Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

BMW´s M-avdeling har en haug med gromme biler på samvittigheten, og her er en som gjør lista enda lenger.

Sist oppdatert

Siste tilskudd på stammen er M-modellen av den i utgangspunktet kjøreglade 1-serien, og det er, unnskyld uttrykket, en helvetes bil de har skrudd sammen denne gangen.

At M-avdelingen til BMW legger bredsida til i sine verstingmodeller vet de fleste fra før. Det spiller ingen rolle om bilen er stor eller liten, resultatet er utrolig grom bil. Hver gang. Denne gangen er det minstemann i familien som er blitt foredlet.

Kjøreegenskaper: 6

Vi kan ikke helt se hva slags bil som skulle være i stand til å kjøre fra 1M Coupe på svingete vei. Den er nemlig utrolig lettkjørt og dynamisk på veien, og latterlig effektiv med sin kraftfulle motor og sitt enorme veigrep.

Bilen kjennes stiv i konstruksjonen og vifter lett med hekken om man tar i for mye, men da rykker ESP-systemet effektivt inn og roer gemyttene. BMW 1M Coupé tar den allerede kjøreglade 1-serien til nye høyder, og er rett og slett helt fantastisk - dette er nesten bedre enn sex.

Motor: 6

Treliteren, med seks sylindre på rekke med pustehjelp fra to turboer, kjenner vi godt fra før. Vi har kjent dens deilige dreiemoment og gode turtallsvillighet i blant annet Z4, 3-serie, 5-serie og 6-serie, i forskjellige effektversjoner og forskjellige turboløsninger.

Den topptrente treliteren yter i 1M Coupe 340 hestekrefter og bøllete 450 Nm. Ikke så enorme tall egentlig, men de er som sagt fryktelig effektive. Fullt dreiemoment fra lave 1500 omdreininger, og draget øker i brutalitet opp til turtallsperra ved 7000 omdreininger - der lyden er helt rå!

MEGET RASK: 1M Coupé er en av de raskeste bilene vi har testet på norsk jord. Nesten like rask i mellomakselerasjon som superbilene Mercedes SLS og Audi R8 V10.
MEGET RASK: 1M Coupé er en av de raskeste bilene vi har testet på norsk jord. Nesten like rask i mellomakselerasjon som superbilene Mercedes SLS og Audi R8 V10. Foto: Foto: Handeland, Petter

Ytelser: 6

Testdata: BMW 1M Coupe

  • 0-100 KM/T, SEK.: 5,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 3,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 4,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 5
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 6,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 3,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 4,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 6,3
  • STØY TOMGANG,dBA 53,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 68
  • STØY 80 KM/T, dBA: 71,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 74
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,88

Mange har vært skeptiske til at BMW valgte en turbomatet motor og ikke et hissig turtallsmonster som i E92 M3 og diverse andre M-modeller. Mange mener at litt av sjela ble borte i en såpass anonym kraftkilde som twin turbo-motorene ofte er.

Men nei. Ingen grunn til bekymring. Twin turbo-motoren har splittet personlighet, silkemyk og brutal på en gang, og sender 1M avgårde som en kanonkule. Bakdekkene i 265-dimensjon sliter med festet, men slynger likevel den 1570 kilo tunge bilen fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder. Like fort som M3.

Draget stopper på ingen måte der, men det gjør dessverre norske fartsgrenser. Derfor tar vi med oss bilen til den gamle flystripa på Gardermoen, Ringbanen som den nå heter. Stedet der vi tar akselerasjonsmålinger av alle biler vi har på test. Og det skal vise seg at 1M Coupe akselerer nesten like godt som superbilene Audi R8 V10 og Mercedes SLS AMG!

Uansett gir og turtall sparker den sterke turbomotoren 1M Coupé avgårde i et helsikes tempo. Andre giret er helt rått og holder nesten opp til 120 km/t, og tredje gir føles like brutalt. Herlig!

Eksteriør: 5

1M Coupe er nesten like lang som den er bred. Med sine brede skjermer og korte akselavstand ser den nesten firkantet ut. Med M-emblem på bakluka, fire eksosutblås og brummende sekserlyden er 1M akkurat så anonym vi liker at en skikkelig bølle er.

På veien får vi masse oppmerksomhet og tomler opp fra de som vet hva som gjemmer seg under skallet. De uvitende lar den passere som det skulle vært en helt normal 1-serie.

Interiør: 6

BØLLETE: Designen bøllete men diskret, men kjennere vil med en gang dra kjensel på den lille kruttpakka.
BØLLETE: Designen bøllete men diskret, men kjennere vil med en gang dra kjensel på den lille kruttpakka. Foto: Foto: Handeland, Petter

Den klassiske M-en går igjen i det påkostede interiøret, der sport går igjen som en rød tråd hele veien. Bokstavelig talt.

PERFEKT: Sportstolene i skinn er som støpt etter kroppen. Sidestøtten står i stil til bilens heftige svingegenskaper, samtidig er sitteputen myk nok til å ivareta en viss komfort.
PERFEKT: Sportstolene i skinn er som støpt etter kroppen. Sidestøtten står i stil til bilens heftige svingegenskaper, samtidig er sitteputen myk nok til å ivareta en viss komfort. Foto: Foto: Handeland, Petter

Sportssetene i skinn har røde kontrastsømmer og er i god BMW-tradisjon meget gode å sitte i og har god støtte i siden.

Ellers er mange elementer kledd i alcantara med røde sømmer. Sportsrattet i skinn har kontrastsømmer i samme farger som M-logoen i rødt og blått, farger som går igjen både i nakkestøttene og på instrumentpanelet.

Materialkvalitet og finish er som forventet av en BMW i denne prisklassen. Topp kvalitet og det hele fremstår veldig godt sammenskrudd.

Komfort: 4

Selv om 1M Coupé er veldig sportslig og potent, er ikke fjæringskomforten helt glemt. Ja, den er stiv, men på langt nær det verste vi har kjent. Brå ujevnheter kjennes, men bilen kan fint kjøres på dårlig underlag uten å ha avtalegiro hos kiropraktoren. Forholdsvis myk sittepute hindrer at slag fra ujevnheter forplanter seg nådeløst inn til fører.

Bilen er ellers godt støydempet. Noe dekkstøy fra de brede dekkene og litt brumming fra sekseren finner veien inn, men det kan vi leve med.

Sikkerhet: 4

Å sløse bort en av de få 1M Coupé-ene som bygges på kollisjonstest ville vært synd. En ordinær 1-serie føles mer riktig, og det ble gjort allerede i 2004.

RØD TRÅD: Fargene fra det velkjente M-emblemet går som en rød tråd gjennom interiøret, som gir en påkostet følelse. Alcantara-kledde elementer oser av ekslusivitet.
RØD TRÅD: Fargene fra det velkjente M-emblemet går som en rød tråd gjennom interiøret, som gir en påkostet følelse. Alcantara-kledde elementer oser av ekslusivitet. Foto: Foto: Handeland, Petter

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 1-serie, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet. BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Miljø: 4

Hva skal man egentlig forvente av en bil med slike ytelser? Vanskelig å si. BMW er kjent for å lage effektive motorer både på diesel og bensinsiden, og denne kruttpakka slenger seg på bølgen.

Oppgitte 0,96 liter per mil ved blandet kjøring høres kanskje ikke så bra ut, men husk at bilen slynges til 100 km/t på under fem sekunder.

Som vi tidligere har sett forserer ofte motorsterke biler vår snaut 20 mil lange forbruksrunde gjerrigere enn hva produsenten oppgir. Noe som skyldes at disse bilene slipper å tynes for å holde farten oppe i forhold til idealtiden vi har satt på etappen.

1M Coupe faller inn blant disse, og overrasker oss faktisk positivt. Etter 20 mil på variert norsk vei lander vi på et forbruk på kun 0,88 l/mil.

Pris/utstyr: 4

Mange vil vel rynke på nesa når jeg ytrer at 1M Coupe er mye bil for pengene når startprisen er straks over én million kroner + ekstrautstyr. Men misforstå meg rett, selv om det er galskap å kjøpe en så dyr "småbil", så er opplevelsen verdt hver eneste krone og noen til. Både ytelser, kjøreegenskaper og lyd står i stil til langt dyrere sportsbiler.

Konklusjon: 5

FRAKJØRT: Brede skjermer og fire eksosutblås vitner om at noe ekstra skjuler seg under panseret. 340 hk og 450 Nm er de tørre fakta.
FRAKJØRT: Brede skjermer og fire eksosutblås vitner om at noe ekstra skjuler seg under panseret. 340 hk og 450 Nm er de tørre fakta. Foto: Foto: Handeland, Petter

Totalkarakteren i våre biltester er et uttrykk for hvordan testbilen står seg ut fra dagens konkurransesituasjon, og ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene.

Å sette karakter på 1M Coupe er en ren følelsessak. Med norske avgiftsregler koster den for mye, men den byr samtidig på moro som man normalt må enda høyere i pris for å finne.

Morofaktoren i bilen er en ren sekser på terningen, men på visse andre områder faller den noe ned. Og da kan man jo spørre seg; er det verdt å over én million kroner på renspikka moro? Tja, for noen er det nok det. Jeg ville midliertid tenkt meg om to ganger - Porsche Cayman R koster ikke mye mer, og må sies å være hakket råere.

Les også:

Test: BMW M3 cab

Test: Mercedes SLS AMG

Her er nye BMW M5

Denne saken ble første gang publisert 04/08 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også