Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter

VW Golf BlueMotion bruker relativt lite diesel. Men er 0,47 liter/mil lite nok - når bilen er oppgitt med 0,38? Det er 24 prosent differanse.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Komfortabel

+ Gode veiegenskaper

+ Kultivert dieselmotor

+ Høy passiv sikkerhet

- Ikke supergjerrig

- Lite tilgjengelig utstyr

Dette er BlueMotion

  • dekk med redusert rullemotstand (ikke vinterdekk)
  • forbedret aerodynamikk
  • senket understell
  • girskiftindikator
  • lengre utveksling 3. - 5. gir
  • redusert tomgangsturtall
  • start-stop-funksjon

La oss imidlertid avklare en viktig ting aller først: Det er ikke kjedelig å kjøre spare-Golf.

Med et oppgitt dieselforbruk på 0,38 liter per mil, og utslipp på 99 gram CO2 per kilometer, er jo dette "en av bilene som skal redde verden".

Et forventningens smil begynner likevel å nappe i munnvikene allerede i det jeg nærmer meg.

Den isblå fargen er lekker. Bilen er også senket 15 millimeter (med sportsunderstell), og den har diskrete, aerodynamiske elementer vi godt kan kalle styling. I miljøets ånd, selvsagt.

Men det vi virkelig lurer på - er det mulig at bilen faktisk har et blandet forbruk på bare 0,38 liter/mil?

Kjøreegenskaper: 5

Det er i hvert fall intet ved BlueMotion-pakken som på noen måte rokker ved Golfens flotte kjøreegenskaper, heller tvert i mot.

I aerodynamikkens navn er bilen senket med 15 millimeter, og den har fått et fastere sportsunderstell enn originalen. Det reduserer riktignok komforten ørlite, men opprettholder så definitivt den tvers igjennom pålitelig kjørefølelsen.

Du har hele tiden god kontakt med hva som skjer under hjulene, og ESP-systemet fungerer betryggende på vinterføre. Du finner neppe bedre kombinasjon av trygge og underholdende veiegenskaper til denne prisen.

SIKKER: Du finner neppe bedre kombinasjon av trygge og underholdende veiegenskaper til denne prisen.

SIKKER: Du finner neppe bedre kombinasjon av trygge og underholdende veiegenskaper til denne prisen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Tekniske data Volkswagen Golf BM

MOTOR, CM3:

1598

EFFEKT, HK VED O/MIN:

105/4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:

250/1500-2500

EGENVEKT, KG:

1239

TILHENGERVEKT, KG:

ingen

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

420/179/148

BAGASJEROM, LITER:

350-1305

DEKKDIMENSJON:

195/65-15T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,38

CO2-UTSLIPP, G/KM:

99

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

11,3

TOPPFART, KM/T:

190

PRIS FRA, KR:

230 580

Det er heller intet ved 1,6 TDI-motoren som gjør BlueMotion dårligere å kjøre. Maks effekt er 105 hester, men akkurat som vi har skrytt av 90-hestersutgaven av samme motor , her er det finesse og eleganse som gjelder.

Motoren er usedvanlig stillegående fra tomgang og hele veien opp gjennom turtallsregisteret. Det er lite som minner om dieselgange, og selv fra relativt lave turtall begynner turboen å utvikle mye kraft.

Girkassen med fem trinn sjalter lett og presist. Etter noen mil bak rattet glemmer du rett og slett å tenke noe særlig på drivverket, ofte går motoren like smidig med et gir for høyt eller et gir for lavt.

Og det er et tydelig signal om at det hele fungerer upåklagelig - men det gir faktisk også eksistensgrunn til girskiftindikatoren som er en del av av BlueMotion-pakken. Uten indikatoren glemmer man lett å gire!

Ytelser: 4

FULLVERDIG: Det finnes ikke billig plastikk eller andre spareprodukter å se. Bilen har det samme moderne og brukerorienterte interiøret som enhver Golf i denne prisklassen.

FULLVERDIG: Det finnes ikke billig plastikk eller andre spareprodukter å se. Bilen har det samme moderne og brukerorienterte interiøret som enhver Golf i denne prisklassen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med 105 hester å rutte med skal du være bortskjemt eller svært tungt pakket for å si at det er for lite kraft tilgjengelig - og hengerfeste får du jo ikke til denne bilen (se utstyrsavsnittet).

Testdata Volkswagen Golf BM

60-100 KM/T, 3. GIR:

7,3

60-100 KM/T, 4. GIR:

10,1

60-100 KM/T, 5. GIR:

17,1

80-120 KM/T, 3. GIR:

9,7

80-120 KM/T, 4. GIR:

11,1

80-120 KM/T, 5. GIR:

15,9

STØY TOMGANG, dBA:

46

STØY 50 KM/T, dBA:

61,1

STØY 80 KM/T, dBA:

64,8

STØY 100 KM/T, dBA:

66,45

TESTFORBRUK, L/MIL:

0,45 (vår testløype)

BlueMotion har 105 hester og 250 newtonmeter dreiemoment. Det er jo et godt hakk mer enn overnevnte 90-hestersutgave med 230 Nm.

Likevel viser våre testmålinger at ytelsene knapt e noe særlig bedre. Årsaken er høyere utveksling på 3., 4., og 5. gir

Tar vi akselerasjonen 60 til 100 km/t, er BlueMotion riktignok nesten et sekund raskere i 3. gir. Til gjengjeld er den like treg i 4. og tregere 5. gir - altså latmanns-akselerasjonene.

I praksis spiller det liten rolle, for motoren er smidig og myk, og det er en fryd å bruke både girkassen og turtallet.

Les vår test av storebroren VW Golf 2,0 TDI 140 hk

Eksteriør: 4

Nye VW Golf har generelt en smidig og småpen fremtoning, som verken vekker diskusjon eller oppsikt. Det er god harmoni og balanse i bilens proporsjoner.

BlueMotion har imidlertid fått et par-tre detaljer som fremhever den over basis-Golfen: Hekkspoiler som GTI, særpregede støtfangere foran og bak, senket 15 millimeter og litt ekstra kromlister.

Det er pent, men fortsatt ikke nok til å gjøre bilen direkte spennende.

Interiør: 5

Plassmessig er faktisk VW Golf stor nok til å fungere som en liten familiebil - og BlueMotion rokker ikke ved dette.

Bagasjerommet på 350 liter akkurat stort nok. Baksetet er godt dimensjonert, slik at fire voksne på rundt 185 cm sitter komfortabelt i kupeen. Også førermiljøet i Golf er upåklagelig, med god opplevd kvalitet og svært enkel betjening.

Komfort: 5

Kun på ett område er komforten noe redusert i BlueMotion kontra standard Golf, og det er i fjæringsoppsettet. Med senket understell blir det hele noe strammer, men ikke mer enn at du må kjenne etter for å merke forskjell.

LITEN FAMILIEBIL: Silje på halvannet og Sindre på fire og et halvt liker seg godt i Golf. Det samme gjør foreldrene; det er lett å få barneseter og barn ut og inn av bilen, og bagasjerommet er stort nok til de daglige gjøremål.

LITEN FAMILIEBIL: Silje på halvannet og Sindre på fire og et halvt liker seg godt i Golf. Det samme gjør foreldrene; det er lett å få barneseter og barn ut og inn av bilen, og bagasjerommet er stort nok til de daglige gjøremål. Foto: Knut Arne Glesne

Sittekomforten er utmerket, og stort reguleringsmonn gjør det mulig for ulike kroppsbygninger å finne seg behagelig til rette.

Lydnivået er også behagelig, motoren hører du lite til og både vind- og hjulsstøy er bra dempet under norske kjøreforhold. Ved 100 km/t målte vi 66 dBA, som glatt lar seg sammenligne med dyrere biler.

Sikkerhet: 5

Ifølge EuroNCAP-testen VW Golf den sikreste de har testet i 2009 .

Bilen får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem for beskyttelse av barn og tre av fire for beskyttelse av fotgjengere.

Det er spesielt en stiv og solid sikkerhetscelle rundt kupéen, velfungerende sidebeskyttelse, kne/sidearibag og maksimal score for beskyttelse av barn som trekkes frem i testen.

Sideairbager bak er imidlertid ekstrautstyr.

Pris/utstyr: 3

Det er på dette punktet at BlueMotion sliter mest. Og det har forholdsvis lite med standardutstyret å gjøre, som er konkurransedyktig med det meste.

Listepris på en VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion er 231.000 kroner. Testbilen hadde diverse komfortutstyr for 25.000 kroner ekstra, som bedre klimaanlegg, navigasjon og multifunksjonsratt mm.

IKKE MULIG: Problemet med BlueMotion-utgaven er utstyret du IKKE kan få til den. Reservehjul, for eksempel. Eller sidekollisjonsputer bak. Eller parkeringssensorer. Eller hengerfeste. Med mer.

IKKE MULIG: Problemet med BlueMotion-utgaven er utstyret du IKKE kan få til den. Reservehjul, for eksempel. Eller sidekollisjonsputer bak. Eller parkeringssensorer. Eller hengerfeste. Med mer. Foto: Geir Svardal

Få av punktene på ekstralisten kan regnes som livsviktig, men de bringer uansett testbilen opp på 256.000 kroner. En nøktern kjøper vil fint klare seg med et tillegg på 8-10.000 kroner.

Problemet med BlueMotion-utgaven er i større grad utstyret du IKKE kan få til den. Reservehjul, for eksempel. Eller sidekollisjonsputer bak. Eller parkeringssensorer . Eller hengerfeste. Og da blir det hele bare trist.

Det nevnte utstyret er tilgjengelig både på 90-hesteren tidligere nevnt over - og akkurat samme bil som testbilen, med såkalt BlueMotionTechnology-pakke.

Miljø: 5

Det var her Golf BlueMotion skulle tatt sekseren som avsnittskarakter. Men da måtte den ha overbevist i mer praksis, og ikke bare på papiret.

Vi har kjørt bilen totalt 2600 kilometer med skarpt fokus på forbruk. Etter de første 1800 kilometer kunne vi blant annet konstatere:

  • bykjøringsforbruk på 0,62 liter/mil
  • landeveisforbruk på 0,50 liter/mil
  • spareforbruk på 0,45 liter/mil

Samlet snittforbruk ble 0,5 liter per mil for overnevnte etapper og 0,6 liter/mil totalt.

SIKKER BIL: I følge EuroNCAP-testen VW Golf den sikreste de har testet i 2009.

SIKKER BIL: I følge EuroNCAP-testen VW Golf den sikreste de har testet i 2009.

Det var da vi måtte spørre VW-importøren - kan dette være riktig?

Start/stopp-teknologi

VW Golf BlueMotion har i likhet med en rekke sparebiler nå fått start/stopp-teknologi. Når du står stille, setter bilen i fri og slipper ut kløtsjen - da stoppes motoren. I det øyeblikket du trykker inn kløtsjen igjen starter motoren automatisk. Hensikten er å spare drivstoff.

Men start/stopp-systemer er strømkrevende. Mange systemer har derfor en nedre temperaturgrense på null eller rett over null. VWs system har imidlertid ingen åpenbar slik grense, men fungerer så sant bilen har tilstrekkelig batterispenning. I testbilen fungerte systemet også i 7-8 minusgrader - når bilen først er blitt skikkelig varm.

Men hvor mye sparer dette systemet egentlig? Ifølge bilens egen forbruksmåler, bruker motoren 0,6 liter diesel per time når du står på tomgang. Fritt oversatt spares det 6 kroner per time med ren tomgang.

Svaret skulle vise seg å være nei. En sjekk av bilens datalogg viste at et innsugsspjeld hadde stått i feil posisjon i en periode. Årsak ukjent. Kanskje er det ising, kanskje en annen mekanisk svikt.

Vi valgte å kjøre de sentrale forbruksøvelsene på nytt, og resultatet ble denne gang en lett forbedring:

  • bykjøringsforbruk på 0,61 liter/mil
  • landeveisforbruk på 0,45 liter/mil
  • spareforbruk på 0,39 liter/mil

Samlet snittforbruk ble 0,47 liter per mil. Det er 24 % over hva VW lover, som er 0,38 liter per mil. Og det betyr ifølge vår CO2-kalkulator 125 gram CO2 per kilometer, ikke 99 gram.

0,6 LITER/TIME: Golf BlueMotion har start-stopp-funksjon. Men du skal sannelig stå lenge i kø før den har noen særlig innvirkning på forbruket.

0,6 LITER/TIME: Golf BlueMotion har start-stopp-funksjon. Men du skal sannelig stå lenge i kø før den har noen særlig innvirkning på forbruket.

Spesifikasjoner

Produsent Volkswagen
Pris 230580

Konklusjon

Karakter 4. BlueMotion er tilsynelatende en flott og bruksvennlig Golf, og høyst aktuell når man ser prislappen.

De store ulempene blir først åpenbare når man ser begrensningene på hvilket utstyr den kan leveres med - i forhold til samme bil med ørlite høyere forbruk.

For nøyaktig 5000 ærlige avgiftskroner ekstra får du en langt mer fornuftig bil:

Samme bil men med såkalt BlueMotionTechnology-pakke. CO2en øker riktignok fra oppgitt 99 til 107 gram per kilometer, men denne bilen ville fått en god femmer på vår skala. Fordi den utstyrsmessig kan skreddersyes til dine behov.

Testbilen, den rene BlueMotion-utgaven av Golf, oppnår derfor kun en svak firerterning hos oss.

Dens reelle funksjon synes å være å gi VW anledning til å bruke tallet 99 gram CO2 per km i stedet for 107. Men disse tallene er jo uansett akademiske.

Som alternativ er det all grunn til å vurdere den billigste diesel-Golfen, 90 hesteren som har fått 5 på terningen . Vi har også kjørt konkurrentene BMW 116d og Mazda 3 1,6D

Vår karakter

Se flere saker fra: Volkswagen Se flere saker fra: Den store Golf-duellen Se flere saker fra: Våre grundigste tester
Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Denne hybriden er raskest

Test: VW Jetta Hybrid Highline, 2013

Denne hybriden er raskest
Veil. pris: 374700

Drømme-Golfen

Test: Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion 2013

Drømme-Golfen
Veil. pris: 419190

En nesten perfekt bil

VW Golf 1,6 TDI, 2012

En nesten perfekt bil
Flott bybil fra Volkswagen

Test: Volkswagen Up! 1,0 60 hk 2012

Flott bybil fra Volkswagen
Den beste Passaten

Test: VW Passat Alltrack 2,0 TDI 4Motion 140 hk, 2012

Den beste Passaten
Veil. pris: 450700

Bobla er mer sprudlende enn noensinne

Test: Volkswagen Beetle Coupé 1,2 TSI 105 hk 2012

Bobla er mer sprudlende enn noensinne
Veil. pris: 262720

Donnerwetter, for en SUV!

Test VW Touareg V8 TDI, 2012

Donnerwetter, for en SUV!
Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker
Billig-SUV fungerer bra

Test VW Tiguan 2,0 TDI 110 hk, 2012

Billig-SUV fungerer bra
Her er den beste Golfen

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011

Her er den beste Golfen
Veil. pris: 508670

Mer luksus trenger du ikke

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI 170 hk DSG 4Motion, 2011

Mer luksus trenger du ikke
Veil. pris: 583210

Vi har hardtestet Volkswagen Passat

Langtest: 6000 kilometer med Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Vi har hardtestet Volkswagen Passat
Bestselgeren er blitt enda bedre

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 DSG, 2011

Bestselgeren er blitt enda bedre
Veil. pris: 509790

Like bra som en vanlig Golf

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011

Like bra som en vanlig Golf
Touran er litt for trang

Test: Volkswagen Touran 1,6 TDI DSG Highline

Touran er litt for trang
Norges første test av nye Passat

Test: VW Passat stasjonsvogn 2,0 TDI BMT 140 DSG, 2011

Norges første test av nye Passat
Vi har testet tidenes raskeste Golf

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010

Vi har testet tidenes raskeste Golf
Veil. pris: 810840

Familiedrømmen

Test: VW Caravelle 2,0 TDI DSG, 2010

Familiedrømmen
Veil. pris: 735320

Sports-SUV med miljøalibi

Test VW Touareg Hybrid, 2010

Sports-SUV med miljøalibi
Veil. pris: 1430000

Hva skal vi med denne folkevogna?

VW Jetta 1,6 TDI DSG Highline, 2011-modell

Hva skal vi med denne folkevogna?
Veil. pris: 265080

Denne Golfen får karakter seks

Test VW Golf GTD, 2011

Denne Golfen får karakter seks
Familiens drømmebil

Test VW Passat stasjonsvogn 1,6 TDI, 2011

Familiens drømmebil
Veil. pris: 311000

Bilen som har plass til alt

Test: VW Sharan 2,0 TDI DSG BMT Highline, 2011-modell

Bilen som har plass til alt
Veil. pris: 447170

Sparer deg for avgifter

Langtest: 2600 km med VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010

Sparer deg for avgifter
Veil. pris: 230580

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann

Test: VW Touran 2,0 TDI 7s., 2010

Derfor selger VW Touran i bøtter og spann
Veil. pris: 349220

Polo med supermotor

Test: Volkswagen Polo Cross 1,2 TSI 2010

Polo med supermotor
Velg en annen Polo

Test: Volkswagen Polo BlueMotion

Velg en annen Polo
Verdens beste VW Golf

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010

Verdens beste VW Golf
Perfekt familiebil – på papiret

Test: VW Caddy Maxi Life 1,9 TDi DSG 2008

Perfekt familiebil – på papiret
Veil. pris: 346170

Fornuftsbil med energipille

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010

Fornuftsbil med energipille
Tjukkversjonen av Golf

Test: VW Golf Plus 2,0 TDI 110 2009

Tjukkversjonen av Golf
Veil. pris: 262000

Ekte Golf?

Test: VW Golf 1,9 TDI stasjonsvogn 2007

Ekte Golf?
Billig Golf slår godt fra seg

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009

Billig Golf slår godt fra seg
Veil. pris: 226800

Setter standarden

Test: VW Golf GT 1,4 TSI DSG 2008

Setter standarden
Skummel nykommer

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009

Skummel nykommer
Veil. pris: 289400

Gammel, men god

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god
Veil. pris: 467860

Golf light

Test: Volkswagen Polo GTI 2006

Golf light
En perfekt Polo koster 200.000,-

Test: VW Polo 1,2 70 hk Comfortline, 09-modell

En perfekt Polo koster 200.000,-
Veil. pris: 201000

Best i klassen

Test: Volkswagen Polo 1,6 TDI DSG

Best i klassen
Diesel bedre enn hybrid

Test: VW Passat BlueMotion 2,0 TDI 110 hk Highline 2009

Diesel bedre enn hybrid
Veil. pris: 336000

Folkevogn med horn i panna!

Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!
Veil. pris: 919130

Familien i boks

Test: VW Touran Blue Motion Travel 1,9 TDI, 2009-modell

Familien i boks
Veil. pris: 347760

Morsom og tørst Tiguan

Test: Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140 Tiptronic, 2009

Morsom og tørst Tiguan
Veil. pris: 434930

Den lekreste fra VW

Test: VW Passat CC 1,8 TSI 2008

Den lekreste fra VW
Veil. pris: 388850

Nygammelt forbruksfrieri

Test: VW Passat BlueMotion 2008

Nygammelt forbruksfrieri
Coupékabrioletenes konge

Test: VW Eos 2,0 TFSI 2008

Coupékabrioletenes konge
Veil. pris: 540000

Norgesdrøm?

Test: VW Passat 2.0 TDI 4Motion stasjonsvogn 2007

Norgesdrøm?
Tung, dyr og flott

Test: VW Touareg 3,0 V6 TDI 2008

Tung, dyr og flott
Dyr folkevogn

Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI CR 2008

Dyr folkevogn

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag