Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW

Denne 1-serien er mer enn rask nok.

DYRT: Det er flott, men det koster også en god del. Spesielt hvis du skal ha en del ekstrautstyr blir 1-serie en dyr affære.

DYRT: Det er flott, men det koster også en god del. Spesielt hvis du skal ha en del ekstrautstyr blir 1-serie en dyr affære. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlige kjøreegenskaper

+ Rask

+ God komfort til tross for sportsunderstell

+ Flott girkasse

- Dyr

- Kostbart ekstrautstyr

- Forholdsvis høyt forbruk

BMW holder i disse dager på å skifte ut hele grunnstammen i modellspekteret sitt. Skjønt "i disse dager" er kanskje en overdrivelse. Først ut var 5-serie som kom på markedet for et snaut år siden og 3-serie er her i begynnelsen av 2012.

Nå er det imidlertid minstemann som har blitt erstattet med en helt ny modell. Vi har allerede kjørt både 116d og 118i, men hvis du vil ha en dieselrakett av dimensjoner, er det 120d som bør være drømmen.

Kjøreegenskaper: 6

Akkurat hvordan BMW klarer å få det til gang på gang er en gåte som mange prøver å løse. Det er ikke uten grunn at BMW stadig blir vist til som målestokken for sportslighet i klassene de stiller til start i - og det begynner å bli en del.

Nye 1-serie gjør endrer ikke på dette. Vår testbil var i tillegg utstyrt med sportsunderstell. Det sørger for at kontakten med underlaget blir enda bedre - både gjennom ratt og bakende.

Innstyringen er knivskarp, og bilen oppfører seg nøytralt - helt til hekken flytter seg noen centimeter mot yttersving. Med ESP-systemet påslått blir det aldri skummelt på noen måte, og selv uerfarne sjåfører vil kunne ratte denne bilen relativt aggressivt uten problemer.

Trykker du én gang på ESP-knappen (eller velger Sport+-programmet) tillater bilen enda litt mer slipp. Likevel henter den deg fint inn igjen før det går over styr.

KJØREMESTER: Med sportsunderstell blir det en drøm å kjøre svinger med 1-serie.

KJØREMESTER: Med sportsunderstell blir det en drøm å kjøre svinger med 1-serie. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750

EGENVEKT, KG: 1440

TILHENGERVEKT, KG: 1200/710

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 432/176/142

BAGASJEROM, LITER: 360

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,9

TOPPFART, KM/T: 224

PRIS FRA, KR: 379 200

PRIS TESTBIL, KR: 571 450

Dette er en kombinert karakter for motor og girkasse. Under panseret sitter den velkjente toliteren BMW har brukt i noen år. Det merkes at den ikke er blant de aller mest moderne lengre. Blant annet er Audis toliter mer kultivert og stillegående.

Girkassen som sørger for kraftoverføringen til bakhjulene er imidlertid klassens desidert beste.

Åttetrinnsautomaten er den samme som du finner i både 5- og 7-serie. Den girer ekstremt raskt til å være en konvensjonell automatkasse, og takket være antallet gir finnes det alltid minst ett som passer perfekt til kjøresituasjonen.

Vi gjennomførte en uhøytidelig test med flere passasjerer hvor vi ba de om å kjenne etter når bilen girte ved normal kjøring. Ingen klarte å fortelle oss det.

Ytelser: 6

Denne bilen er overraskende kjapp. I våre akselerasjonsmålinger viser det seg at den kan hamle opp med biler som Alfa Romeo Giulietta med 170-hesters turbomotor, Opel Insignia OPC og Golf GTD fra 60-100 km/t.

Også i disiplinen 80-120 km/t er det mange større og mye kraftigere biler som må se seg slått av BMW-en.

Følelsen av kraftoverskudd er hele tiden til stede. Enten du velger å tråkke pedalen til bunns, eller om du bare flyter på dreiemomentet, akselererer bilen veldig godt.

Eksteriør: 5

POLARISERENDE: Det er delte meninger om utseendet på den nye 1-serien, men vi mener at den vil holde seg moderne en god stund fremover.

POLARISERENDE: Det er delte meninger om utseendet på den nye 1-serien, men vi mener at den vil holde seg moderne en god stund fremover. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Undertegnede var fryktelig skeptisk da de første bildene av 1-serie begynte å flyte rundt på internett. Den fronten ser da utvilsomt rar ut, var den første tanken.

Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 9,0

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,4

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,1

60-100 KM/T, 6. GIR: 7,2

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 6,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 5,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 9,0

80-120 KM/T, 7. GIR: 10,4

80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,8

STØY TOMGANG, dBA: 44,6

STØY 50 KM/T, dBA: 61,0

STØY 80 KM/T, dBA: 65,8

STØY 100 KM/T, dBA: 68,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,6

Etter å ha sett bilen i levende live noen ganger, har det imidlertid gått seg til. Fronten er fortsatt litt vanskelig å svelge, både for meg og mange andre, men helheten gir likevel et eksklusivt og maskulint inntrykk.

Hva som er pent er som kjent subjektivt, men vi er overbevist om at dette ikke er en bil som vil se gammel ut i nærmeste fremtid.

Interiør: 5

Mange har kalt BMW-interiørene enkle og på grensen til spartanske de siste årene. Det stemmer ikke lenger.

Nye 1-serie utstråler en kvalitet innvendig som ingen av de nåværende konkurrentene kan matche. Hvis bilen i tillegg har en del ekstrautstyr, slik den vi kjørte hadde, blir følelsen av luksusbil nærmest komplett.

Det eneste som mangler er nemlig plassen. I forsetene sitter man unektelig veldig godt, og med et vell av justeringsmuligheter er det umulig å ikke finne en sittestilling som passer enhver kropp.

Som familiebil er imidlertid ikke dette det beste valget. 1-serie har riktignok bitt større, men det er fortsatt ikke blant de bilene med best plass i klassen. Baksetet kan nå romme to voksne, og bagasjerommet sluker 360 liter mot forgjengerens 330 liter.

Komfort: 5

Forrige generasjon 1-serie med sportsunderstell var rett og slett for stiv for norske veier. Den gang måtte man ofre mye komfort for de ekstra skarpe kjøreegenskapene, men slik er det ikke med den nye modellen.

LUKSURIØST: En 1-serie med mye utstyr gir deg en følelse av luksus som ingen andre kompaktklassebiler kan matche.

LUKSURIØST: En 1-serie med mye utstyr gir deg en følelse av luksus som ingen andre kompaktklassebiler kan matche. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

BMW har gitt denne mye av den samme behandlingen som 5-serie fikk da den kom i ny versjon. Det betyr mye mer komfort, men uten å ofre den velkjente sportsligheten.

Til tross for dette er det ikke til å komme fra at 1-serie med sportsunderstell ikke er blant markedets aller mest komfortable. Skarpe ujevnheter slipper gjennom, men det blir aldri slitsomt.

Sikkerhet: 5

BMW 1-serie fikk, ikke veldig overraskende, fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest. Noe annet ville strengt tatt vært en katastrofe for en bil som dette.

Hvis vi ser litt bak tallene, så ser vi at bilen gjorde det bra i front- og sidekollisjonstestene, men brystet var ikke veldig godt beskyttet i den vanskelige kollisjonen med en stolpe. Også whiplashbeskyttelsen fikk kritikk.

Pris/utsyr: 3

Med denne motoren og sportsautomat, er startprisen på 120d relativt heftige 379.200 kroner. I tillegg er ikke BMW blant de mest generøse når det kommer til standardutstyr.

Det betyr at et dypdykk i utstyrslistene fort kan koste deg mange tusenlapper. Vår testbil var utstyrt med det aller meste som finnes, og selv om de aller færreste vil velge like mye, er det relativt oppsiktsvekkende at kompaktbilen har utstyr for 200.000 kroner.

HERLIG AUTOMATGIR: Åttetrinnskassen girer både kjapt og mykt. Den sørger for at du alltid har krefter tilgjengelig.

HERLIG AUTOMATGIR: Åttetrinnskassen girer både kjapt og mykt. Den sørger for at du alltid har krefter tilgjengelig. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det er noen ting som drar opp prisen en god del (som sportspakken til 16.900 kroner, skinninteriøret til 17.600 kroner og den store navigasjonen til 17.100 kroner). Det meste er imidlertid utstyr til godt under 10.000 kroner per "dings", men som til sammen utgjør en god slump penger.

Miljø: 4

I vår testrunde endte vi med et forbruk på 0,6 l/mil. Det er et godt stykke unna det oppgitte forbruket på 0,44 l/mil - og en god del høyere enn det som anses som bra i denne klassen per i dag.

Akkurat hva det skyldes er vi litt usikre på. Vi har nemlig kjørt nøyaktig den samme motoren i blant annet 320d (med forrige generasjon automatkasse) og fått et lavere forbrukstall. Likevel er ikke 0,6 l/mil avskrekkende når man tar med ytelsene i regnestykket. De er tross alt veldig gode.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

For deg som vil ha en sportslig og luksuriøs kompaktbil med mer enn nok krefter, er 120d det klart beste valget per i dag. Den leverer på alle områder, og kraftoverskuddet gir den ekstra gleden som mange forbinder med BMW.

Men som i de fleste andre tilfeller, så koster det å være kar. Det blir fort relativt dyrt - spesielt hvis du vil ha en velutstyrt modell.

KREFTER: Bak denne betegnelsen skjuler det seg overraskende gode ytelser.

KREFTER: Bak denne betegnelsen skjuler det seg overraskende gode ytelser. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Les også:

Familiebil med god plass og lav pris

Mer komfortabel småbil har vi aldri kjørt

Bedre Mercedes-kjøp skal du lete lenge etter

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag