Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade er ikke så liten og søt som den ser ut til.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper, kraftig motor, særegen stil, rimelig utstyrspakke, god takhøyde

- Stiv fjæring, støynivå, kort bagasjerom

Etter lanseringen av familie-SUV-en Jeep Cherokee i 2014, kommer Jeep nå med en rimeligere og mer kompakt SUV-utgave. Og designet levner ingen tvil, dette er en klassisk Jeep.

Med en lengde på 4,24 meter, er Jeep Renegade faktisk 10 centimeter kortere enn en VW Golf.

Men høyden på 1,67 meter og en bakkeklaring på nesten 20 centimeter, er det derimot ekte SUV-takter over.

I tillegg har Jeep Renegade 4WD-system med flere innstillinger, for blant annet bedre fremkommelighet på snø. Dermed stiller bilen en helt egen miks av egenskaper. Og med priser godt under 400 000 kroner, er den et spennende tilskudd i et av de viktigste bilsegmentene i Norge.

Kjøreegenskaper: 5

I testperioden er det god norsk vinter, med fin blanding av glatt asfalt, hardpakket snø og is, samt løssnø.

Vi er blitt stadig mer imponert over oppførselen i 4WD-systemene som kobler seg inn automatisk ved behov, og Jeep Renegade har et av de beste vi har kjørt i en kompakt-SUV.

Vanligvis kommer du til et punkt der bilen sier fra at den ikke har noen ambisjoner i sportslig retning. Men Jeep Renegade vil gjerne være med å leke:

Styringen gir svært god kontakt med underlaget, og en tung, stødig følelse. Samtidig er hekken lett å be, og hiver seg ut noen desimeter når du akselererer ut av en sving. ESP-systemet tillater en passe dose løssluppenhet, men trekker deg fint og smidig på plass når lekelysten blir større enn evnene.

Dermed er Jeep Renegade en av de morsomste og mest lettkjørte SUV-modellene i denne klassen på vinterføre.

EGEN STIL: I Jeep Renegade finner du et interiør som kombinerer det praktiske og det fargerike.

EGEN STIL: I Jeep Renegade finner du et interiør som kombinerer det praktiske og det fargerike.

Motor: 5

Jeep, Chrysler og Fiat er under samme tak nå om dagen, og Jeep Renegade deler plattform med den nye crossovermodellen Fiat 500X.

Tekniske data

Jeep Renegade

  • Motor, cm3: 1956
  • Effekt, hk ved o/min: 140/3750
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 350/1750
  • Egenvekt, kg: 1505
  • Tilhengervekt, kg: 1500/400
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 426/181/167
  • Bagasjerom, liter: 351-1297
  • Standard dekkdimensjon: 215/65-16 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
  • CO2-utslipp, g/km: 134
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,5
  • Toppfart, km/t: 182
  • Pris fra, kr: 389 900

Dermed er det ingen som blir overrasket over å finne dieselmotorer fra Fiat-konsernet i Jeep Renegade: Den forhjulsdrevne versjonen med 1,6-liter på 120 hk, mens 4WD-utgaven kan leveres med to utgaver av den velprøvde 2,0-liters motoren på 140 og 170 hk.

Vi kjørte 140 hk med sekstrinns manuell girkasse. Vil du ha automat, finnes det en nitrinns girkasse til den og 170 hk-versjonen. Prispåslaget for nitrinns automat er 50 000 kroner, og når den manuelle girkassen er så lettsjaltet, er det god grunn til å vurdere om det er verdt prisen.

Utvekslingene er fint avstemt til motoren og norske hastigheter. Når også kraftutviklingen er jevn og diesellyden moderat, synes vi dette motoralternativet står fint til Renegade og dens egenskaper.

Ytelser: 5

Det gode inntrykket fra motorvurderingen, gir seg også utslag i dette testkapittelet. For det første kjennes Jeep Renegade ganske sprek ut når du trykker på høyrepedalen. Ikke bare i lave gir, men også i 5. og 6. gir sørger dreiemomentet på 350 Nm for at bilen virker sterk.

I forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t i 3. gir, bruker Jeep Renegade 6 sekunder. Det er blant de raskeste vi har målt i denne klassen, og parkerer for eksempel BMW X1 xDrive18d med et drøyt halvsekund.

Eksteriør: 5

Det er ingen tvil om at dette er en Jeep. Spesielt i fronten har Renegade alle kjennetegn du instinktivt forbinder med merket.

KOMMER FREM: Med nesten 20 centimeter bakkeklaring har du gode forutsetninger for å komme frem til hytta.

KOMMER FREM: Med nesten 20 centimeter bakkeklaring har du gode forutsetninger for å komme frem til hytta.

Vi brukte en dag eller to på å venne oss til bilens høyde, som forsterkes av uvanlig rette karosserisider og bratte vinkel på frontruten.

Etter hvert synes vi bilen bare ser tøff ut, den minner litt om en Hummer H2 som har krympet i vask.

De spesielle baklysene og den lille forhøyningen på panseret er små, men viktige virkemidler for at Jeep Renegade virkelig skiller seg ut i jungelen av mange kompakt-SUV-er.

Interiør: 4

Til å være såpass kort, er det overraskende hvor stor Jeep Renegade virker på innsiden. Noe skyldes de rette sidene og frontruten; verken foran eller bak heller sidevinduene innover og stjeler plass. God avstand til frontruten, og et ganske voluminøst panser gir inntrykk av en større bil enn det faktisk er.

Også når vi strekker målebåndet, kommer Jeep Renegade ganske helskinnet fra det. Takhøyden er enorm både foran og bak, mens det på bredden i baksetet ikke skiller mer enn et par centimeter opp til Mazda CX-5.

Benplassen i baksetet er akseptabel for voksne, mens bagasjerommet naturlig nok er merkbart kortere og smalere enn de typiske familie-SUV-ene i klassen. Tar du ut platen i bagasjeromsgulvet, kan du imidlertid kompensere med stor innvendig lastehøyde.

Dashborddesign og materialkvalitet er på det jevne, mens betjeningsskjermen i midtkonsollen har en praktisk og lettvint betjening du fort setter deg inn i.

FLERE VALG: I Jeep Renegade har du flere muligheter til å stille inn 4WD-systemet for det aktuelle underlaget.

FLERE VALG: I Jeep Renegade har du flere muligheter til å stille inn 4WD-systemet for det aktuelle underlaget.

Testdata

Jeep Renegade

  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,0
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 9,1
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,6
  • Støy tomgang, dBA: 51,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,1
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,63

Komfort: 3

Du må betale litt for den sportslige kjøregleden. Jeep Renegade er nemlig uvanlig fast i fisken til å være en SUV. Det gjør at du aldri er i tvil om veiens beskaffenhet, der særlig små, skarpe ujevnheter merkes godt.

Vi måler snaut 71 dBA i 100 km/t på piggfri vinterdekk, et par-tre merkbare desibel over de mest støysvake konkurrentene. Får du ruglete snø- og isdekke under hjulene, blir det en ganske markert romlestøy i cockpiten.

Setene ser ganske enkle ut, men etter et par langturer var vi ikke slitne eller støle noe sted. Gode reguleringsmuligheter bidrar nok til det, siden det er lett å finne seg en behagelig sittestilling.

Sikkerhet: 5

Jeep Renegade ble testet av EuroNCAP i 2014, med gode resultater. Bilen fikk fem av fem stjerner totalt, en score på 87 % for beskyttelse av voksne, 85 % for beskyttelse av barn og 65 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til testen får bilen mye skryt, og klarer seg bra også i den krevende testen i sidekollisjon mot stolpe. Beskyttelsen mot whiplash ved påkjørsel bakfra var middels god.

Bilen har også kollisjonsvarsling med nedbremsing som standard i Limited-versjon, samt en filvarsler vi opplevde som smidig og effektiv.

SKJERM: Mye av betjeningen styres fra skjermen i midtkonsollen, en løsning som fungerer bra i praksis.

SKJERM: Mye av betjeningen styres fra skjermen i midtkonsollen, en løsning som fungerer bra i praksis.

Pris/utstyr: 4

Prisen på Jeep Renegade starter på 320 000 kroner for den rimeligste forhjulsdrevne versjonen, mens du må ut med 480 000 kroner for toppversjonen med 170 hk og nitrinns automatgir.

Vi synes vår testmodell med beste utstyrsnivå Limited, 140 hk og manuell girkasse er den mest attraktive. Her får du en fin utstyrspakke og kraftig motor til 390 000 kroner.

Mens du er i gang med sjekkheftet, anbefaler vi deg å huke av for premiumpakken til 15 000 kroner. Den legger til mye nyttig utstyr som hver for seg ville koste drøyt 45 000 kroner.

MINI-HUMMER: Ikke så stor, men ganske tøff likevel. Vi liker utseendet og mentaliteten til Jeep Renegade.

MINI-HUMMER: Ikke så stor, men ganske tøff likevel. Vi liker utseendet og mentaliteten til Jeep Renegade.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, bruke 0,51 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 134 gram CO2/km.

Virkeligheten er ikke så veldig langt unna, i vår faste forbrukstest ender den opp på 0,63 l/mil. Det er et resultat som ligger litt etter de beste konkurrentene; Audi Q3 quattro har vi kjørt på 0,53 l/mil og Subaru XV 2,0D på 0,55 l/mil.

Dermed ligger denne Renegade-versjonen i en stor pulje av 4WD-biler med toliters dieselmotor som bruker rundt 0,6 l/mil.

EXTRA-TERRESTRIAL: E.t: phone home. FOTO: Terje Bjørnsen

EXTRA-TERRESTRIAL: E.t: phone home. FOTO: Terje Bjørnsen

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Jeep Renegade er på ingen måte noen standard kompakt-SUV. Her er det et høyst egenartet konsept, med særegent utseende og overraskende sportslige egenskaper som gjelder.

Det skal noe til å få staute, norske SUV-kunder til å bytte ut sin Mazda CX-5 eller BMX X1 med noe annet. Da kan det vise seg at noe som er helt annerledes, kan være den rette veien å gå.

Les også test av:

Jeep Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Spesifikasjoner

Produsent Jeep
Pris 389 900

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning