Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander har vært en av de aller mest populære SUV-modellene i Norge siden 2007. Kan den nye modellen opprettholde suksessen?

PASSE PAKKE: Stor SUV til liten pris, høyt utstyrsnivå, 4WD og inntil syv sitteplasser. Hva mer kan du ønske deg? FOTO: Martin Jansen

PASSE PAKKE: Stor SUV til liten pris, høyt utstyrsnivå, 4WD og inntil syv sitteplasser. Hva mer kan du ønske deg? FOTO: Martin Jansen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God fremkommelighet

+ Lettkjørt

+ Oversiktlig

+ God fjæringskomfort

+ Praktisk interiør

+ Sterk dieselmotor

+ Fint pris/utstyrsforhold

- Ikke spesielt sportslige veiegenskaper

- Anonymt utseende

- Noe aktivt sikkerhetsutstyr kun på toppmodell

Det er ingen tvil om at Mitsubishi Outlander er aggressivt priset i dagens SUV-marked. Og at man tar trenden med tohjulsdrevne SUV-modeller på alvor. Nesten halvparten av Outlander-variantene har forhjulsdrift.

Dermed mener den norske importøren at Outlander kan konkurrere om kundene på tre områder; i SUV-segmentet, blant de som skal ha familiestasjonsvogn og være et alternativ om du vurderer en syvseters flerbruksbil.

Prisene starter på 299 000 kroner for rimeligste 150 hk bensinversjon, skal du ha den med automat blir prisen fra 336 500,- og med 4WD og automat koster bilen fra 406 500 kroner.

For 150 hk diesel med forhjulsdrift begynner prisen på 319 900 kroner, mens bilene med 4WD kommer på fra 396 500,-. Toppmodellen med syv sitteplasser, diesel og automat koster 455 000,-.

Kjøreegenskaper: 3

I den nye Outlander finner du en videreutviklet versjon av Mitsubishis velprøvde 4WD-system. Det er fortsatt en elektronisk styrt clutch som bestemmer hvor mye krefter bakhjulene skal få, men den får nå signaler fra flere sensorer.

Du styrer 4WD-systemet med en trykknapp mellom forsetene. 4WD ECO gir forhjulsdrift, mens 4WD kobles inn ved behov. 4WD AUTO kobler inn 4WD raskere enn i ECO-innstilling. 4WD LOCK brukes under krevende forhold og behov for ekstra fremkommelighet.

Da vi kjørte Mitsubishi Outlander hadde vi snøføre og våt asfalt størstedelen av tiden. Bilen er lettkjørt og sier fra med en økende understyring (svingbuen blir videre) når det fort nok, enten du har asfalt eller snø under hjulene.

Du merker at 4WD AUTO nok er den foretrukne innstillingen på vinterføre, siden bilen føles mer kontant i oppførselen på glatt underlag.

Noen sportslig kjørefølelse får du ikke. Til det er ESP-systemet for raskt ute når bakhjulene vil være med å leke og det temmelig myke understellsoppsettet innbyr ikke til en sportslig kjørestil.

Men den litt tilbakelente kjørestilen du dermed anlegger, kler Mitsubishi Outlander godt.

FORBEDRING: Det er blitt høyere kvalitet innvendig i nye Mitsubishi Outlander. FOTO: Mitsubishi

FORBEDRING: Det er blitt høyere kvalitet innvendig i nye Mitsubishi Outlander. FOTO: Mitsubishi

Motor: 5

Testdata

  • 0-100 km/t, sek.: 10,1
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,0
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,3
  • Støy tomgang, dBA: 45,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Vår testbil var utstyrt med Mitsubishis egen 2,2-liters dieselmotor og sekstrinns manuell girkasse. Det betyr 150 hk ved 3500 o/m og kraftige 380 Nm fra 1750-2500 o/m.

Tallene forteller om solid kraftutfoldelse, men ikke så mye om den myke og behagelige måten kreftene leveres på.

Du kan slippe motoren helt ned mot 11-1200 o/m uten at den blir gretten eller nøler med å dra bilen opp i fart igjen.

Samtidig er støybildet og gangen smidig, uten mye dieselpreg. Legg til en svært presis, lettsjaltet girkasse med fine sprang i utvekslingen, så er det god grunn til å gi drivlinjen tommelen opp.

Ytelser: 5

Mitsubishi Outlander 2,2-150DI-D kjennes kvikk ut i spurten og sterk når du lar den jobbe på høye gir.

Følelsen understrekes av våre testmålinger, der bilen gjør unna 60-100 km/t på 5,2 sekunder i 3. gir og 80-120 km/t på 7,5 sekunder i 4. gir. Dermed havner Outlander blant de kjappeste SUV-modellene vi har testet.

Også trekkraften på høye gir er solid, slik at du kan la girspaken stå i fred på motor- og landevei.

Vi tipper også at Mitsubishi Outlander tåler godt å trekke tunge hengere.

Eksteriør: 3

RØFT ER BRA: Kjøremessig liker Mitsubishi Outlander seg best på ujevnt, smårøft underlag. FOTO: Mitsubishi

RØFT ER BRA: Kjøremessig liker Mitsubishi Outlander seg best på ujevnt, smårøft underlag. FOTO: Mitsubishi

Den forrige Outlander hadde et markert og tøft utseende. Den nye er mer anonym i fremtoningen.

SKINN: I de toppversjonene er skinninteriør standard. FOTO Mitsubishi

SKINN: I de toppversjonene er skinninteriør standard. FOTO Mitsubishi

Fasongen er pent avrundet, med en SUV-typisk fremtoning det er vanskelig å ha store innvendinger mot.

Detaljene i front og hekk, spesielt grill og lys, er pent integrert i linjene og gjør at Outlander ikke vekker spesiell oppsikt.

Interiør: 4

Innvendig gjør Mitsubishi Outlander et godt inntrykk. Her er spesielt materialkvalitet og design blitt mye mer elegant enn i forgjengeren. Dermed holder den et godt følelsesmessig nivå overfor de viktigste konkurrentene.

Plassen innvendig er rikelig for fire personer og akseptabel for fem.

Takhøyde og benplass er blant de beste i SUV-klassen, mens det mangler litt i bredden mot de rommeligste på det området.

Det går også igjen på bagasjeplassen, der lengde og høyde på lasterommet er meget bra, men bilen taper litt i bredden.

Vår bil var en syvseter, der ekstrasetene er best egnet for korte turer. 3. seterad er delt 50/50, slik at du også kan ha en seksseter med noe bagasjeplass.

2. seterad kan skyves i lengderetning og plassen mellom 2. og 3. seterad kan dermed fordeles etter behov.

Velger du bilen som femseter, tjener bagasjeromsvolumet på det. En boks under gulvet der setene normal ligger sørger for det.

Komfort: 4

Som nevnt i vurderingen av kjøreegenskaper, er ikke Mitsubishi av de strammeste SUV-modellene når det gjelder understellsoppsett. Det får du igjen på komfortsiden.

FLEKSIBELT: Du kan velge bilen som fem- eller syvseter. Plassen er blitt bedre med setene nedfelt. FOTO: Mitsubishi

FLEKSIBELT: Du kan velge bilen som fem- eller syvseter. Plassen er blitt bedre med setene nedfelt. FOTO: Mitsubishi

De best utstyrte Outlandermodellene kommer med 18-tommers hjul i dimensjon 225/55-18. Normal sett forbinder man så store hjul med dårlig komfort, men de er såpass smale og høye at det ikke blir noe problem.

Tekniske data

  • Motor, cm3: 2268
  • Effekt, hk ved o/min: 150/3500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750-2500
  • Egenvekt, kg: 1665
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 466/180/168
  • Bagasjerom, liter: 477-1022
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,54
  • CO2-utslipp, g/km: 140
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,2
  • Toppfart, km/t: 200
  • Pris fra, kr: 396 500
  • Pris testbil, kr: 429 500

Selv på tverrskjøter og småruglete asfalt i lav hastighet, glir Outlander pent over. Ute på landevei kjennes fjæringen stor sett behagelig og på hullete grusvei er Outlander helt klart på hjemmebane.

Setene og sittestillingen er typisk høyreist SUV, men behagelig nok - ikke minst siden Mitsubishi omsider har fått på plass lengde- i tillegg til høydejustering av rattet.

At Mitsubishi Outlander ikke havner helt på toppkarakter skyldes støynivået i lande- og motorveisfart.

66 dBA i 80 km/t og drøyt 68 dBA i 100 km/t på piggfri vinterdekk, er litt for mye. De beste konkurrentene ligger under det, selv på sommerdekk.

Sikkerhet: 5

Mitsubishi Outlander er testet av EuroNCAP med gode resultater. Som de aller fleste andre biler får den fem av fem stjerner som totalkarakter. Delkarakterene gir en score på 94 % for beskyttelse av voksne, 83 % for barn og 64 % for barn.

I kommentarene til resultatene sier EuroNCAP at beskyttelsen for voksne gjennomgående er god, men at i den tøffe testen med sidekollisjon mot stolpe er beskyttelse av brystregionen marginal.

Nivået på sikkerhetsutstyret er godt, med bl.a. ni kollisjonsputer, inkludert kneairbag for fører.

I tillegg har Mitsubishi forsterket strukturen med en ramme under motorrommet samt langsgående stålbjelker i og under gulvet ved passasjerseksjonen.

I kombinasjon med diesel og automatgir, leveres bilen med adaptiv cruisekontroll med frontkollisjonsvarsling og bremseassistanse, samt kjørefeltvarsler.

Pris/utstyr: 6

Som nevnt er det er lite å utsette på prisnivået til den nye Mitsubishi Outlander. Importøren forteller at mange velger Outlander i dyrere versjoner, som vår bil med diesel, 4WD og det høyeste utstyrsnivået Instyle+.

Prisen for denne versjonen ligger på 429 500 kroner, og du savner du ingen ting på utstyrsfronten. Kraftig stereoanlegg, skinnseter, xenonlys, navigasjon for å nevne noe av de viktigste.

STILLFERDIG: Designmessig er ikke Outlander like spennende som forgjengeren, men linjene er harmoniske. FOTO Mitsubishi

STILLFERDIG: Designmessig er ikke Outlander like spennende som forgjengeren, men linjene er harmoniske. FOTO Mitsubishi

Outlander kan dermed måle seg mot andre topputstyrte japanere og blir rimeligere enn tilsvarende utstyrte europeiske konkurrenter.

KAN SKYVES: Baksetet kan skyves i lengderetning og gi større benplass til reserveseter eller bagasje. FOTO Mitsubishi

KAN SKYVES: Baksetet kan skyves i lengderetning og gi større benplass til reserveseter eller bagasje. FOTO Mitsubishi

Vi har nettopp laget en omfattende bruktbilguide på forrige generasjon Outlander. Følger den nye modellen i fars hjulspor, burde det være lite å frykte når det gjelder tekniske problemer. I tillegg er modellen svært populær som brukt, og holder verdien meget godt.

Da stemmer det meste når det gjelder et solid totaløkonomisk bilhold.

Forbruk: 5

Med sine 1665 kilo egenvekt med fører, sterk motor og 4WD høres ikke Mitsubishi Outlander ut som en spesielt forbruksgunstig bil. Normforbruket er likevel oppgitt til 0,54 liter per mil og et CO2-utslipp på 140 gram per kilometer.

Når vi kjører bilen i vår faste forbruksrunde, merker vi at bilen går lett og krever få justeringer på gasspedalen for å holde farten i svinger og motbakker. Som regel et godt tegn. Halve distansen kjører vi med 4WD ECO og halve med 4WD AUTO.

Testresultatet på 0,59 liter per mil er blant de aller beste vi har oppnådd med en SUV av denne typen. Det er bare Audi Q3 og den mindre Subaru XV som har gått rimeligere.

Vi registrerte et forbruk på rundt 0,7 liter per mil ved blandet kjøring i Oslo-området, noe som også er bra for biltypen.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Det er god grunn til å anta at den nye Mitsubishi Outlander blir en ny salgssuksess. Mange fornøyde kunder som gjerne kjøper en ny Outlander, samt godt forhold mellom pris, utstyr og egenskaper. Bilen har mer preg av praktisk bruksbil enn sossete jåle-SUV, noe mange i vårt værharde land vet å sette pris på.

Les mer

TIL TOPPS: Den nye Mitsubishi Outlander ønsker å klatre like lett på salgsstatistikken, som den kommer seg frem til hyttedøra. FOTO: Mitsubishi

TIL TOPPS: Den nye Mitsubishi Outlander ønsker å klatre like lett på salgsstatistikken, som den kommer seg frem til hyttedøra. FOTO: Mitsubishi

Bruktbil: Gamle Mitsubishi Outlander er et knallbra kjøp

Drømmebilene du kan ha råd til

Quiz: Kan du de nye bilene?

Supre SUV-er på billigsalg

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Mitsubishi Se flere saker fra: 20 firehjulstrekkere som har én fantastisk ting felles
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag