Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til

Avansert sjutrinnsautomat er blant nyhetene i Mercedes C180 CDI.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Svært god balanse mellom komfort og sportslighet

+ Kvalitetsfølelse

+ Velavstemt og effektiv sikkerhetselektronikk

+ Komfortabelt automatgir

- Ytelser

- Utstyrspriser

Dagens Mercedes C-klasse er blitt fire år gammel, og da er tiden inne for en midtlivsoppgradering som skal gjøre den i stand til å slåss med hovedkonkurrentene Audi A4 og BMW 3-serie i noen år til.

Dessuten har den fått en ny, direkte konkurrent i Volvo V60 og S60.

Vi likte C-klasse også før denne oppgraderingen - særlig godt inntrykk gjorde den råsterke og firehjulsdrevne Mercedes C 250 CDI da vi testet den i vinter.

Med faceliften fortsetter teknikk fra større og dyrere Mercedes-modeller å dryppe ned til billige utgaver av C-klasse, for eksempel automatgirkassen med sju trinn. Det bidrar til at C 180 CDI føles svært gjennomarbeidet.

Kjøreegenskaper: 6

Testbilen har en AMG-sportspakke som blant annet inkluderer sportsunderstell, sportsseter og padleårer for manuelle girskift på rattet. Den gir bilen en pent tilpasset sportslighet:

Den er ikke overdrevent fast, slik at det blir risting og harde bevegelser i bilen. I stedet er understellet smidig over de små ujevnhetene og passe fast over de større. Styringen er skarpere enn en forbinder med Mercedes - den kan gjerne kalles sportslig direkte.

Resultatet er en C-klasse som i kjøreegenskaper gir assosiasjoner til BMW 3-serie, som fortsatt er den beste mellomklassebilen når det handler om kjørefølelse.

NYSMINKET: Midtlivsoppgraderingen vises utvendig best på lyktene, som er trukket lenger bakover. Også luftinntakene er forsiktig endret. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

NYSMINKET: Midtlivsoppgraderingen vises utvendig best på lyktene, som er trukket lenger bakover. Også luftinntakene er forsiktig endret. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I våre kjøretester på lukket bane (dobbelt unnamanøver og slalåm) overbeviser bilen med kultivert oppførsel og godt veigrep. De elektroniske hjelpesystemene griper følsomt inn når det trengs.

Også bremsetestene består C-klasse med glans: Kort bremsestrekning fra 100 km/t (38 meter), og ingen tegn til svekket bremsekraft ved gjentatte nedbremsinger.

Motor: 5

Dieselmotoren i C 180 CDI er den svakeste utgaven av Mercedes mye brukte 2,14-liter. Her snakker vi om 120 hk og 300 Nm.

Tekniske data og testdata Mercedes-Benz C 180 CDI T 7G-Tronic

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:2143
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:120/2800-4600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:300/1400-2800
  • EGENVEKT, KG:1645
  • TILHENGERVEKT, KG:750-1800
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:461/177/145
  • BAGASJEROM, LITER:485-1500
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55 R16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,53
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:140
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,1
  • TOPPFART, KM/T:200
  • PRIS FRA, KR:374 000 (man.)
  • PRIS TESTBIL, KR:669 000

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.:12,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,5
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:13,2
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:7,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:13,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:18,3
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:10,3
  • STØY TOMGANG, dBA:45,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,6
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,5
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,7
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,6

I kupeen hører du lite til motoren når turtallet er jevnt lavt. Bare ved pådrag er en typisk Mercedes-dieselknakking å høre.

I testbilen er motoren koblet til en sjutrinnsautomat. Denne girkassa fantes tidligere bare i større og dyrere Mercedes-modeller. Fordelen med flere trinn er at motoren lettere finner et riktig og effektivt turtallsleie, noe som også gir lavere forbruk.

Automatkassen har svært komfortable girskift. Her trekkes du i gang i en jevn, rykkfri akselerasjon.

Ytelser: 3

Tidligere har C 200 CDI (med manuelt gir koster den 9000 kroner mindre enn C 180 CDI med automat) gledet oss med sterke ytelser. C 180 CDI skuffer imidlertid litt når maksytelsene skal lokkes fram på lukket testbane.

Det skal med en gang legges til at testbilen er splitter ny og på ingen måte innkjørt. Fra tidligere vet vi at det kan ha en del å si for maksytelsene. Dessuten er Mercedesen relativt tung (1645 kg).

De beste resultatene for C 180 CDI er 7,3 sekunder for 60-100 km/t, 9,9 sekunder for 80-100 km/t og 12,4 sekunder for 0-100 km/t. Det er omtrent på linje med den nye Peugeot 508 1,6 HDi, som altså har en betydelig mindre motor.

Under normal kjøring vil trolig bare de som er vant til klart sterkere motor, føle en akutt kraftmangel. En må imidlertid finne seg i at motoren trenger litt ekstra turtall når belastningen er stor.

Eksteriør: 5

Mercedes C-klassedesignen har tålt de første fire årene godt. I våre øyne har bilen fortsatt en frisk eleganse, og faceliften har gjort den enda litt penere.

FORNUFT: Hekken på Mercedes C-klasse er litt mer kantete enn de nærmeste konkurrentenes. Det gir bedre plass innvendig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

FORNUFT: Hekken på Mercedes C-klasse er litt mer kantete enn de nærmeste konkurrentenes. Det gir bedre plass innvendig. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Lyktene er det som skiller mest. Frontlysene er trukket lenger bakover, og også luftinntakene er forsiktig endret.

C-klasse har litt skarpere linjer enn mange konkurrenter. Blant annet er kantene på hekken mindre avrundet, uten at formene gir kasse-følelser.

Interiør: 5

Faceliftendringene innvendig er tydeligere enn de utvendige. C-klasse har nå et dashbord som minner mer om det storebror E-klasse har.

Med navianlegg har den nå en stor, fast skjerm i dashbordet i stedet for en skjerm som vipper opp. Pyntelister letter på det gråsvarte preget som var litt vel dystert før ansiktsløftningen.

Kvalitetsfølelsen er tung, i ordets beste forstand. Interiøret ser ut til å kunne tåle mange års bruk uten å henfalle til knirk og slark. C-klasse har på noen områder litt bedre plass enn Audi A4 og særlig BMW 3-serie.

Komfort: 5

Testbilens AMG-pakke strammer opp bilen, men ødelegger aldri fjæringskomforten. Det er ofte på slike områder statusbiler skiller seg mest fra billigere merker - de har ressursene som skal til for å kunne pare motpoler som sportslighet og komfort på best mulig vis.

Et åpent spørsmål er det likevel om sportsunderstell er en nødvendighet i en modell som kun har middels ytelser. Understellet føles enda riktigere i en sterk C-klasseversjon.

PENERE: Etter faceliften ligner dashbordet i Mercedes C-klasse mer på det en finner i storebror E-klasse. Kvalitetsfølelsen i interiøret er tung, i ordets beste forstand. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

PENERE: Etter faceliften ligner dashbordet i Mercedes C-klasse mer på det en finner i storebror E-klasse. Kvalitetsfølelsen i interiøret er tung, i ordets beste forstand. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Automatgiret bidrar til svært avslappet kjøring: C 180 CDI er en bil vi gjerne hadde dratt på en skikkelig lang ferietur med. Alle støykilder er generelt behagelig dempet.

På statusbilers vis har C-klasse et lass med ekstrautstyr som kan høyne komforten, enten det dreier seg om stereolyd, cruisekontroll med avstandsholder, stort glasstak eller endre ting. Omtrent alt tenkelig finnes.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Mercedes C-klasse, og resultatet var godt. 2009-modellen fikk totalt fem stjerner, og 82 % score for beskyttelse av voksne, 70 % for barn og 30 % for fotgjengere.

Til plusspunktene hører en stabil og solid passasjercelle som gir bra beskyttelse i front- og sidekollisjon. Bilen fikk noe kritikk for svak beskyttelse av brystområdet i sidekollisjon med stolpe, samt marginal whiplashbeskyttelse ved påkjørsel bakfra.

På veien gir C 180 CDI, i likhet med andre C-klasseversjoner vi har testet, en overbevisende trygghetsfølelse, med forutsigbare kjøreegenskaper og effektiv overstyringselektronikk hvis du blir overrasket av glatt underlag.

Miljø: 4

Lavere forbruk og ytelser har stått i fokus når Mercedes har finpusset C-klasse ved denne faceliften. Oppgitt forbruk for C 180 CDI med sjutrinnsautomat er 0,53 l/mil. CO2-utslippet er 140 g/km.

Begge deler er gode tall for en bil i denne klassen.

I forbrukstestløypa vår, som er 20 mil lange og har relativt stor høydeforskjell, ser vi at motoren drikker forholdsvis mye når belastningen er stor, men at den er gjerrig med dråpene på flate partier. Det er typisk for en motor som ikke er større enn at den må jobbe litt.

ROMMELIG: Mercedes C-klasse er en ganske kompakt stasjonsvogn. Desto mer gledelig er det at plassen er tilfredsstillende. Under bagasjeromsgulvet er det et stort ""smuglerrom"". FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

ROMMELIG: Mercedes C-klasse er en ganske kompakt stasjonsvogn. Desto mer gledelig er det at plassen er tilfredsstillende. Under bagasjeromsgulvet er det et stort ""smuglerrom"". FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Totalt for runden blir snittforbruket 0,60 l/mil, som er et godkjent resultat for en bil av denne størrelsen og med denne motoriseringen.

Samtidig er det betydelig mer enn "sportsgjerrigknarken" BMW 320d trengte på samme runde.

Pris/utstyr: 3

Kapittelet pris/utstyr er og blir vanskelig for de typiske statusbilmerkene.

Det er ikke fra-prisen for en Mercedes C 180 CDI stv. vi reagerer sterkt på, selv om 374.000 kroner før leveringsomkostninger (manuelt gir) for så vidt er nok for en relativt liten familiestasjonsvogn med kun middels sterk motor.

Vi synes at den tunge kvalitetsfølelsen og de svært gode kjøreegenskapene dekker opp for påslaget i grunnpris målt mot en typisk folkebil, for eksempel en Toyota Avensis.

Men det baller alvorlig fort på seg, noe testbilen i seg selv viser. Den har nemlig ekstrautstyr for nesten 300.000 kroner. De færreste vil synes at alt dette er nødvendig, men tusenlappene vil uansett blafre om C-klassen din skal ha litt ekstra.

Mest betydning for ekstra godfølelse i testbilen har automatgiret, skinninteriøret og det doble soltaket, mens en rekke systemer som overvåker trafikken rundt deg er godt for sikkerheten.

Konklusjon: Terningkast 5

Totalkarakteren i våre biltester er et uttrykk for hvordan testbilen står seg ut fra dagens konkurransesituasjon, og ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene.

Den midtlivsoppgraderte Mercedes C-klasse har alle egenskaper som skal til for å forsvare posisjonen som en statusbil.

Kvalitetsfølelse, kjøreegenskaper og komfort er i toppklassen, også målt mot de nærmeste konkurrentene. Det lille ekstra en slik bil skal ha, er på plass.

Ytelsene til C 180 CDI-motoren overbeviser imidlertid ikke, særlig sett i forhold til en pris som fort kan bli høy. Derfor er femmeren på terningen ikke av de sterkeste.

KONKURRENTER: Mercedes C-klasse er i samme liga som Audi A4, som den her kjører sammen med. Felles for begge: Dyrere enn ""folkemerkene"", men de gir også mer i kvalitetsfølelse og kjøreglede. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

KONKURRENTER: Mercedes C-klasse er i samme liga som Audi A4, som den her kjører sammen med. Felles for begge: Dyrere enn ""folkemerkene"", men de gir også mer i kvalitetsfølelse og kjøreglede. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les også:

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 374000

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz C-klasse
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag