Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna

Noen ganger blir det bare for lite. Som når BMW har trimmet ned to-liters dieselen sin til 90 hk.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Presis styrefølelse

+ Bra førerposisjon

- For dårlig akselerasjon

- Lite sportslig motorkarakter

- Høyt forbruk i forhold til ytelser

- Liten prisfordel

- Trangt baksete

Tekniske data BMW 116d

MOTOR, CM3:1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1750

EGENVEKT, KG: 1380

TILHENGERVEKT, KG: 1200/680

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:424/175/142

BAGASJEROM, LITER:330-1150

DEKKDIMENSJON:205/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,44

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,7

TOPPFART, KM/T:185

PRIS FRA, KR: 241.900

PRIS TESTBIL, KR: 300 000

BMW 1-serie kom på markedet i 2004 og fikk en facelift i 2007. 1-serie kan skilte med flere karosserivarianter; i tillegg til femdørsvarianten finnes den også som tredørs-versjon, cabriolet og coupé.

I 2009 kom 1-serie i ny 116d-versjon med 115 hk. Men siden norske avgiftsregler straffer hardt med effektavgift, har BMW lansert en enda mer nedtrimmet 116d i LE-versjon med beskjedne 90 hk.

Kjøreegenskaper: 5

Det er fortsatt lite å utsette på 1-seriens veiegenskaper. Bakhjulsdriften gjør bilen nøytral og sørger for en sportslig kjørefølelse.

Styreresponsen er like god her som i en langt dyrere BMW, og det fine antispinn- og ESP-systemet fungerer som alltid utmerket.

Likevel blir ikke kjøreopplevelsen like inspirerende som i den sterkere 116d med 115 hk eller 116i med 122 hk. Det er ikke nok motorkraft til å gi kjørefølelsen det nødvendige sportslige krydderet.

Motor: 3

Det er rett og slett tatt bort for mye krefter til at motoren har noe å tilby utover det rent transportmessige.

Motoren kjennes slapp ut selv fra lave turtall og har ikke noe å by på om du forsøker å strekke den oppover i turtallsregisteret. I tillegg er gange og støyutvikling på det jevne og girutvekslingen noe lang for norske kjøreforhold.

Ytelser: 2

Det går for smått med 90 hk-versjonen av BMW 116d. I daglig trafikk har du nok krefter til å holde følge med den jevne flyten, men aldri noe overskudd å øse av.

Følelsen er én ting, de reelle tallene forteller en enda tydeligere historie: Sammenlignet med 115 hk-versjonen vi testet i mai 2009, viser våre testresultater stor forskjell.

Fra 60-100 km/t i 3. gir bruker 90 hk 1,5 sekunder mer enn 115 hk, og fra 80-120 km/t i 4. gir er avstanden 2,1 sekunder. Mens den sterkeste 116d har akseptable ytelser, føles det som om du har lim under hjulene i den svakeste.

STANDARD: Testbilen var en standardversjon uten optiske tilleggselementer som store hjul eller sportslig karosseripakke.

STANDARD: Testbilen var en standardversjon uten optiske tilleggselementer som store hjul eller sportslig karosseripakke. Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 5

Testdata BMW 116d

0-100 KM/T: 14,9

60-100 KM/T, 3. GIR:8,5

60-100 KM/T, 4. GIR:10

60-100 KM/T, 5. GIR:15,4

80-120 KM/T, 3. GIR:13,1

80-120 KM/T, 4. GIR:12,2

80-120 KM/T, 5. GIR:15,8

STØY TOMGANG, dBA: 47,8

STØY 50 KM/T, dBA:63,7

STØY 80 KM/T, dBA:68,1

STØY 100 KM/T, dBA: 70,5

TESTFORBRUK, L/MIL:0,56

BMW 1-serie har holdt seg frisk og moderne, selv om grunnfasongen har vært på markedet siden 2004. Vår bil var en standardversjon uten optiske tilleggselementer som store hjul eller sportslig karosseripakke. Likevel ser den frisk og bra ut.

Interiør: 3

Bagasjerommet er fornuftig, og i forsetene lider du ingen plassnød. Litt verre blir det om du skal ha med deg fire voksne på tur. Selv med folk rundt 180 cm foran og bak, blir det knapp benplass.

Heller ikke i bredden eller høyden har 1-serie noe å tilby utover det aller nødvendigste. Dermed passer 1-serie best for de som kun sporadisk har behov for å befolke baksetene. Innvendig design er enkelt og ryddig, og kvalitetsfølelsen god.

Komfort: 4

Kombinasjonen av behagelige sportsseter med gode innstillingsmuligheter og et normalt dekk- og understellsoppsett beviser at 1-serie kan matche selv mer moderne konkurrenter på komfortsiden.

Fjæringen er småstram, men blir sjelden direkte ubehagelig og ute på langtur er 1-serie like behagelig som en større bil. Vi målte 70,5 dBA ved 100 km/t, noe som er en del høyere enn de beste konkurrentene.

Sikkerhet: 4

Du finner det som trengs og forventes av sikkerhetsutstyr i BMW 116i, mens ESP-systemet sørger for god aktiv sikkerhet.

BMW 1-Serie ble testet i EuroNCAP i 2004, med godt resultat: fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn, men bare én av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere. Bilen fikk skryt for solid karosseristruktur.

Miljø: 3

Med det labre effektuttaket og ytelser langt under pari, kan man ikke bli spesielt imponert over BMW 116d LE - selv om et EU-miks forbruk på 0,44 l/mil og CO2-utslipp på 118 g/km isolert sett er greit.

TRANG: 1-serie passer best for de som kun sporadisk har behov for baksetene. Men innvendig design er enkelt og ryddig, og kvalitetsfølelsen god.

TRANG: 1-serie passer best for de som kun sporadisk har behov for baksetene. Men innvendig design er enkelt og ryddig, og kvalitetsfølelsen god. Foto: Petter Handeland

Men når vi kjører bilen gjennom vår faste forbruksrunde, merker vi at gasspedalen må brukes relativt flittig for å holde normalt tempo. Et testforbruk på 0,56 l/mil er ikke spesielt bra, effekt og ytelser tatt i betraktning.

Til sammenligning gikk den kjappere Audi A3 1,6 TDI 105 hk på 0,49 l/mil i samme forbruksrunde.

Pris/utstyr: 4

253 500 er prisen for rimeligste 5-dørs versjon med 90 hk, mens 3-dørs starter på 241 000 kroner. Det er et akseptabelt prisnivå, men som vanlig må du nok regne med å putte noen kroner inn i BMW's ekstrautstyrsliste.

Vår erfaring er at det går med 25-30 000 kroner som et minimum om du skal ha full glede av bilen, og ha bedre muligheter til å få solgt den som brukt. Noe som har vært en enkel og ganske godt betalt affære når det gjelder 1-serie så langt.

STYR UNNA: Det er sjelden vi sier dette om en BMW, men denne bør du styre unna.

STYR UNNA: Det er sjelden vi sier dette om en BMW, men denne bør du styre unna. Foto: Petter Handeland

Spesifikasjoner

Produsent BMW
Pris 241900

Konklusjon

Karakter 3. Siden det bare skiller drøyt 10 000 kroner mellom 90- og 115 hk-versjonene av 116d, bør du ha spesielt gode grunner eller dårlig råd for å velge den svakeste.

Skal du først kjøpe deg en BMW, bør du velge en som gir et minimum av sportslig følelse. Og da er 116d med 115 hk eller 116i med 122 hk lysår bedre egnet enn den blodfattige 90 hk'en.

Det er sjelden vi sier dette om en BMW, men denne bør du styre unna.

Les også:

Test BMW 116d 115 hk

Test BMW 116i 122 hk

Sammenligning BMW 116i mot BMW 116d

Test Audi A3 Sportback 1,6 TDI

Se alle våre BMW-tester her

Vi kårer de beste kompaktklasse-bilene

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Test: BMW 1-serie Se flere saker fra: Styr unna disse bilene
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag