Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen

BMW 116d er den nye grunnmodellen i BMW-programmet. Vi har testet BMW 1-serie og kan fortelle deg hvor bra den egentlig er.

LEI SEG: Designmessig gir BMW 1-serie oss et blandet inntrykk. Særlig fronten henger litt med leppa.
LEI SEG: Designmessig gir BMW 1-serie oss et blandet inntrykk. Særlig fronten henger litt med leppa. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

BMW gjør sine ting bra om dagen. 5-serien høster lovord, spesielt i grunnversjonen 520d. Dessuten har den München-baserte prestisjeprodusenten nettopp sluppet bilder og informasjon om den nye BMW 3-serie. Og det vi ser der, lover godt.

Men nå er det den helt nye BMW 1-serie det dreier seg om. Da vi kjørte bilen under lanseringen i juli 2011 ga vi en detaljert gjennomgang av modellen. Men vi gjentar noen høydepunkter:

Den nye 1-serie er stiller med helt ny teknologi. Ingen lett frisering av forrige modell her.

Den er merkbart større enn forgjengeren: 85 mm lengre, 30 mm mer akselavstand og sporvidden er øket 51 og 72 mm foran og bak.

Ser du på modellbetegnelsene som er tilgjengelig ved lansering - 116d, 118d, 120d, 116i og 118i - kan du tro at det er uforandret på motorfronten.

Men alle motorene har fått BMWs TwinPower Turbo-teknikk. En såkalt twinscroll-turbo henter krefter fra to separate eksoskanaler, noe som skal gi mer effektiv bruk av eksosenergien og raskere gassrespons.

I dieselmotorene er det en modifisert versjon av den eksisterende to-literen, mens bensinversjonene bruker en ny 1,6-liters konstruksjon.

Prisene for nye 1-serie er som følger:

  • 116d/116 hk: 279 900,-
  • 116i/136 hk: 299 900,-
  • 118d/143 hk: 304 900,-
  • 118i/170 hk: 369 900,-
  • 120d/184 hk: 354 800,-

Vi har kjørt den rimeligste utgaven og potensielle bestselgeren BMW 116d gjennom vårt testprogram.

Kjøreegenskaper: 6

EKTE VARE: Selv om BMW 116d er den minste og rimeligste BMW-modellen, er kjørefølelse og -egenskaper i god BMW-ånd.
EKTE VARE: Selv om BMW 116d er den minste og rimeligste BMW-modellen, er kjørefølelse og -egenskaper i god BMW-ånd. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Selv om 1-serie har vokst, er det ingen grunn til bekymring når det gjelder veiegenskapene.

Her er det fortsatt rendyrket BMW-følelse, med presis styring og kjapp respons. Både ute på veien og i våre dynamiske kjøretester oppfører BMW 1-serie slik du håper og forventer.

Det betyr en solid porsjon veigrep og en karakteristikk som både er underholdende og sikker på samme tid: I første omgang understyrer (svingbuen blir videre) 1-serie svakt. Dernest går den over i en nøytral fase med nydelig balanse, der bilen enkelt lar seg kontrollere med små rattbevegelser.

Er du i det lekne hjørnet kan du dytte på enda litt til, før hekken glir et par knepp ut og minner deg på at den endelige grensen for veigrepet er nær.

I slalåm- og unnamanøvertesten hilser vi på den grensen, og kan konstatere at stabilitetskontrollen griper mykt, men bestemt inn og loser bilen gjennom til toppkarakter.

Vår testbil var en Sport Line-versjon, som i tillegg hadde M Sportsfjæring og 17-tommers dekk i dimensjon 225/45-17. Det hjelper på den sportslige kjørefølelsen.

Alle 1-serie har en knapp i midtkonsollen der du kan justere karakteren for motor, DSC (stabilitetskontroll) og servotronic-styring eller automatgir i innstillingene Comfort, Sport og ECO-Pro. I Sport Line kommer Sport+ modus i tillegg.

For veiegenskapenes del, er det først og fremst en mer løssluppen stabilitetskontroll som merkes. I Sport og Sport+ får hekken svinge mer ut før elektronikken mener nok er nok.

For ordens skyld slo vi stabilitetskontrollen helt av i slalåmtesten, og jo da: For den som ønsker er det fortsatt mulig å ta en 360-grader med BMW 1-serie.

Motor: 5

I BMW 116d er det en 116 hk-versjon av to-liters dieselen som gjør jobben. Dreiemomentet er relativt snille 260 Nm, et tall som for eksempel overgås av 1,6-liters dieselen i Ford Focus.

NØKTERN KVALITET: BMW 1-serie virker ikke unødvendig pyntet innvendig, men interiørdetaljer og materialer gir et kvalitetsinntrykk.
NØKTERN KVALITET: BMW 1-serie virker ikke unødvendig pyntet innvendig, men interiørdetaljer og materialer gir et kvalitetsinntrykk. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Måten som effekten leveres på er førsteklasses. Dreiemomenter er konstant mellom 1750-2500 o/m, og bidrar til en jevn og lineær kraftutvikling fra drøyt 1000 til godt og vel 4000 o/m.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 11,2
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 12,0
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 12,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 17,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 46,6
  • STØY 50 KM/T, dBA: 65,0
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,7
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,47

Om vi skal være riktig kritiske, og det skal vi jo, er det to ting som ikke treffer helt blink:

Det ene er en relativt lang girutveksling. Nå har i og for seg motoren den karakteren som skal til for at det fungerer, men likevel er den ikke optimal for norske forhold. Det andre er en gange og et støybilde som ikke er like finslepen som i de aller beste konkurrentmotorene.

Ytelser: 5

Den jevne kraftutviklingen og lange girutvekslingen tar noe av den følelsesmessige snerten bort fra akselerasjonsegenskapene til BMW 116d. Den kjennes ikke spesielt sprek når du tøffer av gårde i trafikkflyten.

Når vi sammenligner akselerasjonsmålingene våre med andre biler i samme effektområde, går imidlertid BMW 116d respektabelt.

I norske hastighetsområder gjør du lurt i å bruke 3. eller 4. gir om ting skal skje med en viss grad av travelhet. I 5. og 6. gir sørger den nevnte utvekslingen for at det flytter seg fint lite.

60-100 km/t går på 6,4 sekunder i 3. gir og ganske utypisk for en diesel er 116d noe kjappere i 3. gir enn i 4. gir fra 80-120 km/t med 8,5 og 9,1 sekunder.

Og for å minne om at forskjellen på en nedtrimmet to-liter og en 1,6-liter i full blomst ikke er voldsom: Det er så vidt BMW'en sniker seg inn foran Ford Focus og Citroën C4 med sine smådieseler.

Eksteriør: 4

Helt siden forrige versjon av BMW 7-serie, har BMWs design vært møtt med alt fra hoderystende fortvilelse til vill begeistring. Til BMWs forsvar skal det noteres at nesten samtlige modeller har modnet godt. Kanskje har noen vært vel langt forut for sin tid.

I 1-series tilfelle ser bilen mye bedre ut enn på bilder, og enda bedre på veien enn i et utstillingslokale.

MESTER: Antallet direkte konkurrenter er lite for BMW 1-serie. Men de som finnes, er tøffe nok å hamle opp med.
MESTER: Antallet direkte konkurrenter er lite for BMW 1-serie. Men de som finnes, er tøffe nok å hamle opp med. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det største tilvenningsproblemet volder frontlyktene. Måten de faller nedover og utover på gir bilen et litt sørgmodig St. Bernhards-hund oppsyn i front.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1995
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 116/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1385
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/690
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 433/177/142
  • BAGASJEROM, LITER: 360-1200
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/55-16 U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 117
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,3
  • TOPPFART, KM/T: 200
  • PRIS FRA, KR: 290 800
  • PRIS TESTBIL, KR: 348 000

Profilen har vi lite å utsette på, og aller best synes vi bilen tar seg ut skrått eller rett bakfra. Her er det klare, skarpe linjer og en bred, stødig fremtoning på veien.

Det synes at både karosseri og sporvidde har økt kraftig. Sammenlignet med standardversjonen, hjelper Sport Line og 17-tommers hjul på vår testbils fremtoning.

Interiør: 4

Et av de største ankepunktene mot den første BMW 1-serie var bakseteplassen - eller rettere sagt, mangelen på den. Med voksne av normal størrelse foran og bak, ble det knær mot seterygg eller kompromiss i sittestillingen i forsetet.

I nye BMW 1-serie er dette historie, og bilen har fått bakseteplass som kan måle seg med typiske kompaktklasse-biler som VW Golf eller premiumkonkurrenter som Alfa Romeo Giulietta.

Nei, vi snakker fortsatt ikke om barnefamiliens drøm. Men relativt rette karosserisider og akseptabel takhøyde gjør at fire voksne overlever en langtur sammen.

Også bagasjeromskapasiteten er merkbart forbedret. Nå rommer bagasjerommet 360 liter mot 330 i forgjengeren. Dermed er vi på normal kompaktklasse-standard. Med nedslåtte seterygger er volumet på inntil 1200 liter.

Interiør og dashbord er BMW-typisk. Det vil si relativt nøkternt, men oversiktelig, ryddig og kvalitetsmessig godt. De to utstyrsversjonene Sport Line og Urban Line har ulike interiørdetaljer på utstyr, lyssetting og materialer.

Komfort: 5

Da vi kjørte BMW 5-serie for første gang, var det kombinasjonen av BMW-typisk sportslighet og klasseledende komfort som sto som bilens sterkeste punkt.

Til glede for alle potensielle BMW 1-serie kunder kan vi fastslå at den har tatt en "5-serie light".

Vi har allerede berømmet bilen for sin kjøreglede og sportslighet. Det medfører ofte en tilsvarende reduksjon i fjæringskomforten, men slik er det ikke her.

HERLIG: Med Sport Line utstyrspakke havner de viktigste godbitene for topp kjøreglede på førerplassen. Med sportsseter som et herlig utropstegn.
HERLIG: Med Sport Line utstyrspakke havner de viktigste godbitene for topp kjøreglede på førerplassen. Med sportsseter som et herlig utropstegn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Selvfølgelig er bilen BMW-fast, men tross M Sportsfjæring og 17-tommers dekk har du en smidig og god kjørekomfort selv på ruglete vei.

I Sport Line-versjonen hører en av våre desiderte BMW-favoritter med: Sportsseter. Du har rikelig med innstillingsmuligheter, men siden setet i seg selv er glimrende, trenger du dem nesten ikke. Legg så til en utmerket sittestilling, og vi er i entusiastsjåførenes Nirvana.

En ting skiller 1-serie fra den absolutte toppkarakteren i komfortkapittelet. Støynivået er i seg selv ikke spesielt påtrengende, men det er heller ikke noe lavere enn i de mer folkelige utfordrerne Ford Focus og VW Golf.

I en helt ny premiumkompakt som BMW 1-serie er vi faktisk så kresne at vi forventer litt bedre.

Sikkerhet: 5

Den nye BMW 1-serie er nylig testet av EuroNCAP, der den får høyeste score, karakter 5. Den får 91 % for beskyytelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn og 63 % for fotgjengerbeskyttelse.

EuroNCAP kommenterer at bilen har marginal beskyttelse av brystregionene i sidekollisjon med stolpe og at seter/nakkestøtter bare gir marginal beskyttelse mot whiplash i tilfelle påkjørsel bakfra.

I BMWs beskrivelse av sikkerhetsstandarden på nye 1-serie, går det fram at man har brukt høyfast stål, lagt spesiell vekt på deformasjonssoner og å lede kollisjonskrefter vekk fra passasjercellen. Som standard har bilen kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer i forseteryggen og hodekollisjonsputer i sidene foran og bak.

Våre tester viser at stabilitetskontrollen fungerer sømløst og effektivt. Bremsetester fra 100-0 km/t takler bilen også bra, uten fading og med hurtigarbeidende ABS-system.

Pris/utstyr: 4

En pris på 289 900 kroner er i BMW-sammenheng rimelig. Vurdert opp mot den aldrende Audi A3 Sportback, Lexus CT200h eller Ford Focus er det imidlertid ikke noen innbruddspris. Særlig fordi du bør hake av for en del valg i ekstrautstyrslisten før den rette følelsen kommer krypende.

Vår bil hadde en totalpris på 348 000 kroner, uten å virke overdådig utstyrt. Vi ville helt sikkert ha beholdt Sport Line, Xenon, regnsensor og en del komfortutstyr. Sannsynligvis også M Sport understell og 17-tommers hjul. Tommelfingerregel: Beregn minimum 30-50 000 kroner før 1-serien er slik du vil ha den.

En formildende omstendighet er det svært lave verditapet og den store graden av popularitet forrige generasjon BMW 1-serie nyter på bruktmarkedet. Det er ingen grunn til å tro at den nye modellen vil gjøre skam på den tradisjonen.

Miljø: 5

PLASS NOK: BMW 1-serie har nå bakseteplass som ikke gir umiddelbare klaustrofobianfall. Kupeen klarer fire normalvoksne på langtur.
PLASS NOK: BMW 1-serie har nå bakseteplass som ikke gir umiddelbare klaustrofobianfall. Kupeen klarer fire normalvoksne på langtur. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi liker ærlige bilprodusenter, og BMW skal på ingen måte beskyldes for å operere med fantasitall på forbruksfronten. I EU-mix oppgis forbruk og CO2-utslipp til henholdsvis 0,45 liter per mil og 117 gram per kilometer.

I vår 20-mils testrunde klarer BMW 116d seg med 0,47 liter per mil, og er dermed blant de aller drivstoffgjerrigste bilene vi har kjørt i 2011.

Vi har sett gode forbrukstall fra en rekke BMW-modeller de siste par årene, og det er ingen tvil om at EfficientDynamics-systemet er blant dagen beste til å optimere forbruk og utslipp, uten at det går utover ytelse og kjøreglede.

Derfor er vi ekstra spent på hva 1-serie kan klare når BMW 116d EfficientDynamics Edition med 1,6-liters diesel på 116 hk kommer. Blir det den første bilen som klarer de lovede 99 g/km ved realistiske hverdagsbetingelser?

Konklusjon: 5

Den virkelige styrkeprøven for BMW 1-serie kommer når Audi lanserer sin nye A3 på helt fersk teknologiplattform i løpet av 2012.

Inntil videre er den alene på toppen av den ganske smale "sportslige premium-kompakt klassen".

Der er det egentlig bare Lexus CT200h og Alfa Romeo Giulietta som utfordrer, men noe alvorlig totalangrep på BMW-bastionen blir det aldri.

Per i dag er det reelt, om ikke imagemessig, kun Ford Focus som klarer følge BMW 116d i de enkelte testkapitlene.

Nå tror vi ikke at en som vil ha en BMW 1-serie synes det er like stas å bli sett i en Focus. Men det er like fullt et tankekors at en godt utført folkebil, skygger premiummesteren så tett på mange viktige områder.

EKSTRA: Mye koster ekstra hos BMW. Xenonlys er ikke standard, men noe mange sikkert vil betale for.
EKSTRA: Mye koster ekstra hos BMW. Xenonlys er ikke standard, men noe mange sikkert vil betale for. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det holder BMW og andre premiumprodusenter på tå hev. Bra for oss som skal kjøpe bil, noe BMW 116d er et glimrende eksempel på.

Les mer

Årets beste SUVer

Herlig design på den tøffeste SUVen

Så mye koster det å kjøre for fort

MERKEVERDIER: BMW-propellen på panseret er fortjent. Selv den billigste BMWen har kvaliteter det står respekt av.
MERKEVERDIER: BMW-propellen på panseret er fortjent. Selv den billigste BMWen har kvaliteter det står respekt av. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 27/10 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også