Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre

Kjapp, liten, og gjerrig som en dieselmotor: Audi A3 har markedets beste bensinpakke.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Gode seter

+ Bra sittestilling

+ Meget kultivert 1,2 TFSI-motor

+ Lavt forbruk

+ Gode ytelser

- Middels bakseteplass

- Tidvis dyrt ekstrautstyr

- Noe dekkstøy med sommerdekk

Den nye bensinmotoren er den største nyheten i Audi A3-programmet for 2011, men det er også andre små justeringer.

Start/stopp-system blir tilgjengelig for 2,0 TDI 170 hk, dessuten får bilen fire nye farger og små designjusteringer på ut- og innvendige detaljer.

Kjøreegenskaper: 5

Vi synes det er en merkbar forskjell i positiv forstand mellom 1,6 TDI og 1,2 TFSI når det gjelder veiegenskaper. Det skiller nemlig 75 kilo mellom de to bilene i bensinbilens favør: 1320 mot 1395 kilo egenvekt.

Når flesteparten av dem forsvinner fra forhjulene, forekommer det oss at 1,2 TFSI er lettere og kjappere i innstyringen og mindre følsom for understyring, spesielt på våt eller glatt vei.

I forhold til konkurrentene holder dermed bilen en bra standard når det kommer til veiegenskaper.. ESP-systemet jobber fint på glatt føre og tillater en passe dose slipp før det slår inn.

Motor: 6

Det har vært snakket mye og lenge om "downsizing" og nye generasjoner små bensinmotorer.

Med VW-konsernets 1,2 TFSI er fremtiden endelig her.

I Audi A3 sitter versjonen med 105 hk og et dreiemoment på 175 Nm fra 1550-4100 o/m. Bak tallene skjuler det seg en svært kultivert og stillegående motor.

Sammen med en lettsjaltet seks-trinns girkasse og en seig, linjær kraftutvikling kjennes motoren både lett å utnytte og kjapp i frasparket med rett gir inne. Bedre liten bensinpakke finnes det ikke på markedet i dag.

Ytelser:4

Isolert sett gjør Audi A3 Sportback 1,2 TFSI en god figur, ytelse og biltype tatt i betraktning. Det blir mest tydelig når vi sammenligner ytelsestallene med den A3 Sportback 1,6 TDI vi har kjørt på test tidligere. Riktignok har dieselversjonen fem- og ikke sekstrinnskasse, men likefult imponerer bensinmotoren:

Modell

A3 Sportback 1,6 TDI

A3 Sportback 1,2 TFSI

60-100 KM/T, 3. GIR:

7,8

7,5

60-100 KM/T, 4. GIR:

10,5

10,1

60-100 KM/T, 5. GIR:

16

13,5

80-120 KM/T, 3. GIR:

10,3

8,7

80-120 KM/T, 4. GIR:

11,6

11,2

80-120 KM/T, 5. GIR:

15,7

15,3

Så lenge du nøyer deg med å bruke 6. gir til å gli frem i jevn fart på lande- og motorvei både er og kjennes 1,2 TFSI til dels betydelig kvikkere og ikke minst sprekere enn dieselvarianten. Det er ganske oppsiktsvekkende.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Audi A3 Sportback følger en harmonisk om ikke altfor spennende Audi-designlinje med klare slektskapsbånd til A6 og den forrige A4-generasjonen. Faceliften er mest synlig i fronten, med de spesielle LED-kjørelysene som tydeligste kjennetegn.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,5

60-100 KM/T, 4. GIR: 10,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,5

80-120 KM/T, 3. GIR: 8,7

80-120 KM/T, 4. GIR: 11,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 15,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 20,1

STØY TOMGANG, dBA: 36,6

STØY 50 KM/T, dBA: 65,9

STØY 80 KM/T, dBA: 69,0

STØY 100 KM/T, dBA: 71,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,52

MISVISNING 50 KM/T: 48

MISVISNING 80 KM/T: 77

MISVISNING 100 KM/T: 95

Interiør: 4

Noen stor bil blir aldri Audi A3, men i Sportback-versjonen har du et brukbart bagasjerom (370-1100 liter) og fleksibiliteten som halvstasjonsvogns-karosseriet gir. Foran er det gode plassforhold og instillingsmuligheter for de fleste kroppsfasonger. Med personer på drøyt 180 cm foran er benplassen tilstrekkelig for voksne på samme størrelse bak, og ditto for takhøyden det samme. Større personer vil merke at knær og hode får kontakt med seterygg og tak.

Komfort: 4

Det beste med Audi A3 er en førerplass som deler mange av fordelene med langt dyrere Audi-modeller. Et ryddig og pent førermiljø, kombinert med behagelige seter og sittestilling. Da vi kjørte bilen i vinter fikk vi et inntrykk av at den var blitt mer stillegående. På sommerdekk viser imidlertid en sammenligning av målinger tatt med en 2006-modell at støybildet er omtrent som før, med hjulstøy som en dominerende faktor oppe i fart.

I lave hastigheter gir 1,2 TFSI et meget fordelaktig inntrykk. Du merker faktisk ikke om start/stopp-systemet slår inn. Dermed er bensinmotoren merkbart mer stillegående enn diesel i hastigheter opp rundt 50 km/t. Som Audi'er flest går A3 litt stivt og stumpete på små ujevnheter i lav fart, noe som blir bedre straks du kommer opp i landeveisfart. Men også her virker den lettere 1,2 TFSI mer smidig over små ujevnheter, spesielt i forhjulsopphenget.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP testet A3 da dagens modell debuterte i 2003. Det endte med 4 av 5 stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Tekniske data

MOTOR, CM3:1197

EFFEKT, HK:105

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:175/1550-4100

EGENVEKT, KG:1320

TILHENGERVEKT, KG: 1200/660

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 429/177/142

BAGASJEROM, LITER: 370-1100

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/50-16W

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,55

CO2-UTSLIPP, G/KM: 127

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 192

PRIS FRA, KR: 241 000

PRIS TESTBIL, KR: 255 000

Audi oppgir et forbruk i EU-miks på 0,55 l/mil og et CO2-utslipp på 127 g/km. Dermed er Audi A3 1,2 TFSI en av de bilene som har den sjeldne gleden av å banke sine egne normtall i vår testrunde:

Den nøyer seg med et testforbruk på 0,52 l/mil, noe som er overlegent best blant de kompaktklassebilene med bensinmotor vi har testet det siste året.

Myser man igjen mot 1,6 TDI vi kjørte test av tidligere er forskjellene marginale: Den klarte seg med 0,49 l/mil i samme forbruksmåling. Så nær har vi aldri vært å matche dieselforbruket i to like biler med bensin- og dieselmotor.

Les testen: Audi A3 Sportback 1,6 TDI

Les testen: BMW 116i

Pris/utstyr: 4

Audi A3 Sportback 1,2 TFSI koster fra 241 500 kroner (august 2010). Det er ca. 13 000 kroner rimeligere enn 1,6 TDI-versjonen. Vår testbil var etter Audi-standard relativt enkelt utstyrt og hadde en totalpris på 256 000 kroner.

Her utgjorde teknikkpakken med Xenon Plus, komfort klimaautomatikk, lyspakke og tåkelys et fornuftig element til 7 900 kroner. Selv om du fort kan utstyre bilen for 20-40 000 kroner, var det egentlig ikke så mye vi savnet i vår tilnærmede grunnversjon.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Enorm prisforskjell på ekstrautstyr

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Audi A3 holder fortsatt godt følge med de beste bilene i kompaktklassen. Det skyldes ikke minst den nye 1,2 TFSI-versjonen. Det er ikke bare at den lette og kompakte motoren er usedvanlig stillegående og har ytelser og forbruk som banker på i dieselklassen. Det virker også som den gjør Audi A3 enda litt bedre på veien, takket være 75 kilo lavere vekt. Ved siden av dette er det et praktisk Sportback-karosseri og svært god førerkomfort og -miljø som løfter A3.

Les også:

Verdens beste Golf

Jøss, en morsom Toyota

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Dieselbiler blir dyrere - sjekk disse bensinbilene Se flere saker fra: Her er bilene med best bakseteplass Se flere saker fra: Du trenger ikke mer plass enn dette Se flere saker fra: Test: Audi A3
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning