Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie

116i har en herlig bensinmotor og gode kjøreegenskaper.

FORTSATT BAKHJULSDREVEN: Det er ingen tvil om hvilke hjul som driver BMW 1-serie.

FORTSATT BAKHJULSDREVEN: Det er ingen tvil om hvilke hjul som driver BMW 1-serie. Foto: FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Herlige kjøreegenskaper

+ Fleksibel bensinmotor

+ God sikkerhet

+ Komfortabel til tross for sportsunderstell

- Dyrt ekstrautstyr

Etter at nye BMW 1-serie ble lansert i slutten av 2011 har vi testet både innstegsvarianten 116d, dieselraketten 120d og den sterkeste bensinversjonen 118i. Nå er det altså minste bensinmodell emd det velklingende navnet 116i som skal til pers.

Som kjent kom det nye avgifter 1. januar, og mange spår at dieselandelen kommer til å synke betraktelig i år. Da er det ikke utenkelig at små bensinmotorer med turbo, som man finner i denne BMW-en, vil stå for mye av dette salget.

Kjøreegenskaper: 6

BMW lever i stor grad av å levere klasseledende kjøreegenskaper. Her skal kontakten med underlaget være av ypperste klasse, og det skal være mulig å treffe tangeringspunktet hver eneste gang - selv i en rundkjøring på vei til jobb.

1-serie leverer på dette punktet, og med sportsunderstellet på vår testbil blir det enda et lite hakk strammere. Bakhjulsdriften sørger for en herlig balanse, og på snøføre byr bilen på mye underholdning for de som liker slikt. Med ESP-systemet koblet inn byr ikke 116i på noen voldsomme sprell. Da handler det mer om at man kjenner at hekken vil ut, men elektronikken holder den mykt, men effektivt på plass.

Systemet kan deaktiveres delvis og tillater da en god del slipp før den henter deg inn igjen. Det er også mulig å skru av all elektronikken som holder bilen på veien. Det er ikke nødvendigvis det smarteste til daglig, men i spesielle situasjoner kan det være både nyttig og morsomt.

BMW 116i 2011

BMW 116i 2011 Foto: Handeland, Petter

Motor: 6

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 220/1350-4300

EGENVEKT, KG: 1365

TILHENGERVEKT, KG: 1200/650

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 432/176/142

BAGASJEROM, LITER: 360

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16 H

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,57

CO2-UTSLIPP, G/KM: 132

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5

TOPPFART, KM/T: 210

PRIS FRA, KR: 299 900

Bensinmotorer med turbo byr på mange måter på det beste fra to verdener. Du får massevis av dreiemoment i bunnen av registeret, men beholder samtidig en god del på toppen. På den måten får du motor som er mye mer fleksibel enn både dieselmotorer og tradisjonelle sugemotorer.

Denne 1,6-literen er intet unntak. Dreiemomentet på 220 Nm er tilgjengelig mellom 1350 og 4300 o/min, og den maksimale effekten finner du på 4400 o/min. Uansett hvilket gir du befinner deg kan du legge litt press på høyrefoten og ha krefter tilgjengelig.

I tillegg går motoren pent og har en sportslig karakter. Den sekstrinns manuelle girkassen er presis i bruk med utveksling som er godt tilpasset norske hastighetsområder.

Ytelser: 5

Med en bestenotering på 5,8 sekunder fra 60-100 km/t og 6,5 sekunder fra 80-120 km/t, flytter BMW 116i godt på seg. Ikke minst er den merkbart kjappere enn BMW 116d. Det gjelder også når du lar girspaken stå i fred. Selv om 116d har mer dreiemoment er nemlig girutvekslingen svært lang i høye gir.

Den er heller ikke mye tregere enn storebror 118i, som koster drøye 80 000 kroner mer. Dermed er 116i den modellen i 1-serien som gir mest punch per krone.

Eksteriør: 5

BMW 116i 2011

BMW 116i 2011 Foto: Handeland, Petter

Det er ingen tvil om at utseendet til 1-serie krever litt tilvenning. Fronten virker både bredere, høyere og rettere enn forgjengeren. 1-serie er imidlertid en av de modellene som tar seg mye bedre ut på veien enn på bilder. Først da kommer proporsjonene ordentlig frem, og alt ser med ett mer harmonisk ut.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,8

80-120 KM/T, 3. GIR: 6,5

80-120 KM/T, 4. GIR: 8,3

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 15,1

STØY TOMGANG, dBA: 39,3

STØY 50 KM/T, dBA: 61,2

STØY 80 KM/T, dBA: 65,7

STØY 100 KM/T, dBA: 68,2

Interiør: 4

Du velger ikke 1-serie hvis du er ute etter en bil med veldig god plass. Likevel har den nye modellen fått merkbart bedre plass enn forgjengeren. Tidligere var det fryktelig trangt for voksne mennesker i baksetet, men nå kan fire personer uten problemer reise på tur med en 1-serie.

Også bagasjerommet har blitt økt i forhold til forgjengeren. Nå sluker det 360 liter mot 330 i den gamle varianten.

Interiøret er enkelt og oversiktlig med en høy kvalitet. De røde detaljene på ratt og dashbord som fantes i vår Sport-utstyrte testbil gir bilen et mer livlig uttrykk.

Komfort: 5

Med 5-serie viste BMW at de behersker en krongelede øvelse: Å kombinere sportslighet med komfort.

BMW 116i 2011

BMW 116i 2011 Foto: Handeland, Petter

Nå har de gjort mye av det samme med 1-serie, og det merkes spesielt godt på modellene med sportsunderstell. For mens forgjengeren kunne bli litt vel stiv for mange med dette understellet, byr den nye modellen på utmerket komfort - selv på norske vinterveier.

Vi trakk blant annet 116d litt for støynivået, som bare matchet de billigere kompaktbilene. Med vinterskoene på og bensinmotor under panseret er imidlertid 116i en god del stillere enn med sommerdekk. Likevel er dekkstøy fortsatt et område der 1-serie kan forbedres. Sportline-versjonen er utstyrt med svært gode sportsseter og utmerket sittekomfort.

Sikkerhet: 5

Den nye BMW 1-serie er nylig testet av EuroNCAP, der den får høyeste score, karakter 5. Den får 91 % for beskyytelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn og 63 % for fotgjengerbeskyttelse.

EuroNCAP kommenterer at bilen har marginal beskyttelse av brystregionene i sidekollisjon med stolpe og at seter/nakkestøtter bare gir marginal beskyttelse mot whiplash i tilfelle påkjørsel bakfra.

I BMWs beskrivelse av sikkerhetsstandarden på nye 1-serie, går det fram at man har brukt høyfast stål, lagt spesiell vekt på deformasjonssoner og å lede kollisjonskrefter vekk fra passasjercellen. Som standard har bilen kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer i forseteryggen og hodekollisjonsputer i sidene foran og bak.

Våre tester viser at stabilitetskontrollen fungerer sømløst og effektivt. Bremsetester fra 100-0 km/t takler bilen også bra, uten fading og med hurtigarbeidende ABS-system.

Pris/utstyr: 4

BMW er et premiummerke, og det betyr relativt høye priser. Likevel syntes vi ikke snaue 300.000 kroner er alt for ille for denne modellen.

En Audi A3 med en 1,4-liters motor på 125 hester koster drøye 270.000 kroner før utstyr, men det er en gammel og utgående konstruksjon sammenlignet med 1-serie.

BMW 116i 2011

BMW 116i 2011 Foto: Handeland, Petter

Klassen for premiumkompakter er relativt liten, men også Lexus CT200h kan regnes inn her. Den har en startpris på omtrent 390.000 kroner.

BMW er også kjent for å ha dyrt ekstrautstyr. Hvis du bruker pennen flittig på utstyrslista er det ikke vanskelig å svi av mye penger.

Miljø: 5

Det oppgitte forbruket i EU-miks er på 0,57 l/mil. I vår faste forbrukstest bruker bilen nøyaktig det samme. Og dermed er BMW 116i en av de mest nøysomme bensinbilene vi har kjørt på test.

Av sammenlignbare modeller er det bare Lexus CT200h som har gått billigere. De to gangene vi har kjørt den i forbrukstest har resultatet blitt 0,53 og 0,55 liter per mil. Imidlertid har ikke Lexusen ytelser som kan måle seg med BMW 116i

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

For deg som er ute etter en kjøreglad kompaktbil og har mulighet til å betale litt ekstra, er det ingen tvil om at 1-serie er et veldig godt valg. Med bensinmotor under panseret oppleves den også mer harmonisk enn de dieseldrevne variantene.

Prisforskjellen opp til den sterkere, men ikke veldig mye raskere, 118i er på omtrent 80.000 kroner. Det er det på ingen måte verdt, og derfor vil vi påstå at 116i er det beste valget hvis du skal ha 1-serie med bensinmotor.

BMW 116i 2011

BMW 116i 2011 Foto: Handeland, Petter

Hvis prisen er viktigst, er imidlertid 116d et godt valg. Da sparer du 20 000 kroner på inngangsprisen, men går samtidig glipp av den herlige bensinmotoren. For 116i er den modellen som gir mest kjøreglede blant 1-serie variantene vi har testet.

Les også:

Her er alle årets bilnyheter

Vi har testet 611 biler

De beste bilene i 2011

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: De beste bilene til under 400.000 kroner Se flere saker fra: De beste nye bilene til 250.000–350.000 kroner Se flere saker fra: Årets hittil beste biler
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag