Test: Opel Insignia Sports Tourer 1,6 T Premium aut., 2014

Setter Opel-fordommene dine på plass

Opel Insignia er slett ingen mann-med-hatt-bil.

Sist oppdatert

Det er tunge tider for Opel i Norge. Merket som for noen år siden var blant dem som hadde flest biler på norske veier, ligger nå på 15. plass på registreringsstatistikken til OFV.

Opel-modellen som selger best, er Insignia. Den ligger helt nede på 39. plass på modelloversikten til og med september, eviglangt bak bestselgeren blant de klassiske familiebilene (i praksis stasjonsvognene, for her er det langt mellom sedanene). For hver Insignia som selges, er det blitt solgt fire Skoda Octavia så langt i år.

Når vi kjører Insignia, er det ikke fritt for at vi tenker at den hadde fortjent å selge bedre. På enkelte områder snuser den faktisk på kvaliteter man vanligvis tillegger såkalte premiummerker. En relativt fersk facelift gjorde bilen bedre.

Samtidig finnes det enkelte sider ved den som er middels og sågar svake.

Det er i stor grad den firehjulsdrevne Insignia-versjonen kalt Country Tourer som berger Insignia-salget. Annenhver nye Insignia er en Country Tourer.

Her er det imidlertid en utgave med 1,6-liters bensinturbomotor vi tester.

Kjøreegenskaper: 5

En Opel Insignia 1,6 T med 170 hk og en pen dose OPC-pynt (OPC er et stykke på vei det samme for Opel som M er for BMW og AMG for Mercedes) kan gi en utbredt fordom mot merket - «Opel er for gubber» - en real trøkk.

Det føles som om den alltid ligger tett, tungt og stabilt på veien. Karakteren er typisk moderne tysk: Passe sportslig, og kontant i alle svar på sjåførens kommandoer.

STORT SPRANG: Mens forgjengeren Vectra var traust formet for å gi mest mulig plass, er Insignia avrundet utvendig og relatibt trang til å være så stor. FOTO: Martin Jansen
STORT SPRANG: Mens forgjengeren Vectra var traust formet for å gi mest mulig plass, er Insignia avrundet utvendig og relatibt trang til å være så stor. FOTO: Martin Jansen

Man sitter relativt lavt i de svært gode forsetene, og det faller ikke unaturlig å tenke at den minner om enkelte Audi-modeller i kjøreopplevelse. Med testbilens kjøremodusknapper kan du selv påvirke hvordan den skal te seg. I tre trinn strammes demperne, motstanden i rattet øker og gassresponsen blir skarpere.

TEKNISKE DATA Opel Insignia Sports Tourer 1,6 T aut Premium

  • Motor, cm³: 1598
  • Effekt, hk ved o/min: 170/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 260/1650-3200
  • Egenvekt, kg: 1701
  • Tilhengervekt, kg: 1700/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 491/186/151
  • Bagasjerom, liter: 540-1530
  • Standard dekkdimensjon: 225/50 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,68
  • CO2-utslipp, g/km: 159
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,4
  • Toppfart, km/t: 205
  • Pris fra, kr: 409 900
  • Pris testbil, kr: 478 700

Når bilen nærmer seg grensene for trygt grep, merkes det at den er relativt tung. 1,7 tonn veier den, og det er temmelig mye for en bil som normalt settes i mellomklassebåsen.

Motor: 4

Motoren har et sylindervolum på 1,6 liter, 170 hk og 260 Nm dreiemoment. Kreftene leveres jevnt og effektivt over et bredt turtallsspekter.

Motoren er koblet til en sekstrinnsautomat som er standard med denne motoren. Ved normal kjøring er girskiftene raske og myke.

260 Nm oppleves innimellom som akkurat litt for lite for den ganske tunge bilen. Det skal ikke mye ekstra belastning til før automatkassen girer ned fra sjette- til femtegir, og i overkant ofte også ned til fjerde. Masete er det ikke, for girskiftene er både myke og kjappe, men merkbart, det er det.

Og etter alt å dømme har dette sitt å si for testens siste delkapittel, om forbruk.

Ytelser: 4

OPC: Med forsiktig styling fra OPC og i dette tilfellet ekstra store hjul (20-tommers felger) synes vi Insignia kombinerer eleganse med et lett sportslig preg. FOTO: Martin Jansen
OPC: Med forsiktig styling fra OPC og i dette tilfellet ekstra store hjul (20-tommers felger) synes vi Insignia kombinerer eleganse med et lett sportslig preg. FOTO: Martin Jansen

Terningkast 4 kan framstå som en litt lunken karakter, men én ting skal sies med en gang: Moderne bensinturbomotorer er kvikke når man tråkker på gasspedalen. Med mindre du er veldig godt vant, er det ingen fare for at du vil oppleve en Insignia med 1,6-liters bensinturbo som treg.

TESTDATA Opel Insignia Sports Tourer 1,6 T aut Premium

  • 0-100 km/t, sek.: 11,0
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 11,4
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,0
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 14,4
  • 80-120 km/t, kickdown: 8,1
  • Støy tomgang, dBA: 40,8
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 83,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,82

Bestenoteringene for Insignia er 5,6 sekunder for 60-100 km/t og 7,3 sekunder for 80-120 km/t. Dette er tall som vi for noen få år siden måtte opp til temmelig store motorer for å finne. Bilen er raskere låst i tredjegir enn når automatgiret styrer girvalg.

Sammenlignet med enkelte konkurrenter, selv med svakere motorer, blir Opelen likevel frakjørt. Den betydelig lettere Skoda Octavia stv. 1,4 TSI med sjutrinns DSG-automat og 140 hk har henholdsvis 4,4 og 6,2 sekunder som tilsvarende resultat. Det er en godt merkbar forskjell.

BMW 316i aut. med 136 hk brukte 5,4 og 6,8 sekunder på tilsvarende målinger (rett nok som sedan).

Eksteriør: 5

I våre øyne er Opel Insignia Sports Tourer en elegant stasjonsvogn.

Bilen ser lavere ut enn den faktisk er (151 cm), og partiet under selve kupeen buler forsiktig ut for å gi et hint om sportslighet. For testbilens del underbygges dette av OPC-pynt (9000 kroner ekstra) og ekstra store hjul.

Selv om Insignia har vært på markedet i flere år, legger vi merke til at noen forbipasserende fortsatt tar en ekstra titt på den.

Interiør: 4

På dette feltet er inntrykket av Insignia splittet.

MODERNE, MEN...: Et svakt punkt ved betjeningen er temperaturreguleringen. Her får du ingen følbar tilbakemelding på om fingeren har truffet. En vanlig skruknapp eller trykketast er bedre for ting som av og til må betjenes mens man er i fart. FOTO: Petter Handeland
MODERNE, MEN...: Et svakt punkt ved betjeningen er temperaturreguleringen. Her får du ingen følbar tilbakemelding på om fingeren har truffet. En vanlig skruknapp eller trykketast er bedre for ting som av og til må betjenes mens man er i fart. FOTO: Petter Handeland Foto: Handeland, Petter

På den ene siden har den opplevd materialkvalitet som ligger tett på det en kan finne i biler med mer status knyttet til merkenavnet. Alt rundt deg virker tungt og solid, og du sitter i en kupé som omslutter deg på lignende vis som i en BMW eller en Audi.

I siste utgave er dessuten skjermbetjeningen blitt logisk og enkel å lære seg. Det betjeningsmessige unntaket er touch-felt for temperaturregulering. Her mangler en følt tilbakemelding, og en vanlig skrubryter ville her vært enklere.

Haken ved det omsluttende preget er at Insignia er en tett på 5 meter lang stasjonsvogn som ikke har god plass. I kupeen er Insignia blant de trange mellomklassebilene, både i lengden og bredden. Bagasjerommet (oppgitt til 540 liter) er langt mindre enn i for eksempel Skoda Octavia, selv om Skodaen er 25 cm kortere.

Kanskje er dette prisen å betale for at Opel skal kvitte seg med gubbestempelet - flaggskipet Insignia skal på premiumvis ødsle med plassen.

Komfort: 4

Vekt og størrelse er med på å gi Insignia den typen komfort en nesten bare kan få i store biler. Fjæringen er fast, men smidig når bilen er oppe i litt fart. Det er et inntrykk selv ikke testbilens enorme 20-tommere med gummi i dimensjonen 245/35 greier å ødelegge.

Derimot bidrar dekkene til at ujevnheter merkes unødig godt i lave hastigheter. I slike dimensjoner er det ikke mye igjen av dekkenes egendemping.

PÅKOSTET: Insignia-interiøret har i Premium-utgave en materialkvalitet som knapt nok står tilbake for det man finner i dyrere statusbiler. Lista over utstyr som følger med, er lang. Opel var for øvrig det første merket som innførte DAB+-radio som standard. FOTO: Martin Jansen
PÅKOSTET: Insignia-interiøret har i Premium-utgave en materialkvalitet som knapt nok står tilbake for det man finner i dyrere statusbiler. Lista over utstyr som følger med, er lang. Opel var for øvrig det første merket som innførte DAB+-radio som standard. FOTO: Martin Jansen

Dessuten blir det mye rullestøy på grov asfalt. Vi har testet Insignia før med andre dekk, og da er støynivået klart lavere.

Seter og sittestilling passer meget godt til alle testsjåfører.

Sikkerhet: 5

Insignia ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganet EuroNCAP i 2009 med gode resultater. Bilen fikk tilnærmet full pott for sikkerheten til voksne passasjerer og godt skussmål også på andre områder.

Insignia har en standardpakke som inneholder alt det en forventer av en mellomklassebil. I testbilens utstyrsversjon Premium har den også en hel del utstyr som både har komfort- og sikkerhetsgevinst.

Eksempler er adaptiv cruisekontroll med autobremsing, kollisjonsvarsling og velfungerende trafikkskiltlesing. Adaptive bixenonlys kan gjerne også regnes som sikkerhetsrelatert utstyr.

Pris/utstyr: 4

Det er ikke helt enkelt å vurdere pris for en Insignia 1,6 T Premium aut. Dette er en bil Opel har prøvd å legge tett opptil premiumsegmentet - og i egenskaper har de lykkes. Her er det solid kvalitetsfølelse, nydelig perforert skinn og masse godt utstyr.

Sammenligner du denne bilen, med frapris på 409.900 kroner (uten lev.kost.) og totalpris med ekstrautstyr på 478.700 kroner, med anerkjente statusbiler i samme klasse, framstår den som ganske mye bil for pengene. Særlig fordi du får utstyret langt rimeligere enn fra jålemerkene.

Man kan være uenig om relevansen, men Opel Insignia har ikke premiumanseelse blant det brede lag av bilkjøpere.

SKJØNNHETENS PRIS: Brede lavprofildekk på store felger ser kanskje ekstra bra ut, men det har sin pris. Blant annet øker hjulstøyen på grov asfalt ganske kraftig. FOTO: Martin Jansen
SKJØNNHETENS PRIS: Brede lavprofildekk på store felger ser kanskje ekstra bra ut, men det har sin pris. Blant annet øker hjulstøyen på grov asfalt ganske kraftig. FOTO: Martin Jansen

Derfor kan vi igjen sammenligne den med Skoda Octavia 1,4 TSI DSG, den vi over har beskrevet som klart raskere og med mer plass enn Insigniaen.

Octavia har med denne motor- og girkombinasjonen en startpris på under 300.000 kroner. Til en sum som ligger i området 100.000 kroner under testbilen fra Opel, vil Skodaen være fullstappet av utstyr. Ved siden av Skodaen vil Insignia Sports Tourer 1,6 T Premium aut. rett og slett virke dyr.

Forbruk: 2

Ved siden av plass er forbruk en akilleshæl for en Insignia med bensinturbo og automat.

Oppgitt forbruk er 0,68 l/mil. Det er ikke et lavt tall i 2014.

Verre blir det når vi tanker opp etter å ha kjørt vår faste testrunde på 20 mil på normert tid. På denne runden har Insigniaen brukt hele 0,82 l/mil. Det er det høyeste forbruket vi har notert for en mellomklassebil med bensinturbomotor. Ved blandet kjøring utenfor selve testrunden er forbruket enda høyere, rundt én liter per mil.

Om vi skal peke på en sannsynlig årsak til at forbruket er høyt, er det nettopp det vi nevnte i motorkapittelet: Automatgiret må ofte gire ned for at den ganske tunge bilen skal holde farta. Relativt høy vekt er en del av dette bildet. Med økt turtall går forbruket opp.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Flere sider ved Opel Insignia holder høyt nivå. Den kjører godt og har høy kvalitetsfølelse, og massevis av utstyr er inkludert i Premium-versjonen.

Derimot byr den ikke på mye plass i forhold til størrelsen, og det svakeste punktet er forbruket. Det må Opel ta tak i.

Les også:

MULIGHETER: En touchpad mellom forsetene er en av måtene du kan betjene menysystemet på. Du kan dessuten bruke fingeren direkte på skjermen midt på dashbordet, og fra tastene på rattet kan du også styre mange funksjoner. det kan virke som en overflod av valgmuligheter, men alle betjeningsmetodene er tilstrekkelig intuitive. FOTO: Petter Handeland
MULIGHETER: En touchpad mellom forsetene er en av måtene du kan betjene menysystemet på. Du kan dessuten bruke fingeren direkte på skjermen midt på dashbordet, og fra tastene på rattet kan du også styre mange funksjoner. det kan virke som en overflod av valgmuligheter, men alle betjeningsmetodene er tilstrekkelig intuitive. FOTO: Petter Handeland Foto: FOTO: Petter Handeland

Høstens store familiebilduell

Så mye plass er det i nye Ford Mondeo

Nå kommer også Golf som Alltrack

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også