Prøvekjørt: Ford C-Max og Grand C-Max

Rimelig, komfortabel familiefrakter

Fleksible, familievennlige løsninger i en kompakt pakke. Vi har prøvekjørt nye C-Max.

SNERTEN: C-Max er snerten, og ser ikke så spesiell ut som Grand C-Max. Den er en praktisk og rommelig femseter.
SNERTEN: C-Max er snerten, og ser ikke så spesiell ut som Grand C-Max. Den er en praktisk og rommelig femseter. Foto: Foto: Ford
Sist oppdatert

Synes du en Golf eller en Auris er passende størrelse på en bil, men at de er altfor trange og upraktiske til å fungere som familiebiler? Det er mange som deg. Noe som har resultert i et stort knippe kompakte flerbruksbiler, eller MPV-er.

Biler som VW Touran, Nissan Qashqai og Qashqai+2, Toyota Verso, Opel Meriva og Zafira, Mazda 5, Renault Scénic og Grand Scénic, VW Golf Plus, og Peugeot 3008 og 5008 byr alle på høye tak og god innvendig plass. I tillegg har mange fleksible seteløsninger, enten de har fem eller sju seter. Vi har testet alle disse bilene, og du kan lese testene her.

Nå kommer en ny generasjon C-Max fra Ford, i to varianter: Femseteren C-Max, som er en mer praktisk kompaktklassebil, og Grand C-Max, en lengre sjuseter med skyvedører.

De to er identiske fra snuta til B-stolpen. Førermiljøet er velkomponert, ryddig, og med en flott kvalitetsfølelse. Det er masser av plass, og justeringsmulighetene for ratt og seter er veldig gode. Her skal alle passe inn.

Del denne saken på Facebook og Twitter:

Del

Ny basis

ROMMELIG: Begge variantene har relativt stort bagasjerom, som også er lett å utnytte.
ROMMELIG: Begge variantene har relativt stort bagasjerom, som også er lett å utnytte. Foto: Foto: Ford

C-Max er den første bilen som er basert på Fords nye plattform - som også er basis for den kommende Focus - som du kan lese om her - og i øyeblikket åtte andre modeller.

Alle skal selges verden over, og siden dette sannsynligvis gir et stort volum, har Ford både kunnet legge ekstra ressurser i utviklingen. vi tror de har hatt gode kort på hånda da de skulle forhandle priser med underleverandører.

Det kan forklare hvorfor førermiljøet oppleves så flott som det er, med myke materialer der det bør være slikt, og dessuten mye avansert utstyr.

Den vanlige C-Max er en høyreist, kompakt femseter med masser av plass i baksetet og bagasjerommet. Seteløsningen er svært fleksibel, og man kan legge den smalere, midterste setedelen bakover og la de to ytre baksetene gli bak og inn.

Da blir det knallgod plass for bein og armer. I midten bak er det ikke allverdens komfort eller plass, men det fungerer også for voksne.

Herlige skyvedører

Sjuseteren Grand C-Max har skyvedører - noe som nesten burde vært påbudt for oss barnefamilier. Skyvedørene gir lett inn- og utstigning, de gjør det enkelt å ta barneseter inn og ut, og forhindrer at man lager parkeringsbulker på nabobilen.

GULL: Skyvedører er fantastisk, både av praktiske og økonomiske årsaker. De er bare plassert på Grand C-Max.
GULL: Skyvedører er fantastisk, både av praktiske og økonomiske årsaker. De er bare plassert på Grand C-Max. Foto: Foto: Ford

Den har også en enda mer fleksibel seteløsning, og at man kan legge midtsetet ned i høyre yttersete gjør det enkelt å forflytte seg i bilen - man får en åpen gang i midten.

Dermed kan barnesetet stå fastmontert, selv om man skal bruke de bakerste to setene.

På aller bakerste rad går det også an å sitte - men da er det ikke særlig mye bagasjeplass igjen. Setene legges enkelt ned i gulvet, som blir stort og helt flatt.

Passasjerene skal være godt sikret, med store sidekollisjonsputer. Grand C-Max har dessuten ekstra forsterkninger rundt skyvedøra. Det er ingen kollisjonsputer for de på bakerste rad, og bakhodene er ikke voldsomt langt fra bakruta. Men det er ikke akkurat uvanlig for biler i denne klassen.

Man kan også få Grand C-Max som femseter. Da får man et noe dypere bagasjerom, og sparer noen kroner. Men vi vil anta en slik vil være vanskeligere å få solgt igjen.

Komfortabel - og kapabel

På veien er det komforten som preger bilene.

De takler de små ujevnhetene på en svært god måte, men de er også imponerende kapable når svingene kommer tett. Det er lite støy i bilen, og trivselen er høy.

BRA: Førermiljøet er oversiktlig, lett å ha med å gjøre, og gir en god kvalitetsfølelse. Det er lett å trives her.
BRA: Førermiljøet er oversiktlig, lett å ha med å gjøre, og gir en god kvalitetsfølelse. Det er lett å trives her. Foto: Foto: Ford

Vi prøvekjørte C-Max med den nye og gjerrige bensinmotoren på 1,6 l og 150 hk. Den oppleves som lettkjørt, den er kvikk, og relativt nøysom. Dessuten gjør turbomotoren bilen behagelig sterk.

Vi prøvekjørte også Grand C-Max med tolitersdiesel, og den er - og kjennes - tyngre enn den vanlige C-Max. Den er sterk, og fortsatt veldig ryddig på veien.

Hyggelige priser

Bilene har godt med utstyr allerede i innstegsversjonene - som klimaanlegg, bluetooth og USB-inngang til steroanlegget. Går du et hakk opp på utstyrsvariantlista, får du en svært velutstyrt bil.

Dessuten kan bilene utstyres med mye avansert utstyr for økt komfort og sikkerhet. Blant annet solgardiner på bakrutene, ryggekamera, blindsonevarsler og elektrisk bakluke.

Prisen begynner på 265.600 kr for en C-Max med greit utstyr og 95-hesters diesel. Grand koster 23.700 kr ekstra, og det er i våre øyne en god investering.

FLEKSIBEL: I sjuseteren Grand C-Max har Ford lagd en ordentlig praktisk bakseteløsning.
FLEKSIBEL: I sjuseteren Grand C-Max har Ford lagd en ordentlig praktisk bakseteløsning. Foto: Foto: Ford

Som ellers hos Ford er også ekstrautstyr og pakker med slikt hyggelig priset. Det er verdt å nevne at spranget fra 95 til 115-hesters dieselmotor bare koster 10.000 kr, og at den flotte bensinmotoren med 150 hk bare koster 3300 kr mer enn tolitersdieselen med 140 hk.

De første bilene er veldig snart her i landet, og i månedsskiftet oktober-november bør de være tilgjengelige hos din nærmeste forhandler.

Les også:

Her er alle våre biltester

Vinteren nærmer seg - sjekk om du trenger nye vinterdekk

Her er de beste vinterdekkene

Denne saken ble første gang publisert 08/10 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også