Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp

Nå får trygghetssøkende SUV-kunder Kia Sportage i ny og forbedret versjon. Her får du topp garanti og gode resultater i kollisjonstester.

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD 2014

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD 2014 Foto: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ God garantiordning

+ Pris/utstyrsforhold

+ Bra resultat i EuroNCAP

- Dekk- og motorstøy

- Understyrer på glatt føre

Gode produkter, blandet med en bra pris/utstyrspolitikk og markedets beste garantiordninger har gitt Kia et markert løft i Norge. Et merke mange syntes var litt "rart" for noen år siden, har utviklet seg til et godt familiebil-alternativ.

Sportage har stått for brorparten av både salget og imagehevingen for Kia de siste årene. Da bilen kom på markedet høsten 2010 var den en av de beste familie-SUV-ene på markedet, en posisjon som stadig er blitt utfordret. Ikke minst har Mazda CX-5 satt standarden for hva en god SUV i prisspennet fra 300-400 000 kroner skal være.

Dermed er Kia Sportage moden for en midtlivsoppgradering: En lett utvendig frisering, samt detalj- og utstyrsforbedringer innvendig. I støyreduksjonens navn er det brukt mer gummiforinger mellom drivverk og karosseri, vinduer med bedre lyddemping og en symmetrisk drivaksel skal gi mindre resonansstøy.

De rimeligste Kia Sportage-variantene har forhjulsdrift og koster fra 272 000 (1,6 bensin) og 297 400 kroner (1,7 diesel). Vil du ha Kia Sportage i kombinasjon med 4WD, er det 2,0-liters diesel på 136 hk som gjelder. Da starter prisen på 356 900 kroner.

Vår testbil er den topputstyrte Exclusivemodellen i kombinasjon med 4WD. Med manuelt gir koster den 406 900 kroner, skal du ha automatgir er det uforholdsmessig dyrt med et prispåslag på snaut 50 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 4

Ryddig, trygt og litt uspennende. Der har du veiegenskapene til Kia Sportage i et nøtteskall. Dermed når ikke Sportage helt opp til Mazda CX-5 sin presise og småfriske følelse.

Samtidig vil mange potensielle kunder sette pris på den utpregete lettkjørte følelsen. Kia Sportage er enkel å kjøre i daglig bruk, samtidig som den sier tidlig ifra om det går i kjappeste laget.

Stabilitetskontrollen fungerer fint og sørger for en sikker kjørefølelse på glatt underlag.

TYDELIG: Fin grafikk og farger gjør instrumenteringen attraktiv i Kia Sportage.

TYDELIG: Fin grafikk og farger gjør instrumenteringen attraktiv i Kia Sportage. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 3

Testdata

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD

  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,3
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 14,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,8
  • Støy tomgang, dBA: 43,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Her finner du den samme, velprøvde toliters dieselmotoren i Kia Sportage som i 2010. Isolert sett kan du fortsatt være fornøyd med denne maskinen.

Litt motorteknologi har likevel rent i havet siden 2010 og spesielt på støy og gange er det en del som leverer bedre varer. Heller ikke kraftutvikling og respons virker spesielt livlig.

Dermed er motoren en av mange greie toliters-dieseler i denne bilklassen. For Kia Sportage hjelper det at girskiftet er presist og girutvekslingen godt tilpasset norske forhold.

Ytelser: 4

1600 kilo vekt med fører, 136 hk og 320 Nm er nøkkeltall for Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD. Du verken forventer eller får noe ekstraordinært skyv, men bilen plasserer seg omtrent der den skal i forhold til konkurrentene.

60-100 km/t går unna på 6,3 sekunder i 3. gir, mens det tar 10,5 sekunder hvis du lar girspaken stå i 5. gir. Subaru Forester med 150 hk klarer det samme på 5,8 og 10,4 sekunder. Sammenligner du med Toyota RAV4 2,0D-4D med 124 hk, gjør den jobben på 7,2 og 12,9 sekunder.

Dermed følger Kia Sportage lett med i trafikken uten at du visper for mye rundt med girspaken. Og skal du kjøre forbi er fartsressursene tilstrekkelige.

Eksteriør: 4

MODERAT: Designerne har holdt seg i skinnet på faceliften av Kia Sportage. Da får det fine originaldesignet fortsatt spille hovedrollen.

MODERAT: Designerne har holdt seg i skinnet på faceliften av Kia Sportage. Da får det fine originaldesignet fortsatt spille hovedrollen.

Du skal ta frem lupen for å se forskjell på Kia Sportage med og uten facelift. Litt mer moderne detaljer frisker opp utseendet.

Tekniske data

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 136/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1800
  • Egenvekt, kg: 1600
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 444/186/164
  • Bagasjerom, liter: 564-1353
  • Standard dekkdimensjon: 215/70-16 H
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,57
  • CO2-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 11,3
  • Toppfart, km/t: 181
  • Pris fra, kr: 356 900
  • Pris testbil, kr: 406 900

Kia skal ha ros for ikke å ha overpyntet facelift-versjonen, slik at de rene og enkle linjene fortsatt dominerer utseendet. Mange har gått i den fellen tidligere og gitt facelift-versjonen et merkelig preg.

Interiør: 5

Siden Kia Sportage debuterte, har mange av de nye SUV-modellene blitt 10-15 cm lenger enn koreaneren.

Det betyr at Sportage er litt mindre på noen områder enn de rommeligste familie-SUV-ene; målebåndet sladrer blant annet om litt kortere og lavere bagasjerom.

I kupeen merker du ikke like mye til dette. Både i bredden foran og bak, og spesielt i benplass i baksetet, holder Kia Sportage god standard blant SUV-modeller i denne prisklassen.

Best av alt liker vi den fine kvalitetsfølelsen i interiøret. Kia har vært flinke med materialbruk og design i faceliftversjonen. Dermed får du en liten dose premiumfølelse, som sammen med pen instrumentering og fornuftig betjening hever totalinntrykket betraktelig.

Komfort: 4

Du føler deg vel på farten i en Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD. Seter og sittestilling er blant de bedre av SUV-modellene til 350-400 000 kroner.

STORT DISPLAY: Syv tommers skjerm gjør betjeningen enkel.

STORT DISPLAY: Syv tommers skjerm gjør betjeningen enkel. Foto: Terje Bjørnsen

Fjæringen klarer å holde dårlig norsk veistandard på en armlengdes avstand. Vi kjørte Kia Sportage midt i verste vårløsningen, og selv heftig telehiv takler hjulopphenget uten å kny.

I praksis merker vi dessverre ikke så mye til støydempingsjobben Kia har gjort. 70,6 dBA i 100 km/t på vinterdekk er noe over de beste konkurrentene. De varierer fra 69-69,5 dBA.

Sikkerhet: 5

Kia Sportage ble testet av EuroNCAP i 2010 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner totalt, og oppnådde 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 49 % beskyttelse av fotgjengere.

Bilen får skryt for solid struktur, samt at både voksne og barn er godt beskyttet i en frontkollisjon.

Sportage får også god karakter i sidekollisjonstestene, riktignok med marginal beskyttelse av brystregionen i den tøffeste stolpetesten.

Riktignok ser du forgjeves etter de nye aktive sikkerhetssystemene som er blitt vanligere de siste årene. Er det viktig, må du nok vente på neste generasjon av Kia Sportage.

Pris/utstyr: 6

Som nevnt koster vår topputstyrte Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD drøyt 400 000 kroner. Da får du en komplett utstyrt bil, med en utstyrsliste som fort koster sekssifrede beløp om du hadde krysset av i en europeisk premiumbil.

Også de rimeligere versjonene har fornuftige utstyrspakker, og da blir inngangsbilletten langt hyggeligere. Kia Sportage har holdt seg bra i pris som bruktbil, og det er en trend vi tror vil fortsette.

MYE UTSTYR: Kia Sportage er spekket med utstyr i den dyreste varianten, men prisen er fortsatt konkurransedyktig.

MYE UTSTYR: Kia Sportage er spekket med utstyr i den dyreste varianten, men prisen er fortsatt konkurransedyktig. Foto: Terje Bjørnsen

Noe av årsaken finner du i den svært gode garantiordningen: 7 år/150 000 km er et godt økonomisk argument både mens du har bilen, og når den skal selges igjen.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD bruke 0,58 l/mil og slippe ut 149 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring.

I vår faste forbrukstest, er den ikke langt unna løftene med et testforbruk på 0,59 l/mil. Da havner den i en stor gruppe av likesinnede familie-SUV-er med toliters dieselmotor og manuell girkasse.

Det laveste testresultatet vi har notert for en tilsvarende bil er 0,53 l/mil for Audi Q3 med dieselmotor på 140 hk.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi tipper Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD kommer til å få det litt tøffere i tiden fremover, enn det den har hatt de i sine første år på markedet.

Årsaken er at flere nye SUV-modeller i samme prisklasse er blitt merkbart større og litt mer moderne enn Kia Sportage, selv etter faceliften.

Samtidig holder Kia Sportage fortsatt en god klassestandard på alle viktige områder. Når det gjelder garantiordning og pris/utstyrsforhold er den fortsatt helt i tet.

SUV: Skal du ha Kia Sportage med automat, må du velge toliters diesel. FOTO: Kia

SUV: Skal du ha Kia Sportage med automat, må du velge toliters diesel. FOTO: Kia

Les også:

BMWs grønne superbil er klar for Norge

Barskere bil får du ikke i Norge

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Spesifikasjoner

Produsent Kia
Pris 356900

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Så dyr blir VW Tiguan sammenlignet med konkurrentene
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag