Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic ser ut som en snusfornuftig familiebil. Men en kraftig turbomotor og et kompetent firehjulsdriftsystem gir bilen en helt annen type spisskompetanse.

Mercedes-Benz B220 4Matic 2014

Mercedes-Benz B220 4Matic 2014

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige vinteregenskaper

+ Svært gode ytelser

+ Harmonisk motor/girkasse

+ Resultat i EuroNCAP

- Middels plass

- Totalkomfort

- Uinspirert design

- Betjeningselementer

Mercedes-Benz er på offensiven: Ikke bare lanserer de helt nye modeller som crossover-modellen GLA og en splitter ny Mercedes-Benz C-klasse. I tillegg kommer eksisterende modeller i nye, interessante varianter.

Som en følge av GLA-introduksjonen, blir nemlig andre av de rimeligere Mercedes-modellene tilgjengelig med firehjulsdrift. 4Matic-systemet for disse bilene er annerledes enn den permanente typen du finner for eksempel i C-klasse og ML

Hvordan den fornuftige familiebilen B-klasse oppfører seg med firehjulsdrift og en fyrrig turbomotor under panseret, gir vår test svar på.

Kjøreegenskaper: 5

Mercedes-Benz B220 4Matic deler 4WD-system med sine tekniske søsken Mercedes A-klasse, den nye crossoveren GLA og sportssedanen CLA. Bilen er i utgangspunktet forhjulsdreven, men når sensorikken registrerer hjulspinn foran, kobles bakhjulene inn med inntil 50 prosent av kraften. Det skjer ved hjelp av en elektrohydraulisk flerplateclutch integrert i bakakselen.

Normalt sett forventer vi oss at denne typen 4WD er mest for å hjelpe på fremkommelighet og stabilitet på vinterføre. Men Mercedes-systemet gjør mer enn som så:

Det tilfører B220 4Matic ganske lekne veiegenskaper, og gjør det med en forutsigbarhet vi oftest bare opplever med permanente 4WD-systemer.

Under normal kjøring er bilen nøytral, med godt grep i fronten. Bruker du ratt og gass aktivt under svingkjøring, er bakenden villig med på leken og følger på rundt svingene med en liten sladd. Heldigvis tillater stabilitetskontrollen en smule gøy og moro, før det knitrer i støttesystemene og elektronikken sier fra at nok er nok.

SPORTY-VAN: Med karosseri som en varebil, er ikke knallgod akselerasjon og flotte veiegenskaper på vinterføre det du tenker først på når du ser Mercedes-Benz B220 4Matic.

SPORTY-VAN: Med karosseri som en varebil, er ikke knallgod akselerasjon og flotte veiegenskaper på vinterføre det du tenker først på når du ser Mercedes-Benz B220 4Matic.

Motor: 5

Tekniske data

  • Motor, cm³: 1991
  • Effekt, hk ved o/min: 184/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/1200-4000
  • Egenvekt, kg: 1505
  • Tilhengervekt, kg: 1500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 436/179/154
  • Bagasjerom, liter: 488-1457
  • Standard dekkdimensjon: 225/40-18 V
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,67
  • CO2-utslipp, g/km: 156
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 7,5
  • Toppfart, km/t: 225
  • Pris fra, kr: 401 500
  • Pris testbil, kr: 470 300

I Mercedes-Benz B220 4Matic finner du en nedtrimmet utgave av Mercedes' fine toliters bensinturbo. 184 hk og 300 Nm fra 1200-4000 o/min er solide tall og bildet pyntes ytterligere ved hjelp av Mercedes' syvtrinns automatgir.

I praksis fungerer det hele utmerket; motoren trekker godt fra lave turtall, mens den lenger opp i skalaen virker potent og villig.

Det hele ledsaget av et passe ivrig lydbilde, der girkassen følger opp med kontante girskift og riktige girutvekslinger for norske forhold.

Ytelser: 5

Med et litt beskjedent utseende og kraftig motor er Mercedes-Benz B220 4Matic en godt kamuflert rakett. Vi måler kickdown-akselerasjon fra 60-100 km/t til 3,8 sekunder. Dermed plasserer bilen seg helt i rygg på GTI-kvikkaser, som eksempelvis Mercedes egen A250 (3,8 sekunder) og nye VW Golf GTI (3,4 sekunder).

I det daglige imponerer det solide skyvet du får på halv gass aller mest, girkassen girer ned ett hakk og du fyker uanstrengt av gårde. Ikke mange biler med like snusfornuftig utseende som B-klasse følger med på den reisen.

Eksteriør: 3

PENT, MEN: B-klasse klarer å holde på Mercedes-følelsen i interiøret, men betjeningsløsningen i midtkonsollen kunne vært ordnet på bedre vis.

PENT, MEN: B-klasse klarer å holde på Mercedes-følelsen i interiøret, men betjeningsløsningen i midtkonsollen kunne vært ordnet på bedre vis. Foto: Petter Handeland

Hvis du skal kåre en bil der utseendet distanserer seg mest fra veiegenskaper og ytelser, vil Mercedes-Benz B220 4Matic komme høyt på resultatlisten. Her snakker vi om en ekte ulv i fåreklær, og nettopp det stillfarne, nesten varebilaktige utseendet står ikke i stil til verken prislapp eller hvordan bilen føles å kjøre.

Testdata

  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,4
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 3,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 5,0
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,7
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,9
  • Støy tomgang, dBA: 44,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,72

Interiør: 3

Med en prislapp som starter rett over 400 000 kroner, møter Mercedes-Benz B220 4Matic tøff konkurranse. Her finner du god motoriserte og utstyrte familie-SUV-er, som Mazda CX-5. Eller rommelige stasjonsvogner med 4WD, der Skoda Octavia 4x4 er en av våre favoritter.

Selv om du setter pris på manøvrerbarheten den beskjedne lengden på 4,36 meter gir i bytrafikk og parkeringshus, er ikke det noen suksessfaktor når det kommer til innvendig plass.

Riktignok hjelper den ekstra høyden (B-klasse er ca. 10 cm høyere enn en vanlig stasjonsvogn), men plassen og sittekomforten i baksetet er ikke helt på familiebilnivå. Bagasjerommet er kvadratisk og lettlastet, men er ganske mye kortere enn de beste stasjonsvognene og SUV-ene i samme prisområde.

Vi liker instrumentbordet i B-klasse, men betjeningen i midtkonsollen kunne vært mer oversiktlig og logisk. At betjeningen av varme- og ventilasjon er gjemt nederst er etter vår mening heller ikke noe sjakktrekk .

Komfort: 3

Vi har sett det før, og ser det igjen på Mercedes-Benz B220 4Matic. Når en kompaktklassebil får motor og utstyr som prismessig løfter inn i et annet konkurransefelt, faller egenskapene gjennom på noen områder.

IKKE FAMILIEKLASSE: Lasteplassen holder ikke helt mål når du sammenligner med store SUV-modeller og stasjonsvogner med 4WD i 400 000 kroners-klassen.

IKKE FAMILIEKLASSE: Lasteplassen holder ikke helt mål når du sammenligner med store SUV-modeller og stasjonsvogner med 4WD i 400 000 kroners-klassen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Mest merkbart for B220 4Matic er at den kommer til kort på totalkomfort. Mercedes har gjort sitt aller beste for at du skal slippe unna den litt ukomfortable sittestillingen som gjerne følger med halvhøye biler, men klarer ikke helt å oppnå samme nivå som i en god stasjonsvogn.

Vår testbil har sportspakke med sportsunderstell, noe som tidvis gjør bilen ubehagelig stiv. Om du ønsker å ha med de andre, visuelle elementene i sportspakken, kan sportsunderstell velges bort. Det ville vi ha gjort.

Støymessig klarer bilen seg brukbart, i alle fall med piggfri vinterdekk. Da ligger støynivået på 68 dBA i 100 km/t og snaut 62 dBA i 50 km/t. Det er et gjennomsnittlig resultat, vurdert opp mot andre kompaktklasse- og flerbruksbiler vi har målt på vinterdekk.

Sikkerhet: 6

Mercedes-Benz B-klasse ble testet av EuroNCAP i 2011 med svært godt resultat.

Den fikk fem av fem stjerner, men mest imponerende var 97 % score for beskyttelse av voksne. Både i front og sidekollisjon gjorde B-klasse en svært god figur.

Beskyttelse av barn fikk en score på 81 %, mens i beskyttelse av fotgjengere fikk bilen en score på 56 %.

B-klasse var tidlig ute med aktive sikkerhetssystemer blant kompaktklassebilene. Kollisjonsvarsling og bremseassistent er standard, området foran bilen er radarovervåket og systemet gir lyd- og lyssignaler for å varsle føreren om fare for å kjøre på andre biler bakfra. Attention assist følger med på kjøremønsteret og varsler om det registrerer tegn på at føreren er i ferd med å bli trett.

Pris/utstyr: 3

En grunnpris på drøyt 400 000 kroner er kraftig kost for en bil som B-klasse. Og som vanlig er det ikke vanskelig å plusse 50 000 kroner på det igjen, etter at du har plukket ut det mest nødvendige fra utstyrslistene.

Med den nye crossover-modellen Mercedes-Benz GLA rett rundt hjørnet, følger det også med mer prisgunstige motorer i kombinasjon med 4Matic-systemet.

SKJERM MÅ TIL: Alle biler med respekt for seg selv må ha en form for betjeningsskjerm. I B-klasse står den på toppen av dashbordet, godt synlig. Men du må bruke hjul og knapper i midtkonsollen for betjeningen.

SKJERM MÅ TIL: Alle biler med respekt for seg selv må ha en form for betjeningsskjerm. I B-klasse står den på toppen av dashbordet, godt synlig. Men du må bruke hjul og knapper i midtkonsollen for betjeningen. Foto: FOTO: Petter Handeland

Eksempelvis vil dieselmotor på 136 hk kunne gjøre B-klasse med 4Matic rimeligere. Allerede i vår kommer denne motoren i A-klasse i kombinasjon med 4Matic.

Forbruk: 4

Ifølge EU-miksen skal Mercedes-Benz B220 4Matic bruke 0,67 l/mil og slippe ut 156 g/CO2 per kilometer. Vi vet av erfaring at kraftig bensinmotor, automatgir og firehjulsdrift har negativ innvirkning på forbruket.

Likevel klarer bilen seg respektabelt gjennom vår 20 mils forbruksrunde. Vi måler et testforbruk på 0,72 l/mil, et relativt beskjedent merforbruk i forhold til normtallene.

Da havner den i selskap med en del andre sammenlignbare modeller; Mazda CX-5 med bensinmotor (0,68), Mini Countryman Cooper S (0,72) og Volvo V40 T5 AWD Cross Country (0,78).

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mercedes-Benz B220 4Matic har kjøreglede, ytelser og sikkerhet som sine mest fremtredende positive egenskaper. Ser du på bilens svært fornuftspregete konsept, blir totalpakken litt merkelig.

Du drar liksom ikke på med breisladd og kink i nakken på vei til barnehagen eller supermarkedet. Samtidig er det en del egenskaper som ikke henger helt med, når prislappen passerer 400 000 kroner.

TRIVES PÅ SNØ: 4Matic-systemet i de minste Mercedes-modellene kobles automatisk inn ved behov, men gjør jobben på en overbevisende måte.

TRIVES PÅ SNØ: 4Matic-systemet i de minste Mercedes-modellene kobles automatisk inn ved behov, men gjør jobben på en overbevisende måte. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Den store appellen for B-klasse med 4Matic, kommer først med mer prisgunstige motoralternativer.

Les mer:

Tre tøffe stasjonsvogner med 4WD

Norges billigste stasjonsvogner

Denne kan løfte 4x4-salget

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 401500

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Familiebiler Se flere saker fra: Fem gode familiebiler med firehjulsdrift
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Familiebilen med det lille ekstra

Test BMW 320d xDrive Touring

Familiebilen med det lille ekstra
Veil. pris: Fra 491 700 kroner

Nå matcher den europeerne fullt ut

Test Mazda6 2,2D AWD automat, 2015

Nå matcher den europeerne fullt ut
Veil. pris: 448 500

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

En av de beste fra Mercedes

Test: Mercedes C 250 BlueTec 4Matic stv., 2015

En av de beste fra Mercedes
Veil. pris: 495000

Ypperlig hyttebil

Test: Opel Insignia Country Tourer 2,0D aut. Premium, 2013

Ypperlig hyttebil
Veil. pris: 513800

En av verdens første dieselhybrider

Test: Peugeot 3008 HYbrid4, 2012

En av verdens første dieselhybrider
Designmessig er den overlegen

Test: Peugeot 508 RXH, 2012

Designmessig er den overlegen
Veil. pris: 492000

Nei, dette holder ikke

Skoda Superb 4Drive 2,0 TDI DSG, 2012

Nei, dette holder ikke
Skoda Octavia treffer midt i blinken

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 stv., 2013

Skoda Octavia treffer midt i blinken
Stor, sterk og 4x4

Test: Skoda Superb 2,0 TDI 4x4 DSG stv., 2013

Stor, sterk og 4x4
Veil. pris: 450800

Fantastisk familiebilpakke

6000 km med Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 stasjonsvogn, 2014

Fantastisk familiebilpakke
Veil. pris: 360000

Den elsker dårlig vær

Skoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI 184 hk, 2014

Den elsker dårlig vær
Veil. pris: 410200

Nå har den fått enda bedre plass

Test Skoda Superb 1,4 TSI 4x4

Nå har den fått enda bedre plass
Veil. pris: 389000

Liten dings med stor betydning

Subaru Outback 2,0D Lineartronic, 2013

Liten dings med stor betydning
Veil. pris: 529900

Jo tøffere, dess bedre

Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre
Veil. pris: 499 900

Endelig en morsom Subaru

Test: Subaru Levorg 1,6 DIT, 2015

Endelig en morsom Subaru
Veil. pris: 374900

Miljø-bombe

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid 2013

Miljø-bombe
Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet

Test: Volvo V60 D5 Twin Engine AWD, 2015

Volvo-hybriden er rask og går billig, men har én stor svakhet
Veil. pris: 492900

Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Skreddersydd for hyttependlerne

VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion DSG 170 hk, 2012

Skreddersydd for hyttependlerne
Drømmebil for barnefamilier

Test: Ford S-Max 2,0 TDCi 180 hk AWD aut., 2015

Drømmebil for barnefamilier
Veil. pris: 498000

En helt spesiell kombinasjon

Mercedes-Benz B220 4Matic

En helt spesiell kombinasjon
Veil. pris: 401500

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag