Mercedes-Benz V250 BlueTec, 2015

Sprenger skalaen når det kommer til innvendig plass

Uforståelig at ikke flere velger en slik.

Sist oppdatert

Når det kommer til passasjerkomfort og plass, er det ingen som kan matche «storbillimousinene», slik Mercedes kaller sin V-klasse. For noen år siden kunne man være litt stygg og hevde at dette dreide seg om varebiler med seter, men det inntrykket stemmer ikke lenger.

Svært få velger likevel en slik biltype når man trenger en stor familiebil. Prisen er for høy, sier noen.

Ja vel, men med en startpris på 639 000 kroner (V200 CDI) vet vi at bilen på ingen måte priser seg ut av det dyrere familiebilsegmenter, verken mot store stasjonsvogner eller SUV-er.

Kjøreegenskaper: 3

En av de mest merkbare forskjellene til en vanlig personbil, merker du bak rattet. V-klasse er svær, 5,14 meter lang og med en akselavstand på 3,2 meter. Dessuten sitter du langt foran i bilen, så i starten kan det være litt uvant.

Men det kommer seg fort, du har nemlig fenomenal oversikt, mens store speil og et supert ryggekamera hjelper til under manøvreringen.

Du mister imidlertid det meste av dynamiske personbilegenskaper. V-klasse sier tydelig fra at den ikke skal kjøres aktivt. Men det gjør vel heller ikke så mange med bilen full av familie.

V-klasse er i sitt ess på åpne landeveier og motorveier, der den ligger stabilt og komfortabelt på veien. På glatte, svingete veier tar du det med ro, og stabilitetskontroll og antispinn sørger for at det får trygt for seg.

Er du bekymret for fremkommeligheten, dukker V-klasse etter hvert opp med firehjulsdrift i 4Matic-versjon.

Skyvedør: Det gir enklere adkomst til passasjeravdelingen, og kan også leveres med elektrisk åpning/lukking, som på vår testbil.
Skyvedør: Det gir enklere adkomst til passasjeravdelingen, og kan også leveres med elektrisk åpning/lukking, som på vår testbil. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 4

Her sitter ulike utgaver av Mercedes’ «allbruksmotor», en firesylindret 2,14-liters dieselmotor du finner i alt fra lille A-klasse og helt opp til nettopp V-klasse. I ytelsesversjoner på 136, 170 og 190 hk.

Tekniske data

Mercedes-Benz V250

  • Motor, cm³: 2143
  • Effekt, hk ved o/min: 200/3800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 480/1400-2400
  • Egenvekt, kg: 2145
  • Tilhengervekt, kg: 2000-2500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 514/193/188
  • Bagasjerom, liter: 1030
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-17
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,6
  • CO2-utslipp, g/km: 157
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 9,1
  • Toppfart, km/t: 206
  • Pris fra, kr: 709 900

Vi kjørte den sterkeste utgaven av V-klasse: Den heter V250 BlueTec og 190 hk samt dreiemoment på 440 Nm gjør vei i vellinga.

Du har også en overboostfunksjon som øker effekt (+10 hk) og dreiemoment (+40 Nm) i kortere perioder.

Sammen med syvtrinns automatgir gir det en kraftfull og smidig kjøreopplevelse.

Vi kan likevel ikke stikke under en stol at denne dieselmotoren nå avgir en del mer lyd enn sine beste konkurrenter. Det merkes best i lav fart og ved kraftig pådrag. 

Ytelser: 4

Tross kraftig motor er det mye bil å flytte på; 2145 kilo med fører og en front som må brøyte mye luft når du nærmer deg motorveifart.

Likevel gjør V250 BlueTec en grei figur i våre akselerasjonstester.

Med kickdown tar forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t 6,4 sekunder. Det er samme resultat som den store stasjonsvognen E200 CDI, og omtrent et sekund langsommere enn E220 CDI.

I praksis henger bilen godt med i trafikken, selv med folk og last om bord. Det er sjelden du trenger å jage motoren hardt, det kraftige dreiemomentet er godt å ha i stigninger og på svingete vei.

Eksteriør: 4

Det er ikke så enkelt å gjøre en klassisk «brødbil» lekker og elegant for øyet. Men Mercedes-Benz har gjort en god innsats med V-klasse.

Fra siden er inntrykket ganske bastant, men i fronten synes vi linjene flyter fint. Og det er i alle fall ikke noe å si på Mercedes-stemplet i grillen. Ingen tvil om hva som kommer her.

Topp komfort: Også på bakerste seterad har passasjerene det fint.
Topp komfort: Også på bakerste seterad har passasjerene det fint. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 6

Det er vel slik at V-klasse sprenger skalaen når det kommer til innvendig plass. Toppkarakteren på innvendig plass er den mest fortjente vi har delt ut på dette området.

Testdata

Mercedes-Benz V250

  • 60–100 km/t, 5. gir: 8,0
  • 60–100 km/t, 6. gir: 10,3
  • 60–100 km/t, kickdown: 6,4
  • Støy tomgang, dBA: 48,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,74

 

Du kan få bilen med seks til åtte seter i ulike konfigurasjoner. Vår testbil var en syvseter, med to enkeltseter i midten og en seterekke med plass til tre bak.

Vi kjørte bilen med fem personer og det finnes ikke den personbil som kommer i nærheten av sittekomforten for de tre som deler ballsalen bak.

Ikke bare fordi du har enormt med plass, men like mye fordi setene har en svært behagelig utforming. Inn/utstigning gjennom store skyvedører sementerer inntrykket av en perfekt passasjeravdeling.

Bagasjeplassen er også god, og et hyllesystem i bagasjerommet gjør det enklere å stable i høyden, noe du er nødt til for å utnytte plassen optimalt.

Førermiljøet står ikke tilbake for det du møter i eksempelvis E-klasse og holder gjennomgående høy standard.

Komfort: 6

Det kjennes godt å sette seg til rette bak rattet i V-klasse. Du ser frem til de neste 25 milene og vet at det blir en avslappende og behagelig reise.

Svært gode seter, fin sittestilling og den gode oversikten bidrar til det. Dessuten har Mercedes bestemt seg for at V-klasse aldri kan bli noen racerbil, og satt den opp med behagelig fjæringskomfort for øyet.

Det eneste lille skåret i gleden er litt høyere støynivå enn i en luksuriøs personbil, men totalkomforten er likevel så bra at den får toppkarakter også her.

Hylle: Det er god plass i bagasjerommet om du stabler i høyden. En hylle med oppbevaringsrom gjør den jobben enklere.
Hylle: Det er god plass i bagasjerommet om du stabler i høyden. En hylle med oppbevaringsrom gjør den jobben enklere. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 5

Mercedes-Benz V-klasse er testet av EuroNCAP med svært godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner, 93 % score for beskyttelse av voksne, 87 % for beskyttelse av barn og 67 % for fotgjengerbeskyttelse. Den fikk 85 % for aktive sikkerhetssystemer.

V-klasse får stort sett toppscore i frontkollisjon og sidekollisjon med barriere.

I sidekollisjon med stolpe før bilen karakteren «marginal» for beskyttelse av brystregionen, som er midt på treet. Både for- og bakseter gir god beskyttelse mot whiplash.

Du har også et bra utvalg av aktive sikkerhetssystemer på listen over ekstrautstyr. 

Vår stemme går til aktiv cruisekontroll (Distronic Plus) til 7764 kroner og LED intelligente lys til 14326 kroner.  Du kan også få en kjørefeltpakke til 7210 kroner.

Pris/utstyr: 4

Det er klart at det biter i lommeboka når du skal kjøpe en stor og behagelig familiebil. Prisene starter på 639 000 for V200 CDI, 659 000 for V220 CDI og 710 000 kroner for V250 BlueTec.

I vanlig Mercedes-stil må du ta deg en tur innom ekstrautstyrslisten, og vi gikk gjennom den nettopp med tanke på å få til «limousinfølelsen».

Da havner vi på drøyt 100 000 kroner, noe som ikke er så halvgalt i Mercedes-verdenen. Er du mer nøktern, kan du halvere det beløpet.

Kvalitetsfølelse: I V-klasse minner alt mer om luksusbil enn om varebil.
Kvalitetsfølelse: I V-klasse minner alt mer om luksusbil enn om varebil. Foto: Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

Ifølge normforbruket i EU-miksen, skal Mercedes-Benz V250 BlueTec bruke 0,6 l/mil og slippe ut 157 gram CO2 per kilometer. Takket være drivstofftilsetning, klarer den kravene i Euro 6 utslippsnorm.

Vi synes oppgitt drivstofforbruk er vel optimistisk, og ganske riktig havner vi på 0,74 l/mil i vår faste forbrukstest.

Det finner vi akseptabelt, med tanke på bilstørrelse og motorkraft.

Det er omtrent 0,15 l/mil mer enn en typisk stor stasjonsvogn, og snaut 0,1 l/mil mer enn stor-SUV-en ML 250 CDI med samme motor.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Om du har 700–800 000 kroner til en stor familiebil, viser du deg som en ekte menneskevenn om du velger en V-klasse. Da setter du til side litt av egoisten i deg som vil ha en fancy stasjonsvogn, eller en prestisjetung SUV.

I stedet setter passasjerenes velbehag i sentrum og prioriterer komfort. Sier farvel til et liv med hard gassfot i venstre felt og tar en litt mer flegmatisk holdning til livet på veien.

Kanskje ikke så dumt for familiefreden.

Denne saken ble første gang publisert 09/02 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også