Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig

En meget bra motor - med en meget stor ulempe

Sist oppdatert

Nye BMW 1-serie tok oss med storm da vi testet den for første gang i høst. Vi plasserte den like gjerne øverst på pallen blant de sportslige bidragene i premium-kompaktklassen. Vi gjentar noen høydepunkter:

Nye 1-serie stiller med helt ny teknologi. Ingen lett frisering av forrige modell her. Den er merkbart større enn forgjengeren: 85 mm lengre, 30 mm mer akselavstand og sporvidden er øket 51 og 72 mm foran og bak.

Ser du på modellbetegnelsene som er tilgjengelig ved lansering - 116d, 118d, 120d, 116i og 118i - kan man forledes til å tro at motorutvalget er uendret.

Men alle motorene har fått BMWs TwinPower Turbo-teknikk: En såkalt twinscroll-turbo, som henter krefter fra to separate eksoskanaler, noe som skal gi mer effektiv bruk av eksosenergien og raskere gassrespons. Når det gjelder dieselmotorene er det her tale om en modifisert versjon av den eksisterende toliteren, mens bensinversjonene bruker en ny 1,6-liters konstruksjon.

Prisene for nye 1-serie er som følger:

  • 116d/116 hk: 279 900,-
  • 116i/136 hk: 299 900,-
  • 118d/143 hk: 304 900,-
  • 118i/170 hk: 369 900,-
  • 120d/184 hk: 354 800,-

Denne gangen var det den 170 hestekrefter sterke 118i som kjørte gjennom vårt testprogram.

Kjøreegenskaper: 6

RASK NOK: Den sterke motoren tatt i betraktning, burde 118i vært enda raskere. Den er rask nok i massevis, men tregere enn Giulietta med tilsvarende motorkraft.
RASK NOK: Den sterke motoren tatt i betraktning, burde 118i vært enda raskere. Den er rask nok i massevis, men tregere enn Giulietta med tilsvarende motorkraft. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Noe av det som særskilt kjennetegner BMW, er at du kommer til dekket bord når den svingete landeveien venter. Den nye 1-serien gir fortsatt rendyrket BMW-følelse, med presis styring og kjapp respons. Både ute på veien og i våre dynamiske kjøretester oppfører BMW 1-serie slik du håper og forventer.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 8,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,5
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,3
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 12,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 5,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 10
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 13,6
  • STØY TOMGANG, dBA: 40,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,6
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,5
  • STØY 100 KM/T, dBA: 70,1
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,64

I slalåm- og unnamanøvertesten hilser vi grensen av hva den tåler, og kan konstatere at stabilitetskontrollen griper mykt, men bestemt inn og loser bilen gjennom til toppkarakter. Hele 1-serie har en knapp i midtkonsollen der du kan justere karakteren for motor: DSC (stabilitetskontroll) og servotronic-styring eller automatgir i innstillingene Comfort, Sport og ECO-Pro. I Sport Line kommer Sport+ modus i tillegg.

For veiegenskapenes del, er det først og fremst en mer løssluppen stabilitetskontroll som merkes. I Sport og Sport+ får hekken svinge mer ut før elektronikken mener nok er nok.

Motor: 5

Bensinmotoren med turbo er bare herlig. Den nye firesylindrede 1,6-literen er helt ny, foruten blokka fra Mini Cooper S som nå er støpt i aluminium. Takket være pustehjelpen yter den spreke 170 hestekrefter og behagelige 250 Newtonmeter fra lave 1500 o/min, som gjør at motoren kjennes sterk uansett turtall.

Som et ledd i BMWs miljøprogram EfficientDynamics, er motoren optimalisert for å oppnå så lavt forbruk som mulig. Derfor er motoren utstyrt med snacks som twinscroll-turbo, valvetronic variable ventiltider og Vanos variabel kamakselkontroll.

Ytelser: 4

Turbomotoren gjør uten tvil 1-serie til en rask bil. Raskere enn strengt talt nødvendig. Men, den lange girutvekslingen gjør at 118i ikke akselerer like godt som forventet.

KJØREMESTER: Kjøreegenskapene er typisk BMW meget gode. Komforten er dessuten blitt betydelig bedre.
KJØREMESTER: Kjøreegenskapene er typisk BMW meget gode. Komforten er dessuten blitt betydelig bedre.

Sammenligner vi med Alfa Romeo Giulietta med 1,4 turbo og 170 hestekrefter, så er faktisk italieneren vesentlig raskere - tross lavere sylindervolum. BMW-motoren er mer finslepen enn motoren i Giulietta, men vi savner respons når pedalen trykkes til gulvet.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 170/4800
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500-4500
  • EGENVEKT, KG: 1370
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/670
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 432/177/142
  • BAGASJEROM, LITER: 360-1200
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55-16 V
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 137
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,4
  • TOPPFART, KM/T: 225
  • PRIS FRA, KR: 380 800
  • PRIS TESTBIL, KR: 497 000

Eksteriør: 4

BMW har gjort det igjen: De har konstruert en bil som krever en god dose tilvenning før man blir tilfreds med designen. I 1-series tilfelle ser bilen mye bedre ut enn på bilder, og enda bedre på veien enn i utstillingslokalet. Det største tilvenningsproblemet volder frontlyktene. Måten de faller nedover og utover på gir bilen et litt sørgmodig St. Bernhards-hund oppsyn i front.

Profilen har vi lite å utsette på. Her er det klare, skarpe linjer og en bred, stødig framtoning på veien.

Interiør: 4

Et av de største ankepunktene mot første generasjon BMW 1-serie var bakseteplassen - eller rettere sagt, mangel på sådan. Med voksne av normal størrelse foran og bak, ble det knær mot seterygg eller kompromissvillig sittestillingen i forsetet.

I nye BMW 1-serie er dette historie, og bilen har fått bakseteplass som kan måle seg med typiske kompaktklassebiler som VW Golf eller premiumkonkurrenter som Alfa Romeo Giulietta.

TYPISK BMW: Innredningen er nøktern og av veldig god kvalitet. Sportsseter anbefales (vanlige seter i testbilen).
TYPISK BMW: Innredningen er nøktern og av veldig god kvalitet. Sportsseter anbefales (vanlige seter i testbilen). Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Nei, vi snakker fortsatt ikke om barnefamiliens drøm. Men relativt rette karosserisider og akseptabel takhøyde gjør at fire voksne overlever en langtur.

Også bagasjeromskapasiteten er merkbart forbedret. Nå rommer bagasjerommet 360 liter mot 330 i forgjengeren. Dermed er vi på normal kompaktklassestandard. Med nedfelte seterygger er volumet på maks 1200 liter.

Interiør og dashbord er BMW-typisk. Det vil si relativt nøkternt, men oversiktlig, ryddig og kvalitetsmessig godt. De to utstyrsversjonene Sport Line og Urban Line har ulike interiørdetaljer på utstyr, lyssetting og materialer.

Komfort: 4

Etter å ha testet nye 5-serie la vi oss til et nytt begrep i redaksjonen. "Ta en 5-serie" kaller vi det når noen bevarer de sportslige kjøreegenskapene og samtidig klarer å legge på en god dose fjæringskomfort. I nye 1-serie har BMW definitivt "tatt en 5-serie", fjæringskomforten er nemlig vesentlig bedre enn i forrige generasjon.

Litt verre er det med stolene i testbilen som oppleves forholdsvis harde, flate og med lite støtte. Sportsstolene som sto i 116d da vi testet den satt vi stor pris på, og vi vil anbefale alle potensielle 1-seriekunder å velge disse.

Støynivået er ikke spesielt påtrengende, men det er heller ikke noe lavere enn i de mer folkelige utfordrerne Ford Focus og VW Golf.

I en helt ny premiumkompakt som BMW 1-serie er vi faktisk så kresne at vi forventer litt bedre.

Sikkerhet: 5

Den nye BMW 1-serie er nylig testet av EuroNCAP, der den får høyeste score, karakter 5. Den får 91 % for beskyytelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn og 63 % for fotgjengerbeskyttelse.

EuroNCAP kommenterer at bilen har marginal beskyttelse av brystregionene i sidekollisjon med stolpe og at seter/nakkestøtter bare gir marginal beskyttelse mot whiplash i tilfelle påkjørsel bakfra.

I BMWs beskrivelse av sikkerhetsstandarden på nye 1-serie, går det fram at man har brukt høyfast stål, lagt spesiell vekt på deformasjonssoner og å lede kollisjonskrefter vekk fra passasjercellen. Som standard har bilen kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer i forseteryggen og hodekollisjonsputer i sidene foran og bak.

LITT STØRRE: Bakseteplassen er et hakk bedre enn forrige generasjon, uten at det gjør nye 1-serie til en av de store i klassen.
LITT STØRRE: Bakseteplassen er et hakk bedre enn forrige generasjon, uten at det gjør nye 1-serie til en av de store i klassen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Våre tester viser at stabilitetskontrollen fungerer sømløst og effektivt. Bremsetester fra 100-0 km/t takler bilen også bra, uten fading og med hurtigarbeidende ABS-system.

Pris/utstyr: 2

Så er vi kommet til bilens store ulempe: Den koster flesk - primært takket være det norske avgiftsregimet.

Grunnprisen på 369 900 kroner er sett i lys av motorkraften helt ok - den er 10 000 kroner billigere enn nevnte Giulietta med 170 hk.

Men når ytelsene ikke står helt i stil med de oppgitte hestekreftene synes vi at det koster mer enn det smaker.

Testbilen, som er godt utstyrt uten å tøye noen grenser, holder seg så vidt under halvmillionen med en prislapp på 496 000 kroner.

Står en motorsterk og kjøremessig underholdende kompaktbil på ønskelisten skal det nevnes at en tilstrekkelig utstyrt VW Golf GTI med 210 hk og kanskje markedets beste automatkasse koster om lag det samme.

Miljø: 5

Ser vi på forbruk og CO2-utslipp er de oppgitte tallene tradisjonelt høyere for bensindrevne biler enn dieseldrevne, men utslagene blir stadig mindre. Det gjelder også for 118i, som har 0,58 l/mil og 134 g/km som oppgitte mål..

116d er hittil en av de aller gjerrigste bilene vi har kjørt gjennom vår faste 20 mil lange forbruksrunde. 118i skuffer heller ikke; vi lander på 0,64 l/mil, mot Giuliettas 0,72 l/mil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

BEDRE PLASS: Bagasjeromsvolumet er økt med 30 liter og rommer nå konkurransedyktige 360 liter.
BEDRE PLASS: Bagasjeromsvolumet er økt med 30 liter og rommer nå konkurransedyktige 360 liter. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Den virkelige styrkeprøven for BMW 1-serie kommer når Audi lanserer sin nye A3 - på helt fersk teknologiplattform i løpet av 2012. Inntil videre er den alene på toppen av den ganske smale "sportslige premium-kompaktklassen".

Der er det egentlig bare Lexus CT200h og Alfa Romeo Giulietta som utfordrer, men noe alvorlig totalangrep på BMW-bastionen blir det aldri.

Terningen rullet til fem da vi testet 116d, men denne gang stopper den på en firer grunnet én ting. Pris. 118i er en kjempegod bil, men testbilen er kort og godt for dyr.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også