Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre

Kjapp, liten, og gjerrig som en dieselmotor: Audi A3 har markedets beste bensinpakke.

Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Den nye bensinmotoren er den største nyheten i Audi A3-programmet for 2011, men det er også andre små justeringer.

Start/stopp-system blir tilgjengelig for 2,0 TDI 170 hk, dessuten får bilen fire nye farger og små designjusteringer på ut- og innvendige detaljer.

Kjøreegenskaper: 5

Vi synes det er en merkbar forskjell i positiv forstand mellom 1,6 TDI og 1,2 TFSI når det gjelder veiegenskaper. Det skiller nemlig 75 kilo mellom de to bilene i bensinbilens favør: 1320 mot 1395 kilo egenvekt.

Når flesteparten av dem forsvinner fra forhjulene, forekommer det oss at 1,2 TFSI er lettere og kjappere i innstyringen og mindre følsom for understyring, spesielt på våt eller glatt vei.

I forhold til konkurrentene holder dermed bilen en bra standard når det kommer til veiegenskaper.. ESP-systemet jobber fint på glatt føre og tillater en passe dose slipp før det slår inn.

Motor: 6

Det har vært snakket mye og lenge om "downsizing" og nye generasjoner små bensinmotorer.

Med VW-konsernets 1,2 TFSI er fremtiden endelig her.

I Audi A3 sitter versjonen med 105 hk og et dreiemoment på 175 Nm fra 1550-4100 o/m. Bak tallene skjuler det seg en svært kultivert og stillegående motor.

Sammen med en lettsjaltet seks-trinns girkasse og en seig, linjær kraftutvikling kjennes motoren både lett å utnytte og kjapp i frasparket med rett gir inne. Bedre liten bensinpakke finnes det ikke på markedet i dag.

Ytelser:4

Isolert sett gjør Audi A3 Sportback 1,2 TFSI en god figur, ytelse og biltype tatt i betraktning. Det blir mest tydelig når vi sammenligner ytelsestallene med den A3 Sportback 1,6 TDI vi har kjørt på test tidligere. Riktignok har dieselversjonen fem- og ikke sekstrinnskasse, men likefult imponerer bensinmotoren:

Modell

A3 Sportback 1,6 TDI

A3 Sportback 1,2 TFSI

60-100 KM/T, 3. GIR:

7,8

7,5

60-100 KM/T, 4. GIR:

10,5

10,1

60-100 KM/T, 5. GIR:

16

13,5

80-120 KM/T, 3. GIR:

10,3

8,7

80-120 KM/T, 4. GIR:

11,6

11,2

80-120 KM/T, 5. GIR:

15,7

15,3

Så lenge du nøyer deg med å bruke 6. gir til å gli frem i jevn fart på lande- og motorvei både er og kjennes 1,2 TFSI til dels betydelig kvikkere og ikke minst sprekere enn dieselvarianten. Det er ganske oppsiktsvekkende.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Audi A3 Sportback følger en harmonisk om ikke altfor spennende Audi-designlinje med klare slektskapsbånd til A6 og den forrige A4-generasjonen. Faceliften er mest synlig i fronten, med de spesielle LED-kjørelysene som tydeligste kjennetegn.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 10,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,5

80-120 KM/T, 3. GIR: 8,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 20,1

STØY TOMGANG, dBA: 36,6

STØY 50 KM/T, dBA: 65,9

STØY 80 KM/T, dBA: 69,0

STØY 100 KM/T, dBA: 71,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,52

MISVISNING 50 KM/T: 48

MISVISNING 80 KM/T: 77

MISVISNING 100 KM/T: 95

Interiør: 4

Noen stor bil blir aldri Audi A3, men i Sportback-versjonen har du et brukbart bagasjerom (370-1100 liter) og fleksibiliteten som halvstasjonsvogns-karosseriet gir. Foran er det gode plassforhold og instillingsmuligheter for de fleste kroppsfasonger. Med personer på drøyt 180 cm foran er benplassen tilstrekkelig for voksne på samme størrelse bak, og ditto for takhøyden det samme. Større personer vil merke at knær og hode får kontakt med seterygg og tak.

Komfort: 4

Det beste med Audi A3 er en førerplass som deler mange av fordelene med langt dyrere Audi-modeller. Et ryddig og pent førermiljø, kombinert med behagelige seter og sittestilling. Da vi kjørte bilen i vinter fikk vi et inntrykk av at den var blitt mer stillegående. På sommerdekk viser imidlertid en sammenligning av målinger tatt med en 2006-modell at støybildet er omtrent som før, med hjulstøy som en dominerende faktor oppe i fart.

I lave hastigheter gir 1,2 TFSI et meget fordelaktig inntrykk. Du merker faktisk ikke om start/stopp-systemet slår inn. Dermed er bensinmotoren merkbart mer stillegående enn diesel i hastigheter opp rundt 50 km/t. Som Audi'er flest går A3 litt stivt og stumpete på små ujevnheter i lav fart, noe som blir bedre straks du kommer opp i landeveisfart. Men også her virker den lettere 1,2 TFSI mer smidig over små ujevnheter, spesielt i forhjulsopphenget.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP testet A3 da dagens modell debuterte i 2003. Det endte med 4 av 5 stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3:1197

EFFEKT, HK:105

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:175/1550-4100

EGENVEKT, KG:1320

TILHENGERVEKT, KG: 1200/660

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 429/177/142

BAGASJEROM, LITER: 370-1100

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/50-16W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55

CO2-UTSLIPP, G/KM: 127

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 192

PRIS FRA, KR: 241 000

PRIS TESTBIL, KR: 255 000

Audi oppgir et forbruk i EU-miks på 0,55 l/mil og et CO2-utslipp på 127 g/km. Dermed er Audi A3 1,2 TFSI en av de bilene som har den sjeldne gleden av å banke sine egne normtall i vår testrunde:

Den nøyer seg med et testforbruk på 0,52 l/mil, noe som er overlegent best blant de kompaktklassebilene med bensinmotor vi har testet det siste året.

Myser man igjen mot 1,6 TDI vi kjørte test av tidligere er forskjellene marginale: Den klarte seg med 0,49 l/mil i samme forbruksmåling. Så nær har vi aldri vært å matche dieselforbruket i to like biler med bensin- og dieselmotor.

Les testen: Audi A3 Sportback 1,6 TDI

Les testen: BMW 116i

Pris/utstyr: 4

Audi A3 Sportback 1,2 TFSI koster fra 241 500 kroner (august 2010). Det er ca. 13 000 kroner rimeligere enn 1,6 TDI-versjonen. Vår testbil var etter Audi-standard relativt enkelt utstyrt og hadde en totalpris på 256 000 kroner.

Her utgjorde teknikkpakken med Xenon Plus, komfort klimaautomatikk, lyspakke og tåkelys et fornuftig element til 7 900 kroner. Selv om du fort kan utstyre bilen for 20-40 000 kroner, var det egentlig ikke så mye vi savnet i vår tilnærmede grunnversjon.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Enorm prisforskjell på ekstrautstyr

Denne saken ble første gang publisert 25/08 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også