Test Mini Cooper Clubman, 2016

Maxi-Mini

En ny, større Mini Clubman har sett dagens lys. Men er det en ekte Mini, eller er den blitt for stor…?

LITT RETRO: Mini er en kul bil, både å kjøre og å se på. En passe blanding av retroattributter og moderne design.
LITT RETRO: Mini er en kul bil, både å kjøre og å se på. En passe blanding av retroattributter og moderne design. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Det var mange skeptikere da tyske BMW skulle revitalisere Mini-merket, et erkebritisk ikon og attpåtil noe som skulle være en enkel, morsom minibil. Men BMW lyktes godt, og etter en kort stund var det stort sett skryt, og ikke så mye kjeft å få for BMW. Selv fra britiske forståsegpåere.

Vi hører med til dem som faller pladask for Mini-sjarmen. Da den nye modellen dukket opp i 2014, basert på BMWs nye forhjulsdrevne plattform, klappet vi ivrig i hendene. Både for de tredørs Cooper og Cooper S, samt den nye 5-dørsversjonen.

Nå er et nytt kapittel i Mini-boka ferdigskrevet og klar for alle med sans for Mini, men med litt større plassbehov enn det de øvrige Mini-variantene klarer å dekke. Den nye Mini Clubman er betydelig større enn forgjengeren. Så spørs det om den ekstra plassen går utover Minis største pluss: Den sportslige, morsomme kjøreopplevelsen.

Kjøreegenskaper: 6

Som du kan se på karakteren, kan vi gi svaret på spørsmålet allerede her: Nei.

At den nye Clubman er større, gjør den ikke mindre morsom å kjøre. Selv om den er 4,25 meter lang – omtrent som en VW Golf – er den like kvikk i responsen og kjapp i reaksjonen som før.

I tillegg har en ganske solid akselavstand (2,67 meter), det bidrar til bedre stabilitet enn tidligere. Spesielt merkbart på dårlige vinterveier, der Clubman kjennes større enn den ser ut og virker.

MER TRADISJONELL: Clubman begynner å ligne faretruende på en «vanlig» bil. En kul, vanlig bil.
MER TRADISJONELL: Clubman begynner å ligne faretruende på en «vanlig» bil. En kul, vanlig bil. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Cooper-versjonen av Clubman har BMWs 1,5-liters, tresylindrete bensinturbo under panseret. Det gir en karismatisk og sjarmerende lyd, uten at det blir sjenerende støy å snakke om. 136 hk og dreiemoment på 220 Nm er de tørre tall, som ikke forteller noe om hvor fantastisk smidig motoren er og trekker bra mellom 1000-6000 o/m. Vi kunne ønske oss en noe mer tettsteget girutveksling, spesielt i 2-4 gir for å få utnyttet spensten bedre i norske hastigheter, men totalt sett fungerer det likevel bra.  

Testdata:

60-100 km/t, 3. gir: 6,6
60-100 km/t, 4. gir: 8,3
60-100 km/t, 5. gir: 10,4
80-120 km/t, 3. gir: 7,4
Støy tomgang, dBA: 40,5
Støy 50 km/t, dBA: 64,5
Støy 80 km/t, dBA: 69,1
Støy 100 km/t, dBA: 72,0
Testforbruk, l/mil - kWh/mil: 0,63

Ytelser: 5

Den lange girutvekslingen gjør at Mini Cooper Clubman kjennes mer langbent enn direkte sprek; 3. gir tar ikke ordentlig fatt før du nærmer deg tillatt motorveishastighet. Clubman er også drøyt 200 kilo tyngre enn 3-dørs utgaven vi kjørte med samme motor, noe som forklarer hvorfor den er merkbart slappere i frasparket. Men bilen kjennes likevel kjapp i forbikjøringer og takket være den raske motorresponsen og det umiddelbare skyvet, holder den koken også i 4-5. gir.

MER PLASS: Forgjengeren hadde et bagasjerom som kalte på fliret. Den nye Clubman har klart mer bagasjeromsvolum til rådighet.
MER PLASS: Forgjengeren hadde et bagasjerom som kalte på fliret. Den nye Clubman har klart mer bagasjeromsvolum til rådighet. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

Her i redaksjonen er vi enig om at Mini er en kul bil, både å kjøre og å se på. En passe blanding av retroattributter og moderne design. Men om det er et sted størrelsen på den nye Clubman plager oss en smule, så der det nettopp utseendemessig. For den begynner å ligne faretruende på en «vanlig» bil. Men en kul, vanlig bil.

Tekniske data:

Motor, cm: 1499
Effekt, hk ved o/min: 136/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 220/1250
Egenvekt, kg: 1375
Tilhengervekt, kg: 1300/680
Lengde/bredde/høyde, cm: 425/180/144
Bagasjerom, liter: 360-1250
Standard dekkdimensjon: 205/55-16
Forbruk, NEDC l/mil: 0,51
CO2-utslipp, g/km: 118
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,1
Toppfart, km/t: 205
Pris fra, kr: 274 200

Interiør: 3

Hvis du velger å sammenligne nye Clubman med den gamle, er dette en klar sekser. Forgjengeren hadde et bagasjerom som kalte på fliret (her går det jo ikke an å få med seg noe), mens baksetet kunne kaste voksne menn ut i bunnløs sorg (må jeg sitte her i ti minutter…!).

Vi tar imidlertid utgangspunkt i hvor mye plass du får for pengene sammenlignet med andre biler i samme prisklasse, og da er selv nye Clubman ganske middelmådig. Den er egentlig som en ganske normal kompaktbil, men ligner mer på en femdørs kombi enn en stasjonsvogn på innvendig plass. Skreddersøm for fire voksne på helgetur, men for liten som familiebil.

Den nye innvendige designen er mer funksjonell enn tidligere, men klarer fortsatt å formidle et annerledes og litt særegent preg. Det liker vi.

STIV OG HARD: I tillegg til stiv fjæring er setene relativt harde og flate, slik at langturer ikke blir like komfortable som man kunne ønske.
STIV OG HARD: I tillegg til stiv fjæring er setene relativt harde og flate, slik at langturer ikke blir like komfortable som man kunne ønske. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 3

Mini Cooper Clubman er stiv sammenlignet de fleste andre normalmodeller i kompaktklassen. Men liker du de sportslige veiegenskapene, må du altså betale i form av hopp og sprett på ujevn vei.

Det er i og for seg greit, men like greit er det ikke at det blir mye hjulstøy (72 dBA i 100 km/t) selv med piggfri vinterdekk i snilt format (205/55-16). Setene er også relativt harde og flate, slik at langturer ikke blir like komfortable som man kunne ønske.   

Sikkerhet: 4

Mini Clubman ble testet av EuroNCAP i 2015 og fikk fire av fem stjerner i totalkarakter. Den fikk bra score for beskyttelse av voksne, med 90 %. På andre områder gikk det ikke fullt så bra: Beskyttelse av barn ga score på 68 %, fotgjengere 68 % og bilen fikk 67 % for sikkerhetsassistenter. Hele testen finner du her.

BEDRE, MEN: Med utgangspunkt i hvor mye plass du får for pengene sammenlignet med andre biler i samme prisklasse, er selv nye Clubman ganske middelmådig.
BEDRE, MEN: Med utgangspunkt i hvor mye plass du får for pengene sammenlignet med andre biler i samme prisklasse, er selv nye Clubman ganske middelmådig. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 4

Mini Cooper Clubman starter på 274 200 kroner. Vi du ha mer krefter, kan du velge Cooper S (192 hk/357 300,-) eller to dieselversjoner: Cooper D (150 hk/290 200,-) samt Cooper SD (190 hk/330 500,-).

Mini har arvet noe av BMWs tidvis kompliserte og kostbare system for ekstrautstyr, og det er ikke vanskelig å krysse av for godsaker til 50 000 kroner før du har fått sukk for deg og uten at biler er blitt ekstravagant.  

Forbruk: 4

Ifølge den ikke alltid like realistiske EU-normen skal Mini Cooper Clubman bruke 0,51 l/mil og slippe ut 118 gram CO2 per kilometer. NOx utslippet er beskjedent, med 13 mg per kilometer.

I vår faste forbrukstest brukte bilen 0,63 l/mil. I og for seg helt greit, men med tanke på at bilen ikke er av de største eller sterkeste, hadde vi gjerne sett at det var 10-15 % lavere.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Den nye Mini Clubman scorer høyt på de punktene som er årsaken til at du velger bilen i første omgang: Morsom å kjøre, gøyal å se på og med en karismatisk motor. At fornuftsegenskapene er på middels nivå kan du sikkert leve med. Nå kan du i alle fall få med deg voksne folk, uten at de bryter sammen i krampegråt.

Denne saken ble første gang publisert 11/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også