Skoda Octavia 1,4 TSI, 2014

Full klaff med sprek bensinturbo

Med 140 hk og kjapp girkasse blir Skoda Octavia mye morsommere enn du skulle tro.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Stor plass

+ Sikre veiegenskaper

+ Flott motor/girkasse

+ Bra komfortinntrykk

+ Pris/utstyrsnivå

- Dekkstøy på grov asfalt

- Ikke vinkeljustering av setepute

Den nye Skoda Octavia har vært en braksuksess på det norske markedet siden stasjonsvognsutgaven kom på sensommeren i 2013.

Per oktober 2014 er bilen den fjerde mest solgte total og den mest solgte stasjonsvognen i Norge. I tillegg er den nummer fire på listen over biler med firehjulsdrift.

Men selv om litt over halvparten av alle Skoda Octavia selges med 4WD, er de forhjulsdrevne variantene også attraktive - ikke minst grunnet gunstige priser. Her kjører vi varianten med 140 hk bensinmotor på test.

Kjøreegenskaper: 5

Tidligere har vi bare kjørt firehjulsdrevne utgaver av Skoda Octavia. Men så lenge det ikke er vinterføre, merker du lite forskjell i veiegenskapene mellom for- og firehjulsdrift.

Bilen oppfører seg slik du forventer av en stasjonsvogn som skal frakte større eller mindre familier i hverdagslivet: Trygt, forutsigbart og lettkjørt.

Her er det ingen sportslige ambisjoner. Likevel kan du kjøre ganske friskt før en lett understyring (bilen tar en lenger svingbue) melder seg. Og i unnamanøveren er Skoda Octavia sikker på foten, tillater en liten vipp med hekken, før stabilitetskontrollen bringer tingene på rett kurs igjen.

TRYGG: Veiegenskapene balanserer fint mellom det sportslige og det trygge. Unnamanøvertesten klarer Skoda Octavia uten tull.

TRYGG: Veiegenskapene balanserer fint mellom det sportslige og det trygge. Unnamanøvertesten klarer Skoda Octavia uten tull.

Motor: 6

Det var stor ståhei da VW lanserte sin 1,4-liters bensinturbo med 140 hk og sylinderutkobling. Den samme motoren, men uten sylinderutkoblingen, finner du under panseret på vår testbil.

Kombinert med syvtrinns DSG-girkasse er dette en nydelig drivlinje for en familiebil. Rask respons, solid dreiemoment, elegant gange og nesten umerkelig lydbilde.

Automatkassen har en enkel jobb; med lett bil, stort turtallsregister og syv utvekslinger å velge mellom, kan den nesten ikke gjøre feil.

Ytelser: 6

Tallene som tikker ut av testutstyret, avslører at den lettbente kjørefølelsen skyldes svært gode akselerasjonstall. Enten vi gir full gass i kickdownakselerasjon, eller låser girkassen i høye gir og tester hvordan trekkraften er.

For en bil som koster fra snaut 310 000 kroner i velutstyrt Elegance-versjon, er ytelsene klasseledende. 60-100 km/t går unna på kvikke 4,7 sekunder.

Eksempelvis bruker Honda Civic Tourer med 120 hk dieselmotor 5,9 sekunder, mens Peugeot 308 SW med 130 hk bensinmotor klarer forbikjøringsøvelsen på 6,1 sekunder. Begge disse er testet med manuelt gir.

Eksteriør: 4

GOD OPPLEVELSE: I 300 000 kroners-klassen holder førermiljø og materialkvalitet til å ta opp kampen med de beste.

GOD OPPLEVELSE: I 300 000 kroners-klassen holder førermiljø og materialkvalitet til å ta opp kampen med de beste.

Skoda Octavia er ikke bilen for deg som vil vekke masse oppsikt. Pene, rene linjer gjør at den ser helt grei ut, men mangler noe av den tyngden og gjenkjennelseseffekten mer prestisjepregete biler i denne klassen har.

Tekniske data

Skoda Octavia 1,4 TSI

  • Motor, cm3: 1395
  • Effekt, hk ved o/min: 140/4500-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500-3500
  • Egenvekt, kg: 1287
  • Tilhengervekt, kg: 1500/640
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 466/181/147
  • Bagasjerom, liter: 610-1740
  • Standard dekkdimensjon: 205/50-17 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
  • CO2-utslipp, g/km: 116
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,6
  • Toppfart, km/t: 212
  • Pris fra, kr: 308 600
  • Pris testbil, kr: 377 000

Interiør: 6

Vi har skrevet mye positivt om den innvendige plassen i Skoda Octavia stasjonsvogn. Selv i konkurranse med større og dyrere biler, går Octavia seirende ut. Og når prislappen så vidt bikker 300 000 kroner, skal det godt gjøres å finne noe som er rommeligere.

Både baksete- og bagasjeromsplass er formidabel i forhold til de fleste konkurrentene. Interiøret er ikke spesielt spennende, men funksjonelt og praktisk anrettet.

Vår testbil hadde den største betjeningsskjermen. Den fungerer veldig bra, men også den lille versjonen gjør et godt inntrykk.

Komfort: 5

Skoda Octavia er et skoleeksempel på hvordan et godt grunnoppsett av hjulopphenget gir gode egenskaper på flere områder. Vi har allerede nevnt at bilen kjører sikkert.

DETTE HOLDER: Bagasjeromsplassen ligger et nivå over normalen i prisklassen denne Octavia-versjonen konkurrerer i.

DETTE HOLDER: Bagasjeromsplassen ligger et nivå over normalen i prisklassen denne Octavia-versjonen konkurrerer i.

Samtidig har Skoda tatt vare på komforten. Understellet er akkurat stramt nok til at bilen kjører bra, men smidig nok til at den er behagelig selv på krappe ujevnheter. Større dumper takler den med storbilaktig bravur.

Testdata

Skoda Octavia 1,4 TSI

  • 0-100 km/t, sek.: 8,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 7,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 9,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,2
  • 80-120 km/t, 6. gir: 10,6
  • 80-120 km/t, 7. gir: 13,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,2
  • Støy tomgang, dBA: 36,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,62

Seter og sittestilling passer bra for de fleste, men vi har noen i redaksjonen som etterlyser mer kontur og gjerne skulle hatt muligheten til å justere vinkelen på sitteputen for bedre støtte under lårene. Løsningen på det er å velge elektrisk justerbare seter (4 000 kroner).

Støymessig gjør bensinmotoren svært lite av seg: 37 dBA på tomgang, mot 48 dBA for diesel. Du trenger ikke måleutstyr for å merke den forskjellen.

Uansett motor, dekkstøy på grov asfalt er en av Octvias få svakheter. En den ikke er alene om i dagens bilverden. I 100 km/t viser måleren snaut 70 dBA, omtrent slik du kan forvente av en bil til drøyt 300 000 kroner i 2014.

Sikkerhet: 5

Skoda Octavia er testet hos EuroNCAP. Der gjorde bilen det bra, får fem av fem stjerner i totalkarakter, med 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 66 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at passasjercellen holder seg stabil i en frontkollisjon. Både fører og passasjer er godt beskyttet, med et lite minus for nedre delen av beinet til føreren, som får betegnelsen tilfredsstillende.

EKSTRA: Velger du skinnseter, koster det deg 14 500 kroner.

EKSTRA: Velger du skinnseter, koster det deg 14 500 kroner.

I sidekollisjon mot bil scorer bilen full pott, mens den får mer trøbbel i den tøffere sidekollisjon mot stolpe. Her får beskyttelse av brystregionen betegnelsen svak. Sete og nakkestøtte gir god beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra.

Du får Front Assist med City Safe nødbrems for 3 500 kroner og med adaptiv cruisekontroll er prisen 5 500 kroner: Både av sikkerhets- og komfortmessige grunner er det godt anvendte kroner.

Pris/utstyr: 6

274 800 kroner er prisen for rimeligste Skoda Octavia stasjonsvogn med 1,4 TSI på 140 hk. Vi mener likevel at du får så mye ekstra ved å velge Elegance-utstyrsversjon og DSG girkasse, at det er verd de snaut 35 000 kronene du må legge på for «vår» testbil.

Ekstrautstyrsprisene hos Skoda holder et fornuftig nivå, og plusser du på 20-30 000 kroner fra utstyrslisten får du en mer komfortabel bil.

Skoda gir 5 år/100 000 km garanti og erfaringsmessig har Octavia stasjonsvogn holdt seg godt i pris.

FUNGERER BRA: Bi-Xenon lys med AFS (automatisk frontlyssystem) og hjørnetåkelys er standard på Elegance-modellen.

FUNGERER BRA: Bi-Xenon lys med AFS (automatisk frontlyssystem) og hjørnetåkelys er standard på Elegance-modellen.

Forbruk: 5

I følge EU-normen skal denne modellversjonen bruke 0,5 l/mil og slippe ut 116 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring.

Vi har vært fornøyd med forbruksresultatene på mange av de nye bensinbilene, men registrerer at forbruket stiger merkbart når bilene blir større og tyngre.

Derfor er det gledelig at en såpass stor familiebil, med automatgir og spreke ytelser, klarer seg med et testforbruk på 0,62 l/mil.

Eksempelvis brukte BMW 316i 0,58 l/mil og Mercedes-Benz C180 stasjonsvogn 0,67 l/mil.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Så langt har vi testet dyrere utgaver av Skoda Octavia, og bilen er blitt en av vår favoritter i prisområdet rundt 400 000 kroner.

Når prisen blir nesten 100 000 kroner lavere og Skoda Octavia møter mindre og rimeligere konkurrenter, slår det bare ut i positiv retning.

Særlig fordi praktiske og sikre egenskaper følges opp av en moderne drivlinje: 1,4 TSI med 140 hk og syvtrinns DSG-girkasse er noe av det beste vi har kjørt i en rimelig familiebil.

ANONYM: Det er ikke noe å utsette på utseendet til Skoda Octavia stasjonsvogn. Er du ute etter lange blikk, må du imidlertid skaffe deg en annen bil.

ANONYM: Det er ikke noe å utsette på utseendet til Skoda Octavia stasjonsvogn. Er du ute etter lange blikk, må du imidlertid skaffe deg en annen bil. Foto: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 308 600

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: De beste bilene til under 400.000 kroner Se flere saker fra: De beste nye bilene til 250.000–350.000 kroner Se flere saker fra: Vi har testet de 20 mest solgte bilene i Norge Se flere saker fra: Her er 10 perfekte biler for barneseter
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Bilen som får deg til å elske omveier

Test: Ford Fiesta ST 2013

Bilen som får deg til å elske omveier
Veil. pris: 348500

En sekser til denne bilen

Test: Ford Focus 1,6 EcoBoost 182 hk, 2012

En sekser til denne bilen
Veil. pris: 305300

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hk, 2012

Bensinmotoren som kan det meste en diesel kan - pluss litt til
Stappfull av utstyr og motorkraft

Test Mazda CX-3 2,0 AWD

Stappfull av utstyr og motorkraft
Veil. pris: 335 000 kroner

Sportsbil til lav pris

Test: Mini Cooper S, 2014

Sportsbil til lav pris
Veil. pris: 315100

Den rimeligste bilen med seriøse sportsbilegenskaper vi noensinne har kjørt

Test: Mini Cooper SD 5-dørs

Den rimeligste bilen med seriøse sportsbilegenskaper vi noensinne har kjørt
Veil. pris: 285100

Endelig leverer Peugeot varene

Test: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech, 2014

Endelig leverer Peugeot varene
Veil. pris: 287000

Den ene er best med bensin, den andre med diesel

Test: Peugeot 308 og Ford Focus

Den ene er best med bensin, den andre med diesel
130.000 billigere, men likevel bedre

Test: Peugeot 308 SW 1,2 PureTech aut. 130 hk, 2015

130.000 billigere, men likevel bedre
Veil. pris: 282000

Rå og fornuftig

Test: Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDi 180 hk, 2015

Rå og fornuftig
Veil. pris: 409500

Full klaff med sprek bensinturbo

Skoda Octavia 1,4 TSI, 2014

Full klaff med sprek bensinturbo
Veil. pris: 308 600

Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Dette er VW Golf på sitt beste

VW Golf 1,4 140 hk TSI ACT DSG

Dette er VW Golf på sitt beste

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag