Mercedes-Benz A 180 CDI, 2012

Slik skal lille-Mercedes være

I Mercedes-Benz A 180 CDI Urban kommer alle bilens gode egenskaper til sin rett. Nå er A-klasse en ekte Mercedes.

KUL: Totalinntrykket er stilig og A-klasse vekker berettiget oppsikt. FOTO: Petter Handeland
KUL: Totalinntrykket er stilig og A-klasse vekker berettiget oppsikt. FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Den nye A-klasse er en av årets mest spennende bilnyheter. Dette er bilen som importøren Bertel O. Steen tror kommer til å selge best av Mercedes-modellene i år - bedre enn oppgraderte Mercedes E-klasse. A-klasse satte månedsrekord i 2012 med nesten 300 biler solgt på én måned. Det er salgsrekord for Mercedes i Norge.

Den nye modellen skiller seg kraftig fra forgjengeren. En lekker 5-dørs kombimodell - der den gamle versjonen var høy og kort, er den nye lang og lav.

Dermed ligner den mer på en sportscoupé, enn en fornuftig kompaktklassebil. Den praktiske delen av kompaktklassen er det den tekniske tvillingen Mercedes-Benz B-klasse som skal ta seg av.

Den nye A-klasse skal kjempe i premiumdelen av kompaktklassemarkedet. Der skal nye A-klasse ut mot tøffe konkurrenter: Den nye VW Golf, Audi A3 Sportback - nylig kåret til Årets bil i Norge - og ikke minst Volvo V40.

Kjøreegenskaper: 5

Vi har tidligere kjørt Mercedes A180 med AMG-pakke på test. Og AMG-utstyret er ikke bare til pynt; med det på plass blir A-klasse GTI-sportslig på godt og vondt.

Denne gangen kommer vår A180 CDI i en langt mer sivil utstyrsversjon som lyder navnet "Urban". Dekk i dimensjon 225/45-17 hører med og gir en solid dose veigrep.

Selv om noe av responsen og sportsligheten fra AMG-pakken er borte, holder veiegenskapene i bøtter og spann for en vanlig bilkjøper.

Bilen styrer presist gjennom svingene og kaller ofte på smilet med kvikk styring. Du får gode tilbakemeldinger fra hjulopphenget og kjenner godt hva bilen holder på med.

Dermed lykkes den nye A-klasse både å engasjere og involvere deg. En god porsjon kjøreglede, med andre ord.

TESTET: Den nye A-klasse er en av årets mest spennende bilnyheter. FOTO: Petter Handeland
TESTET: Den nye A-klasse er en av årets mest spennende bilnyheter. FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

A180 CDI har to forskjellige motorer, avhengig om du velger den med automatgir eller ikke.

Den manuelle versjonen har en 1,5-liter med 109 hk, mens automatmodellen har en 1,8-liter med samme effekt. Dreiemomentet er også nesten likt, 260 for manuell og 250 for automat.

Siden vi har kjørt versjonen med automatgir, er det den vi kan fortelle hvordan fungerer. Og det er stort sett svært bra. Motoren går pent og holder seg veloppdragent i bakgrunnen både med lite støy og dieseltypiske vibrasjoner.

Stadig flere av bilene i denne klassen kommer med avanserte automatgir, og Mercedes' 7-trinns dobbeltclutch girkasse (7G-DCT) er ikke noe unntak.

Den gjør sjaltejobben på en helt utmerket måte, uten at du føler noe behov for å gripe inn selv. Dessuten holder girkassen følge med de beste når det gjelder behagelige og kjappe girskift.

Ytelser: 5

LANGSTRAKT: Den nye A-klasse ser spesiell ut, med et langt panser og en markert coupéprofil. FOTO: Petter Handeland
LANGSTRAKT: Den nye A-klasse ser spesiell ut, med et langt panser og en markert coupéprofil. FOTO: Petter Handeland

Den fine 7G-DCT girkassen gjør at det er lett å få det maksimale ut av motorkraften i Mercedes A180 CDI. Du trykker på gassen, og bilen gjør resten.

Når vi sammenligner testresultatene med andre biler i samme klasse, er A180 CDI merkbart kvikkere enn de viktigste konkurrentene.

I kickdown går 60-100 km/t på 6,2 sekunder, mens samme øvelse i 80-120 km/t er unnagjort på 8,9 sekunder.

Dermed er det sjelden du behøver å utnytte kraftressursene fullt ut, noe som gir en avslappet og behagelig kjørestil.

Eksteriør: 5

Den nye A-klasse ser spesiell ut, med et langt panser og en markert coupéprofil. Også bakfra skiller den seg ut, med slank takprofil og et markert parti fra hjulbuene og nedover.

STILIG: Bakfra skiller den seg ut, med slank takprofil og et markert parti fra hjulbuene og nedover. FOTO: Petter Handeland
STILIG: Bakfra skiller den seg ut, med slank takprofil og et markert parti fra hjulbuene og nedover. FOTO: Petter Handeland

Fronten fungerer etter vår mening ikke like godt. Den blir høy og en smule kantet i forhold til resten av bilens smidige profil. Men totalinntrykket er stilig og A-klasse vekker berettiget oppsikt.

TEKNISKE DATA

Motor, cm3: 1796

Effekt, hk ved o/min: 109/3200-4600

Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1400-2800

Egenvekt, kg: 1475

Tilhengervekt, kg: 1200/735

Lengde/bredde/høyde, cm: 429/178/143

Bagasjerom, liter: 341-1157

Standard dekkdimensjon: 195/65-15 T

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,43

CO2-utslipp, g/km: 114

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,6

Toppfart, km/t: 190

Pris fra, kr: 302 500

Pris testbil, kr: 356 500

Interiør: 3

Det tøffe utseendet har innvirkning på den innvendige plassen. Benplass og takhøyde i baksetet er akseptabel, men bredden gjør at dette neppe kan regnes som mer enn en fireseter. Særlig fordi karosserisidene smalner i høyden og reduserer plassen i skulder- og hodehøyde.

Det er i bagasjerommet Mercedes A-klassen understreker at den ikke er noe typisk familiealternativ i kompaktklassen. Sammenlignet med typiske konkurrenter blir det grunt, ganske kort og hemmet av smal innlastingsåpning, siden baklyktene ikke følger med bakluken til værs.

Dashborddesignet har gøyale retroinnslag som tre store luftdyser. De dominerer imidlertid området i midtkonsollen som er mest tilgjengelig for betjening.

Dermed blir eksempelvis klimaanlegget gjemt helt nederst og innerst i midtkonsollen. Det kunne med fordel vært plassert høyere opp.

Også Mercedes har et smart hjul mellom forsetene for betjening via skjermen, men du er fortsatt avhengig av å bruke til dels mange og små knapper i betjeningspanelet over klimaanlegget.

Komfort: 4

Det er stor forskjell på hvordan ulke sportsunderstell virker inn på komforten i forskjellige bilmodeller. Kort fortalt er det få andre biler vi har kjørt, hvor forskjellen er større enn i A-klasse.

Mens AMG-versjonen får deg til å lure på veien til nærmeste racerbane, er standardutgaven snill og harmonisk når du passerer alt fra fartsdumper, via trikkeskinner til hull og skjøter i asfalten. Det er verdt å være klar over før du bestemmer deg for utstyrsversjon.

LUFTDYSER: Dashborddesignet har gøyale retroinnslag som tre store luftdyser, hentet fra suprebilen SLS AMG. FOTO: Petter Handeland
LUFTDYSER: Dashborddesignet har gøyale retroinnslag som tre store luftdyser, hentet fra suprebilen SLS AMG. FOTO: Petter Handeland Foto: Petter Handeland

Men hvordan bilen takler ujevnheter i veien er bare en del av komfortopplevelsen. Seter og sittestillinger en annen og like viktig. Her fortetter A-klasse å imponere, med gode reguleringsmuligheter og en sitteposisjon som både gir god veikontakt og behagelig sittestilling.

TESTDATA

0-100 km/t, sek.: 10,5

60-100 km/t, 4. gir: 6,3

60-100 km/t, 5. gir: 6,8

60-100 km/t, kickdown: 6,2

80-120 km/t, 5. gir: 8,9

80-120 km/t, kickdown: 8,7

Støy tomgang, dBA: 43,9

Støy 50 km/t, dBA: 63,6

Støy 80 km/t, dBA: 67,7

Støy 100 km/t, dBA: 69,7

Testforbruk, l/mil: 0,51

Like fornøyd er vi ikke med støydempingen av bilen. Vår bil hadde piggfri vinterdekk (det reduserer støynivået) og da er nesten 70 dBA i 100 km/t i meste laget.

Den nye VW Golf 1,6 TDI med samme type dekk nøyde seg med snaut 67 dBA. Det er en merkbar forskjell som også holdt seg på tilsvarende nivå i 50 og 80 km/t.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP testet Mercedes-Benz A-klasse i november 2012 med meget godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, mens score for beskyttelse av voksne er 93 %, for barn 81 % og for fotgjengere 67 %.

Bilen får god omtale i frontkollisjon og sidekollisjon med barriere, og tåler i tillegg den tøffe sidekollisjon med stolpe ganske godt. Beskyttelse for bryst- og mageregion blir her omtalt som "tilfredsstillende".

I A-klasse får du nå sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt større og dyrere biler. Som standard har du Collision Prevention assist. En radar overvåker området foran bilen og varsler med lys og lyd om for liten avstand og kollisjonsfare til objekter i hastigheter over 30 km/t.

Når føreren bremser vil systemet i samspill med nødbremsassistenten Brake assist system om nødvendig bistå med dosering av bremsekraften for å unngå kollisjon.

Attention Assist søker etter reaksjoner fra føreren som tyder på tretthet eller uoppmerksomhet og varsler om at det er på tide å ta en pause.

Aktivt panser skal bidra til bedre beskyttelse for fotgjengere og spretter opp I bakkant for å gi ekstra deformasjonsrom.

Som tilleggsutstyr kan du få Lane tracking-pakke med filskiftassistent og blindsoneovervåkning (8 360,-) og i biler med automatgir Distronic Plus med radarbasert cruisekontroll til 9 580,-.

Pris/utstyr: 4

Mercedes har vært flinke til å ta frem utstyrspakker. Urban utstyrslinje på vår bil koster 15 000 kroner. Da får du eksempelvis med 17-tommers felger, sportsseter og diverse kledelige oppgraderinger på materialer og design innvendig.

Andre muligheter ligger i Style (10 000,-) og Exclusive (20 610,-). Kombinerer du de to, blir prisen drøyt 27 000 kroner. Og den AMG Sport-pakken kommer på 29 000,-.

Lys- og siktpakke til 4 000,- fungerte bra i vår testbil. Det samme gjorde den enkle, men effektive Audio 20 CD med Becker Map Pilot navigasjon og Bluetooth til snaue 12 000 kroner.

AKSEPTABELT: Benplass og takhøyde i baksetet er akseptabel, men bredden gjør at dette neppe kan regnes som mer enn en fireseter. FOTO: Petter Handeland
AKSEPTABELT: Benplass og takhøyde i baksetet er akseptabel, men bredden gjør at dette neppe kan regnes som mer enn en fireseter. FOTO: Petter Handeland

Bixenon hører også med og koster 9 420 kroner. Vil du ha sideairbager i baksetet er prisen 4 180,-.

Prisen for Mercedes-Benz A180 CDI Automat starter på 302 500 kroner. Vår testbil koster 356 500 kroner og representerer en fornuftig utstyrt A-klasse, både med tanke på et trivelig eierskap og en god verdi som bruktbil.

Forbruk: 4

I følge EU-normen skal Mercedes A180 CDI Automat bruke 0,43 liter per mil ved blandet kjøring og slippe ut 114 gram CO2 per kilometer. NOx-utslippet er oppgitt til 159,5 mg per kilometer.

I vår testrunde legger bilen seg på samme nivå som konkurrentene. 0,51 liter per mil er eksempelvis nøyaktig det samme som den nye VW Golf 1,6 TDI. Også den med syvtrinns dobbeltclutch girkasse.

Et godt eksempel på at biler med moderne automatgir ikke gulper i seg mer drivstoff enn med manuell girkasse.

Konklusjon: 5

SITTER GODT: A-klasse å imponere, med gode reguleringsmuligheter og en sitteposisjon som både gir god veikontakt og behagelig sittestilling. FOTO: Petter Handeland
SITTER GODT: A-klasse å imponere, med gode reguleringsmuligheter og en sitteposisjon som både gir god veikontakt og behagelig sittestilling. FOTO: Petter Handeland

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

Den nye Mercedes A-klasse er en morsom og sjarmerende bil. I likhet med en av hovedkonkurrentene Volvo V40, mangler den litt når det gjelder det praktiske, ting den tar igjen når det kommer til design.

Vi liker også bilen med det nye automatgiret. Det er en moderne og velfungerende kombinasjon av motor og girkasse.

Om du skal velge A180 med dieselmotor eller bensinmotor blir et spørsmål om hva du skal bruke den til. Med bensinmotoren blir de sportslige egenskapene bedre fremhevet, mens dieselbilen er mer nøysom med drivstoffet.

Les også:

PRIS: Prisen for Mercedes-Benz A180 CDI Automat starter på 302 500 kroner. FOTO: Petter Handeland
PRIS: Prisen for Mercedes-Benz A180 CDI Automat starter på 302 500 kroner. FOTO: Petter Handeland

Quiz: Kjenner du igjen bilene: Familiebiler med 4x4?

Sjekk hvilket firehjulstrekk du bør velge

Her er Mercedes best i test

Slik blir nye Mercedes CLA

Denne saken ble første gang publisert 07/01 2013, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også