Test: Skoda Fabia 1,2 TSI DSG, 2015

Morsom å kjøre, rask og har klassens beste automatgirkasse

Skoda Fabia 1,2 TSI DSG er rimelig, men ikke kjedelig.

Sist oppdatert

Om det er lenge siden du sist kjørte en ny småbil, vil du bli overrasket. De beste er teknisk sett topp moderne og kan fås med massevis av utstyr.

Den nye Skoda Fabia er en av disse. Man kan gjerne si at Skoda har gjort akkurat det samme med Fabia som de har gjort med norgesfavoritten Octavia – sett bort fra at vi her snakker om en bil som er to størrelser mindre:

Tsjekkerne har brukt nøye utvalgt teknikk og teknologi fra moderkonsernet VW til å sette sammen en bil som mest av alt skal tiltale fornuften.

Den hyggelige bonusen er at disse konserndelene er så velutviklet at også en fornufts-småbil kan framstå som topp moderne. Den kan faktisk bli riktig morsom, slik vi synes vår testbil er.

Testbilen har 1,2-liters bensinturbomotor, 110 hk og DSG-automat med sju trinn. Fraprisen for denne pakken er 203 700 kroner. Billigste Fabia koster 156.500 kroner (alle priser uten leveringskostnader).

FORNUFT: Skoda Fabia kan være fire meter med reinspikka bilfornuft. Eller den kan, som i testbilens tilfelle, også være rask, frisk og morsom å kjøre. Uten at prisen løper løpsk. FOTO: Petter Handeland
FORNUFT: Skoda Fabia kan være fire meter med reinspikka bilfornuft. Eller den kan, som i testbilens tilfelle, også være rask, frisk og morsom å kjøre. Uten at prisen løper løpsk. FOTO: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 5

Moderne småbiler er lettkjørte og håndterbare. Skoda Fabia i testbilens utførelse innfrir definitivt på disse områdene. Å daffe rundt er en lek, og parkering i små luker er enkelt.

TEKNISKE DATA Skoda Fabia 1,2 TSI DSG

  • Motor, cm³: 1197
  • Effekt, hk ved o/min: 110/4600-5600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 175/1400-4000
  • Egenvekt, kg: 1154
  • Tilhengervekt, kg: 1100/570
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 399/173/145
  • Bagasjerom, liter: 330-1150
  • Standard dekkdimensjon: 185/60 R15
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
  • CO2-utslipp, g/km: 109
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,4
  • Toppfart, km/t: 196
  • Pris fra, kr: 203 700 (Ambition)
  • Pris testbil, kr: 226 800

Men i tillegg kan testbilen, som har sportsunderstell og diverse annet sportslig utstyr, være riktig artig å kjøre. Den ganske lette bilen er reaksjonsrask og presis.

Den gjør ikke krav på å ha GTI-egenskaper, men den overbeviser ved å ha en passe kontant styring og ved å formidle tydelig hvordan det står til med dekkenes grep.

I testperioden, som er preget av en blanding av snø- og isdekte veier og den sedvanlige skittentriste saltlaken, koser vi oss rett som det er ved å la Fabiaen spille ut litt av det den kan i svingene.

En XDS, som er VW-konsernkodespråk for elektronisk differensialbrems, sørger for å gi bilen godt forhjulsgrep også der det er glatt. Samtidig trår antiskrenssystemet til med passe kraft dersom grepet slipper.

En annen småbil som er kjent for spenstige kjøreegenskaper, er Ford Fiesta.

Motor: 6

Fabia fås med en énliters bensinmotor uten turbo med 60 eller 70 hk, en 1,2-liters bensinmotor med turbo med 90 eller 110 hk og en 1,4-liters turbodiesel med 90 eller 105 hk.

Testbilen har altså 1,2-literen med 110 hk i kombinasjon med sjutrinns DSG-automat. Samme motor/automatgir brukes blant annet i ulike utgaver av VW Golf, men da er prisen en helt annen.

MESTERMOTOR: 1,2-litersmotoren med 110 hk kombinert med sjutrinns DSG-automat er den kanskje fineste motor- og girpakken du kan få i en småbil i dag. FOTO: Petter Handeland
MESTERMOTOR: 1,2-litersmotoren med 110 hk kombinert med sjutrinns DSG-automat er den kanskje fineste motor- og girpakken du kan få i en småbil i dag. FOTO: Petter Handeland

Det faller seg svært lett å anbefale denne motor- og girkassekombinasjonen – den er noe av det beste du kan få i en småbil i dag.

Motoren har godt med krefter, og det gjør vanlig kjøring avslappet. Sjutrinnsautomaten gjør jobben så godt at vi aldri føler for å overstyre den manuelt, uansett kjørestil.

Faktisk gjør den jobben akkurat like godt som sjutrinnsautomatene VW-konsernet bruker i biler til mange ganger prisen av en Fabia.

DSG-kassen fås per i dag kun med bensinmotoren med 110 hk og dieselmotoren med 90 hk. Prispåslaget er 15.000 kroner.

Ytelser: 5

I akselerasjonsmålingene våre er Skoda Fabia 1,2 TSI DSG blant de raskeste småbilene vi har testet (da er GTI-versjoner holdt utenfor). Resultatene fra målingene bekrefter det vi nå har sett mange ganger:

De små bensinturboer kan være skikkelig villige til å trå til når sjåføren ber om det.

5,7 sekunder for 60-100 km/t og 7,6 sekunder for 80-120 km/t vil gi de fleste alt det de forlanger av en småbil, og vel så det. Toyota Yaris Hybrid er Norges mest populære småbil, og den blir grundig frakjørt av Fabia.

Helt uten sammenligning for øvrig er Fabiaens ytelser i samme område som for VW Passat 2,0 TDI DSG med 150 hk.

Fabiaen var splitter ny og på ingen måte innkjørt da den ble akselerasjonstestet. Av erfaring vet vi at biler kan gå raskere etter en innkjøringsperiode.

TESTDATA Skoda Fabia 1,2 TSI DSG

  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,3
  • 60-100 km/t, 6. gir: 11,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,7
  • 80-120 km/t, 5. gir: 10,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,6
  • Støy tomgang, dBA: 44,9
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,5
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,6
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Eksteriør: 4

Den forrige Fabia-generasjonen var neppe en bil du kjøpte fordi du likte utseendet. Den var smal, høy og pregløs. Den så, tør vi si, østeuropeisk ut.

Den nye har riktigere proporsjoner. Sammenlignet med forgjengeren er den nye Fabia hele 9 cm bredere og 3 cm lavere, men så å si akkurat like lang (399 cm).

Mer bredde og mindre høyde hjelper. Det gjør også litt kvassere frontdesign i Octavia-stil og en litt skarpere profil i sidene.

Med testbilens pynt – svart tak, svarte 16-tommersfelger og knallrød lakk – synes vi den er en slags kul. Om ikke ved første blikk, så i hvert fall etter litt tid.

Uten pynt ser den langt mer dagligdags ut. Da ville vi slitt tungt med å sette designkarakteren over middels.

IKKE PRANGENDE: Interiørstilen er nøktern, men bak godt sorterte knapper finnes ting som for få år siden var luksusutstyr forbeholdt dyre biler. FOTO: Petter Handeland
IKKE PRANGENDE: Interiørstilen er nøktern, men bak godt sorterte knapper finnes ting som for få år siden var luksusutstyr forbeholdt dyre biler. FOTO: Petter Handeland

Interiør: 5

Som vi har vært inne på, kan Fabia ses som en slags småbilparallell av Octavia. Plassutnyttelsen er på samme høye nivå. Det er nok beinplass og takhøyde til at undertegnede, som er 186 cm, kan sitte i baksetet «bak meg selv» uten å krøke meg sammen.

Kupémålene er i store trekk sammenlignbare med hovedkonkurrent Yaris. Fabiaen har litt mer takhøyde og oppleves som litt rommeligere foran, men baksetet er en tanke smalere. Her passer det best med 2,5 barn om de skal ha litt albuerom.

Bagasjerommet er større enn i Yaris. Det er oppgitt til 330 liter, et tall som går ned med 25 liter om du velger reservedekk. Bagasjerommet er, ikke uventet, kortere enn i lengre kompaktbiler, men har god høyde under bagasjeskjuleren.

Som vanlig for bilklassen er plastkvaliteten i dashbord og dører av den harde typen. Plasten framstår likevel som solid og godt montert – bilen er uten knirkelyder.

Dashbordet er utformet med tyskpåvirket ordenssans. Instrumenteringen er i svært nær slekt med det du finner i andre småbiler fra konsernet. Det hele er logisk og enkelt.

Fabia fås med Mirror Link, et system som speiler smarttelefonen din når den er plugget til USB-kontakten. Systemet virket ikke med undertegnedes aldrende Samsung, og per i dag fungerer det kun sammen med utvalgte nyere telefoner. Skoda lover at systemet skal virke sammen med en rekke Android- og Apple-telefoner i løpet av få måneder.

Vi har fått systemet demonstrert av importøren med egnet telefon. Bilens skjerm viser et forstørret bilde av telefonens skjerm, og det hele framstår som like enkelt å bruke som en moderne smarttelefon. Vi har god grunn til å tro at slike systemer raskt vil gjøre eksempelvis dyre navigasjonsenheter i nye biler overflødig.

RIMELIG: Ekstrautstyr til betalbare priser er en god Skoda-tradisjon. Komfortable sportsseter får du neppe like rimelig særlig mange andre steder. FOTO: Petter Handeland
RIMELIG: Ekstrautstyr til betalbare priser er en god Skoda-tradisjon. Komfortable sportsseter får du neppe like rimelig særlig mange andre steder. FOTO: Petter Handeland

Komfort: 4

Drivlinja, med en moderne motor og et førsteklasses automatgir, er en vesentlig del av en komfortopplevelse som totalt sett ligger på et greit nivå for småbilklassen. Fin sittestilling med testbilens gode og rimelige sportsseter (2000 kroner) trekker også opp.

Det viktigste minuset er det vanlige for småbilene. Oppe i fart blir det en del støy, og her måler vi tett på 71 desibel med myke piggfridekk. Det lover ikke helt godt for støynivået om man setter på bredere dekk til sommeren.

Sand og småstein som slynges opp av dekkene, høres godt når hjulbuene blir truffet. Også det er typisk for rimelige biler.

Vi kan leve med testbilens sportsunderstell (på testbilen er det paret med relativt moderat dekkdimensjon – 195/50 R16). Visst stjeler sportsunderstellet litt av fjæringens smidighet, men oppsettet passer fint for den som ønsker litt sportslighet i en Fabia.

Som vi har vært inne på, er ikke det lenger en tanke som er helt på jordet.

Sikkerhet: 5

Den nye Skoda Fabia er kollisjonstestet av EuroNCAP. Den fikk fem av fem stjerner som hovedkarakter. De fleste nye bilmodeller fra de store konsernene greier fem av fem stjerner i EuroNCAPs tester, selv om testkriteriene stadig blir tøffere.

På detaljnivå er det ingen store svakheter i testresultatene fra EuroNCAP. Både voksnes og barns sikkerhet er vurdert til 81 prosent. Fotgjengersikkerhet får 69 prosent, og det samme får Fabias standard sikkerhetsutrustning.

Fabia har seks kollisjonsputer og autobremssystem som standard. Autobremsens funksjon blir av EuroNCAP vurdert til «adekvat», den nest høyeste vurderingen.

PLASSUTNYTTELSE: Beinplassen og takhøyden holder også til voksne, men baksetet er ikke spesielt bredt. FOTO: Petter Handeland
PLASSUTNYTTELSE: Beinplassen og takhøyden holder også til voksne, men baksetet er ikke spesielt bredt. FOTO: Petter Handeland

Pris/utstyr: 6

Skoda Fabia med bensinmotor og automatgir er rimeligere enn en tilsvarende VW Polo og legger seg i samme prisområde som storselgeren Toyota Yaris Hybrid.

Da vi testet Yaris i fjor, skrev vi at den var en fin totalpakke i forhold til prisen. Med tanke på at vi liker Fabias kjøreegenskaper mye bedre og at den har langt bedre ytelser, synes vi at Fabia framstår som et enda bedre kjøp (jepp, vi er klar over at slett ikke alle småbilkunder legger mye vekt på sterkere motor og litt kjøremessig friskhet).

Fabia kommer i tre utstyrsversjoner. Active fås kun med en svak énlitersmotor til en pris fra 156.500 kroner. Ambition er mellomtrinnet, og den har en utstyrpakke som vil være tilfredsstillende for mange.

Men på biler fra Skoda kan det være fristende å spandere på seg litt utstyr. Det er nemlig rimelig. For 10.000 kroner ekstra får man utstyrsnivået Style. Style-pakken er omfattende, med eksempelvis automatisk klimaanlegg, trøtthetsvarsling, multifunksjonsratt, cruisekontroll, regnsensor og parkeringssensor bak.

I praksis en fullt utstyrt småbil uten at det er nødvendig å bry seg særlig mye med ekstrautstyrslista.

De som vil flotte seg med litt ekstra likevel, kan velge fra ei liste med rundt regnet halvparten pynt og halvparten ting med ekstra funksjon.

Alle utstyrsversjoner har en praktisk Skoda-detalj innenfor tanklokket: Her finner man ei isskrape.

Forbruk: 3

Skoda Fabia 1,2 TSI DSG er oppgitt til å skulle bruke 0,47 l/mil ved blandet kjøring.

Som vanlig blir forbruket i vår faste testrunde høyere enn hva fabrikken har oppgitt. 0,57 l/mil er noe under middels i småbilklassen. På testdagen hadde enkelte lengre partier av testløypa ruglete underlag av pakket snø og is, noe som kan ha økt forbruket noe.

Som i ytelseskapittelet skylder vi dessuten å gjøre oppmerksom på at bilen var splitter ny da den ble testet. Vi har sett at godt innkjørte biler kan ha noe lavere forbruk enn helt nye biler.

Lavest forbruk for småbiler har vi fått med Toyota Yaris Hybrid, mens Honda Civic 1,5 i-DTEC står for bestenoteringen uansett bilklasse (for biler med forbrenningsmotor).

TILSTREKKELIG: Bagasjerommet er kort, men høyt, og har plass til mer enn konkurrenten Toyota Yaris. Fabia fås også som stagsjonsvogn, med et oppgitt bagasjevolum som ligger tett på hva ganske store familiestasjonsvogner hadde for få år siden. FOTO: Petter Handeland
TILSTREKKELIG: Bagasjerommet er kort, men høyt, og har plass til mer enn konkurrenten Toyota Yaris. Fabia fås også som stagsjonsvogn, med et oppgitt bagasjevolum som ligger tett på hva ganske store familiestasjonsvogner hadde for få år siden. FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Skoda Fabia 1,2 TSI DSG innfrir alle fornuftskrav som kan stilles til en småbil i 2015. Samtidig er den morsom å kjøre, er rask og har klassens beste automatgirkasse.

Når også prisen er god – ikke minst totalprisen med rimelig og godt ekstrautstyr fra VW-konsernets hyller – framstår Fabia som en småbil det virkelig er verdt å se nærmere på.

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også