Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger

Denne Audien koster litt mer enn det smaker.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreopplevelse

+ Veiegenskaper

+ Kvalitetsfølelse

- Litt trang

- Ytelser

Audi A4 stasjonsvogn er en ettertraktet bil. For det første har den det som skal til for å holde seg trygt og godt i prestisjebilklassen. For det andre er den stor nok til å dekke behovene til en kjernefamilie.

Salgsmessig greier den seg godt mot konkurrenter som BMW 3-serie (les test av BMW 318d Touring her) og Mercedes C-klasse.

Med toliters TDI-motor, som er det naturlige valget med vårt avgiftssystem, fås bilen i fire versjoner: 120, 136, 143 og 170 hk.

Tidligere har vi testet både 120- og 143-hesteren.

Nå er det 136-hesteren som skal til pers. Det er lov å lure på hvilken nisje den skal fylle. Særlig når vi ser på resultatene fra våre akselerasjonstester og fra forbrukstestrunden. Den får nemlig hard konkurranse av den mye billigere 120-hesteren.

Kjøreegenskaper: 5

Audi har definert seg som et sportslig merke. I utgaven med 136 hk kommer den i tillegg med sportsunderstell som standard.

Dermed er det duket for friske kjøreopplevelser. Bilen har et veigrep som går langt utover det du får utnyttet innenfor norske fartsgrenser. Med ekstrautstyret Servotronic (2780 kroner) er styringen skarp og direkte, med den rette motstanden i rattet.

ELEGANT: Audi A4 Avant er en stram kar, både i utseende og oppførsel. At sportslig utseende er prioritert foran plass ser en blant annet på vinkelen på sidevinduene.

ELEGANT: Audi A4 Avant er en stram kar, både i utseende og oppførsel. At sportslig utseende er prioritert foran plass ser en blant annet på vinkelen på sidevinduene. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det faste understellet involverer sjåføren i det som skjer, samtidig som bilen er svært stødig og stabil. Audi har gjort en svært god jobb med å kamuflere drivkreftenes effekt på styringen.

Tekniske data Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk

  • MOTOR, CM3:1968
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:136/4200
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320/1750-2500
  • EGENVEKT, KG:1610
  • TILHENGERVEKT, KG:1300/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:470/183/144
  • BAGASJEROM, LITER:490-1430
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/60R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,49
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:129
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:9,8
  • TOPPFART, KM/T:208
  • PRIS FRA, KR:375 800
  • PRIS TESTBIL, KR:454 340

Motor: 5

Toliteren med common rail-innsprøytning er med sine tre år fortsatt fersk, og den hører til blant de bedre motorene i klassen. Lyden er litt knurrende grov på tomgang, men går over i en turbinaktig klang ved pådrag.

Det er en lyd som i dieselsammenheng kan kalles sportslig.

Sammen med den sjaltevillige sekstrinnskassen er motoren lettkjørt, både ved igangsetting og oppover i girtrinnene. Årsaken er god trekkraft over et i dieselsammenheng bredt spekter. Den tåler svært lavt turtall før den begynner å harke.

Også momentkurven er relativt jevn, uten voldsomme turboinnslag ved et visst turtall.

Er A4 best med bensin eller diesel? Se vår sammenligning!

Ytelser: 3

INTIMT: Kupeen omslutter sjåfør og passasjer tett. Kvalitetsfølelsen er helt på topp.

INTIMT: Kupeen omslutter sjåfør og passasjer tett. Kvalitetsfølelsen er helt på topp. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er ikke det at ytelsene er svake som gjør at 136-hesteren får en delkaraktersmekk. Tvert imot - de er helt fine, og kjennes riktige til bilen for bruk i Norge.

Testdata Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk

  • 0-100 KM/T, SEK.:11,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:12,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:20,0
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:7,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:12,0
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:16,3
  • STØY TOMGANG, dBA:47,1
  • STØY 50 KM/T, dBA:63,7
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,9
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,55

Det er bare det at vi tidligere har testet 120-hesteren, og den gikk nesten like godt i alle de mest relevante målingene.

Og den koster 25.100 kroner mindre.

Årsaken ligger i girutvekslingen, for 136-hesteren har fått høyere utveksling for å senke utslipp og forbruk. Likevel er forbruksforskjellen mellom de to bilene er ubetydelig (mer om forbruk kommer under).

Sjekk ytelsene til 120-hesteren her.

Eksteriør: 4

Vi synes Audi A4 gjør seg best i Avant-versjon. Den er mer harmonisk både i linjer og detaljer enn sedanen.

Bilen er Audi-diskré og elegant, med unntak av LED-lysene i fronten som blir en smakssak. Ikke noe vondt om teknologien, men det ser litt snålt ut med en snirklete lyslinje i en bil som ellers er ganske rettskåren og stram i designen.

Sjekk kvaliteten til Audi A4: 15 millioner biler sjekket

Interiør: 4

Audi A4 Avant er ikke av de aller største bilene du kan få i denne prisklassen. Men den er ikke direkte liten og trang heller.

PENT, MEN TRANGT: To personer sitter godt, mens en tredjemann ikke er særlig velkommen.

PENT, MEN TRANGT: To personer sitter godt, mens en tredjemann ikke er særlig velkommen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Våre baksetemål viser at du har beinplass og takhøyde nok til at fire personer opp mot 185 cm kan sitte bra i kupeen. Verken bakseteutforming, midttunnel eller bredde i baksetet gjør at en femte person er like velkommen. Tre barneseter i baksetet er helt utelukket.

For familiebruk kniper det noe på bagasjeromsplassen, for både i bredde og lengde er A4 Avant merkbart mindre enn storlastere som for eksempel Ford Mondeo.

Det beste innvendige momentet er likevel dashbordet og omgivelsene rundt førerplassen, der ryddig design og solid kvalitetsfølelse gjør at du føler deg godt tatt vare på.

Komfort: 3

Vi klarer ikke helt å bli venner med sportsunderstellet til i Audi A4. Det overbeviser der asfalten er god, men blir i overkant stivt der kong Vinter, piggdekk og tidens tann har fått herje med veidekket.

Vår erfaring fra A4-modeller uten sportsunderstell er at de også er faste nok i understellet til å gi en sportslig kjøreopplevelse.

Sportssetene som hører med i Audis "sportspakke pluss", er derimot en fulltreffer i bilen.

All støy er pent dempet og ligger i et behagelig toneleie.

Sikkerhet: 5

Audi A4 er testet hos EuroNCAP, med svært godt resultat.

Bilen får fem av fem stjerner totalt sett, og oppnår 93 prosent score for beskyttelse av voksne, 84 prosent for barn og 39 prosent for fotgjengere.

GODT BYGGVERK: Alt ved Audi A4 utstråler høy kvalitet i byggeprosessen. Bilen kjennes som smidd ut av ett stykke.

GODT BYGGVERK: Alt ved Audi A4 utstråler høy kvalitet i byggeprosessen. Bilen kjennes som smidd ut av ett stykke. Foto: Egil Nordlien HM Foto

I kommentaren til testen trekker man fram en sterk passasjercelle, god airbagfunksjon og solid grad av beskyttelse både i front- og sidekollisjon. Også for 1,5 og 3 år gamle barn i barnesete oppnår A4 full poengpott.

Test: Audi A4 bensin mot Audi A4 diesel:

Pris/utstyr: 4

Selv om dette er en av de rimeligste A4 Avant-modellene, verken er eller kjennes den spesielt rimelig. Prisen for denne modellen er 375.800 kroner, mens testbilens ekstrautstyr presser prisen opp i 454.340 kroner.

Audi har for vane å ta seg betalt for ting som er standard andre steder, og mye av utstyret er høyt priset.

Nesten 10.000 kroner for metallic lakk er bare ett eksempel på det.

Les også: Enorm prisforskjell på utstyr

Da vi gikk gjennom ekstrautstyrslista, fant vi ut at 40.000-50.000 kroner er et fornuftig minimumsnivå når det gjelder både eierglede og bruktbilverdi.

Sistnevnte er for øvrig noe som gjennomgående har vært bra for A4, som i Avant-utgave er spesielt lettsolgt.

Miljø: 5

2010-modellene med 2,0 TDI-motor har fått et start/stopp-anlegg bidrar til å senke oppgitt blandet forbruk ned til pene 0,49 l/mil.

I vår tøffe testløype på 20 mil trengte den 0,55 l/mil. Det er helt på linje med hva det store flertallet av stasjonsvogner med motor i denne størrelsesklassen bruker.

Det er også så godt som identisk med hva den tidligere nevnte 120-hesteren brukte, så en sparegevinst av 136-hesterens høyere girutveksling er ikke umiddelbart lett å se.

KONKURRENTER: Audi A4 (til venstre) er mer sportslig anlagt enn Mercedes C 200 CDI T.

KONKURRENTER: Audi A4 (til venstre) er mer sportslig anlagt enn Mercedes C 200 CDI T. Foto: Egil Nordlien HM Foto

ETTERTRAKTET: Audis fire ringer.

ETTERTRAKTET: Audis fire ringer. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 375800

Konklusjon

Konklusjon: 4

Audi A4 2,0 TDI Avant er en svært god bil også i versjonen med 136 hk. Dens eneste problem er egentlig at det finnes en variant med 120 hk som koster 25.000 kroner mindre og som i praksis har nesten like gode ytelser.

Derfor synes vi ikke 136-hesteren er det meste naturlige A4-valget. Det synes heller ikke kundene, som stort sett velger enten 120- eller 143-hestersversjonene i stedet.

Se alle våre Audi-tester her.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A4
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning