Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru

I rene kjøreferdigheter kan Subaru Levorg måle seg med en BMW 3-serie.

SPORTSLIG: Subaru sier at Levorg skal være en sportslig stasjonsvogn. Det er ikke tomme ord.

SPORTSLIG: Subaru sier at Levorg skal være en sportslig stasjonsvogn. Det er ikke tomme ord. Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Kjøreglede og kjøreegenskaper

+ Permanent firehjulsdrift

+ God motor

- Litt trang

- Litt høyt forbruk

- Mangler autobrems

Levorg er en smart erstatter for anonyme Legacy – fordi Levorg er litt spesiell, og fordi Subaru er på sitt beste når de lager biler som ikke er helt som alle andre.

På papiret oppfyller Levorg flere av dagens norske bilønsker. Den har firehjulsdrift og automatgir, for eksempel. Det er det mange som vil ha. Den har en splitter ny bensinturbomotor, og det er bra nå som VW-konsernet har skjemt ut dieselmotoren.

Levorg har få direkte konkurrenter. Blant de relativt kompakte stasjonsvognene fås Skoda Octavia og VW Golf med firehjulsdrift. Firehjulsdrevne versjoner av BMW 3-serie og Mercedes C-klasse er av omtrent samme størrelse som Levorg, men betydelig dyrere.

GODT BYTTE: Subaru Levorg erstatter den anonyme Legacy, og endelig har Subaru fått en morsom bil til normalpris i porteføljen.

GODT BYTTE: Subaru Levorg erstatter den anonyme Legacy, og endelig har Subaru fått en morsom bil til normalpris i porteføljen. Foto: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 6

Tilfeldigvis har vi en BMW 320d xDrive på test samtidig med Levorg. 3-serie er selve målestokken når det handler om sportslighet i en familiebil.

TEKNISKE DATA Subaru Levorg 1,6 DIT

  • Motor, cm³: 1600
  • Effekt, hk ved o/min: 1700/4800-5600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1800-4800
  • Egenvekt, kg: 1626
  • Tilhengervekt, kg: 1500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 469/178/149
  • Bagasjerom, liter: 522-1446
  • Standard dekkdimensjon: 225/45 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,71
  • CO₂-utslipp, g/km: 164
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,9
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 374 900 (Classic), 434 900 (Sport Prem.)
  • Pris testbil, kr: 434 900

Vi kjører samme testrunde og de samme kjøreøvelsene med begge biler. I rene kjøreferdigheter står ikke Levorg tilbake for BMW-en. Alt BMW-en greier, fikser Levorg også – inkludert elgtest uten kjegleriv i imponerende fart.

De to kjennes imidlertid ikke like – Levorg føles lettere og faktisk vel så stabil som tyskeren i øvelsene. Konstruksjonen med flat og lavt plassert boksermotor bidrar til lavt tyngdepunkt, og det er alltid bra i en bil. Den gir oss lyst til å leke. Det er sjelden med stasjonsvogner.

Tidligere erfaringer med biler fra Subaru gjør oss sikre på at Levorg virkelig vil være i sitt ess når snøen kommer.

Motor: 5

Levorg selges kun med én drivlinje, der en ny bensinturbomotor, automatgir og Subarus ypperlige permanente firehjulsdriftssystem er bestanddelene.

Motoren på 1,6 liter yter 170 hk/250 Nm. Motoren er koblet til en trinnløs girkasse, men vent litt, du som nettopp konkluderte med at det gjør Levorg uaktuell. Kombinasjonene av brukbart dreiemoment og programmerte trinn gjør at vi ikke klager på noe som helst. Den ruser ikke i vei som en støvsuger, slik enkelte andre biler med trinnløs automat gjør.

Velger du sportsmodus, kan girkassa langt på vei forveksles med automatkasser med trinn, og med padleårene på rattet låser du den i girtrinnet du har valgt. Perfekt i en litt sportslig bil.

Motorstøy er nærmest fraværende ved vanlig kjøring.

Ujålete, men funksjonell er ord som beskriver førerplassen. Materialbruk og kvalitetsfølelsen er slik det pleier å være for folkelige biler fra Asia - og litt nøkternt med tanke på at Levorg koster 435.000 kroner.

Ujålete, men funksjonell er ord som beskriver førerplassen. Materialbruk og kvalitetsfølelsen er slik det pleier å være for folkelige biler fra Asia - og litt nøkternt med tanke på at Levorg koster 435.000 kroner. Foto: Terje Bjørnsen

Ytelser: 4

Motoren gjør ikke Levorg til en racer fra stillestående, men den er ivrig klar til innsats oppe i fart. 5,2 sekunder for 60-100 km/t er raskere enn mange stasjonsvogner med tolitersdiesel og rundt 150 hk, mens 7,1 sekunder for 80-120 km/t ikke utmerker seg like mye.

TESTDATA Subaru Levorg 1,6 DIT

  • 0-100 km/t, sek.: 9,5
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,0
  • 60-100 km/t, 5. gir: 11,2
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,2
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,2
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 12,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,1
  • Støy tomgang, dBA: 39,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 66,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 70,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 72,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,75

Levorg greier ikke å holde følge med konkurrenten Skoda Octavia 4x4 med 1,8-liters bensinturbo. Skodaen gjør unna de samme akselerasjonstestene på hhv. 4,2 og 5,4 sekunder. På den annen side er den ikke så langt bak BMW 320d (190 hk) xDrive, som trenger 4,7 sekunder fra 60 til 100 km/t.

Eksteriør: 5

Vi liker utseendet, men vi føler samtidig at vi må forklare hvorfor vi gjør det. For vi forstår godt om ikke alle andre liker det.

Levorg ser spesiell ut. Den har lengden til en familiestasjonsvogn. Samtidig er den smalere enn mange kompaktbiler, og også akselavstanden (265 cm) er som i en kompaktbil. Den er ganske så lik verstingen WRX fra snuten (inkludert stort luftinntak) til sånn cirka midt på bilen. Deretter kommer stasjonsvognhekken, som er ganske lang, men slank. 

Vi liker at den ikke er som alle andre, og at utseendet passer til hva bilen faktisk er: Blant stasjonsvognene er dette er en ganske så kvass kjøremaskin, og det kan det gjerne vises også på utsida. Den er en slags styggpen, på den rette måten.

GJENNOMFØRT: Tingene som bidrar til en sportslig kjøreopplevelse, passer til hverandre i Levorg. Setene har fast stopping og god sidestøtte.

GJENNOMFØRT: Tingene som bidrar til en sportslig kjøreopplevelse, passer til hverandre i Levorg. Setene har fast stopping og god sidestøtte. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 3

Innvendig har Subaru Levorg en kvalitetsfølelse som kan kalles typisk for folkelige biler fra Asia. Testbilen har skinnseter, men interiøret virker likevel ikke jålete. I lav høstsol er det ofte gjenskinn i info-/naviskjermen som gjør den lite lesbar.

De slanke ytre formene betyr at baksetet ikke er bredt, men det er god plass til knær og hode selv for temmelig høye personer.

Bagasjerommet kan ikke konkurrere med eksempelvis Skoda Octavia. Det er høyden i lasterommet det skorter på i Levorg. Et ganske stort ekstrarom finnes under bagasjeromsgulvet, men det hjelper ikke mye når man skal ha inn store gjenstander. Levorg mangler «skiluke» i bakseteryggen.

Komfort: 4

Her er inntrykket vårt litt splittet. På den ene siden passer fjæringen perfekt i en sportslig stasjonsvogn. Det er fast, men langt mer smidig enn i de fleste tyske stasjonsvogner med sportsunderstell.

Vi synes dessuten at det er lett å finne en god sittestilling og at setene er komfortable også når vi kjører langt.

Men på grov asfalt er det mye hjulstøy, og ruller du over løsgrus, er det lyden av stein mot bart metall du hører. Dette er, dessverre, litt for typisk Subaru.

LANGSMAL: Kupeen i Subaru Levorg er relativt smal, men ganske lang. I baksetet er det bra plass til knær og hode også for normalt høye voksne.

LANGSMAL: Kupeen i Subaru Levorg er relativt smal, men ganske lang. I baksetet er det bra plass til knær og hode også for normalt høye voksne. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 4

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet Subaru Levorg. I slike tilfeller pleier vi å sette standardkarakteren fire for sikkerhet.

Subaru Levorg har alt det sikkerhetsutstyret man forventer å finne i en moderne bil i dag, unntatt autobrems. Inntil en autobremsfunksjon (varsler/bremser ved kollisjonsfare) er på plass, kan Levorg etter EuroNCAPs ferskeste graderingssystem ikke få full pott og fem av fem stjerner som hovedkarakter.

Vi antar at Subaru sørger for å få slikt utstyr på plass så raskt som mulig. Det er tilgjengelig i andre Subaru-modeller.

Pris/utstyr: 4

Subaru Levorg fås i to utstyrsversjoner. Det er snakk om «ferdigpakker» med svært få muligheter for tilvalg.

Classic koster 374.900 kroner. Testbilen, med utstyrsgrad Sport Premium, koster 434.900 kroner (uten leveringskostnader). Den har masse utstyr, men på japanmåten. Det er godt og fornuftig, men uten å virke veldig påkostet.

Prisen for testbilen er rundt 50 000 kroner høyere enn for en Skoda Octavia med 4x4, 180 hk, automat og topputstyrsgruppa (på tilsynelatende evig kampanjepris).

Du vil ha mer lyst til å kjøre Levorg enn Octavia. Men det spørs om du har lyst til å betale såpass mye mer for kjøregleden. Dette er et vanskelig punkt for Levorg.

Biler med firehjulsdrift og automat pleier å være attraktive på bruktmarkedet.

REFLEKSER: Djevelen ligger i detaljene. I flere Subaru-modeller vi har kjørt, har det vært mye gjenskinn i info-/naviskjermen. Så også i Levorg.

REFLEKSER: Djevelen ligger i detaljene. I flere Subaru-modeller vi har kjørt, har det vært mye gjenskinn i info-/naviskjermen. Så også i Levorg. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 3

Subaru Levorg har et oppgitt forbruk på 0,71 liter per mil. I dag er det mye, nesten uansett hva den sammenlignes med. Vi vet imidlertid at man ikke skal legge for mye vekt på oppgitt forbruk, som fastsettes på en virkelighetsfjern måte.

I vår faste testrunde, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, blir resultatet 0,75 l/mil. Slik sett er Levorg en bil med et ærlig oppgitt forbruk. Ved nærkjøring bruker Levorg nærmere literen på mila.

Testforbruket er ikke imponerende lavt, men det er i dette området bensinbiler med 4x4 og automat havner i våre tester. Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 brukte til sammenligning 0,78 l/mil i testrunden.

STRAM: Slanke og stramme linjer preger hekken til Subaru Levorg. De utvendige formene bidrar til at høyden i bagasjerommet ikke er gedigen.

STRAM: Slanke og stramme linjer preger hekken til Subaru Levorg. De utvendige formene bidrar til at høyden i bagasjerommet ikke er gedigen. Foto: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Om du setter kjøreegenskaper og supert firehjulsdriftssystem høyt, er Levorg en bil du definitivt bør se på. En folkelig bil med BMW-kjøreferdigheter er ikke hverdagsmat.

På andre områder er Levorg på jevnt volumbilnivå. Den mangler per i dag autobremssystem, noe vi regner med at Subaru raskt sørger for at den får.

SPESIELT: Subaru Levorgs store luftinntak midt på panseret er ikke hverdagskost blant familiestasjonsvognene.

SPESIELT: Subaru Levorgs store luftinntak midt på panseret er ikke hverdagskost blant familiestasjonsvognene. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Subaru
Pris 374900

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag