Test: 9-5 Vector 2,0 TID4 sedan aut

Saab med lavt drivstofforbruk

Vi var ikke helt overbevist da vi testet nye Saab 9-5 med sterk bensinmotor, automat og firehjulsdrift tidligere i år. Til tross for flere gode egenskaper landet vi på en treer på terningen totalt sett. Denne gangen går det bedre.

Sist oppdatert

Mye av dette skyldes prisen. 833 300 kroner er for dyrt selv på en så påkostet modell.

Men hvis man tar med seg det som var bra, bytter ut de mindre gode med bedre egenskaper, ville ikke da resultatet bli bedre? Jo, mye bedre. Denne gangen var det 9-5 med diesel og automatgir som skulle under lupen.

Kjøreegenskaper: 4

Sprengkulda rakk akkurat å sørge for godt norsk snøføre under testen av 9-5 TiD4, som den så fint heter. Forhjulene har godt grep på snø, men den understyrer litt om man presser den for hardt. Da griper antiskrenssystemet rolig inn og gir deg kontrollen tilbake.

Saab 9-5 er en stor bil, og det forsøker den heller ikke å skjule. Den er over fem meter lang og veier med diesel og automat 1750 kg. Den takler dårlig vei veldig fint, og kjører jevnt over godt. Den er presis og ryddig, og svarer godt på ordre.

9-5 er ikke sportslig eller underholdende som for eksempel BMW 5-serie, men den oppleves veldig trygg på veien og har godt grep på alle slags underlag.

Del

Motor: 5

FINE YTELSER: 0-100 km/t er den ikke veldig rask, men den føles sterk i mellomakselerasjonen som for eksempel ved forbikjøring.
FINE YTELSER: 0-100 km/t er den ikke veldig rask, men den føles sterk i mellomakselerasjonen som for eksempel ved forbikjøring. Foto: Handeland, Petter

Tolitersdieselen i testbilen har vi stiftet bekjentskap til tidligere i år da vi kjørte langtest på Alfa Romeo 159 Sportwagon JTDm. Den er for øvrig å finne i Opel Insignia. Som sikkert mange av dere har tippet allerede, stammer den fra tiden da Saab var under GMs vinger.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 1956
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 160/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/1750
  • EGENVEKT, KG: 1750
  • TILHENGERVEKT, KG: 750/1700
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 501/187
  • BAGASJEROM, LITER: 515
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50R17 R H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,68
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 179
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 10,1
  • TOPPFART, KM/T: 209
  • PRIS FRA, KR: 522 900

I Alfaen hadde den 170 hk, mens vi i Saab'en må klare oss med 160. Noe som holder lenge i den store bilen.

Toliteren er ikke den mest kultiverte dieselen på markedet. Den støyer en del og har ganske grov gange, men har til gjengjeld andre kvaliteter som vi trives veldig godt med.

Dieselen er mer turtallsvillig og har bredere register og mer lineær kraftutvikling enn tidligere. Den drar jevnt og fint fra 1500 o/min og helt opp til 4500 o/min. Girkassen, som har seks trinn, er ikke veldig rask men passer motoren godt og girer komfortabelt.

Ytelser: 4

De 160 hestene jobber på lag med 350 Nm og gir 9-5 respektable ytelser. 0-100 km/t er oppgitt til 10,1 sekunder, men så er heller ikke sprinten fra stillestående en dieselbils sterkeste egenskap.

I våre akselerasjonsmålinger (60-100 km/t og 80-120 km/t) er 9-5 på nivå med konkurrenter som Mercedes E220 CDI og Volvo S80 D5 , men litt tregere enn BMW 520 dA. Med andre ord er ytelsene mer enn gode nok for norske veier, og eventuelle forbikjøringer gjøres unna raskt og trygt.

Eksteriør: 5

Den nye Saab 9-5 er lang. Og mye mer særegen, synlig og aggressiv enn vi har sett på noen tidligere Saab-er. 9-5 er ikke lenger noen bil man gjemmer seg bort i.

KJØRER BILLIG: Hvem hadde vel trodd at Saab 9-5 skulle være en av de gjerrigste premium-familiebilene? 0,57 l/mil er et veldig godt resultat.
KJØRER BILLIG: Hvem hadde vel trodd at Saab 9-5 skulle være en av de gjerrigste premium-familiebilene? 0,57 l/mil er et veldig godt resultat. Foto: Handeland, Petter

Fronten er markant. Flyinspirasjonen synes over alt. Den sterkt skrånende taklinja minner om noe amerikansk. Vinduene er lave. Hekken er spesiell. Totalen er stilfull, lekker - og annerledes.

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,3
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,1
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,3
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,2
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 12,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,3
  • STØY TOMGANG, dBA: 48
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62
  • STØY 80 KM/T, dBA: 64,3
  • STØY 100 KM/T, dBA: 66,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Stasjonsvogna kommer tidlig neste år, og det er vel først da man kan si at Saab 9-5 er interessant for det norske markedet. Men vi synes den er veldig flott som den er nå, og håper ryktene om at stasjonsvogna har med seg det aller meste videre er riktige.

Interiør: 4

Bak rattet er det ikke vanskelig å kjenne seg igjen; dette er en Saab. Bare bedre og flottere enn noen gang.

Det er masser av plass foran, herlig plass til beina bak - men litt lavt tak for de lengste av oss. Bagasjerommet er ikke voldsomt, men til gjengjeld stappet med praktiske løsninger for å feste og støtte det du måtte putte oppi. Den har til og med et skinnesystem som fungerer! Det faktiske volumet er 515 liter, om du lurte.

Vinduene er lave, noe som begrenser sikten ved finmanøvrering. Likevel er bilens form slik at den er lett å ha med å gjøre, og utsikten til trafikken er god.

Finishen i bilen er ikke helt som i de beste tyske; det er en god del hardplast her. Hardplasten virker dog som den er av god kvalitet, og sammen med de andre materialene som er brukt sitter man igjen med et inntrykk av god opplevd kvalitet.

Midtkonsollen og luftedysene er typisk Saab, men stikker seg ut, og interiørdelene sitter ikke helt sømløst sammen. Men ergonomisk stemmer alt, de dype setene er herlige, den trykkfølsomme skjermen er kjedelig å se på, men logisk og lett å bruke, og sittestillingen i de støttende setene er perfekt. Instrumentene er lettleste, head-up-displayet er det beste vi har sett noen gang, og Nightpanel-knappen, som skrur av det meste av unødvendig lys for bedre mørkesyn, burde vært påbudt i alle biler.

Komfort: 5

9-5 er jo en Saab, med de tradisjonene dette fører med seg for evne til å takle humpete vei. Og den nye modellen skuffer ikke; den takler dårlig vei fint. Både når det gjelder de brå og de jevne humpene.

Det er fortsatt litt å hente i forhold til Mercedes E-klasse og BMW 5-serie, men dette er fremdeles en behagelig bil.

TYPISK SAAB: Interiøret er typisk Saab inspirert av flyteknologien. Setene er gode og ergonomien like så.
TYPISK SAAB: Interiøret er typisk Saab inspirert av flyteknologien. Setene er gode og ergonomien like så. Foto: Handeland, Petter

Sittestillingen er herlig i bilen, og ergonomien er fantastisk. Støyen er godt dempet, men motoren gir fra seg litt mer lyd enn vi setter pris på ved pådrag.

Sikkerhet: 5

Svenskene satser på sikkerhet, noe 9-5 er et godt eksempel på. Saab 9-5 ble kollisjonstestet av Euro NCAP i 2009, med svært gode resultater.

Den fikk 94 prosent score for voksensikkerhet, 80 prosent for barnesikkerhet - der det ble trukket for litt dårlig merking, men lave 44 prosent for fotgjengersikkerhet på grunn av harde elementer i fronten. Sikkerhetsutstyr fikk den 86 prosent score for.

9-5 oppleves som svært trygg på veien. Den er lett å ha med å gjøre, og instrumentene er svært lette å lese. Nightpanel-funksjonen, som slår av mye av det unødvendige lyset, så du beholder så godt mørkesyn som mulig, er noe vi liker svært godt - det er rart ikke alle bilprodusentene har kopiert denne løsningen.

Testbilen har parkeringssensorer rundt om, noe som virkelig anbefales. I tillegg har den samme kamerasystem som Opel Insignia; det filmer hele tiden omgivelsene for å søke etter fartsgrense- og andre varselsskilt.

Disse videreformidles i instrumentpanelet, så du hele tiden vet hva fartsgrensen er. Og systemet varsler deg dersom du kjører raskere enn grensa.

Miljø: 5

Forbruk og utslipp har ikke vært Saab sitt sterkeste kort. Dårlig økonomi har fratatt dem muligheten til å optimalisere motorer og drivlinjer på linje med de beste på området. Noe vi opplevde i 9-5'en med bensinturbo og firehjulsdrift vi testet sist.

Men, vi får en positiv overraskelse dieselutgaven. Riktignok er den oppgitt til et forbruk på 0,68 l/mil, noe som er for høyt etter dagens standard og som drar opp prisen på grunn av avgiftene, men i vår faste forbruksrunde er den gjerrigere enn som så.

Faktisk ender vi på 0,57 l/mil, noe som er mindre enn "miljømesteren" BMW 520 dA og Mercedes E220 CDI aut.

GOD PLASS: Saab 9-5 er over fem meter lang, og det nyter baksetepassasjerene godt av.
GOD PLASS: Saab 9-5 er over fem meter lang, og det nyter baksetepassasjerene godt av. Foto: Handeland, Petter

Pris/utstyr: 4

Selv om denne 9-5'en har en langt hyggeligere pris enn den vi testet tidligere, har Saab priset 9-5 i øvre klasse. Og der er konkurransen hard. Noe av dette skyldes det høye forbruket og CO2-utslippet som gjør at den blir relativt hardt straffet av det norske avgiftssystemet.

Testbilen, med utstyrsnivå Vector - som befinner seg mellom Linear og toppmodellen Aero, koster fra 522.900 kroner.

Vil du ha samme motor/gir begynner denne på 502.900 kroner som Linear, men da må man klare seg uten ting som integrerte tåkelys foran, aluminiumsfelger, elektriske skinnseter og parkeringssensor.

Ellers var testbilen veldig godt utstyrt og hadde det meste som er å få i 9-5.

Rimeligste Saab 9-5 er utstyrsvariant Linear med 1,6-liters bensinturbomotor på 180 hk med manuelt gir, som koster fra 456.900 kroner. En motor som for øvrig kommer i løpet av 2011.

515 LITER: Bagasjerommet er rommelig og har et velfungerende skinnesystem. Stasjonsvognen kommer til neste år.
515 LITER: Bagasjerommet er rommelig og har et velfungerende skinnesystem. Stasjonsvognen kommer til neste år. Foto: Handeland, Petter

Denne saken ble første gang publisert 11/12 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også