Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler

Vi har testet Audis råeste bil.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøregenskaper

+ Tilbakemeldinger

+ Motor

+ Lettkjørthet

- Dyr

- Høyt utslipp

Da Audi R8 ble lansert for fire år siden, var målet å ta opp kampen med Porsche 911. Blant våpnene fra starten av var en V8-motor med 420 hk. Det siste vi tenkte da vi kjørte den, var at den manglet krefter.

Men det syntes Audi at den gjorde. En V10-motor som også brukes i Lamborghini Gallardo, fant veien inn i motorrommet. De magiske tallene er 5,2 liter, 525 hk og 530 Nm. Toppfarten er 316 hk, og 0-100 km/t går unna på 3,9 sekunder.

Firehjulsdrift er standard, og testbilen har manuell girkasse med seks trinn. Som seg hør og bør er sjaltegatene åpne og i skinnende metall.

Herligheten har en pris, nærmere bestemt 2.838.800 kroner inkludert ekstrautstyr. Det er duket for en test utenom det vanlige.

Kjøreegenskaper: 6

Det finnes biler som er gode å kjøre, og det finnes biler som gjør sjåføren god - om ikke reelt, så føles det i hvert fall slik. Audi R8 V10 hører definitivt med blant de siste.

Årsaken: Bilen har en fantastisk evne til å få sjåføren til å kjenne seg i ett med kjøretøyet.

Om kreftene er brutale, oppfører R8 V10 seg omtrent som en litt sportslig A3 under rolig kjøring. Her er ingen blytung clutch eller kraftkrevende girskift. Lettkjørtheten overrasker, så hvordan følger den opp når farta øker?

Svaret: Ved å bli enda bedre. Det aller viktigste for et kulelyn av en bil er nemlig på plass: fine tilbakemeldinger om hva som skjer der gummi møter asfalt.

FEIT HEKK: Under bakruta sitter hjertet i Audi R8 V10: motoren som leverer 525 hk når gasspedalen trykkes inn.

FEIT HEKK: Under bakruta sitter hjertet i Audi R8 V10: motoren som leverer 525 hk når gasspedalen trykkes inn. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her kjenner du det i rattet, i baken og i hele kroppen. Det er derfor Audi R8 V10 kan gjøre sin sjåfør bedre. Er det sleipt i en sving, kjenner du det like raskt som når foten din sklir i vått gress.

Akkurat som du da intuitivt tripper mer forsiktig over gressplenen, kan du med høyrefot og ratt gjøre de små korrigeringene som er nødvendig i R8. Firehjulsdriften serverer grepet, motoren kreftene, de keramiske bremsene stoppkraften.

Kjøreegenskaper for en bil med skilt kan vanskelig bli bedre enn dette.

Andre biler som har fått terningkast 6 for kjøreegenskaper, er bl.a. BMW 535iA, Audi A5 Sportback, Volvo S60 og Peugeot 3008. (Bilene er vurdert ut fra egenskaper i sin klasse.)

Motor: 6

LAV OG BRED: Formene til Audi R8 V10 er skapt i én hensikt: Rask kjøring med best mulig kjøreeganskaper.

LAV OG BRED: Formene til Audi R8 V10 er skapt i én hensikt: Rask kjøring med best mulig kjøreeganskaper. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det finnes supersportsbiler med kraftigere motor, for eksempel Mercedes SLS AMG eller Porsche GT2 RS. Det gjør ingenting, for V10-motoren funker, på alle plan og så til de grader.

Tekniske data Audi R8 V10

  • MOTOR, CM3:V10, 5204
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:525/8000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:530/6500
  • EGENVEKT, KG:1695
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:443,4/193/125,2
  • BAGASJEROM, LITER:190
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:235/35R19 foran, 295/30R19 bak
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:1,47
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:351
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:3,9
  • TOPPFART, KM/T:316
  • PRIS FRA, KR:2 533 000
  • PRIS TESTBIL, KR:2 838 800

At Audi har greid å gjøre den lettbrukt i vanlig trafikk, er én ting. Det som trenger inn i alle sanseorganer og forblir i minnet, er likevel det som skjer når gasspedalen trykkes inn.

Med italienske aner er det ikke på lavt turtall den leverer som best. Klatringen fra lavt turtall opp i mellomregisteret er som oppvarming å regne. Tonene starter harmonisk dypt, og så øker intensiteten. Raskt.

Toppeffekten på 525 hk kommer ved 8000 o/min, og da synger motoren i toner som plantes i øregangen. Rått, men ikke usivilisert, høyt, men ikke påtrengende. Bare herlig.

Dessuten: Det er de færreste motorer som stilles ut som et kunstverk i en glassmonter i en bil. Men det er tilfellet i R8. En gimmick, og en veldig kul sådan.

Ytelser: 5

Når et fly letter i regnvær, kommer en opp i hastigheter der dråpene ikke lenger sildrer, men i stedet fosser over vinduet. Akkurat slik er det å gi full gass i regnvær med en Audi R8 V10.

PÅ UTSTILLING: V10-motoren er kunst. Det gjelder så vel utseende som lyd og ytelser.

PÅ UTSTILLING: V10-motoren er kunst. Det gjelder så vel utseende som lyd og ytelser. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

På vår testdag er det dessverre så bløtt og sleipt at akselerasjonsmålinger på lette gir ikke er mulig å gjennomføre. Selv med firehjulsdrift blir det bare hjulspinn av det. Ifølge Audi går den til 100 km/t på 3,9 sekunder.

Testdata Audi R8 V10

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:3,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:5,6
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:6,8
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:3,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:4,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:5,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:6,9
  • STØY TOMGANG, dBA:51,0
  • STØY 50 KM/T, dBA:68,7
  • STØY 80 KM/T, dBA:72,7
  • STØY 100 KM/T, dBA:74,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:1,34

Siden V10-motoren er særdeles turtallsivrig, og testbanen glatt, får vi heller ikke målt den i andregir, som ville vært det raskeste for våre fartsområder.

Det som uansett er klart, er at Audi R8 V10 er rask så det holder i bøtter og spann (se testdatatabellen). Men det er også klart at den blir frakjørt av en bil som Mercedes SLS AMG.

Om verken R8 eller SLS er raske nok, sjekk denne fra Koeniggsegg.

Eksteriør: 5

Panseret er kort og skråner relativt bratt ned mot asfalten. Under det er det kun et bagasjerom, for motoren er plassert bak ryggen til de to setene som står ganske så midt i bilen.

I seg selv gir det en bil som ser ut som om den vil framover, raskt. Legg til store luftinntak i karbon bak dørene, motorglassmonteren og en bred hekk med diffusor og to digre eksospiper, og bildet av en ekte superbil trer fram.

LYSETS HASTIGHET: Fullt så fort som lyset går den ikke, men toppfarten er 316 km/t.

LYSETS HASTIGHET: Fullt så fort som lyset går den ikke, men toppfarten er 316 km/t. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

I testbilens gråfarge har den samtidig en dose kjølig eleganse.

Interiør: 5

Med tanke på at bilen koster 2,8 millioner kroner, er kupeen forbausende enkel. Her er det langt færre knapper enn i Mercedes SLS AMG, og det er helt greit. Å stille inn ratt og sete manuelt går akkurat like kjapt, og sittestillingen blir perfekt for sportslig kjøring.

Instrumenteringen er like intuitiv som i en hvilken som helst bil fra VW-konsernet.

Sikten forover og til sidene er svært god, og også dette bidrar til den lettkjørte følelsen bilen gir. Skinn og noen knalldyre karbondeler sørger for den rette, påkostede følelsen.

Komfort: 5

Audi R8 V10 overrasker når det kommer til komfort. Tross digre hjul med lav dekkprofil er den snill over ujevnheter.

Selvsagt er den kontant over alle våre veiers kanter, dumper og humper, men Audi har bygd et understell som tar eggen av ujevnhetene.

Bilen har også et relativt lavt støynivå (slike biler støyer mer enn vanlige familiebiler), og det gjør at dette også er en bil for lange turer.

Når du gir gass, høres motoren i rikt monn. Slik skal det definitivt også være.

DET DU TRENGER: Et sete som støtter svært godt opp om kroppen, et ratt og pedaler som er riktig plassert. Den opplevde kvaliteten er i vanlig Audi-klasse, det vil si svært god.

DET DU TRENGER: Et sete som støtter svært godt opp om kroppen, et ratt og pedaler som er riktig plassert. Den opplevde kvaliteten er i vanlig Audi-klasse, det vil si svært god. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: -

Bilen er ikke kræsjtestet av EuroNCAP, og vi lar derfor være å sette en delkarakter for sikkerhet.

Audi R8 har al moderne sikkerhetselektronikk, kupeen er bygd for å komme mest mulig hel ut av en eventuell kollisjon.

Det skapte oppsikt da en R8 (kamuflert som en Lamborghini Gallardo) brant opp ved Audi-fabrikken i Ingolstadt, men dette var en førseriebil, og ifølge Audi er tekniske problemer ryddet opp i.

Miljø: 2

Også R8 V10 er kjørt i vår faste forbruksrunde, men denne gang med noen ekstra fotostopp og noe høyere hastighet enn vanlig. Gjennomsnittsforbruket på de 20 milene ble 1,34 l/mil.

Til sammenligning bruker en normalt stor familiestasjonsvogn med toliters dieselmotor en drøy halvliter per mil i denne runden, uten fotopauser som krever litt ekstra drivstoff.

Med tanke på at vi snakker om en kraftig motorisert bil med firehjulsdrift, synes vi ikke R8-forbruket er alarmerende. Men R8 V10 drikker en desiliter mer per mil enn superbilkollega Mercedes SLS AMG (firehjulsdriften bidrar til det), og forbruket stiger raskt når gassiveren øker.

Pris/utstyr: 2

Som alle råsterke biler blir R8 V10 forferdelig dyr i innkjøp i Norge. Startprisen er drøyt 2,5 millioner kroner, og testbilen har ekstrautstyr for over 300.000 kroner uten at utstyrsmengden er overveldende. (For eksempel koster de keramiske bremsene over 100.000 kroner ekstra.)

Regn dessuten med at det vil koste mye å eie den, og at verditapet blir stort.

Se vår video av Japans beste superbil, Nissan GT-R.

FIRE ER TINGEN: Drift på alle fire hjul gir Audi R8 et formidabelt veigrep, og gjør det også mulig å bruke bilen på vinteren.

FIRE ER TINGEN: Drift på alle fire hjul gir Audi R8 et formidabelt veigrep, og gjør det også mulig å bruke bilen på vinteren. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 2533800

Konklusjon

Terningkast 6

Visst er prisen uforholdsmessig høy, men i denne sammenhengen tar vi oss friheten til å se bort fra det.

Det vi står igjen med, er en bil som leverer maksimalt når det gjelder kjøreglede og motorfryd. Samtidig er den så hverdagsenkel i bruk at hvem som helst kan kjøre den til butikken.

Det er en nesten utrolig kombinasjon. Audi R8 V10 er et bilbyggverk i den absolutte verdensklassen.

Se alle våre Audi-tester her.

Vi har testet over 500 biler.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Her er bilene du drømmer om Se flere saker fra: Test: Audi R8
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag