Test: Mercedes CLA 180 Shooting Brake, 2015

Jåle-stasjonsvogn med supermotor

Mercedes har bestemt seg for å lage bilmodeller for enhver nisje. Med CLA Shooting Brake fyller de tomrommet under C-klasse stasjonsvogn.

Sist oppdatert

Som navnet antyder er CLA Shooting Brake stasjonsvognutgaven av firedørskupeen CLA. Shooting Brake var opprinnelig betegnelsen for en sportslig bil, gjerne med kun to seter, som ble lagd i forlenget utgave for at eieren skulle få plass til børsa, setteren og det eventuelle byttet jakta måtte gi.

I dag kan begrepet oversettes med posørstasjonsvogn som ofte er litt trang i forhold til ytre mål.

For med CLA Shooting Brake, som med andre utgaver av arten, handler det mye om de utvendige formene. Taklinja er fallende og bakruta står coupéaktig skrått. Siderutene smalner av til små glugger bakover på bilen. Trekkene både i front og hekk skal vise at dette er en sporty Mercedes.

Kjøreegenskaper: 5

I likhet med vanlige CLA liker vi kjøreegenskapene i CLA Shooting Brake veldig godt. Forholdsvis lav vekt, en passe dose sportslighet og fin fjæringskomfort gjør den til en veldig fin allrounder, måtte det være en kjapp tur til butikken eller en skikkelig langtur som står på programmet.  

I våre faste kjøreøvelser, elgtest og slalåm, klarer den seg veldig godt. Den greier elgtesten (dobbelt unnamanøver) lekende lett i høye hastigheter, og i slalåmøvelsen danser den pent. Antisladdsystemet virker inn på veldosert vis.

Motor: 5

CLA 180 har den samme 1,6-literen som CLA 200. Dette er en firesylindret bensinturbomotor som yter 112 hestekrefter og 200 Newtonmeter, mot 156 hk og 220 Newtonmeter i CLA 200. Vi har også testet CLA med toliterturbo og firehjulsdrift.

Det høres kanskje lite ut i en stasjonsvogn på nesten 1460 kilo, men motoren føles sterkere enn som så og faktisk varter opp med småfrekke ytelser.

Fullt dreiemoment er på plass allerede ved 1250 omdreininger, og vi lar vi oss imponere over hvor godt skyvet er på lavt turtall. 

Motoren kler den syvtrinns automatgirkassa testbilen hadde godt. Den girer mykt og fint og lar deg bruke momentet i motoren i større grad enn for eksempel Audis S tronic-girkasse.

Girkassen har tre forskjellige modi; sport, eco og manuell. I eco er den sedat og tillater deg en ganske tung fot på gasspedalen før den girer ned. I sport er den mer lik S tronic i oppførselen – her skal det ikke mye til før den girer ned både ett og to hakk. I manuell modus kan du gire med hendlene på rattet, noe som er med på å løfte den sportslige kjørefølelsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PIGG MED 1,6-liter: I mellomakslerasjon 60–100 og 80–120 km/t klokker CLA 180 Shooting Brake inn på 5,1 og 6,8 sekunder. Det er kun et halvt sekund bak den 44 000 kroner dyrere CLA 200.
PIGG MED 1,6-liter: I mellomakslerasjon 60–100 og 80–120 km/t klokker CLA 180 Shooting Brake inn på 5,1 og 6,8 sekunder. Det er kun et halvt sekund bak den 44 000 kroner dyrere CLA 200. Foto: Petter Handeland

Ytelser: 5

CLA 180 kjennes ikke bare pigg, den er det. Mercedes oppgir 0–100 km/t på 9,4 sekunder og en toppfart på 210 km/t. I våre målinger klarer vi 0–100 km/t på ti blank.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1595
  • Effekt, hk ved o/min: 122/5000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 200/1250-4000
  • Egenvekt, kg: 1460
  • Tilhengervekt, kg: 1200/730
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 464/178/142
  • Bagasjerom, liter: 495
  • Standard dekkdimensjon: 205/55R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,55
  • CO2-utslipp, g/km: 128
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,4
  • Toppfart, km/t: 210
  • Pris fra, kr: 359 281
  • Pris testbil, kr: 457 100

CLA 180 er 44 000 kroner billigere enn CLA 200, men er ikke veldig mye tregere. I mellomakslerasjon 60–100 og 80–120 km/t klokker CLA 180 Shooting Brake inn på 5,1 og 6,8 sekunder, og er med det kun et halvt sekund bak storebror CLA 200 i begge målinger.

Eksteriør: 4

Du har sikkert sett reklame for CLA Shooting Brake på TV, der en sølvgrå bil med flotte felger ruller over skjermen og «ser ut som en million». Den minner fælt om storebror CLS Shooting Brake.

Dessverre gir testbilen langt fra det samme velproporsjonerte og eksklusive inntrykket. Vi klarer ikke sette fingeren på hva det skyldes, men etter en diskusjon innad i redaksjonen tror vi det skyldes at bilen ikke har eksteriørstyling og at felgene på testbilen ikke står så godt til linjeføringen.

Fra enkelte vinkler er CLA Shooting Brake både sportslig og eksklusiv, men fra andre vinkler ser den rett og slett rar ut. Det er akkurat som hekken har smeltet og blitt dratt ut og ned, noe som får den til å se baktung ut. D-stolpen, som er tykkest i toppen (gir Shooting Brake mer coupeaktig profil), gjør ikke saken bedre.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DELT INNTRYKK: Vi blir ikke helt kloke på designet. Fra noen vinkler er CLA Shooting Brake både sportslig og eksklusiv, men fra andre vinkler ser den rett og slett litt rar ut.
DELT INNTRYKK: Vi blir ikke helt kloke på designet. Fra noen vinkler er CLA Shooting Brake både sportslig og eksklusiv, men fra andre vinkler ser den rett og slett litt rar ut. Foto: Petter Handeland

Interiør: 4

På innsiden trives vi langt bedre. Førermiljøet er likt som i A-klasse og det er lett å trives. Det har definitivt ungdommelig preg og er toppet med et sportsratt som både ser bra ut og ligger veldig fint i hendene.

Testdata:

0-100 km/t, sek.: 10,0

60-100 km/t, 3. gir: 5,1

60-100 km/t, 5. gir: 9,0

60-100 km/t, kickdown: 5,3

80-120 km/t, 4. gir: 6,9

80-120 km/t, 6. gir: 13,8

80-120 km/t, kickdown: 6,8

Støy tomgang, dBA: 40,9

Støy 50 km/t, dBA: 65,7

Støy 80 km/t, dBA: 68,4

Støy 100 km/t, dBA: 71,2

Testforbruk, l/mil: 0,56

Et par ting trekker dog ned. Betjeningen til klimaanlegget er plassert lengst ned i midtkonsollen og litt vanskelig å betjene. Samtidig ser det ut som infoskjermen er ettermontert. Vi sliter også litt med det store plastpanelet som etterligner børstet aluminium i dashbordet. Det både ser og føles billig, og er malplassert i et interiør som ellers preges av materialer av god kvalitet og fin finish.

Da vi testet CLA i 2013 og 2014 kritiserte vi de to bilene for dårlig takhøyde i baksetet. Takhøyden er ikke god i Shooting Brake, men bedre. Fire centimeter bedre, om vi skal være helt nøyaktige.

Det kan virke som Mercedes rundet opp da de regnet ut bagasjeromsvolumet i CLA Shooting Brake. Det oppgitte volumet er hele 495 liter – fem liter mer enn nye C-klasse stasjonsvogn, som har helt klart større bagasjerom (vi måler det med målebånd).

Høy innlastingsterskel og smal lukeåpning mellom baklyktene gjør det dessuten vanskeligere å løfte bagasje inn i CLA Shooting Brake enn i stasjonsvogner generelt.

Komfort: 5

Ved to tilfeller har vi gitt CLA kritikk for i overkant stramme sportsunderstell. Denne gang hadde Mercedes droppet sportsunderstell, noe som gir langt bedre fjæringskomfort på dårlig vei. Komfortunderstellet på testbilen tålte helt fint hjul i dimensjonen 225/40R18.

God sittestilling og ergonomi for fører trekker opp, men vi skulle gjerne sett 60-tallet på desibelmåleren i 100 km/t. 71 desibel kan oppleves som slitsomt på lengre turer. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HØY TERSKEL: Høy innlastningsterskel og smal lukeåpning mellom baklyktene gjør det vanskeligere enn nødvendig å lesse CLA Shooting Brake med bagasje. Oppgitt bagasjeromsvolum er hele 495 liter.
HØY TERSKEL: Høy innlastningsterskel og smal lukeåpning mellom baklyktene gjør det vanskeligere enn nødvendig å lesse CLA Shooting Brake med bagasje. Oppgitt bagasjeromsvolum er hele 495 liter. Foto: Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Mercedes CLA ble kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP i 2013 med meget godt resultat. CLA ble belønnet med fem av fem stjerner og en prosentscore på 91 prosent for beskyttelse av voksne, 75 prosent for barn, 74 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 81 prosent på sikkerhetsutstyr.

Testbilen har standardutstyr som kollisjonsvarsling og sjåførovervåkning, mens full pakke av det som finnes av aktivt sikkerhetsutstyr kan kjøpes til. Fra kjøreøvelsene vet vi dessuten at CLA har effektiv antiskrenselektronikk.

Pris/utstyr: 3

I og med at CLA Shooting Brake ligner en hel del på storebror CLS Shooting Brake, er det lett å tro at den er dyrere enn den faktisk er. Prisen starter på 344 500 kroner for CLA 180 med manuelt gir. Ønsker du automat starter prisen på 365 000 kroner.

Ser vi til C-klasse, som størrelsesmessig er i samme område, men er bygget på en annen plattform, er prisdifferansen over 60 000 kroner.

På typisk Mercedes-vis er ikke grunnversjonen spesielt godt utstyrt. Samtidig tar Mercedes seg godt betalt for ekstrautstyr. Testbilen, som på ingen måte var overdådig utstyrt (manglet for eksempel navigasjon), kostet totalt 457 000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BEDRE HØYDE:  Takhøyden i baksetet er bedre i Shooting Brake enn i vanlige CLA. Fire centimeter bedre, om vi skal være helt nøyaktige.
BEDRE HØYDE: Takhøyden i baksetet er bedre i Shooting Brake enn i vanlige CLA. Fire centimeter bedre, om vi skal være helt nøyaktige. Foto: Petter Handeland

Forbruk: 5

Mens CLA 200 tok seg gjennom vår faste, tjue mil lange forbrukstest med et gjennomsnittsforbruk på 0,62 l/mil, nøyer CLA 180 Shooting Brake med 0,56 l/mil – så å si identisk med oppgitt forbruk som er 0,55 l/mil.

Det er et meget godt resultat i forhold til ytelsene og bilstørrelsen. Bedre enn BMW 316i og Golf stasjonsvogn 1,4 TSI.

Utenfor testrunden ser vi en tendens til at bykjøring og ujevn kjøring øker forbruket mer enn for en jevnsterk dieselmotor. Det er typisk for bensinturbobiler.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Selv om CLA Shooting Brake har mange gode kvaliteter, blir vi aldri over oss av begeistring. Kjempefin motor, gode ytelser og veldig fine kjøreegenskaper til tross – uten AMG-optikk er ikke CLA Shooting Brake like flott som vi hadde sett for oss. Og det er ganske viktig i en posør-stasjonsvogn.

Denne saken ble første gang publisert 22/06 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også