Mercedes-Benz GLA 45 AMG, 2014

360 hestekrefter fordelt på en to-liters motor

En særing av en bil, men et av de beste kjøpene i denne klassen.

Sist oppdatert

Det begynte med AMG-utgaven Mercedes A45 AMG i 2013. Firehjulsdrift og en galskapens toliters turbomotor på 360 hester. Ehhh, en gang til - to liter, 360 hk...?

Det høres mer ut som noe man har lånt fra Petter Solbergs gamle WRC-bil. Ikke fra en kompaktbil som kan oppfylle Euro 6-utslippskrav og stå i morgenrush på E18 uten å mukke.

Da vår skremte og begeistrede journalist kjørte A 45 AMG på bane, hadde han lite å utsette på dynamikken i den raskeste og sterkeste blant de raske og sterke kompaktbilene. Selv den heftige Audi S3 blir tam og snill i forhold.

Så langt alt vel. Men da nyheten kom om samme motor og drivverk i crossovermodellen Mercedes-Benz GLA, satte vi kaffen i halsen. Helt til vi kom på at GLA-ens ekstra høyde over moder jord i større grad skyldes taklister enn ekstra bakkeklaring.

Men uansett - skal du bruke rundt en million på en skikkelig sær bil, er dette et av de beste valgene du kan gjøre.

FARTSPRØVE: Verken lyd- eller utseendemessig, hadde det blitt helt feil med et startnummer på siden av Mercedes-Benz GLA 45 AMG.
FARTSPRØVE: Verken lyd- eller utseendemessig, hadde det blitt helt feil med et startnummer på siden av Mercedes-Benz GLA 45 AMG. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 6

Tekniske data

Mercedes-Benz GLA 45 AMG

  • Motor, cm³: 1991
  • Effekt, hk ved o/min: 360/6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/2250-5000
  • Egenvekt, kg: 1585
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 441/180/149
  • Bagasjerom, liter: 421-836
  • Standard dekkdimensjon: 235/45-19
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,75
  • CO2-utslipp, g/km: 175
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 4,8
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 893 000
  • Pris testbil, kr: 1 098 500

Jo da - det er ikke noe å utsette på veiegenskapene enten det står A eller GLA foran 45 AMG-merket. Så lenge asfalten er varm og tørr, er veigrepet nærmest magnetisk.

Vår testbil nøyer seg ikke med standardhjul i 19-tommers utgave, men har 235/40-20 ZR med performanceversjonen av Contis sportslige SportContact 5-dekk.

Ikke rart alt GLA 45 AMG foretar seg kjennes presist, direkte og frister til å sette kursen mot nærmeste racerbane.

4Matic-systemet sørger for å omsette kreftene i mest mulig fremdrift selv på glatt underlag. Og her kommer vårt eneste lille «men» inn i bildet:

Når vi kjører bilen, er det regnvær og syv grader ute. Da yter supersportslige sommerdekk langt fra sitt beste. Dermed er det stor forskjell mellom grepet under optimale forhold, og under slike værforhold vi har en del av i Norge. Og det er før snøen kommer.

Motor: 6

- Vi har tatt frem den store turboen, sa AMGs motorekspert Marcus Karres til oss under lanseringen av A45 AMG. Det må til når en toliters bensinmotor skal levere 360 hester. Og attpåtil produsere et dreiemoment på smått utrolige 450 Nm.

I motsetning til snille bensinturbomotorer med spesifikk ytelse på rundt 100 hk per liter, kommer ikke momentet inn fra tomgang i AMG-motoren. Først ved 2250 o/min når den maksverdien, og veien dit er bratt.

I den moderne verden legger du selvsagt ikke merke til slikt. I alle fall så lenge du lar den syvtrinns dobbeltclutch-girkassen stå i «drive».

Glemmer du den i høyt gir når du girer manuelt, minner turboforsinkelsen oss om en Volvo 240 Turbo vi kjørte tidlig på 80-tallet.

Lyddesignerne har vært hjertelig til stede under utviklingen av denne drivlinjen. Potent godbrumming på lave turtall, går over i en raspende firerlyd når du gir gass. Akkompagnert av heftige «boff» ved hvert girskift. Bare sjekk videoen av bilen, så skjønner du hva vi mener.

Ytelser: 6

SPORTY: Stilen er umiskjennelig GLA, men detaljene går i sportslig AMG-stil.
SPORTY: Stilen er umiskjennelig GLA, men detaljene går i sportslig AMG-stil. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

GLA 45 AMG har typisk «kanonkule»-akselerasjon. Den går av med et stort smell, og bare stormer av gårde.

Full gass i en normal trafikksituasjon føles omtrent like smart som å sende opp fyrverkeri på langfredag.

Men på tross av alle sine hester, newtonmeter og saluttakselerasjon, klarer faktisk ikke GLA 45 AMG å tukte to av de nærmeste konkurrentene vi har testet.

Ser du på tabellen under, er både BMW M135i og Audi S3 kjappere, tross at de «bare» har 320 og 300 hk. Og betyr det noe i praksis? Nei.

Bilmodell

60-100 km/t, kickdown

80-120 km/t, kickdown

Mercedes-Benz GLA 45 AMG

3,0

3,4

Audi S3

2,8

3,3

BMW M135i

2,6

3,2

Eksteriør: 4

Vi synes GLA er en tøff, liten crossovermodell i normalutgave. Den ser litt røffere og tøffere ut enn en vanlig A-klasse, uten at den egentlig er det.

IKKE NOE TULL: Solide bremser er en like naturlig del av Mercedes-Benz GLA 45 AMG som den kraftige motoren. Heldigvis.
IKKE NOE TULL: Solide bremser er en like naturlig del av Mercedes-Benz GLA 45 AMG som den kraftige motoren. Heldigvis. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Når designkonseptet skal kles opp med full AMG-rustning, blir vi litt mer skeptisk. AMG-pakken får A-klasse til å ligne på en bane-racer, mens det i GLA-utgaven er annerledes.

Den minner om en WRC-bil med grusunderstell, kanskje store skvettlapper foran og bak dukker opp på opsjonslisten etter hvert?

Interiør: 3

Da vi testet den vanlige GLA-modellen, fikk den passet påskrevet for langt dårligere plassforhold enn i andre konkurrenter i samme prisområde.

Det samme gjelder AMG-versjonen, men vi tipper en typisk (om en sånn finnes) GLA 45-kunde bryr seg katta om annet enn det som skjer på førerplass.

I utgangspunktet har vi lite å utsette på førermiljøet, men registrer at kvalitetsfølelse og materialkvalitet ikke helt matcher startprisen på rundt 900 000 kroner.

Komfort: 2

Igjen - er du potensiell AMG-kunde, står neppe kjørekomfort høyt på listen over prioriterte egenskaper. For å ta det beste først; sportssetene både ser tøffe ut og gir sittekomfort med solid sidestøtte.

Det verste er støynivået: Jo, vi elsker motorlyden. Men vi hater dekkstøyen.

PRIORITET SPORT: Det er veiegenskaper og akselerasjon som teller i Mercedes-Benz GLA 45 AMG. Da får det heller være at langturskomforten lider under hjulstøy.
PRIORITET SPORT: Det er veiegenskaper og akselerasjon som teller i Mercedes-Benz GLA 45 AMG. Da får det heller være at langturskomforten lider under hjulstøy. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Og straks det går i landeveisfart, er den i ferd med å overdøve det motor og eksosanlegg frembringer av godlyd. 73,4 dBA i 100 km/t er veldig mye, og bidrar ikke en millimeter til kjøreglede eller langturskomfort.

Testdata

Mercedes-Benz GLA 45 AMG

  • 0-100 km/t, sek: 6,2
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,9
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,0
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 12,9
  • 80-120 km/t, kickdown: 3,4
  • Støy tomgang, dBA: 50,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 67,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 72,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 73,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,81

Stivt og hardt understell sørger for at du fort blir kjent med nyansene i alt fra veioppmerking til trikkeskinner. Det kommer som en følge av de sportslige veiegenskapene, og er noe du må regne med i en bil av denne typen.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet GLA. Derimot har de testet A-klasse og CLA, og de er så nære slektninger at vi antar at resultatene i hovedsak er gyldige også for GLA.

Begge har fått fem av fem stjerner som hovedkarakter, og begge har gjennomgående høy score i underkategoriene. For eksempel er beskyttelse for voksne vurdert til 91 prosent i CLA.

GLA 45 AMG har en del fine sikkerhetsdetaljer som standard; Intelligent light system, Collision prevention assist og Attention assist. Som ekstrautstyr hadde testbilen nyttige elementer som Lane tracking package og Distronic Plus.

Pris/utstyr: 2

Hvis du spør tilfeldig forbipasserende hva en GLA 45 AMG koster, får du svar som ligger i 400-500 000 kroners klassen. Ikke bilen du kjøper som en showoff med andre ord, det er de indre verdiene du betaler for.

Du behøver kanskje ikke opp i de 1,1 millionene testbilen koster, men de fleste vil nok lukte på et syvsifret beløp innen ekstrautstyrslista er ferdig avkrysset.

Legg til at høyt verditap er noe du erfaringsmessig må ta med deg på en sær spesialutgave, så behøver du ikke master i finans for å regne ut at god totaløkonomi ikke hører med til de gode grunnene for å kjøpe en GLA 45 AMG.

IKKE HELT: Speedometeret sier 320, men toppfarten er sperret på 250 km/t. Det holder for de fleste.
IKKE HELT: Speedometeret sier 320, men toppfarten er sperret på 250 km/t. Det holder for de fleste. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk: 3

I forhold til ytelsene, er ikke normforbruket i EU-miks på 0,75 l/mil og CO2-utslipp på 175 g/km noe å få dårlig klimasamvittighet av.

Dessuten imponerer GLA 45 AMG oss i den faste 20 mils forbrukstesten. Her havner den på 0,81 l/mil. Det beviser at selv en bil med nær maksimal trimmingsgrad for gatebruk, ikke sender privatøkonomien i spinn ved bensinpumpa.

Det kommer tilslutt an på hvor forsiktig du er med gassfoten. Noe som heldigvis ikke er så enkelt i denne bilen.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer

Der det teller, får du full pott for å legge sparepengene i en Mercedes-Benz GLA 45 AMG. Den kjører supert, går fort og har en drivlinje med kraftig karakter.

Vi kan likevel ikke helt fri oss fra tanken om at hvis AMG-pakkens fortrinn virkelig skal spille ut til fulle, er du bedre tjent med en A 45 AMG.

Hele konseptet passer bedre til en sportslig kompaktklassebil enn en crossover.

FOR DE FÅ: Både pris og konsept sørger nok for at Mercedes-Benz GLA 45 AMG blir en sjelden fugl på norske veier.
FOR DE FÅ: Både pris og konsept sørger nok for at Mercedes-Benz GLA 45 AMG blir en sjelden fugl på norske veier. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 17/11 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også