, mens automat begynner på 414 000 kroner. I vår bil var det utstyr for snaut 50 000 kroner. Det viktigste elementet er sportsseter til 7 000 kroner Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Miljø: 5

I følge normforbruket, skal BMW 320dA Efficient Dynamics bruke 0,41 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer.

Vår testbil klarte seg gjennom forbrukstesten med 0,51 liter per mil, mens den normale 3-serie brukte 0,54. Det rimer godt med forskjellen BMW selv oppgir og plasserer 3-serie blant de aller gjerrigste i sin klasse.

Det er mulig at resultatet ville blitt enda bedre på sommerdekk med lav rullemotstand, men i totalregnskapet for bilholdet er så små forskjeller lommerusk uansett.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

BMW 3-serie setter som ventet standarden for en sportslig sedan i premiumklassen. Det er først og fremst de balanserte og inspirerende veiegenskapene som gir det lille ekstra. Både Audi A4 og Mercedes C-klasse følger nemlig tett på både innen motor, ytelser og ikke minst komfort.

Selv om vi ikke har noe mot Efficient Dynamics-versjonen, føler vi at besparelsene som kommer frem i vår test er for små til å rettferdiggjøre bortfallet av sommerdekkdimensjoner som vil hente det beste ut av en så sportslig og kjøreglad bil.

Les også:

STØY: Det er ganske markert veistøy i nye BMW 3-serie, selv med piggfri vinterdekk. Snaut 68 dBA i 100 km/t er ikke imponerende for en bil i denne klassen.

STØY: Det er ganske markert veistøy i nye BMW 3-serie, selv med piggfri vinterdekk. Snaut 68 dBA i 100 km/t er ikke imponerende for en bil i denne klassen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Peugeot 508 RXH - har alt nordmenn ønsker seg

Bilen som Kleppa mener du bør kjøpe

Førerkortet koster dobbelt så mye som i Sverige

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: De beste bilene til under 400.000 kroner Se flere saker fra: Årets hittil beste biler
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning