Test: Audi Q7 3,0 TDI 272 hk quattro

Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge

Det er ikke spart på noe i den nye, store luksus-SUV-en.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært god fjæringskomfort, svært lavt støynivå, kvalitetsfølelse, V6-motor (også i rimeligere utgave), ytelser

- Pris, overskridelse av oppgitt forbruk, egenskaper i kjøretester

Audi Q7 har forandret seg mye fra den første utgaven, som så dagens lys i 2006. Ikke det at nye Audi Q7 er så mye mindre enn den forrige, innvendig plass er faktisk større.

På et viktig område gjør nye Audi Q7 mindre av seg enn forgjengeren: Den er mye lettere – inntil 325 kg (avhengig av versjon). Med treliters dieselmotor sniker den seg akkurat under to tonn tomvekt. Dermed er den store SUV-en ikke så altfor mye tyngre enn en firehjulsdrevet A6 med diesel-V6.

Audi forteller at selv om den nye Q7 har krympet litt i utvendige mål, så har den fått mer plass enn den gamle. Det er plass til en voksen også på tredje seterad, men dimensjonene her passer best for barn. Som femseter er bagasjeromsplassen oppgitt til maksimalt 890 liter.

Da vi kjørte den nye Audi Q7 på den internasjonale presselanseringen, var fabrikken stolte av at Q7 har betydelig lavere oppgitt forbruk enn forgjengeren. Vår test viser imidlertid at Audi Q7 ikke klarer å innfri løftet om så lave forbrukstall.

Kjøreegenskaper: 4

Audi Q7 veier godt over 2,1 tonn med fører om bord. Vi har tidligere sett ganske mislykkede forsøk på å få en høy og tung bil til å oppføre seg sportslig, men Audi har heldigvis ikke gått i den fella.

I stedet virker det som om alt er rettet inn mot å gi best mulig komfort og luksusfølelse. Dermed får du ikke noen direkte kjørefølelse, verken gjennom styringen eller hjuloppheng. Men det er fortsatt enkelt å holde godt driv på landeveien.

I kjegleøvelsene på testbanen blir Audi Q7 i likhet med andre stor-SUV-er fort tung å håndtere. I elgtesten går den veldig bredt med hekken om man er for brå i rattbevegelsene. Og det kan skje selv for den beste i en kritisk situasjon.

Q7 får firehjulsdrift via en senterdifferensial – her drives altså alle fire hjul hele tiden. Kraftflyten reguleres bakover eller forover etter behov, men grunnfordelingen er 40 prosent foran og 60 prosent bak.

Motor: 6

I Audi Q7 er det V6-diesel og 3,0 liter det handler om. Det er noe vi merker hver eneste gang vi slår på motoren. Audien lager en dyp lyd som blander det potente med det beint ut koselige. En sekssylindret dieselmotor som bygger opp under inntrykket av at dette er en luksusbil.

Med 600 Nm fra 1500 o/m og en smart åttetrinns automat behøver du aldri blande deg inn i girskiftene. Du nyter en jevn kraftflyt og legger knapt merke til hva teknikken driver med.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MERKER TYNGDEN: Audi Q7 3,0 TDI har litt å dra med seg gjennom elgtesten. Som andre store SUV-er kjennes den ikke spesielt sportslig.

MERKER TYNGDEN: Audi Q7 3,0 TDI har litt å dra med seg gjennom elgtesten. Som andre store SUV-er kjennes den ikke spesielt sportslig. Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser: 5

Det er forunderlig hvordan en kraftig trelitersdiesel fnyser av å trekke på mastodonter som Audi Q7. Vi har sett det på ulike BMW X5-modeller og Q7 vil selvfølgelig ikke være dårligere.

Tekniske data

Audi Q7 3,0 TDI

  • Motor, cm³: 2967
  • Effekt, hk ved o/min: 272/3250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/1500
  • Egenvekt, kg: 2135
  • Tilhengervekt, kg: 3500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 505/197/167
  • Bagasjerom, liter: 770-1955
  • Standard dekkdimensjon: 255/55 R19
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,59
  • CO₂-utslipp, g/km: 153
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,5
  • Toppfart, km/t: 234
  • Pris fra, kr: 969 000
  • Pris testbil, kr: 1 309 290

Den tar 0-100 km/t-spurten på 7,6 sekunder, og gjør forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t på 3,9 sekunder. Det står seg godt mot alle naturlige konkurrenter.

I norsk trafikk vil du aldri oppleve behov for mer effekt enn denne bilen kan by på. Et lett trykk på gassen gir mer enn nok kraft. Og saler du opp alle hestekreftene på en gang, spinner speedometeret foruroligende fort inn i sonen for "straffes med bøter eller fengsel"...

Eksteriør: 4

Ehhh, Audi Q7 vakker...? Nei. Imponerende, nesten på grensen til prangende...? Ja. Spesielt den enorme grillen vekker oppmerksomhet, men fra andre kanter er ikke den store SUV-en noe du legger spesielt merke til.

Vi har sett den sammen med både Volvo XC90 og Mercedes-Benz GL. Og Q7 glir relativt anonymt og stillferdig inn i det selskapet.

Interiør: 6

Audi Q7 er blant de rommeligste syvseterne vi har testet. Jo, Volvo XC90 har bedre plass og tilgjengelighet på tredje seterad, men totalt sett får nok eieren av en Audi Q7 med seg de fleste nødvendigheter.

Som syvseter med de to bakerste setene felt ned i gulvet, har bilen i følge Audi 770 liter bagasjeplass. De fleste klarer seg med det. I tillegg er plassforholdene i for- og baksete ikke noe å grine på nesa av.

Men Audis kunstykke er den gedigne følelsen du får inne i bilen, spesielt foran. En ting er den tunge følelsen av kvalitet, nesten som i et underjordisk hvelv. En annen den elegante finishen i materialer og detaljer. Den tredje en kjølig luksusfølelse i instrumentutformingen, belysning og betjeningssytemer.

Audi har endelig greid å gi betjeningen norsk språk, noe vi synes er et krav i biler med så mye avansert utstyr. Skjermen, som har krystallklart bilde, betjenes via et berøringsbrett og et dreie/klikkehjul mellom forsetene. Alt man bruker ofte, ligger først i menyene. Et betjeningssystem av denne typen blir neppe særlig mer intuitivt enn det vi finner her.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GJENNOMFØRT: Audi Q7 3,0 TDI kjennes kostbar i hver minste interiør- og utstyrsdetalj.

GJENNOMFØRT: Audi Q7 3,0 TDI kjennes kostbar i hver minste interiør- og utstyrsdetalj. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 6

I utgangspunktet høres det voldsomt ut med 20-tommers dekk. Men Audi Q7 er svær og testbilens 285/45-20 virker som et godt kompromiss mellom veiegenskaper og komfort.

Testdata

Audi Q7 3,0 TDI

  • 0-100 km/t, sek.: 7,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,3
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,9
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,8
  • Støy tomgang, dBA: 45,8
  • Støy 50 km/t, dBA: 59,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 65,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,83

For med avansert hjuloppheng og luftfjæring konstaterer vi uansett at Q7 er noe av det nærmeste man kommer et flygende teppe på denne siden av ultraluksusbiler som Mercedes S-klasse. Q7 er oppsiktsvekkende behagelig, og følelsen understøttes av et svært lavt støynivå.

Både små og store ujevnheter er filtrert bort lenge før de når kupeen på sjenerende vis. Og et resultat på 65 dBA i 100 km/t med store sommerdekk, er det sjelden vi ser på støymåleren. Så kan du ta med deg en fin sittestilling og seter verdig en bil i millionklassen og Audi Q7 går inn som en av de aller mest komfortable bilene vi har testet.

Sikkerhet: 5

Audi Q7 ble testet av EuroNCAP i 2015. Den oppnådde selvsagt fem av fem stjerner. Den fikk 94 % score for beskyttelse av voksne, 88 % for barn, 70 % for fotgjengere og 76 % for assistentsystmer.

I kommetarene til testen er det stort sett godkjent for Audi Q7. Unntaket er beskyttelsen av førerens brystregion i frontkollisjon og sidekollisjon med bil, der karakteren er midt på treet.

Pre sens city nødbrems er standard i Audi Q7 og fungerer godt som automatisk nødbrems under bykjøring, i følge EuroNCAP.

Pris/utstyr: 2

På vanlig premiumbil-vis, er Audi Q7 dyr i utgangspunktet og kan lastes opp med utstyr for flere hundre tusen kroner om du ønsker. Inntil 3,0 TDI-versjonen med 211 hk kommer på markedet i 1. kvartal 2016, er testbilen med pris fra 939 000 kroner (femseter) "rimeligste" måte å bli Q7-eier på. Som 211 hk, blir prisen  ca. 100 000 kroner lavere.

Skal du kjøpe Audi Q7, bør listen over tilvalg studeres nøye. Her er det mye nyttig, noe unødvendig og det aller meste kostbart. Vi liker uansett at Audi har laget noen rabatterte pakkeløsninger for de vanligste og viktigste utstyrsdetaljene; navigasjonspakke, sportspakke pluss og vinterpakke.

Vår bil hadde ekstrautstyr for 340 000 kroner, og lurer du på om den virket luksuriøs, er svaret ja. Det skulle jo også bare mangle med totalpris på over 1,3 millioner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HOLDER MÅL: Det er først på bakerste seterad det begynner å knipe på plassen. Fortsatt kan en voksen person sitte der på kortere turer.

HOLDER MÅL: Det er først på bakerste seterad det begynner å knipe på plassen. Fortsatt kan en voksen person sitte der på kortere turer. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 3

Det er nesten så du må flire litt når du ser at Audi oppgir forbruket ved blandet kjøring til 0,59 l/mil. 2135 kilo, permanent firehjulsdrift, 272 hk, automatgir, over fem meter lang og 1,74 meter høy. Reality check, vær så snill.

Tallet sier vel mer om hvor stort monn man har for å "tilpasse" biler til de europeiske forbrukstestene, enn hva de bruker i virkelighetens verden.

I vår faste 20 mils forbrukstest i variert østlandsterreng, blir resultatet langt mer realistisk: 0,83 l/mil. I og for seg ikke så ille, sammenlignet med konkurrentene og målt opp mot hva Audi Q7 har av ytelser og egenskaper. Men at det skiller over 40 % mellom oppgitt og virkelig forbruk, synes vi blir for drøyt.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

I det lille, eksklusive selskapet av store luksus-SUV-er er Audi Q7 for øyeblikket vår favoritt. Det er kombinasjonen av gjennomført luksusfølelse og komfortnivå ingen andre kan matche som gjør utslaget.

Ulempen er prisen (selv i 211 hk-versjon) og det faktum at prisnivået på nødvendig ekstrautstyr virker astronomisk, sett med lønnsmottaker-briller.

Dermed vinker den merkbart rimeligere (om ikke billige) Volvo XC90 D5 ivrig og ber om å bli tatt med i vurderingen. Med mulighet til å spare sekssifrede beløp, synes vi det absolutt er fortjent.

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 969 000 kroner

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Store SUV-er Se flere saker fra: Gigant-SUV fra øverste hylle
Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge

Test: Audi Q7 3,0 TDI 272 hk quattro

Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge
Veil. pris: 969 000 kroner

Volvo XC90 eller BMW X5?

Test: Volvo XC90 mot BMW X5

Volvo XC90 eller BMW X5?
Sporty, men det får du liten glede av på glatta

Test: BMW X5 xDrive30d, 2014

Sporty, men det får du liten glede av på glatta
Veil. pris: 913200

Billigutgaven av BMW X5 holder mål

BMW X5 xDrive25d, 2014

Billigutgaven av BMW X5 holder mål
Veil. pris: 774600

Helt overlegen på utstyr

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 Summit 252 hk, 2014

Helt overlegen på utstyr
Veil. pris: 1037900

Herlig luksus-SUV

Range Rover TDV6 2013

Herlig luksus-SUV
Når det først stopper, sitter du veldig godt fast

Range Rover Sport SDV6 2014

Når det først stopper, sitter du veldig godt fast
Veil. pris: 1109000

SUV med hybrid-fryd

Test: Lexus RX 450h, 2012

SUV med hybrid-fryd
Veil. pris: 867900

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Over én million av prislappen er bare avgifter

Prøvekjørt: Mercedes ML63 AMG

Over én million av prislappen er bare avgifter
Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Hva er det med denne Toyotaen?

Test: Toyota Land Cruiser 3,0D-4D (150), 2014

Hva er det med denne Toyotaen?
Veil. pris: 780500

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg

Test: Volvo XC90 D5 AWD aut., 2015

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg
Veil. pris: 781000

Slik er Volvos viktigste bil

Test: Volvo XC90 T6, 2015

Slik er Volvos viktigste bil
Veil. pris: 1010000

Tøff pickup med mye utstyr

Isuzu D-Max, 2014

Tøff pickup med mye utstyr
Veil. pris: 319900

Pickup for de dårlige veiene

Toyota Hilux, 2014

Pickup for de dårlige veiene
Veil. pris: 298700

Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning