Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen

Audi ville bygge den beste premium-småbilen. Det har de klart.

SNERTEN: Den lille A1 oppleves som langt større enn den faktisk er.
SNERTEN: Den lille A1 oppleves som langt større enn den faktisk er. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

"Verdens beste småbil" konkluderte vi med i testen av A1 med 1,6-litersdiesel på 105 hk.

Audi A1 er den nye superminimodellen fra prestisjeprodusenten i Ingolstadt. Den konkurrerer i en liten, men eksklusiv klasse for de lekre og snobbete småbilene. Altså biler som er mer påkostet enn røkla, for økt komfort og godfølelse.

Audi A1 er for ikke deg som skal ha mest mulig plass per krone, men biler for den moderne, urbane individualist som vil ha en kompakt bil, men fortsatt ta med seg komfort og kvalitet fra langt større biler.

Hovedkonkurrent til Audi A1 er naturligvis Mini i ulike varianter, men også Alfa Romeo MiTo har mye av den samme tilnærmingen som Audi A1. I tillegg har du den nye Citroën DS3 som et spennende alternativ. Med 150-hesters bensinmotor, som vi har testet den med her, er DS3 ordentlig spennende.

Her kan du lese alle detaljer om den nye Audi A1.

Norske bilavgifter gjør dessuten at prisforskjellene mellom de vanlige småbilene, og premiumbilene i samme segment, ikke er så voldsomt store. Dermed blir Audi A1 også en konkurrent til biler som den tøffe Ford Fiesta, prisbomben Hyundai i20, den gjerrige Peugeot 207, og de knallgode VW Polo og Skoda Fabia - som begge deler mye av teknikken med Audi A1.

Del denne saken på Facebook og Twitter!

Del

Kjøreegenskaper: 5

TØFF? Meningene om designen er delte, men i våre øyne har Audi gjort en veldig god jobb.
TØFF? Meningene om designen er delte, men i våre øyne har Audi gjort en veldig god jobb. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med kjøremesteren Mini som målestokk, har Audi forstått at A1 må levere på dette området. Noe den også gjør. Samtidig som de må opprettholde Audis krav til komfort - noe Mini ikke har satset like mye på.

Testdata A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,4

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,3

60-100 KM/T, 6. GIR: 12,5

60-100 KM/T, 7. GIR: 16,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,6

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,3

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,6

80-120 KM/T, 7. GIR: 18,5

STØY TOMGANG, dBA: 39,2

STØY 50 KM/T, dBA: 65,9

STØY 80 KM/T, dBA: 68,9

STØY 100 KM/T, dBA: 70,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,64

Den er ikke like knivskarp og kompromissløst sportslig som Mini. I stedet er kjørefølelsen mer smidig, litt mer voksen og storbilaktig.

Styringen er direkte, men ikke like direkte som i Mini. Den formidler svært god veikontakt, og kjennes heller ikke like brå som i Mini. Retningsstabiliteten er også god.

Samtidig har Audi A1 mer enn nok å rutte med, både når det gjelder veigrep og kjøreglede. Vår modell var en Ambition utstyrsversjon, noe som koster 13 300 kroner ekstra, der du blant annet får 16-tommers felger i stedet for 15-tommere, og den har sportsunderstell. I tillegg var testbilen bestykket med 215/40-17-dekk som ekstrautstyr, noe som koster 8360 kr ekstra.

Selv om sportsunderstellet kan oppleves som hardt, evner bilen fint å holde hjulene nedpå asfalten - selv når de brå ujevnhetene kommer midt i svingen.

Da er det ikke noe å utsette på veiegenskapene i Audi A1.

Motor: 6

Den overladete 1,4-litersfireren finnes i en rekke biler, og i flere effekttrinn. I den 122 hk sterke A1-utgaven har den bare turbo - samme maskin finnes også med både turbo- og kompressormating - men det er tilstrekkelig til å gi gode krefter. Råsprek er den ikke, men veldig effektiv.

FLOTT: Den lille bensinmotoren har ""bare"" 122 hk, men det skulle man ikke tro når man kjører den.
FLOTT: Den lille bensinmotoren har ""bare"" 122 hk, men det skulle man ikke tro når man kjører den. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

200 Nm er tilgjengelig fra 1500 til 4000 o/min, noe som borger for gode ytelser uten at man trenger å jage turtall.

Girkassa i bilen, en sjutrinns S tronic - som er Audis navn på DSG-dobbeltclutchgirkassa vi liker så godt i VW - fungerer også veldig fint med denne motoren. Den utnytter villig motorens karakter, den gjør bilen ganske så behagelig i bytrafikken - selv om girkassa er mer rykkete enn en konvensjonell automatgirkasse - og reagerer logisk ved aktiv kjøring.

Testbilen har dessuten sjaltehendler bak rattet - noe som koster ekstra penger. De er artige å leke med, og de gjør forbikjøringer og motorbremsing til en enklere og mer logisk greie.

Ytelser: 6

122 hk kan høres lite ut. Men det var i går. Dagens moderne motorer, med overlading og avansert motorstyring, gjør at man har det meste av kreftene tilgjengelige over en stor del av turtallsregisteret. Her er 200 Nm på plass hele veien fra 1500 til 4000 o/min. Kombinert med S tronic-girkassa får du momentant alle kreftene du trenger.

Med bare 1200 kg å dra på, og utvekslinger av den gjennomtenkte sorten, gir dette hyggelige prestasjoner.

JA TAKK: Dobbeltclutchgirkassa, som heter S tronic hos Audi, er virkelig å anbefale.
JA TAKK: Dobbeltclutchgirkassa, som heter S tronic hos Audi, er virkelig å anbefale. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

60-100 km/t i 3. gir går på 5,4 sekunder, og 80-120 i 4. gir gjør den unna på 7,6 sekunder. Det er en god del kjappere enn varianten med 105-hesters dieselmotor, og også kjappere enn mange andre biler i samme klasse.

Eksteriør: 6

Her er det jo mye smak og behag som styrer, og noen kan synes den er litt snodig. I testperioden var det mange som kommenterte at den er søt, at den er flott, og at den ser morsom ut.

Hos oss går i alle fall Audi A1 hjem med full pott på utseendefronten.

I svart, og med takbuer i kontrastgrå farge (noe som koster 4190 kroner ekstra) blir den i våre øyne ganske så tøff.

TJA: De to plassene bak kan nok brukes, om barna er store nok til å sitte uten barnesete, og små nok til å få plass til både bein, armer og hode.
TJA: De to plassene bak kan nok brukes, om barna er store nok til å sitte uten barnesete, og små nok til å få plass til både bein, armer og hode. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Til Audi A1 kan du også velge i et vell av eksteriørfarger og designpakker som gjør bilen individuell. Ja, det koster ekstra penger, men så får du også en bil som skiller seg fra mengden.

Interiør: 5

Bak rattet i A1 er det veldig fort gjort å glemme at man sitter i en småbil. For her er det plass, komfort, ergonomi og løsninger som i de større Audi-modellene; forsetene i A1 er kort sagt et fantastisk sted å være. Det hjelper ekstra godt på at Ambition-utstyrspakka gir med sportsratt, og enda viktigere: De knallgode sportssetene, høydejustering av passasjersetet, og korsryggstøtte for de to foran.

A1 har et friskere interiør enn de større søsknene, men det er lett å kjenne seg igjen. Både design og løsninger minner om de i Audi A8 og Audi A7, og også ekstrautstyrslista har med seg mange elementer fra de store modellene. Du kan også få ringene rundt luftedysene i ulike farger, mot tillegg i prisen. Du får A1 med utstyr som til nå har vært mer eller mindre ukjent i småbilklassen, men disse tingene koster også sitt...

Plassmessig er det naturlig å sammenlikne med andre biler i klassen for "designersmåbiler." Minimale Mini og den noe større og dyrere Alfa Romeo MiTo fungerer dermed som målestokker, og Audi A1 byr da på akseptable plassforhold.

Kikker vi på målestokken Mini, er det høyst nødvendige fem centimeter ekstra benplass bak med forsetet i normalstilling, samt betydelig mer bredde og noe bedre sittehøyde fra gulv til setekant. I tillegg er bagasjerommet fornuftig utformet, og med en størrelse på 270-920 liter.

KJØREGLAD: Audi A1 er ikke like kompromissløs som en Mini, men takler svinger minst like godt.
KJØREGLAD: Audi A1 er ikke like kompromissløs som en Mini, men takler svinger minst like godt. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Nei, Audi A1 er ikke noen VW Polo med tanke på baksete/bagasjeplass, men har til nød plass til to voksne i baksetet på kortere turer, og fungerer bra for barn. Takhøyden er ikke allverden, og bredden er fortsatt ikke fantastisk. Bagasjerommet holder fint til de transportoppdragene en Audi A1 er tiltenkt.

Tekniske data Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

MOTOR, CM3: R4 1390

EFFEKT, HK VED O/MIN: 122 hk/5000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 200 v/1500-4000

EGENVEKT, KG: 1200

TILHENGERVEKT, KG: 1200/600

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 395,4/174,0/141,6

BAGASJEROM, LITER: 270/920

STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,52

CO2-UTSLIPP, G/KM: 119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,9

TOPPFART, KM/T: 203

PRIS FRA, KR: 226 100

PRIS TESTBIL, KR: 297 300

Det er imidlertid en prøvelse å komme seg baki baksetet; det er ikke mye plass mellom fremoverbrettet forseterygg og dørkarm. Noe som kan gjøre det vanskelig å få inn barneseter i bilen, om det er et behov.

Komfort: 4

Førermiljøet er knallfint i A1. Det er lett å finne perfekt sittestilling, og bilen har alle funksjoner og løsninger for at man skal ha det så godt som mulig. Baksetet er mer eller mindre glemt; her er det hardplast og dårlig plass som regjerer.

Vår Audi A1-testbil stiller med sportsunderstell og ekstra store hjul, uten at dette går særlig ut over komforten.

På grov asfalt høres de store hjulene, men støymålingene våre hadde likevel gjort seg godt selv i den større VW Golf-klassen.

Fjæringskomforten er også fin. Ikke bare ute på landeveien, men også i lav fart over fartsdumper og trikkeskinner. I høyere hastigheter over de brå ujevnhetene oppleves A1 i overkant fast, men bilen slås aldri ut av sporet. Er du ekstra opptatt av komfort kan du med fordel droppe både 17-tommers felger og sportsfjæring.

Noe av det beste med Ambitionpakken er sportssetene. De er en langt større og dyrere bil verdig og sørger for førsteklasses sittekomfort. Nærmere luksusbilfølelse kommer du ikke i denne prisklassen.

HERLIG: Bak rattet er det fort gjort å tro at man sitter i en langt større bil.
HERLIG: Bak rattet er det fort gjort å tro at man sitter i en langt større bil. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sikkerhet: 4

I skrivende stund er ikke Audi A1 testet i EuroNCAP, men tradisjonelt har Audi hatt bra kontroll på den passive sikkerheten. A1 har naturligvis ESP som standardutstyr, og kan i tillegg by på full pakke av kollisjonsputer med bryst/hoftekollisjonsputer integrert i forsetene og sidekollisjonsputer foran og bak.

Miljø: 4

I følge spesifikasjonene fra fabrikken, skal Audi A1 med 122-hesters bensinmotor og S tronic-automaten drikke 0,52 liter bensin i snitt - noe som gir et CO2-utslipp på 119 gram per kilometer. Denne kombinasjonen har også automatisk start-stopp-system, som sparer noen bensindråper ved køkjøring og i lyskryss.

I vår faste testrunde drakk bilen noe mer enn de offisielle tallene - 0,64 liter på mila - men heller ikke dette er dårlig.

Pris/utstyr: 4

Den rimeligste Audi A1 1,2 TFSI med 86 hk koster fra 188 000 kr, mens du må ut med 215 400 kr for å få 1,4-literen på 122 hk. S tronic-automaten koster 10 700 kr ekstra. Og for sammenlikningens skyld: Med 105-hesters dieselmotor og femtrinns manuellgirkasse er prisen 207 800 kr.

JODA: Bagasjerommet er ikke voldsomt, men holder til den bruken en A1 er ment for.
JODA: Bagasjerommet er ikke voldsomt, men holder til den bruken en A1 er ment for. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

I utgangspunktet er ikke bilprisene avskrekkende. Men... Ekstrautstyrslista er på tre tettskrevne sider, med massevis av utstyr som sikkert er kjekt, fint og koselig å ha. Her skal man helst trå rett - eventuelt være innstilt på at det fort vil koste mye.

Testbilen er ekstrautstyrt for 57 900 kr, i tillegg til at den har Ambition-utstyrsgrad, uten at den egentlig hadde noe som stakk seg veldig ut. Og enkelte av elementene er du nødt til å ha med - A1 har for eksempel ikke klimaanlegg som standardutstyr.

I praksis klarer du deg fint med Ambition-pakka til 13 300 kr og komfortpakka til 11 300 kr, men bør nok legge på noen andre småtterier også.

Vi mener bestemt A1 vil holde seg godt i pris framover, siden den har så mange gode egenskaper.

SMÅTØFT: Både instrumentene, og alt annet i Audi A1, er småtøft.
SMÅTØFT: Både instrumentene, og alt annet i Audi A1, er småtøft. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 15/10 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også