Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

BMW´s M-avdeling har en haug med gromme biler på samvittigheten, og her er en som gjør lista enda lenger.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreegenskaper

+ Motor

+ Ytelser

+ Diskret bølledesign

+ Kvalitetsfølelse

- Norske avgiftsregler

Siste tilskudd på stammen er M-modellen av den i utgangspunktet kjøreglade 1-serien, og det er, unnskyld uttrykket, en helvetes bil de har skrudd sammen denne gangen.

At M-avdelingen til BMW legger bredsida til i sine verstingmodeller vet de fleste fra før. Det spiller ingen rolle om bilen er stor eller liten, resultatet er utrolig grom bil. Hver gang. Denne gangen er det minstemann i familien som er blitt foredlet.

Kjøreegenskaper: 6

Vi kan ikke helt se hva slags bil som skulle være i stand til å kjøre fra 1M Coupe på svingete vei. Den er nemlig utrolig lettkjørt og dynamisk på veien, og latterlig effektiv med sin kraftfulle motor og sitt enorme veigrep.

Bilen kjennes stiv i konstruksjonen og vifter lett med hekken om man tar i for mye, men da rykker ESP-systemet effektivt inn og roer gemyttene. BMW 1M Coupé tar den allerede kjøreglade 1-serien til nye høyder, og er rett og slett helt fantastisk - dette er nesten bedre enn sex.

Motor: 6

Treliteren, med seks sylindre på rekke med pustehjelp fra to turboer, kjenner vi godt fra før. Vi har kjent dens deilige dreiemoment og gode turtallsvillighet i blant annet Z4, 3-serie, 5-serie og 6-serie, i forskjellige effektversjoner og forskjellige turboløsninger.

Den topptrente treliteren yter i 1M Coupe 340 hestekrefter og bøllete 450 Nm. Ikke så enorme tall egentlig, men de er som sagt fryktelig effektive. Fullt dreiemoment fra lave 1500 omdreininger, og draget øker i brutalitet opp til turtallsperra ved 7000 omdreininger - der lyden er helt rå!

MEGET RASK: 1M Coupé er en av de raskeste bilene vi har testet på norsk jord. Nesten like rask i mellomakselerasjon som superbilene Mercedes SLS og Audi R8 V10.

MEGET RASK: 1M Coupé er en av de raskeste bilene vi har testet på norsk jord. Nesten like rask i mellomakselerasjon som superbilene Mercedes SLS og Audi R8 V10. Foto: Foto: Handeland, Petter

Ytelser: 6

Testdata: BMW 1M Coupe

  • 0-100 KM/T, SEK.: 5,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 3,1
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 4,1
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 5
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 6,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 3,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 4,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 6,3
  • STØY TOMGANG,dBA 53,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 68
  • STØY 80 KM/T, dBA: 71,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 74
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,88

Mange har vært skeptiske til at BMW valgte en turbomatet motor og ikke et hissig turtallsmonster som i E92 M3 og diverse andre M-modeller. Mange mener at litt av sjela ble borte i en såpass anonym kraftkilde som twin turbo-motorene ofte er.

Men nei. Ingen grunn til bekymring. Twin turbo-motoren har splittet personlighet, silkemyk og brutal på en gang, og sender 1M avgårde som en kanonkule. Bakdekkene i 265-dimensjon sliter med festet, men slynger likevel den 1570 kilo tunge bilen fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder. Like fort som M3.

Draget stopper på ingen måte der, men det gjør dessverre norske fartsgrenser. Derfor tar vi med oss bilen til den gamle flystripa på Gardermoen, Ringbanen som den nå heter. Stedet der vi tar akselerasjonsmålinger av alle biler vi har på test. Og det skal vise seg at 1M Coupe akselerer nesten like godt som superbilene Audi R8 V10 og Mercedes SLS AMG!

Uansett gir og turtall sparker den sterke turbomotoren 1M Coupé avgårde i et helsikes tempo. Andre giret er helt rått og holder nesten opp til 120 km/t, og tredje gir føles like brutalt. Herlig!

Eksteriør: 5

1M Coupe er nesten like lang som den er bred. Med sine brede skjermer og korte akselavstand ser den nesten firkantet ut. Med M-emblem på bakluka, fire eksosutblås og brummende sekserlyden er 1M akkurat så anonym vi liker at en skikkelig bølle er.

På veien får vi masse oppmerksomhet og tomler opp fra de som vet hva som gjemmer seg under skallet. De uvitende lar den passere som det skulle vært en helt normal 1-serie.

Interiør: 6

BØLLETE: Designen bøllete men diskret, men kjennere vil med en gang dra kjensel på den lille kruttpakka.

BØLLETE: Designen bøllete men diskret, men kjennere vil med en gang dra kjensel på den lille kruttpakka. Foto: Foto: Handeland, Petter

Den klassiske M-en går igjen i det påkostede interiøret, der sport går igjen som en rød tråd hele veien. Bokstavelig talt.

PERFEKT: Sportstolene i skinn er som støpt etter kroppen. Sidestøtten står i stil til bilens heftige svingegenskaper, samtidig er sitteputen myk nok til å ivareta en viss komfort.

PERFEKT: Sportstolene i skinn er som støpt etter kroppen. Sidestøtten står i stil til bilens heftige svingegenskaper, samtidig er sitteputen myk nok til å ivareta en viss komfort. Foto: Foto: Handeland, Petter

Sportssetene i skinn har røde kontrastsømmer og er i god BMW-tradisjon meget gode å sitte i og har god støtte i siden.

Ellers er mange elementer kledd i alcantara med røde sømmer. Sportsrattet i skinn har kontrastsømmer i samme farger som M-logoen i rødt og blått, farger som går igjen både i nakkestøttene og på instrumentpanelet.

Materialkvalitet og finish er som forventet av en BMW i denne prisklassen. Topp kvalitet og det hele fremstår veldig godt sammenskrudd.

Komfort: 4

Selv om 1M Coupé er veldig sportslig og potent, er ikke fjæringskomforten helt glemt. Ja, den er stiv, men på langt nær det verste vi har kjent. Brå ujevnheter kjennes, men bilen kan fint kjøres på dårlig underlag uten å ha avtalegiro hos kiropraktoren. Forholdsvis myk sittepute hindrer at slag fra ujevnheter forplanter seg nådeløst inn til fører.

Bilen er ellers godt støydempet. Noe dekkstøy fra de brede dekkene og litt brumming fra sekseren finner veien inn, men det kan vi leve med.

Sikkerhet: 4

Å sløse bort en av de få 1M Coupé-ene som bygges på kollisjonstest ville vært synd. En ordinær 1-serie føles mer riktig, og det ble gjort allerede i 2004.

RØD TRÅD: Fargene fra det velkjente M-emblemet går som en rød tråd gjennom interiøret, som gir en påkostet følelse. Alcantara-kledde elementer oser av ekslusivitet.

RØD TRÅD: Fargene fra det velkjente M-emblemet går som en rød tråd gjennom interiøret, som gir en påkostet følelse. Alcantara-kledde elementer oser av ekslusivitet. Foto: Foto: Handeland, Petter

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 1-serie, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet. BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Miljø: 4

Hva skal man egentlig forvente av en bil med slike ytelser? Vanskelig å si. BMW er kjent for å lage effektive motorer både på diesel og bensinsiden, og denne kruttpakka slenger seg på bølgen.

Oppgitte 0,96 liter per mil ved blandet kjøring høres kanskje ikke så bra ut, men husk at bilen slynges til 100 km/t på under fem sekunder.

Som vi tidligere har sett forserer ofte motorsterke biler vår snaut 20 mil lange forbruksrunde gjerrigere enn hva produsenten oppgir. Noe som skyldes at disse bilene slipper å tynes for å holde farten oppe i forhold til idealtiden vi har satt på etappen.

1M Coupe faller inn blant disse, og overrasker oss faktisk positivt. Etter 20 mil på variert norsk vei lander vi på et forbruk på kun 0,88 l/mil.

Pris/utstyr: 4

Mange vil vel rynke på nesa når jeg ytrer at 1M Coupe er mye bil for pengene når startprisen er straks over én million kroner + ekstrautstyr. Men misforstå meg rett, selv om det er galskap å kjøpe en så dyr "småbil", så er opplevelsen verdt hver eneste krone og noen til. Både ytelser, kjøreegenskaper og lyd står i stil til langt dyrere sportsbiler.

Konklusjon: 5

FRAKJØRT: Brede skjermer og fire eksosutblås vitner om at noe ekstra skjuler seg under panseret. 340 hk og 450 Nm er de tørre fakta.

FRAKJØRT: Brede skjermer og fire eksosutblås vitner om at noe ekstra skjuler seg under panseret. 340 hk og 450 Nm er de tørre fakta. Foto: Foto: Handeland, Petter

Totalkarakteren i våre biltester er et uttrykk for hvordan testbilen står seg ut fra dagens konkurransesituasjon, og ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene.

Å sette karakter på 1M Coupe er en ren følelsessak. Med norske avgiftsregler koster den for mye, men den byr samtidig på moro som man normalt må enda høyere i pris for å finne.

Morofaktoren i bilen er en ren sekser på terningen, men på visse andre områder faller den noe ned. Og da kan man jo spørre seg; er det verdt å over én million kroner på renspikka moro? Tja, for noen er det nok det. Jeg ville midliertid tenkt meg om to ganger - Porsche Cayman R koster ikke mye mer, og må sies å være hakket råere.

Les også:

Test: BMW M3 cab

Test: Mercedes SLS AMG

Her er nye BMW M5

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 1115090

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag