Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2016

Derfor er den en fulltreffer i Norge

1500 nordmenn går i skrivende stund og venter på en Mitsubishi Outlander som de har bestilt. På salgslistene kjemper den om en plass på pallen.

Sist oppdatert

Årsaken er versjonen med tilnavnet PHEV. Det er lett å skjønne hvorfor den frister nordmenn i hopetall. Den kan nemlig krysse av på flere punkter for det nordmenn ønsker seg i en ny bil i 2016:

  • Den er en SUV
  • Den har firehjulsdrift og automatgir
  • De bestselgende versjonene har masse utstyr
  • Den er en ganske stor bil med totalt sett god plass
  • Og ikke minst: Den er en ladbar hybrid – det gir lave avgifter og fristende pris

Hvordan virker hybridsystemet?

Framdriftssystemet består grovt forenklet av en bensinmotor pluss en elmotor foran, som sammen eller hver for seg driver forhjulene, samt en elmotor bak i bilen. Systemet har i alt 202 hk, og dreiemomentet er på 332 Nm.

Batteriet til hybridsystemet er plassert bak i bilen. Med veggkontakt tar det rundt en halv arbeidsdag å lade det fra tomt til fullt. Bilen kan også hurtiglades, og da er det chademo-kontakt det handler om. Da lader den fullt på samme tid som det tar å kjøpe og hive i seg en burger og frityrpotet fra ei hurtigmatsjappe.

Batteripakken krever litt plass. Det er grunnen til at Outlander PHEV ikke kan fås som sjuseter, i motsetning til bensin- og dieselversjonene.

Tradisjonell firehjulsdrift skapes ved at det er mekanisk forbindelse mellom motoren og alle fire hjul. I Outlander PHEV er det ingen slik forbindelse til bakhjulene. Det er den bakre elmotoren alene som sørger for at også bakhjulene får kraft når bilens sensorsystem finner ut at det trengs.

Du trenger ikke være redd for at firehjulsdriften ikke skal være «fullverdig». Evnen til å ta seg fram på glatta er akkurat like god som for andre firehjulsdrevne SUV-er. Under vanlig kjøring er den for det meste forhjulsdrevet, men bakhjulene kobles inn så fort systemet merker hjulspinn. Det bidrar til stabilitet der det er glatt. Sideveis firehjulsdrifting vil du derimot ikke få til, og det er like greit i en familiebil.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Hvor langt holder batteriet?

GREIT FORBRUK: Vi kommer oss rundt vår faste testrunde på 20 mil (vi startet altså med fulladet batteri) med et forbruk på 0,66 l/mil. Den nye Toyota RAV4 Hybrid, som ikke er ladbar, brukte 0,7 l/mil.
GREIT FORBRUK: Vi kommer oss rundt vår faste testrunde på 20 mil (vi startet altså med fulladet batteri) med et forbruk på 0,66 l/mil. Den nye Toyota RAV4 Hybrid, som ikke er ladbar, brukte 0,7 l/mil. Foto: Petter Handeland

Batteriet er på 12 kWh. 9 av disse kilowattimene kan brukes til ren eldrift. De siste tre «sparer» den til når bensinmotoren kobles inn og systemet veksler mellom å bruke bensin og strøm.

Rekkevidde etter den avgiftsbestemmende NEDC-normen er 52 km. Det er vi aldri i nærheten av. For oss strekker rekkevidden seg fra 27 km ved landeveiskjøring til 34 km i vår bynære forbrukstestrunde. Flertallet av gangene vi starter med fullt batteri, kjører vi drøyt 30 km før bensinmotoren starter opp (for det meste i mellom 0-5 grader – temperaturen har stor innvirkning på batterirekkevidde).

Når bilen er kald, starter bensinmotoren selv om det er mye strøm på batteriet. Ifølge Mitsubishi har det med å skape gunstig driftstemperatur og dermed best mulig total drivstofføkonomi å gjøre. Elektrisk oppvarming kan slås på før bilen skal kjøres på kalde dager. Klimaanlegget peser hissig, høylydt og lenge for å få varme i kupeen etter kaldstart. Lyden er rett og slett irriterende.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Hvor mye bensin bruker den?

GODT UTSTYRT: Prisen starter på rundt 400.000 kroner, og for rundt 450.000 kroner får du  full utstyrspakke med skinnseter og det hele. En attraktiv pris, vil vi si.
GODT UTSTYRT: Prisen starter på rundt 400.000 kroner, og for rundt 450.000 kroner får du full utstyrspakke med skinnseter og det hele. En attraktiv pris, vil vi si. Foto: Petter Handeland

Som en naturlig følge av det vi har beskrevet over, avhenger forbruket kraftig av hvor flink du er til å lade, og hvor lange kjøreturene dine er. Lader du ofte og holder deg innenfor avstander på for eksempel 4-5 mil, er det ikke mange dråpene bensin bilen rekker å bruke. Da vil selv en ganske liten bensintank (45 liter) holde i en evighet.

På lengre turer, når du skal kjøre langt etter at bensinmotoren har startet opp, følger det en ulempe ved ladbar hybridteknologi. Den veier en hel del, spesielt det ganske store batteriet. Bilen er 1920 kg tung, og dermed den tyngste av alle de folkelige familie-SUV-ene. Bensinmotoren må dra på all denne vekten, og da øker forbruket raskt.

Tekniske data:

Motor, cm: 1998
Effekt, hk: 202
Dreiemoment, Nm: 332
Egenvekt, kg: 1920
Tilhengervekt, kg: 1500/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 470/180/170
Bagasjerom, liter: 463-1667
Standard dekkdim.: 225/55 R18 102R XL
Batterikapasitet, kWh: 12
Rekkevidde, NEDC km: 52
Rekkevidde i test, km: 27/34
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0,18
CO2-utslipp, g/km: 42
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,0
Toppfart, km/t: 170
Pris fra, kr: 394 000 (Invite)
Pris testbil, kr: 448 000

Men spør du oss, skjer det ikke altfor raskt. Vi kommer oss rundt vår faste testrunde på 20 mil (vi startet altså med fulladet batteri) med et forbruk på 0,66 l/mil. I denne runden ligger forbruket for diesel-SUV-er av samme størrelse ofte på 0,6-0,65 l/mil. Den nye Toyota RAV4 Hybrid, som ikke er ladbar, brukte 0,7 l/mil.

Ved småkjøring med kaldstart og uladet batteri er Outlander PHEV ikke noe forbruksvidunder. Da er forbruket på rundt literen på mila, eller mer.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Er den praktisk?

FOR FAMILIEN: Bilen har temmelig rette sidevegger, og det skaper en rommelig kupé. Beinplassen i baksetet er sjenerøs, takhøyden likeså. Ei skiluke gjennom baksetet har Mitsubishi ikke kostet på seg.
FOR FAMILIEN: Bilen har temmelig rette sidevegger, og det skaper en rommelig kupé. Beinplassen i baksetet er sjenerøs, takhøyden likeså. Ei skiluke gjennom baksetet har Mitsubishi ikke kostet på seg. Foto: Petter Handeland

Det kryr ikke av ladbare hybrider på markedet ennå, men flertallet av dem som finnes, har bagasjerom som har krympet kraftig. Noen bagasjerom er nærmest ødelagt for formålet av hybridbatteriet.

Slik er det ikke i Outlander PHEV. Batteriet stjeler rett nok plassen som gjør det mulig med sju seter i Outlandere uten hybriddrift, men det som er igjen, har normal bagasjeromsstørrelse. Ikke bry deg særlig mye om et relativt lavt tall for oppgitt bagasjeromsvolum (463 liter). Mange fabrikker skrøner på seg veldig mange liter her, men Mitsubishi gjør det åpenbart ikke.

Bilen har temmelig rette sidevegger, og det skaper en rommelig kupé. Beinplassen i baksetet er sjenerøs, takhøyden likeså. Ei skiluke gjennom baksetet har Mitsubishi ikke kostet på seg. Praktisk sett er det en dum plass å spare noen små kroner på.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Skal du kjøpe den?

GOD PLASS: Batteriet stjeler rett nok plassen som gjør det mulig med sju seter i Outlandere uten hybriddrift, men det som er igjen, har normal bagasjeromsstørrelse for klassen.
GOD PLASS: Batteriet stjeler rett nok plassen som gjør det mulig med sju seter i Outlandere uten hybriddrift, men det som er igjen, har normal bagasjeromsstørrelse for klassen. Foto: Petter Handeland

Outlander PHEV bør definitivt stå på lista de dersom du vil ha full score på punktene vi startet denne testen med. Du får denne store firehjulstrekkeren for rundt 400.000 kroner om utstyr ikke er noe du bryr deg særlig om, og for rundt 450.000 kroner om du vil ha full pakke. Prisen er det ikke noe å si på – send en takk til avgiftssystemet vårt.

Samtidig er det en fordel om du ikke er veldig opptatt av ting som påkostet kvalitetsfølelse, best mulig kjøredynamikk og utstuderte komfortløsninger. Der er Outlander på et middels nivå for folkelige SUV-er fra Asia. For de som skal trekke tunge hengere, er heller ikke denne ladbare hybriden det beste valget.

Denne saken ble første gang publisert 03/04 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også