Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk

Nye Audi A6 er imponerende drivstoff-gjerrig. Sjekk testen.

STIL: Audi A6 har den nødvendige storbil-pondusen både i egenskaper og utseende.

STIL: Audi A6 har den nødvendige storbil-pondusen både i egenskaper og utseende. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sikre veiegenskaper

+ Lavt forbruk

+ Gode ytelser

+ Gedigen interiørkvalitet

- Middels fjæringskomfort for klassen

- Tidvis dyrt ekstrautstyr

Audi A6 2,0 TDI

Audi A6 2,0 TDI Foto: Terje Bjørnsen

Da Audi A6 ble lansert for verdenspressen vinteren 2011, var vi imponert av nykommeren allerede etter den første prøvekjøringen.

Og mens vi venter på at storselgeren Audi A6 Avant skal komme på markedet til høsten, har vi benyttet oss av anledningen til å stifte nærmere bekjentskap med Audi A6 sedan i "billigversjon".

Kjøreegenskaper: 5

Vi har tidligere kjørt test av en ny Audi A6 med quattro, men dette er den første forhjulsdrevne versjonen vi har testet. Bilen vi kjørte var relativt normalt utstyrt med tanke på dekk i dimensjon 245/45-18 og et standard hjuloppheng uten luftfjæring.

Det er ikke noe i veien med måten Audi A6 oppfører seg på i en normal utgave:

Veigrepet er svært godt. Til å være en bil på nesten fem meter er responsen på rattbevegelser kvikk og direkte. Du opplever ikke noe uventet, og bilen skyver lett over forhjulene når du blir altfor ivrig.

Motor: 5

Forventningene er ikke de aller største til en to liters diesel i en stor bil. Sifrene er likevel imponerende, med en ytelse på 177 hk ved 4200 o/m og 380 Nm fra 1750-2500 o/m. Vår testbil hadde sekstrinns manuell girkasse.

Den mest populære kombinasjonen vil i følge importøren være samme motor, men med 163 hk og trinnløst automatgir.

Motoren innfrir de forventningene du har til en moderne dieselmotor, med jevn kraftutvikling, stort turtallsspenn og vibrasjonsfri gange. Bare enkelte ganger blir diesellyden såpass merkbar at du husker hva slags drivstoff som skal på tanken.

RASK: En to-liters diesel holder i massevis, selv i Audi A6.

RASK: En to-liters diesel holder i massevis, selv i Audi A6. Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser: 5

STIL: Audi A6 har den nødvendige storbil-pondusen både i egenskaper og utseende.

STIL: Audi A6 har den nødvendige storbil-pondusen både i egenskaper og utseende. Foto: Terje Bjørnsen

Tross 1650 kilo egenvekt med fører, legger Audi A6 i vei med en iver vi ikke hadde trodd var mulig i 2,0 TDI-versjonen. Den matcher de andre raske bilene i klassen som eksempelvis BMW 520d.

Dermed er den sprek i forbikjøringer når du girer ned, og sterk i bakker og på svingete vei om du lar girspaken stå i fred.

60-100 km/t går som raskest på 4,7 sekunder og 80-120 km/t på 5,9 sekunder (se testdata til høyre).

Eksteriør: 5

Selv i en relativ standard utførelse, er det ikke noe å utsette på linjene i den nye Audi A6. Den er moderne, skarp i linjene og med mindre overheng foran enn forgjengeren. Dermed får den en lav, litt bredskuldret fremtoning som skjuler hvor lang den egentlig er.

Interiør: 5

SKARP: Moderniseringen av Audi A6 har vært vellykket.

SKARP: Moderniseringen av Audi A6 har vært vellykket. Foto: Terje Bjørnsen

Det er stasjonsvognutgaven Avant som vil bli bestselger i Norge når den debuterer høsten 2011. Da har du all den plassen du trenger, for selv med sedankarosseri er det solid bagasjeplass.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:6,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:9,2
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:5,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:8,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:11,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,1
  • STØY 100 KM/T, dBA:66,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,53

530 liter med baksetene i normalposisjon, og 995 liter når de er slått ned. Innvendig er det gedigen plass både foran og bak, men midtplassen i baksetet er ikke noe for langturer.

Komfort: 5

Vi har sjelden merket så stor forskjell mellom to modellvarianter i samme modellserie som mellom 2,0 TDI og 3,0 TDI quattro. Litt mindre dekk forklarer noe av forskjellen, og 2,0 TDI har heller ikke luftfjæring.

Fjæringskomforten virker noe bedre i den rimeligere og ikke fullt så sportslige 2,0 TDI, selv om det fortsatt mangler litt på den høye standarden BMW 5-serie har lagt opp til på dette området.

Også støymessig har 2,0 TDI på 18-tommers hjul en fordel mot 3,0 TDI quattro på 19-tommer. I 100 km/t er forskjellen på drøyt 3 dBA, noe som er en absolutt merkbar forskjell.

Sikkerhet: 5

Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011.

Den får høye karakterer, med 91 % for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 41 % for fotgjengerbeskyttelse og 86 % for sikkerhetssystemer.

EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.

Interessant er det som skjer på kjøresikkerhet med nye ulykkeshemmende teknologier. Det blir for omfattende å komme inn på alle i detalj her, men på listen over ekstrautstyr finner du eksempelvis adaptiv cruisekontroll med stop & go-funksjon, nattsynsassistent, active lane assist, parkeringsassistanse, headup display, fartsgrensevisning og navigasjonsbasert kjøretøy-assistanse.

Pris/utstyr: 4

Med denne motoren starter Audi A6 på 592 400 kroner, og du kan senke prisen med drøyt 20 000 kroner ved å velge laveffektsversjonen på 163 hk.

EKSTRA: Sportsseter med elegant skinn øker totalopplevelsen, men koster ekstra.

EKSTRA: Sportsseter med elegant skinn øker totalopplevelsen, men koster ekstra. Foto: Terje Bjørnsen

Utstyr er viktig i en bil av denne typen, og vår testbil hadde en utstyrsliste til 127 000 kroner. Du kan kutte litt i den, og fortsatt sitte med en bil som gir et luksuriøst inntrykk.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:177/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:380/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1650
  • TILHENGERVEKT, KG:1600/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:492/187/146
  • BAGASJEROM, LITER:530-995
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55-17Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,49
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:129
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,7
  • TOPPFART, KM/T:228
  • PRIS FRA, KR:492 400
  • PRIS TESTBIL, KR:619 620

To viktige utstyrspakker er fornuftig priset; teknikkpakke til 17 000 kroner og assistentpakke til 23 000 kroner.

Bruktbilverdien på forrige generasjon Audi A6 har ikke holdt seg mer enn akkurat, men i alle fall har bilen vært solid og pålitelig. Det håper vi er tilfellet også for den nye.

Miljø: 6

Forbruket på store biler har utviklet seg svært positivt i de siste årene. Audi A6 2,0 TDI har et imponerende normforbruk i EU-miks på 0,49 l/mil og CO2-utslipp på 129 g/km.

Vi er enda mer imponert over det faktiske forbruket i vår faste forbrukstest, der den nøyer seg med 0,53 l/mil.

Dermed er det reelle forbruket helt i klasse med kompaktbiler med 1,6-liters dieselmotorer som normalt sett havner rundt 0,5 l/mil i vår test. Da er det bare å ta av seg hatten .

Konklusjon: 5

Det er lite som mangler når du sitter bak rattet selv i en av basisversjonene av den nye Audi A6. Den sender ut alle vibrasjonene og signalene en luksuriøs storbil skal.

På mange områder matcher den de beste bilene i klassen, men når det kommer til fjæringskomfort mangler den litt på å følge BMW 5-serie.

Likevel: Om du havner i en A6, 5-serie eller E-klasse er nå mer enn noensinne et spørsmål om personlige preferanser. Alle tre er utmerkede biler, med sin unike personlighet.

Les mer

Alt du trenger å vite om BMW 5-serie

Alle Mercedes E-klasse vi har testet

Bruktbilguide: Mercedes E-klasse 2002-2009

Hva lønner seg - brukt eller ny bil?

KLAR TALE: Det er lite å utsette på lesbarhet og utseende i instrumentpanelet.

KLAR TALE: Det er lite å utsette på lesbarhet og utseende i instrumentpanelet. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A6
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

Gjenoppstått ikon

Test: Audi TT Roadster 2,0 TFSI 2007

Gjenoppstått ikon
En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag