Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna

Noen ganger blir det bare for lite. Som når BMW har trimmet ned to-liters dieselen sin til 90 hk.

Sist oppdatert

Tekniske data BMW 116d

MOTOR, CM3:1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1750

EGENVEKT, KG: 1380

TILHENGERVEKT, KG: 1200/680

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:424/175/142

BAGASJEROM, LITER:330-1150

DEKKDIMENSJON:205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,44

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,7

TOPPFART, KM/T:185

PRIS FRA, KR: 241.900

PRIS TESTBIL, KR: 300 000

BMW 1-serie kom på markedet i 2004 og fikk en facelift i 2007. 1-serie kan skilte med flere karosserivarianter; i tillegg til femdørsvarianten finnes den også som tredørs-versjon, cabriolet og coupé.

I 2009 kom 1-serie i ny 116d-versjon med 115 hk. Men siden norske avgiftsregler straffer hardt med effektavgift, har BMW lansert en enda mer nedtrimmet 116d i LE-versjon med beskjedne 90 hk.

Kjøreegenskaper: 5

Det er fortsatt lite å utsette på 1-seriens veiegenskaper. Bakhjulsdriften gjør bilen nøytral og sørger for en sportslig kjørefølelse.

Styreresponsen er like god her som i en langt dyrere BMW, og det fine antispinn- og ESP-systemet fungerer som alltid utmerket.

Likevel blir ikke kjøreopplevelsen like inspirerende som i den sterkere 116d med 115 hk eller 116i med 122 hk. Det er ikke nok motorkraft til å gi kjørefølelsen det nødvendige sportslige krydderet.

Motor: 3

Det er rett og slett tatt bort for mye krefter til at motoren har noe å tilby utover det rent transportmessige.

Motoren kjennes slapp ut selv fra lave turtall og har ikke noe å by på om du forsøker å strekke den oppover i turtallsregisteret. I tillegg er gange og støyutvikling på det jevne og girutvekslingen noe lang for norske kjøreforhold.

Ytelser: 2

Det går for smått med 90 hk-versjonen av BMW 116d. I daglig trafikk har du nok krefter til å holde følge med den jevne flyten, men aldri noe overskudd å øse av.

Følelsen er én ting, de reelle tallene forteller en enda tydeligere historie: Sammenlignet med 115 hk-versjonen vi testet i mai 2009, viser våre testresultater stor forskjell.

Fra 60-100 km/t i 3. gir bruker 90 hk 1,5 sekunder mer enn 115 hk, og fra 80-120 km/t i 4. gir er avstanden 2,1 sekunder. Mens den sterkeste 116d har akseptable ytelser, føles det som om du har lim under hjulene i den svakeste.

STANDARD: Testbilen var en standardversjon uten optiske tilleggselementer som store hjul eller sportslig karosseripakke.
STANDARD: Testbilen var en standardversjon uten optiske tilleggselementer som store hjul eller sportslig karosseripakke. Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Testdata BMW 116d

0-100 KM/T: 14,9

60-100 KM/T, 3. GIR:8,5

60-100 KM/T, 4. GIR:10

60-100 KM/T, 5. GIR:15,4

80-120 KM/T, 3. GIR:13,1

80-120 KM/T, 4. GIR:12,2

80-120 KM/T, 5. GIR:15,8

STØY TOMGANG, dBA: 47,8

STØY 50 KM/T, dBA:63,7

STØY 80 KM/T, dBA:68,1

STØY 100 KM/T, dBA: 70,5

TESTFORBRUK, L/MIL:0,56

BMW 1-serie har holdt seg frisk og moderne, selv om grunnfasongen har vært på markedet siden 2004. Vår bil var en standardversjon uten optiske tilleggselementer som store hjul eller sportslig karosseripakke. Likevel ser den frisk og bra ut.

Interiør: 3

Bagasjerommet er fornuftig, og i forsetene lider du ingen plassnød. Litt verre blir det om du skal ha med deg fire voksne på tur. Selv med folk rundt 180 cm foran og bak, blir det knapp benplass.

Heller ikke i bredden eller høyden har 1-serie noe å tilby utover det aller nødvendigste. Dermed passer 1-serie best for de som kun sporadisk har behov for å befolke baksetene. Innvendig design er enkelt og ryddig, og kvalitetsfølelsen god.

Komfort: 4

Kombinasjonen av behagelige sportsseter med gode innstillingsmuligheter og et normalt dekk- og understellsoppsett beviser at 1-serie kan matche selv mer moderne konkurrenter på komfortsiden.

Fjæringen er småstram, men blir sjelden direkte ubehagelig og ute på langtur er 1-serie like behagelig som en større bil. Vi målte 70,5 dBA ved 100 km/t, noe som er en del høyere enn de beste konkurrentene.

Sikkerhet: 4

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet.

BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Miljø: 3

Med det labre effektuttaket og ytelser langt under pari, kan man ikke bli spesielt imponert over BMW 116d LE - selv om et EU-miks forbruk på 0,44 l/mil og CO2-utslipp på 118 g/km isolert sett er greit.

TRANG: 1-serie passer best for de som kun sporadisk har behov for baksetene. Men innvendig design er enkelt og ryddig, og kvalitetsfølelsen god.
TRANG: 1-serie passer best for de som kun sporadisk har behov for baksetene. Men innvendig design er enkelt og ryddig, og kvalitetsfølelsen god. Foto: Petter Handeland

Men når vi kjører bilen gjennom vår faste forbruksrunde, merker vi at gasspedalen må brukes relativt flittig for å holde normalt tempo. Et testforbruk på 0,56 l/mil er ikke spesielt bra, effekt og ytelser tatt i betraktning.

Til sammenligning gikk den kjappere Audi A3 1,6 TDI 105 hk på 0,49 l/mil i samme forbruksrunde.

Pris/utstyr: 4

253 500 er prisen for rimeligste 5-dørs versjon med 90 hk, mens 3-dørs starter på 241 000 kroner. Det er et akseptabelt prisnivå, men som vanlig må du nok regne med å putte noen kroner inn i BMW's ekstrautstyrsliste.

Vår erfaring er at det går med 25-30 000 kroner som et minimum om du skal ha full glede av bilen, og ha bedre muligheter til å få solgt den som brukt. Noe som har vært en enkel og ganske godt betalt affære når det gjelder 1-serie så langt.

STYR UNNA: Det er sjelden vi sier dette om en BMW, men denne bør du styre unna.
STYR UNNA: Det er sjelden vi sier dette om en BMW, men denne bør du styre unna. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 04/01 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også