TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe

Audi A4 Avant 2,0 TDI med 120 hk er et godt eksempel på at billig kan være bra, og kan være familiebilen for deg som ønsker premiumfølelse i det daglige.

Sist oppdatert

Audi A4 Avant er den mest populære prestisjebilen i familiebilklassen, og kan se både Mercedes C-klasse og BMW 3-serie godt bak seg på salgstatistikken. I følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er A4 per 31.07.11 solgt i 1261 eksemplarer i 2011, der mange av disse er nettopp stasjonsvognen Avant.

Riktignok er den litt mindre enn de største konkurrentene i prisklassen rundt 350 000 kroner, men er samtidig stor nok til å fungere som familiebil for de som ikke har de absolutt mest plasskrevende transportbehovene.

Dessuten er det ikke til å komme unna at mange liker den ekstra godfølelsen som en bil fra Audi, Mercedes eller BMW kan gi. Spørsmålet blir om den følelsen også er til stede når du kommer til mer folkelige nivåer, både når det gjelder ytelser, pris og utstyrsnivå.

Salgsstatistikkene forteller at svaret tydeligvis er ja for mange nordmenn: Den nedtrimmet to-liters dieselmotoren på 120 hk som står i testbilen, representerer over 30 prosent av Audi A4 Avant-salget i Norge.

Den er dermed den mest solgte Audi-motoren etter 143 hk-versjonen, som finner veien til drøyt 40 prosent av kundene. Spareversjonen med 136 hk med lavere forbruk og utslipp selges i færre versjoner.

Kjøreegenskaper: 5

Audi er flinke til å få kjøreglede og sportslige veiegenskaper inn i bilene sine.

Som med andre A4-modeller vi har kjørt, er også denne Avant-versjonen direkte og presis på styringen. Den reagerer kvikt på rattbevegelser, som omsettes uten nøling til skarpe og nøyaktige svingbuer.

I vår testbil hjelper nok sportspakken med større hjul og hardere understellsoppsett til, men også standardunderstellet på A4 er sportslig nok for de aller fleste.

Dermed er du sikret en involverende og kompetent kjøreopplevelse, som etter hvert ligger veldig tett på klassemester BMW 3-serie.

KJØRER GODT: Audi A4 er ikke langt bak kjøremesteren BMW 3-serie når det kommer til det sportslige.
KJØRER GODT: Audi A4 er ikke langt bak kjøremesteren BMW 3-serie når det kommer til det sportslige. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 120/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 290/1750-2500
  • EGENVEKT, KG: 1606
  • TILHENGERVEKT, KG: 750-1300
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 470/183/144
  • BAGASJEROM, LITER: 490-1430
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,2
  • TOPPFART, KM/T: 197
  • PRIS FRA, KR: 351 500
  • PRIS TESTBIL, KR: 389 080

Da nye Audi A4 ble lansert på Frankfurtmessen høsten 2007, var modellen en av de første til å få konsernets nye to-liters common rail-diesel under panseret.

Og den fungerer like bra og kultivert her i 120 hk-versjon, som i de dyrere og sterkere versjonene. Dens største fortrinn er et langt effektregister: I motsetning til mange dieselmotorer trekker den rent allerede fra ca. 1200 o/m og helt opp til 5000 o/m. I tillegg er kraftutviklingen myk og harmonisk, uten brå effektinnslag eller frafall.

Legg til en gange som sjelden blir veldig dieselsjenerende, samt en presis sekstrinns girkasse med passende utveksling, og du ender opp med en tvers gjennom trivelig drivlinje.

Ytelser: 4

Selvsagt merkes det at både effekten på 120 hk og dreiemomentet på 290 Nm er lavere enn i de sterkere versjonene av motoren. Bilen kan likevel vise til ytelsestall som holder mål i forhold til konkurrentene, og kreftene under panseret holder i massevis til normal kjøring.

Det aller viktigste er at 120 hk'en gjør en bra jobb i de girene du bruker mest ved akselerasjon: 60-100 i tredjegir går på 6,3 sekunder, noe som er normalt for en bil i denne klassen med slik motorytelse.

Det samme gjelder 80-120 km/t i fjerdegir på 9,1 sekunder. Til sammenligning gjør en 143 hk versjon av A4 vi har testet tidligere de samme testene på 5,8 og 7,8 sekunder.

Eksteriør: 4

Vi synes Audi A4 gjør seg best i Avant-versjon. Den er mer harmonisk både i linjer og detaljer enn sedanen.

Bilen er Audi-diskret og elegant, med unntak av LED-lysene i fronten som blir en smakssak. Ikke noe vondt om teknologien, men det ser litt snålt ut med en snirklete lyslinje i en bil som ellers er ganske rettskåren og stram i designet.

Interiør: 4

TYPISK AUDI: Materialkvalitet, finish og brukervennligheten er typisk tysk veldig moderne og god.
TYPISK AUDI: Materialkvalitet, finish og brukervennligheten er typisk tysk veldig moderne og god. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Som nevnt er ikke Audi A4 Avant av de aller største bilene du kan få i klassen rundt 350.000 kroner. Dermed ikke sagt at den er liten og trang.

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 11,1
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 12,7
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 16,7
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 12,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 17,3
  • STØY TOMGANG, dBA: 50,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 63,7
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,4
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Våre baksetemål viser at du har benplass og takhøyde nok til at fire personer opp mot 185 cm kan sitte bra i kupéen. Bakseteutforming, midttunnel og bredde i baksetet gjør at en femte person ikke er like velkommen.

For familiebruk er det bagasjeromsplassen som representerer utfordringen, for både i bredde og lengde er A4 Avant merkbart mindre enn storlastere som for eksempel Ford Mondeo.

Det beste innvendige momentet er likevel dashbordet og omgiveslene rundt førerplassen, der ryddig design og solid kvalitetsfølelse gjør at du føler deg godt tatt vare på.

Komfort: 3

Vi klarer ikke helt å bli venner med sportspakken i Audi A4 Avant, for selv om sportssetene bidrar til flott sittekomfort, er de ikke mye bedre enn standardsetene.

Og selve fjæringsoppsettet føles mer beregnet for noen runder på Nürburgring, enn det som må filtreres ut fra norske landeveier og bygater.

Det blir kort og hardt på små ujevnheter. Valget er ditt, men vi hadde droppet sportspakken og heller brukt pengene på annet utstyr. For øvrig er bilen normalt stillegående.

Sikkerhet: 5

Audi A4 er testet hos EuroNCAP, med svært godt resultat.

Bilen får fem av fem stjerner totalt sett, og oppnår 93 prosent score for beskyttelse av voksne, 84 prosent for barn og 39 prosent for fotgjengere.

I kommentaren til testen trekker man frem en sterk passasjercelle, god airbagfunksjon og solid grad av beskyttelse både i front- og sidekollisjon. Også for 1,5 og 3 år gamle barn i barnesete oppnår A4 full poengpott.

Pris/utstyr: 4

Det er en "billig" A4, men den gir ingen simpel følelse. Tvert imot.

SMÅTRANGT: Bagasjeromsplassen er ikke på nivå med de beste stasjonsvognene i mellomklassen, men det er heller ikke trangt.
SMÅTRANGT: Bagasjeromsplassen er ikke på nivå med de beste stasjonsvognene i mellomklassen, men det er heller ikke trangt. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Audi har for vane å ta seg godt betalt for ting som er standard andre steder. Da vi gikk gjennom ekstrautstyrlista, fant vi ut at 40-50 000 kroner er et fornuftig minimumsnivå i forhold til både eierglede og bruktbilverdi.

Sistnevnte er for øvrig noe som gjennomgående har vært bra for A4, som i Avantutgave er spesielt lettsolgt.

Miljø: 5

Takket være et start/stopp-system fikk A4 i 2010 senket forbruket i EU-miksen til 0,51 l/mil og CO2-utslipp på 134 g/km. Noe som må sies å være gode tall for klassen, men faktisk noe mer enn samme bil med samme motor i 136 og 143 hk versjon.

Motoren tilfredsstiller også utslippskravene i Euro5-normen. Kanskje vel så viktig er det at bilen i vår tøffe test- og forbruksløype, klarer seg med et testforbruk på 0,57 l/mil. Det borger for at bilen er omtrent like nøysom som Audi hevder.

Konklusjon: 5

Hvis du ikke trenger den ekstra plassen en Mazda 6, Ford Mondeo eller VW Passat kan by på, finnes det mange gode grunner til å velge en rimelig Audi A4 Avant.

Alle de viktige plusspunktene er på plass; sportslig kjørefølelse, flott kvalitetsinntrykk og en harmonisk motor med tilstrekkelige krefter. I tillegg er bilen drivstoffsnill og har fått godt resultat i EuroNCAPs sikkerhetstest.

Kanskje gode nok grunner til å pakke mer effektivt på neste ferietur?

Les også:

Langtest: Nye Ford Focus er best i kompaktklassen

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Alle våre biltester: Vi har testet 571 biler

Denne saken ble første gang publisert 25/08 2011, og sist oppdatert 26/06 2017.

Les også