Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 er resultatet av et tett fransk-japansk samarbeid. Ikke alle delene av det fungerer like godt.

PENERE: Peugeot 4008 ser bedre ut enn originalen, men er likevel en ganske uspennende SUV. FOTO: Terje Bjørnsen

PENERE: Peugeot 4008 ser bedre ut enn originalen, men er likevel en ganske uspennende SUV. FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Høyt utstyrsnivå

+ God akselerasjon

+ Moderat forbruk

- Motorkarakter

- Motor- og veistøy

- Bagasjeromsplass

Peugeot 4008 er en del av trillingsamarbeidet mellom Mitsubishi, Citroën og Peugeot. Med utgangspunkt i Mitsubishi ASX, bygger de to franske produsentene sine versjoner på den samme tekniske basisen. Men med kosmetiske og utstyrsmessige endringer, samt en egen motorversjon.

Peugeot 4008 kommer til Norge i to versjoner. Den viktigste forskjellen mellom de to finner du på motorfronten.

Den dyreste og kraftigste bruker Mitsubishis 1,8-liters turbodiesel på 150 hk. I Allure utstyrsversjon er da prisen fra 417 800 kroner.

Vil du ha en billigere utgave, kommer 4008-modellen også med 1,6-liters turbodiesel på 115 hk til 347 800 kroner. Det er samme motor vi kjenner fra en lang rekke Peugeot-, Ford- og Volvo-modeller.

Mitsubishi ASX får du også i utgaver med forhjulsdrift, mens Peugeot kun tilbyr firehjulsdrift enn så lenge.

I første omgang har vi kjørt test på toppmodellen med 150 hk, men kommer også tilbake med en test av den rimeligste versjonen.

Kjøreegenskaper: 3

Peugeot 4008 kjører helt greit, uten at det er grunn til å trekke frem de helt store superlativene. Når SUV-prisen drar seg over 400 000 kroner, er det nemlig mye bra å velge i på veiegenskaper.

Da holder ikke bare at Peugeot 4008 kjennes trygg og forutsigbar ut ved vanlig kjøring. Det lille ekstra i kjørefølelse og veigrep uteblir i denne bilen.

I våre dynamiske tester har den en litt uryddig kombinasjon av understyring som glir over i en liten overstyring, før ESP-systemet bringer orden i sakene og bilen på rett kurs.

RART: Peuegotr 4008 har en litt uryddig kombinasjon av understyring som glir over i en liten overstyring når den presses. FOTO: Petter Handeland

RART: Peuegotr 4008 har en litt uryddig kombinasjon av understyring som glir over i en liten overstyring når den presses. FOTO: Petter Handeland

Motor: 2

Drivlinjen er det svakeste punktet i denne 4008-modellen. Vi har kjørt 1,8-liters dieselen både med 150 og 115 hk i Mitsubishi ASX, og vet av erfaring at motoren med lavest effektuttak er den mest harmoniske.

150 hk-versjonen er en gammeldags turbodiesel, med nesten ingen respons under 17-1800 o/m. Dermed blir det «alt eller ingenting», slik at du må passe på turtall og gasspådrag mer enn i en moderne motor.

Legg til en spiss og plagsom støyutvikling, samt en girkasse som er omstendelig og ganske tung i bruk, så skjønner du hvorfor denne drivlinjen ikke kommer særlig høyt på favorittlisten vår.

Ytelser: 4

MYE UTSTYR: Med mye utstyr har Peugeot 4008 1,8 e-HDi vokst seg en klasse opp fra prisområdet rundt 350 000 kroner. FOTO: Terje Bjørnsen

MYE UTSTYR: Med mye utstyr har Peugeot 4008 1,8 e-HDi vokst seg en klasse opp fra prisområdet rundt 350 000 kroner. FOTO: Terje Bjørnsen

Så lenge du passer deg for lave turtall og holder motoren over 2000 o/m, blir du belønnet med ganske godt fraspark i Peugeot 4008 1,8 e-HDi.

Tekniske data

Motor, cm3: 1798

Effekt, hk ved o/min: 150/4000

Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/2000-3000

Egenvekt, kg: 1570

Tilhengervekt, kg: 1400/750

Lengde/bredde/høyde, cm: 434/177/163

Bagasjerom, liter: 440-2200

Standard dekkdimensjon: 215/70-17 U

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,56

CO2-utslipp, g/km: 147

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,5

Toppfart, km/t: 198

Pris fra, kr: 417 800

Pris testbil, kr: 450 000

Riktignok skal du bruke turtall for at ting skal gå unna, stoler du for mye på 5. og 6. gir kan du fort falle ned i «turbohullet».

Men med 3. og 4. gir inne går 60-100 km/t på 6,3 sekunder og 80-120 km/t på 8,1 sekunder, noe som er bra for klassen.

Eksteriør: 3

Med Mitsubishi AX som et ganske ordinært utgangspunkt, gjør Peugeot sitt best for å pynte på en folkelig og ikke så veldig moderne grunnform.

Vi synes 4008 ser bedre ut enn originalen, men fortsatt fremstår den som en nokså tretten på dusinet og ikke særlig spennende folke-SUV.

Interiør: 3

Med sterk motor og mye utstyr har Peugeot 4008 1,8 e-HDi vokst seg en klasse opp fra prisområdet rundt 350 000 kroner, der basisversjonen konkurrerer. Med lengde på 434 cm er den eksempelvis 20 centimeter kortere enn Mazda CX-5.

Det merkes først og fremst i bagasjerommet, der bilen i følge VDA-normen rommer fra 440 til 2200 liter. I følge våre egne bagasjeromsmålinger er lasterommet i Peugeot 4008 omtrent like bredt som konkurrentene, men litt lavere og merkbart kortere.

I baksetet er plassforholdene normale for en kompakt-SUV. Det betyr bra benplass, men på lengre turer skal det helst ikke sitte flere enn to i baksetet. For tre på langtur blir bredden snau. Er du avhengig av maksimal takhøyde, skal du styre unna panorama glasstak på utstyrslisten.

Komfort: 2

Heller ikke på komfortsiden lykkes Peugeot 4008 å matche de beste firehjulsdrevne bilene i prisområdet 400-450 000 kroner.

KORTERE: Ifølge våre egne bagasjeromsmålinger er lasterommet i Peugeot 4008 omtrent like bredt som konkurrentene, men litt lavere og merkbart kortere. FOTO: Terje Bjørnsen

KORTERE: Ifølge våre egne bagasjeromsmålinger er lasterommet i Peugeot 4008 omtrent like bredt som konkurrentene, men litt lavere og merkbart kortere. FOTO: Terje Bjørnsen

I første rekke skorter det på støydemping. Vi har allerede nevnt en motorlyd som er plagsomt tilstede, særlig opp til 50-60 km/t og under hard akselerasjon.

Testdata

0-100 km/t, sek.: 11,4

60-100 km/t, 3. gir: 6,3

60-100 km/t, 4. gir: 7,2

60-100 km/t, 5. gir: 10,5

60-100 km/t, 6. gir: 11,3

80-120 km/t, 4. gir: 8,1

80-120 km/t, 5. gir: 10,3

80-120 km/t, 6. gir: 12,6

Støy tomgang, dBA: 41,7

Støy 50 km/t, dBA: 65,5

Støy 80 km/t, dBA: 70,1

Støy 100 km/t, dBA: 72,5

Testforbruk, l/mil: 0,62

Når roen da skulle senke seg og farten er etablert rundt 80 km/t på landevei eller 100 på motorvei, entrer en meget hørbar dekkrumling arenaen. I 100 km/t stopper vår desibelmåler på 72,5 dBA

Selv den lille Peugeot 208 til halve prisen gjør det bedre. Den nøyer seg med 71,5 dBA i samme hastighet. De beste SUV-konkurrentene ligger på 67-68 dBA.

Sikkerhet: 3

Peugeot 4008 er ikke testet i EuroNCAP-testen og får dermed standardkarakter 3 i likhet med andre modeller som ikke har vært gjennom denne testen.

Peugeot 4008 har totrinns kollisjonsputer foran og sidekollisjonsputer foran, samt sidekollisjonsgardiner foran og bak. I tillegg er det kollisjonspute foran førerens knær.

Bilen har ikke moderne aktive assistentsystemer. I 2012 begynner slike å dukke opp allerede på kompaktklassebiler, eksempelvis Volvo V40.

Pris/utstyr: 4

Vår testbil hadde litt ekstra snadder i tillegg til en allerede omfattende utstyrspakke, og prisen ligger da på nærmere 450 000 kroner.

Selv om det er mye, skal vi ta med i betraktningen at du får med det aller meste du ellers må betale ekstra for på noen av konkurrentene.

GREIT FOR TO: I baksetet er plassforholdene normale for en kompakt-SUV. Det betyr bra benplass, men på lengre turer skal det helst ikke sitte flere enn to i baksetet. FOTO: Petter Handeland

GREIT FOR TO: I baksetet er plassforholdene normale for en kompakt-SUV. Det betyr bra benplass, men på lengre turer skal det helst ikke sitte flere enn to i baksetet. FOTO: Petter Handeland

Når det gjelder å levere komplett utstyrspakke til denne prisen, gjør Peugeot 4008 en god jobb.

Vi er noe mer betenkt når det gjelder bruktbilprisen. Samtidig tror vi kombinasjonen SUV, firehjulsdrift og diesel er noe nordmenn gjerne vil betale for på bruktmarkedet.

I alle fall så langt inn i fremtiden som vår krystallkule rekker.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Peugeot 4008 1,8 e-HDi ha et forbruk på 0,56 liter per mil ved blandet kjøring, med et utslipp på 147 gram CO2 per kilometer og 131,9 gram NOx.

I vår faste testrunde på 20 mil, bruker bilen 0,62 liter per mil. Siden 2010 har vi kjørt 23 SUV-modeller med dieselmotor innen samme effekt- og ytelsesklasse som Peugeot 4008. I forhold til disse, klarer bilen seg noe bedre enn gjennomsnittet.

Det er likevel et stykke opp til de aller beste: Audi Q3 2,0TDI quattro med 140 hk troner på toppen i SUV/crossover-klassen med 0,53 liter per mil, tett fulgt av Subaru XV 2,0 DL med 0,55 liter per mil.

Konklusjon: 3

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Kort fortalt er Peugeot 4008 1,8 e-HDi litt for lite bil til litt for mye penger. Når prisen passerer 400 000-kroners grensen med god margin, sakker egenskapene på en del viktige områder akterut.

Nå er det uansett neppe 150 hk-versjonen Peugeot setter sin lit til på det norske markedet. Den drøyt 70 000 kroner rimeligere basismodellen har et annet konkurranselandskap og sannsynligvis andre egenskaper på noen viktige områder.

SOL UTE, SOL INNE: Stort og deilig soltak. FOTO: Petter Handeland

SOL UTE, SOL INNE: Stort og deilig soltak. FOTO: Petter Handeland

Les også:

Slik er Volvos nesten-SUV

Minst like bra som Mercedes, BMW og Audi

Sjekk bagasjerommet i verdens vakreste stasjonsvogn

Ingen SUV kjører bedre enn denne

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Peugeot
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag