Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en

En kostbar, kraftig firehjulsdrevet utgave er bestselger blant Audi A6 Avant-versjonene. Ikke så rart, ifølge vår test.

UANSETT VÆR: quattro-versjonen av Audi A6 Avant kjører trygt og underholdende selv om kjøreforholdene er vanskelige.

UANSETT VÆR: quattro-versjonen av Audi A6 Avant kjører trygt og underholdende selv om kjøreforholdene er vanskelige.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært gode veiegenskaper

+ Mye plass

+ Meget god akselerasjon

+ Kvalitetsmessig interiør

+ Moderne sikkerhetsutstyr

- Må ha dyrt ekstrautstyr

Leser du salgsstatistikken for den nye Audi A6 Avant blir du neppe overrasket over at grunnmodellen med toliters diesel på 163 hk har 37 prosent av salget.

Derimot er det ganske oppsiktsvekkende at vår testbil har 35 prosent andel, på tross av grunnpris på rett under 700 000 kroner. Og det er en trend Audi-importøren venter vil holde seg.

Egentlig er det ikke så merkelig. Firehjulsdrift er et nøkkelord for Audi A6. Med sin store innvendige plass er quattro-modellene også gode alternativer til dyrere SUV-modeller.

Særlig er versjonen med treliters V6-diesel på 204 hk en meget interessant variant, siden den er hele 100 000 kroner rimeligere enn samme modell med 245 hk.

Den nye Audi A6 Avant kom på markedet høsten 2011, og vi har tidligere kjørt test av bilen med populær toliters dieselmotor. I tillegg har vi testet den 245 hk sterke 3,0 TDI quattro.

Audi A6 er tvers gjennom ny i forhold til forgjengermodeller, og har alle de samme tekniske nyvinningene du kan lese om fra vår prøvekjøring fra lanseringen av Audi A6 sedan og fra lanseringen av Audi A6 Avant.

Vi har kjørt den nye Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic med 204 hk gjennom vårt omfattende testprogram, og forteller deg hvordan den oppfører seg i forhold til versjonen med 245 hk.

SPINNER FORT: Når du gir full gass, blir det ordentlig liv både i speedometeret og turtelleren.

SPINNER FORT: Når du gir full gass, blir det ordentlig liv både i speedometeret og turtelleren. Foto: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 6

Vår testbil hadde adaptiv luftfjæring (23 310,-) og 18-tommers felger med piggfri vinterdekk i dimensjon 245/45-18 R. Det er første gang vi har kjørt en ny A6 på vinterdekk, og rent bortsett fra at mye av veigrepet på tørr og våt asfalt forsvinner, beholder bilen den fine oppførselen.

Quattro-systemet har i utgangspunktet en kraftfordeling på 40 prosent foran og 60 prosent bak. Det kan varieres mellom 15/85 til 70/30. Det gir bilen en fin balanse med nøytrale veiegenskaper, uten påtrengende understyring.

I våre dynamiske tester med slalåm og unnamanøver klarer bilen seg meget godt med solid veigrep og velfungerende stabilitetskontroll. Også 204 hk-versjonen er dermed en glimrende kjøremaskin på alt fra snøføre til tørr asfalt.

Motor: 5

SOBERT: Førermiljøet i en påkostet Audi A6 Avant gir en solid luksusfølelse.

SOBERT: Førermiljøet i en påkostet Audi A6 Avant gir en solid luksusfølelse. Foto: Petter Handeland

Den treliters V6-motoren i Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro kommer i tre versjoner. 204 hk har et dreiemoment på 400 Nm i forhjulsdrevne versjoner, men i kombinasjon med quattro leverer motoren 450 Nm. Dermed er ikke avstanden til den sterkeste versjonen med 245 hk og 500 Nm avskrekkende.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 7,9
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 5,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,7
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,3
  • STØY TOMGANG, dBA: 41,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,4
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,3
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,67

Den "manuelle automatkassen" S tronic er i prinsippet en manuell girkasse som ved hjelp av dobbeltclutch og avansert elektronikkstyring fungerer som et automatgir. Med syv gir finner elektronikken alltid riktig turtall i forhold til kjøresituasjonen.

Drivlinjen fungerer utmerket, med svært jevn og sterk kraftutvikling. Motorlyden er ikke sjenerende, men en potent V6-brumming smyger seg inn i kupeen. Girskiftene er markert og understreker en sportslig følelse i samarbeidet mellom motor og girkassen.

Ytelser: 6

Både 204- og 245 hk-versjonen av Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro veier betydelige 1845 kilo med fører. Forskjellene mellom de to versjonene kan kort beskrives slik: Den ene går veldig fort, den andre går enda fortere.

I rene tall betyr det at 204 hk bruker 4,2 og 5,3 sekunder på forbikjøringsakselerasjon med kickdown fra henholdsvis 60-100 km/t og 80-120 km/t. For 245 hk tar de samme testene 3,6 og 4,5 sekunder. For sammenligningens del: En VW Golf 1,6 TDI gjør det på 6,5 og 9,2 sekunder.

Dermed kjennes testbilen usedvanlig velmotorisert og rask i forhold til prisen, og det ekstra skyvet i 245 hk-versjonen er objektivt sett ikke verdt prisen. Du opplever et herlig kraftoverskudd både i hverdagskjøring og når du kjører aktivt. Ikke rart de som har råd velger Audi A6 med en slik drivlinje.

Eksteriør: 5

Sammen med Audi A5 er den nye Audi A6 en av de mest formfullendte modellene som har kommet fra Ingolstadt de siste årene. Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.

STOR NOK: Bagasjerommet tar fra 565 til 1680 liter. Med stor bakseteplass blir nye Audi A6 Avant en eksklusiv familiebil.

STOR NOK: Bagasjerommet tar fra 565 til 1680 liter. Med stor bakseteplass blir nye Audi A6 Avant en eksklusiv familiebil. Foto: Petter Handeland

Per i dag er dette etter vår mening den Audi-modellen som best uttrykker den kombinasjonen av sportslighet, eleganse og soliditet vi gjerne forbinder med merket. Fronten er spesielt vellykket, men også profilen, samt en mykt avrundet hekk med markerte baklys, faller i smak hos oss.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 450/1250-3500
  • EGENVEKT, KG: 1865
  • TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 493/187/146
  • BAGASJEROM, LITER: 565-1680
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-17 Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 152
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,2
  • TOPPFART, KM/T: 230
  • PRIS FRA, KR: 696 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 1 132 470

Interiør: 5

Audi A6 har det mest pyntede førermiljøet i forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Som vanlig i presse- og demonstrasjonsbiler i denne klassen hadde testbilen "alt" av utstyr, noe som selvfølgelig gir et ekstra påkostet inntrykk.

Selv om du ikke gjør like dype dykk i utstyrslisten, fremstår A6 med soliditeten og kvaliteten du forventer deg av en Audi, og særlig til denne prisen.

Ergonomien og utformingen av førerplassen er så ryddig som du kan forvente i forhold til så mange systemer og utstyrselementer som skal på plass. MMI-systemet er av de bedre i så måte.

På det praktiske plan kan vi fastslå at Audi A6 Avant er en meget rommelig familiebil. Ved siden av svært god benplass bak, har den i tillegg storbil-dimensjoner i bredden. Også bagasjeplassen er solid, der i første rekke den hellende bakruten tar noe plass om du skal laste i høyden.

Komfort: 6

Vår Audi A6 Avant er utstyrt med luftfjæring. Det gir en ekstra dimensjon på komfortsiden, der du kan velge mellom comfort, auto, dynamic og individual på oppsett av understellet.

Vi kjører denne bilen rett etter 245 hk-versjonen, og merker godt at 18-tommers hjul kontra 19-tommer gir lavere støynivå og enda smidigere ferd over små og skarpe ujevnheter - ytterligere aksentuert av vinterdekkene.

UTSTYR MÅ TIL: Skinnseter krysser mange gjerne av for i Audi A6. Her er de i sportsutgave i tillegg.

UTSTYR MÅ TIL: Skinnseter krysser mange gjerne av for i Audi A6. Her er de i sportsutgave i tillegg. Foto: Petter Handeland

Er du opptatt av god kjørekomfort er vår erfaring at 18-tommers hjul gir den beste kombinasjonen av kjøreglede og behagelig kjøreopplevelse.

Med sine utmerkede seter og svært behagelige sittestilling er Audi A6 Avant en av de beste langtursbilene på markedet nå. Legg til at vindstøy er fraværende og at motorlyden stort sett er til glede. Særlig bedre blir det ikke selv i denne klassen.

Sikkerhet: 5

Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011.

Den får høye karakterer, med 91 prosent for beskyttelse av voksne, 83 prosent for beskyttelse av barn, 41 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 86 prosent for sikkerhetssystemer. EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.

I likhet med flere andre produsenter, tilbyr Audi en lang rekke aktive sikkerhetssystemer i den nye A6. Vår bil er utstyrt med "assistentsystempakke" (23 650,-) med side assist, active lane assist, adaptiv cruise control og pre sense plus. En fornuftig pakke med en fornuftig pris.

Vi har nevnt et velfungerende ESP-system som tillater en viss grad av slipp, før det trer mykt og effektivt inn. I tillegg besto Audi A6 Avant vår bremsetest med nedbremsinger fra 100 km/t uten anmerkninger.

Pris/utstyr: 4

For en 204 hk Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic betaler du fra 696 000 kroner. Det er snaut 100 000 kroner rimeligere enn 245 hk-versjonen og godt sparte penger. I forhold til de mest typiske konkurrentene fra Mercedes og BMW lar det seg også høre.

Utstyret på Audi A6 fremstår som relativt kostbart. Ved gjennomgang av prislisten blir ofte 100 000 kroner et minimum, og på dyrere modeller som denne kan det fort bli mer. Det handler også om at bilen skal være riktig utstyrt med tanke på bruktbilverdien.

Der har den forrige generasjonen av Audi A6 gjort en grei figur, uten å utmerke seg spesielt. Derimot har forgjengeren et meget godt omdømme når det gjelder feil og mangler. La oss håpe deg også gjelder for nykommeren.

POWER: Audi A6 Avant uttrykker sportslighet, eleganse og soliditet.

POWER: Audi A6 Avant uttrykker sportslighet, eleganse og soliditet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 4

Audi oppgir et forbruk i EU-miksen på 0,58 liter per mil og et CO2-utslipp på 153 gram per kilometer. I vår faste forbrukstest bruker bilen 0,67 liter per mil, med ytterpunkter på 0,95 og 0,60 liter per mil underveis i tunge og lette deler av testen.

Testforbruket ligger da marginalt under 245 hk-versjonen (0,71 liter per mil). En populær SUV-modell som VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion med DSG ligger på 0,66 liter per mil i testforbruk. Da er forbruket lavt i forhold til ytelser og bilstørrelse.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

I Audi A6 Avant 3,0 quattro S tronic med 204 hk kommer alle de beste egenskapene i den nye Audi A6 til sin rett.

Firehjulsdriften sørger for suverene veiegenskaper uansett føre, luftfjæring og balansert dekkdimensjon gir fremragende fjæringskomfort, mens drivlinjen sørger imponerende ytelser. Dessuten sitter alle basisegenskapene fra plass til kvalitet som ett skudd.

Les mer

Se, en helt ny BMW

10 supre bruktbiler for holkeføret

Subaru XV blir norsk favoritt

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Fem gode familiebiler med firehjulsdrift
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag