Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien

Små modifikasjoner kan forbedre eller forverre en bils egenskaper betydelige. For spareversjonene av Audi A3 er dessverre det siste tilfellet.

UNNTAKET: Audi A3 kan faktisk bli dyrere som brukt enn som ny - dersom du er uheldig og må gjennomføre flere dyre reparasjoner.

UNNTAKET: Audi A3 kan faktisk bli dyrere som brukt enn som ny - dersom du er uheldig og må gjennomføre flere dyre reparasjoner. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God kvalitetsfølelse

+ Bra førermiljø

- Svakere veiegenskaper enn normalversjonen

- Svakere ytelser enn normalversjonen

- Ingen klar forbruksfordel

- Snaut standardutstyr

- Begrensninger i tilvalgsmuligheter

- Relativt dyr i forhold til øvrige A3-modeller

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: R4, 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500-2500
  • EGENVEKT, KG: 1350
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/670
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 424/176/142
  • BAGASJEROM, LITER: 350-1080
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65-15 H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,38
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 99
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,4
  • TOPPFART, KM/T: 194
  • PRIS FRA, KR: 251 800
  • PRIS TESTBIL, KR: 273 000

Vi har skrytt mye av Audi A3 i det siste. Bilen fikk en oppgradering for modellåret 2009, og vi har likt bilen godt både med 1,4-liters bensinturbo og 1,6-liters turbodiesel . Dessuten har vi nettopp kjørt bilen med den nye 1,2-liters bensinturbo , og blitt ordentlig imponert.

Men også Audi har en spareversjon av A3 i programmet, slik VW har sine BlueMotion-modeller . Den lyder navnet Audi A3 1,6 TDIe og bruker den 105 hk sterke dieselmotoren som er blitt en av Norges vanligste motorer.

Kjøreegenskaper: 3

Mens den normale Audi A3 kjører veldig bra og har fått karakter 4 og 5 på kjøreegenskaper i tidligere tester, litt avhengig av understellsoppsett og motorvarianter, må vi trekke et poeng på TDIe-varianten. Årsaken ligger både i dekkdimensjonen på 195/65-15, og på egenskapene til sparedekkene som sitter på bilen. De kjennes glattere enn vanlige dekk både på tørt og vått føre, og gjør at bilen blir mer understyrt og upresis enn de andre variantene. ESP-systemet jobber imidlertid bra.

Motor: 4

Selv om motoren er den samme, fine 1,6-literen i TDIe som i de øvrige A3-modellene, gjør den ekstremt lange girutvekslingen seg negativt bemerket. Den har kanskje noe for seg ved jevn motorveisskjøring i 130 km/t, men passer dårlig til norske kjøreforhold og etterlater seg store hull i turtallsregisteret. Dermed er det heller mer komplisert enn enklere å kjøre økonomisk og holde motoren i riktig arbeidsregister.

Ytelser: 3

Direkte rask er ikke Audi A3 med 105 hk og 250 Nm i utgangspunktet, og så sant du ikke liker å tyne maksimalt ut av 3. giret, er TDie-versjonen slappere enn den normale varianten, grunnet lengre girutveksling. 60-100 i 4. gir tar henholdsvis 10,5 og 10,8 sekunder, mens 80-120 km/t i 5. gir tar 15,7 og 17,7 sekunder.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 10,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 19,7
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 11,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 17,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,50
  • MISVISNING 50 KM/T: 49
  • MISVISNING 80 KM/T: 78
  • MISVISNING 100 KM/T: 97

Eksteriør: 4

Audi A3 følger en harmonisk om ikke altfor spennende Audi-designlinje med klare slektskapsbånd til A6 og den forrige A4-generasjonen. Faceliften er mest synlig i fronten, med de spesielle LED-kjørelysene som tydeligste kjennetegn

Interiør: 4

Det er i hovedsak halvstasjonsvognen Sportback som er mest populær i Norge, mens vi kjørte A3 TDie som 3-dørs versjon. Det betyr ikke så stor forskjell i plass, men selv om baksetet er omtrent like rommelig, blir selvsagt inn/utstigning mer komplisert. Bagasjeromsplassen er noe mindre, selv om 350 kontra 370 liter neppe betyr så mye. Foran er det gode plassforhold og innstillingsmuligheter for de fleste kroppsfasonger.

Audi A3 har et harmonisk, om ikke altfor spennende ytre.

Audi A3 har et harmonisk, om ikke altfor spennende ytre. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 3

Vi trekker TDIe-modellen et poeng også på dette området i forhold til den normale A3, siden dekkene og et senket understell gir merkbart svakere fjæringskomfort. Det merkes spesielt på små ujevnheter i moderat fart. Fortsatt er førermiljøet bra og standardsetene gir god sittekomfort.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP testet A3 da dagens modell debuterte i 2003. Det endte med 4 av 5 stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.

Pris/utstyr: 3

Gode standardseter også i Audi A3 1,6 TDIe.

Gode standardseter også i Audi A3 1,6 TDIe. Foto: Terje Bjørnsen

Audi A3 TDIe koster fra 251.800 som 3-dørs og 263.200 som Sportback. Det betyr en besparelse på beskjedne 3.200 kroner i forhold til den normale A3 med samme motor. I tillegg er den 12-13.000 kroner dyrere enn A3 med den utmerkede 1,2 TFSI-motoren. Velger du TDIe-modellen er basisversjonen Attraction eneste utstyrsmodell, og det er en del ekstrautstyr du ikke kan velge med TDIe-versjonen. Dermed fremstår TDIe-versjonen verken som spesielt rimelig eller velutstyrt i forhold til prisen, og vi tror ikke dette blir den enkleste A3-versjonen å selge som bruktbil .

Miljø: 4

Når hele poenget med Audi A3 1,6 TDIe er å spare drivstoff, blir vi ikke spesielt imponert over resultatene. I følge EU-miksen skal denne modellen ha et normforbruk på 0,39 l/mil og slippe ut 99 gram CO2/km. I vår faste testrunde bruker den 0,50 l/mil, mens den vanlige Sportback-modellen vi har kjørt gjennom samme test gikk på 0,49 l/mil. For ordens skyld kjørte vi TDIe-versjonen på en kombinasjon av 70 % lande- og motorvei og 30 % kjøring i by- og tettbygd strøk. Resultatet ble da 0,55 l/mil, ikke det er heller noe imponerende resultat.

Ok bakseteplass, men litt mer omstendelig innstigning i 3-dørs modellen.

Ok bakseteplass, men litt mer omstendelig innstigning i 3-dørs modellen. Foto: Terje Bjørnsen

Også i Audi A3 1,6 TDIe er førermiljøet pent og kvalitetsmessig utført.

Også i Audi A3 1,6 TDIe er førermiljøet pent og kvalitetsmessig utført. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Audi
Pris 251800

Konklusjon

Dette er Audi A3-modellen du skal holde deg unna. Det er ikke noe som helst den gjør bedre enn standardversjonene, og de ingrediensene som skal gjøre bilen mer sparsom er merkbare og til dels ødeleggende for kjøreopplevelsen. Når de heller ikke bidrar til å spare drivstoff, blir det bare tull å kjøpe Audi A3 i TDIe-versjon, når normalversjonene er så mye bedre.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Skygg unna de verste versjonene Se flere saker fra: Test: Audi A3
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning