Langtest: 5000 km i Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

Familiebiler må ikke ha dieselmotor

Må en stor familiebil i dag skal ha momentsterk dieselmotor, eller har de små bensinmotorene livets rett? 6000 km i nye Peugeot 508 med 1,6-liters bensinturbomotor ga oss svaret.

Sist oppdatert

Tekniske data Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

  • MOTOR, CM3: 1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 156/6000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 240/1400
  • EGENVEKT, KG: 1475
  • TILHENGERVEKT, KG: 735-1775
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 479/185/146
  • BAGASJEROM, LITER: 515
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/60-16 H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,64
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 149
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,6
  • TOPPFART, KM/T: 222
  • PRIS FRA, KR: 350 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 426 800

1,6-liters bensinmotor, sa du? Nei vet du hva, her er det diesel for alle penga! Frasen kommer fra et familiemedlem i slutten av førtiåra, og han er ikke alene. Over 90 prosent av nybilkundene i familiebilklassen i dag velger diesel over bensin. Kanskje ikke så rart når bensinmotorene blir sett på som bensinslurpende slappfisker i forhold til de moderne turbodieselenes gode dreiemoment og lave forbruk.

Kjøreegenskaper: 5

Blant de sportsligste i klassen er 508 ikke. Til det er ikke responsen i styringen direkte nok. Kjøreegenskapene er uansett mer enn gode nok for norsk vei; 508 oppleves trygg på veien, har godt veigrep og gir fremtredende storbilfølelse. I vår unnamanøvertest overbeviser 508 med godt veigrep og svarer med svak understyring om den presses for langt. Da griper antiskrenssystemet effektivt inn og gir deg tilbake kontrollen.

Motor: 6

Dieselteknologien har tatt store sprang de siste 10-15 årene og er i dag å finne i alt fra småbiler til sportsbiler. Spesielt blant familiebilene er som nevnt dieselandelen meget høy, men det mange ikke vet er at det faktisk har skjedd mye med bensinmotorene også. Lette og kompakte motorer med lavt sylindervolum, som med pustehjelp av turbo eller kompressor (i noen tilfeller begge deler) byr på gange og effektregister dieselmotorene kan se langt etter.

PSA-konsernet som står bak blant Peugeots firesylindrede turbomotor på 1,6 liter har gitt oss godfølelsen mer enn én gang tidligere. Bredt arbeidsregister, kultivert gange og gode ytelser i forhold til antall hestekrefter, samt overraskende lavt drivstofforbruk har gitt mersmak, men dette i fysisk mindre biler med lavere vekt enn familievogna 508. Biler som Peugeot RCZ og Citroën DS3.

Ytelser: 5

Man kan fort bli litt fartsblind med en så kultivert bensinmotor under panseret. Draget er mye jevnere enn i en tilsvarende sterk diesel, og effektregisteret mye lenger.

Peugeot lover 0-100 km/t på 8,6 sekunder, og det tror vi er oppnåelig da vi klarer 8,9 sekunder på distansen.

1,6-literen er mer enn rask nok for norsk vei, og er såpass sterk i bunnregisteret at man fint kan foreta forbikjøringer uten å trenge å gire ned. Skal man likevel hente ut det som bor i motoren må man opp på turtallskalaen.

PENT OG RYDDIG: Peugeot har tatt et stort sprang opp i sine nye modeller. Interøret i 508 gir en eksklusiv følelse og er ryddig satt opp.
PENT OG RYDDIG: Peugeot har tatt et stort sprang opp i sine nye modeller. Interøret i 508 gir en eksklusiv følelse og er ryddig satt opp. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Eksteriør: 4

Testdata Peugeot 508 1,6 THP 156 hk

  • 0-100 KM/T, SEK.: 8,9
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,9
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,0
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 13,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,6
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 15,1
  • STØY TOMGANG, dBA: 38,4
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,4
  • STØY 80 KM/T, dBA: 66,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 68,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,70

508 er en stor bil og det virker heller ikke som designerne har gjort noe for å skjule dette; den ser nesten større ut enn det den er. Enkelte kommenterer at den ser litt tung ut og eksklusiv ut, og tror den er hører hjemme i klasse med BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse. Som kjent er smaken som baken, men vi er stort sett enige i at stasjonsvognen ser bedre ut enn sedanen. Blant stasjonsvogngale nordmenn er det også denne det vil selges klart flest av, selv om bagasjerommet i sedanen rommer gode 515 liter.

Interiør: 5

Innvendig er oversikten over knapper og instrumenter god og materialkvaliteten er holder høyt nivå. Setene er også behagelige og gir god støtte, samtidig som plassen er utmerket både foran og i baksetet.

Vi sliter litt med de brede a-, b- og c-stolpene som stjeler mye av sikten ut, men alt i alt er kupeen i 508 et fint sted å oppholde seg.

Komfort: 5

Våre meninger spriker litt i redaksjonen når det kommer til understellsoppsett og fjæringskomfort. Enkelte synes bilen er småstiv på brå ujevnheter, mens andre synes fjæringskomforten er blant de bedre i klassen. Men etter gjentatte forsøk på humpete vei er vi enige i at fjæringen er god, men at vi ville gått et hakk ned på testbilens 235/45R18-hjul.

Den fleksible motoren og lange utvekslingen i den manuelle sekstrinnskassa (som til Peugeot å være er veldig presis i skiftene), samt lavt støynivå og god sittestilling, gjør 508 til en meget god langturkompis. Undertegnede kjører den ved en anledning til Frøya i Trøndelag og tilbake uten tegn til vondt i en lang kropp. Voksne menn i både passasjer- og baksetet klagde heller ikke i løpet av turen.

Les også: Alle våre 572 biltester

Sikkerhet: 5

GOD PLASS: Benplassen i baksetet er god og man sitter godt i setet. Takhøyden er ikke all verden, men den er heller ikke så lav at man stanger.
GOD PLASS: Benplassen i baksetet er god og man sitter godt i setet. Takhøyden er ikke all verden, men den er heller ikke så lav at man stanger. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Peugeot 508 ble kollisjonstestet av EuroNCAP nå i 2011 med svært godt resultat.

Bilen får fem av fem stjerner totalt sett, og oppnår 90 % score for beskyttelse av voksne, hele 87 % for barn og 41 % for fotgjengere.

I kommentaren til testen trekker man frem en sterk passasjercelle og meget gode resultater i sidekollisjon. Også for 3 år gamle barn i barnesete oppnår 508 full poengpott, og har etter sigende gode sikkerhetssystemer.

Pris/utstyr: 4

En flunkende ny Peugeot 508 sedan i laveste utstyrsnivå kan i teorien bli din for 276 900 kroner, men unner man seg litt ekstrautstyr blir fort prisen en del høyere. Det samme gjelder for øvrig om man går opp på motorstyrken.

Ytelsesmessig er det naturlig å sammenligne testbilens med tolitersdieselen på 163 hk der drøye ti tusen kroner skiller i bensinvariantens favør, som koster fra 378 800 kroner.

Eventuell annenhåndsverdi er for tidlig å si noe om, men Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge, forteller at diesel hittil står for størstedelen av salget at dieselmotorenes popularitet vil gjøre at disse holder seg noe bedre i verdi på sikt. Vi er jo som kjent flokkdyr.

Langtestbilen, en 508 sedan i såkalt Allure utstyrsnivå, hakket under toppmodellen GT, har alt man ønsker og trenger av utstyr og enda litt til. Seter i delskinn, to-sone klimaanlegg, navigasjon, cruisekontroll og ryggesensorer er for oss det viktigste i denne bilen - elementer som gjør 508 til den langturbilen den virkelig er.

Miljø: 5

Forbruket er heller ikke skremmende høyt. Snittforbruket i testperioden lander på 0,80 l/mil, og inkluderer da en god del bykjøring. Ved langkjøring kryper forbruket ned på 0,6-tallet, og 508 flyter gjennom vår faste forbruksrunde på trivelige 0,70 l/mil. Noe høyere enn oppgitt forbruk på 0,64, men et helt ok resultat tatt ytelsene i betraktning.

GODE EGENSKAPER: 508 har trygge og gode kjøreegenskaper. Den er ikke veldig sportslig, men har et fint kompromiss mellom komfort og fasthet i fjæringen.
GODE EGENSKAPER: 508 har trygge og gode kjøreegenskaper. Den er ikke veldig sportslig, men har et fint kompromiss mellom komfort og fasthet i fjæringen. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi testet 508 med 1,6-liters dieselmotor på 112 hk tidligere, og den gikk til sammenligning på 0,54 l/mil gjennom samme testrunde.

Konklusjon

God plass, god opplevd kvalitet, fine motorer og hyggelig pris gjør 508 god nok til å være med å kjempe blant storselgerne i mellomklassen. Bensinmotoren gjør en god jobb i den lette bilen, men vi ville nok likevel valgt 1,6-dieselen av hensyn til pris og annenhåndsverdi.

Karakter 5

Les også:

Sjekk hvilke biler som er sikrest

Sånn fikser du lakkskader for en brøkdel av vanlig pris

Mer solid brukt-SUV må du lete lenge etter

Denne saken ble første gang publisert 09/09 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også