Jaguar XJ 3,0 V6 S/C AWD 2013

Skulptur i bevegelse

Jaguar XJ er den vakreste av luksusbilene. Med firehjulsdrift får den også utmerkete vinteregenskaper.

SMEKKER: Ian Callum hadde en god dag på jobben da han designet Jaguar XJ.

SMEKKER: Ian Callum hadde en god dag på jobben da han designet Jaguar XJ. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Velfungerende AWD-system

+ Svært gode ytelser

+ Innvendig og utvendig design

+ Totalkomfort

- Høyt forbruk

- Høy prisklasse

Jaguar XJ er en av våre favoritter på luksusbilfronten. Da vi kjørte den nye XJ med V8 bensinmotor og V6 dieselmotor høsten 2010, var det ikke vanskelig å bli bergtatt av bilens utseende og karismatiske egenskaper.

Det er gått tre år siden den nye Jaguar XJ kom på markedet, og Jaguar Land Rover har funnet ut at det var på tide med en liten fornyelse. Heldigvis har man latt det nydelige utseendet helt i fred, og heller konsentrert seg om tekniske oppgraderinger.

Bilen har fått et noe mer komfortabelt understellsoppsett og flere nye motorversjoner har kommet på plass siden sist.

En toliters turbomotor med 241 hk, 3,0 V6 med kompressor og 340 hk erstatter den «gamle» 5,0 V8, og som toppmodell får du V8-motoren med kompressor og 510 hk. 3,0 V6 diesel fortsetter som før med 275 hk.

To andre viktige nyheter er 8-trinns automat fra ZF og et tilvalg mange har savnet i vinterlandet Norge:

Jaguar XJ AWD har nyutviklet firehjulsdrift som kan leveres i kombinasjon med den 340 hk sterke bensinmotoren.

En elektronisk kontrollert clutch sender inntil halvparten av kreftene til forhjulene. Systemet er satt opp for at Jaguar XJ skal beholde sin bakhjulsdrevne karakter, så det er sjelden mer enn 30 % av motorkraften finner veien til fremover.

Jaguars AWD-system gir deg tre ulike modi du velger fra brytere i midtkonsollen:

Normal: Bilen er i utgangspunktet bakhjulsdreven, og AWD-systemet varierer kraftfordelingen automatisk på grunnlag av kjøresituasjonen.

Winter: Passer på glatt vinterføre og AWD-systemet fordeler i utgangspunktet kraften med 30 % foran og 70 % bak.

Dynamic: AWD-systemet fungerer på samme måte som i «normal», men elektronikken sørger for skarpere gassrespons, raskere girskift og stiver opp demperinnstillingene i Adaptive Dynamics-systemet.

KLØRNE UTE: Med firehjulsdrift får Jaguar XJ AWD godt grep på alle fire potene.

KLØRNE UTE: Med firehjulsdrift får Jaguar XJ AWD godt grep på alle fire potene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 5

Med en lengde på godt over fem meter og egenvekt på 1940 kilo med fører, sier det seg selv at Jaguar XJ ikke er den bilen du velger for å sladde rundt på smale vinterveier.

Vår testbil var i tillegg utstyrt med kontinentale vinterdekk; Pirelli Sottozero på 20-tommers felger med 245/45-20 på forhjulene og 275/40-20 bak.

Nå har vi kjørt såpass mye med kontinentale vinterdekk på norsk føre, at vi får ikke angstanfall av det. På bar og våt asfalt er det langt bedre enn nordiske vinterdekk, særlig på en tung bil med høy ytelse.

Med normalt vinterføre under dekkene fungerer de også bra, da blir oppførselen mer et spørsmål om dekkdimensjon.

Det er først når det blir veldig hardt eller isete vi føler et klart behov for å slå av på tempoet i forhold til en bil med nordiske piggfri dekk.

Derfor er det imponerende å registrere hvordan Jaguar XJ AWD oppfører seg på tidvis vanskelig norsk vinterføre. Først og fremst føles den retningsstabil og planter kreftene godt i bakken.

Under normal kjøring tenker du lite på AWD-systemet, bilen føles stødig og trygg. På vårt lukkede testområde får vi prøvd de ulike innstillingene i AWD-systemet og kjent mer på balansen i bilen:

Normalinnstilling er bra det meste av tiden, men vil du kjøre mer aktivt og la bilen slippe ut hekken så mye som stabilitetskontrollen tillater, virker vinterinnstillingen riktig. Det dynamiske oppsettet fungerer best når du har godt feste under hjulene.

Motor: 5

BOLLYWOOD: De indiske eierene har skjøttet Jaguardriften på en utmerket måte. I XJ er interiøret en fin blanding av gammelt og nytt.

BOLLYWOOD: De indiske eierene har skjøttet Jaguardriften på en utmerket måte. I XJ er interiøret en fin blanding av gammelt og nytt. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Foreløpig er den nye V6-motoren med 340 hk og 450 Nm mellom 3500-5000 o/m eneste alternativ i kombinasjon med AWD-systemet.

Mens andre produsenter nå stort sett bruker turboladere i mer eller mindre kreative oppsett for å øke ytelse og dreiemoment, tar Jaguar i bruk siste nytt fra Roots innen mekanisk kompressorteknikk.

I praktisk merker du lite til teknikken under panseret. I stedet nyter du et kraftfullt skyv fra lave turtall og bra spurtstyrke lenger opp i registeret.

Lydbildet er fint satt opp på lave turtall, med en passe utfordrende brumming fra de to eksosrørene. Når du en sjelden gang trenger å strekke motoren fullt ut, går lyden over til et mer hissig hvin fra motorrommet.

8-trinns girkasse fra ZF fungerer utmerket med motoren og sørger for at den alltid kan jobbe i riktig turtallsregister. Det eneste som sjenerer er noen i overkant kontante girskift når du tråkker hardt på gasspedalen.

Ytelser: 5

Det er sjelden du føler behov for å utnytte kraften i Jaguar XJ 3,0 V6 S/C AWD fullt ut. I de fleste situasjoner er halvt gasspådrag og en nedgiring eller to det som trengs.

Vil du ha den raskeste reaksjonen, setter du girbryteren i Sport. Da holder girkassen seg i et lavere gir, eller du tar full manuell kontroll med sjaltehendlene bak rattet.

Kommer inspirasjonen over deg og du klemmer til med alle ressurser tilgjengelig, gjør du det i visshet om at bilen går akkurat så fort som den skal. Både i forhold til spesifikasjoner og konkurrenter.

Med 3,3 og 4,1 sekunder i forbikjøringsintervallene 60-100 og 80-120 km/t er den helt på høyde med BMW M550d xDrive eller Audi A8 4,2 TDI.

Eksteriør: 6

Jaguar har truffet blink med utseendet på XJ. Tre år etter debuten ser den fortsatt like elegant og sofistikert ut. En blanding av tradisjonelle og moderne stilelementer er ført sammen i en usedvanlig lekker helhet.

KOSTBAR: Jaguar XJ er ikke bare dyr, den ser slik ut også. Det er en fordel om du skuffer ut 1,5 millioner på bil.

KOSTBAR: Jaguar XJ er ikke bare dyr, den ser slik ut også. Det er en fordel om du skuffer ut 1,5 millioner på bil. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

I gatebildet har XJ en nesten ekstrem tilstedeværelse. Selv den mest uinteresserte fotgjenger, løfter instinktivt blikket og gjør store øyne. Eller som en av de mange som stoppet opp for å beundre bilen sa:

- Den er så pen at det nesten gjør vondt å se på.

Interiør: 6

Innvendig følger XJ opp med en fenomenal kombinasjon av britisk skinn- og edeltretradisjon samt en dash Hollywood-bling.

Resultatet er at du hele tiden får følelsen av at bilen er verdt det du har betalt for den. En ganske viktig egenskap når prislappen begynner på drøye 1,35 millioner.

Dashbord og føreromgivelser gir et polstret, polert og ganske fargerikt inntrykk. Det eneste vi stusser litt på er enkle materialer i noen brytere og at kartgrafikken i navigasjonen er ikke like sofistikert som hos Audi og BMW.

Til gjengjeld snakker damen i dashbordet norsk, og det fortsetter jammen på morsmålet gjennom menyene i den skjermbaserte betjeningen.

Ser du på plassutnyttelsen er ikke Jaguar XJ noe kunststykke. Men siden det er så mye å ta av, klarer den likevel målsettingen med god margin: Fire voksne reiser neppe mye mer behagelig enn dette.

Komfort: 5

Det er ikke tvil om at en liten oppmykning i understellsoppsettet på Jaguar XJ har vært av det gode. Nå er balansen mellom en direkte kjøreopplevelse og smidig ferd over ujevnt underlag bedre enn tidligere.

Med store 20-tommers hjul er det fortsatt noen merkbare støt på tverrskjøter og skarpe ujevnheter. Men når XJ legger bygatene bak seg strekker ut på landeveien, er komfortfølelsen i toppklasse.

TA PLASS: Passasjerkomforten er utmerket i Jaguar XJ. Separat regulering av baksetene og eget oppsett for klimaanlegget er bare noen av detaljene.

TA PLASS: Passasjerkomforten er utmerket i Jaguar XJ. Separat regulering av baksetene og eget oppsett for klimaanlegget er bare noen av detaljene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det skyldes i stor grad en himmelseng-aktig sittekomfort. Setene er en historie i seg selv, men det er den sportslige sittestillingen og intime kontakt med bilen som imponerer mest.

Som forventet er Jaguar XJ meget godt støyisolert. Du skal ta Sottozero-dekkene ut på ganske grov asfalt for at de skal bli noen merkbar dekkstøy.

Men også andre kan lage biler med topp kjørekomfort, og XJ har tøff konkurranse fra blant annet Mercedes-Benz CLS på dette området.

Sikkerhet: 3

Jaguar XJ har ikke blitt testet av EuroNCAP og får derfor vår gjennomsnittskarakter 3 på dette området. Vi er nesten fristet til å tro at noen synes XJ er for pen til å ødelegge, men det er en annen og mer rasjonell forklaring:

EuroNCAP har ikke testet nye luksusbiler, men stopper ved storbilklassen med biler som BMW 5-serie, Audi A6 og Jaguar XF.

Pris/utstyr: 2

Ikke overraskende koster det mye å være mann for sin Jaguar XJ med firehjulsdrift. Prisen starter på 1 367 950 som Premium Luxury. Vil du ha bilen i lang versjon med «Ultimate» utstyrspakke starter moroa på drøyt 1,8 millioner.

Klarer du deg uten AWD, koster toliters turboversjon og diesel fra 1 million.

Forbruk: 2

ROYALT: Seter og sittestilling er toppklasse. I tillegg har Jaguar XJ en glimrende styring som gjør bilen uvanlig lettkjørt og presis.

ROYALT: Seter og sittestilling er toppklasse. I tillegg har Jaguar XJ en glimrende styring som gjør bilen uvanlig lettkjørt og presis. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Du behøver ikke være Einstein for å skjønne at firehjulsdrift, 1940 kilo og 340 hk betyr en viss appetitt ved bensinpumpen.

Normforbruket i EU-miks sier 0,98 l/mil og et CO2-utslipp på 234 g/km. Da kommer det som en positiv nyhet at Jaguar XJ 3,0 V6 S/C AWD hører til en sjelden rase som bruker mindre i testrunden vår enn normtallene tilsier.

Marginen er riktignok ikke stor, siden testforbruket havner på 0,97 l/mil. Og kjører du mye i by- og nærkjøring kan du fort legge på 50 % til. Vår testbil brukte 1,5 l/mil ved kjøring i og omkring Oslo.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Jaguar XJ beholder sin posisjon som en av våre absolutte favoritter blant luksusbilene. Særlig om du er på jakt etter en bil med særpreg og karakter.

AWD-systemet legger til en dimensjon av kjøreglede, sikkerhet og fremkommelighet. Det gjør bilen langt mer egnet til norsk klima enn tidligere.

Den nye bensinmotoren gjør en formidabel jobb, men for norske forhold ville nok AWD i kombinasjon med 3,0-liters diesel være den perfekte pakken. Og ja - vi har informert julenissen om pakkeønsket...

Les mer

Dette gjør du når bilen står fast

Bilene som bruker mer enn du tror

Her er de beste stasjonsvognene

KORT ELLER LANG: Du får Jaguar XJ både som kort og lang versjon. Den korte er 5,13 meter, så mål garasjen før du signerer på kontrakten...

KORT ELLER LANG: Du får Jaguar XJ både som kort og lang versjon. Den korte er 5,13 meter, så mål garasjen før du signerer på kontrakten... Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Storbiler Se flere saker fra: Her er 4x4-bilene vi har testet i år
Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil

Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro 320 hk, 2015

Bare ekstrautstyret koster like mye som en vanlig bil
Veil. pris: 1 035 600

Bedre norgesbil finner du ikke

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 272 hk, 2015

Bedre norgesbil finner du ikke
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie

Test: BMW 518d Touring aut., 2013

Derfor ville vi ikke valgt billigste BMW 5-serie
Veil. pris: 509700

Mye billigere firehjulsdrift

Test: BMW 520d xDrive aut. Touring, 2013

Mye billigere firehjulsdrift
Veil. pris: 585400

En skikkelig feit luksusbrakke

Test BMW 640i xDrive Gran Coupé

En skikkelig feit luksusbrakke
Veil. pris: Fra 1 200 000 kroner

Rask luksus med firehjulsdrift

Test: Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD 2013

Rask luksus med firehjulsdrift
Veil. pris: 1069700

Skulptur i bevegelse

Jaguar XJ 3,0 V6 S/C AWD 2013

Skulptur i bevegelse
Noen ganger er det best å være passasjer

Test: Lexus LS 600hL 2013

Noen ganger er det best å være passasjer
Veil. pris: 1981900

Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

En av Norges beste biler

Mercedes E 250 CDI 4Matic T 2013

En av Norges beste biler
Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt fantastisk

Test: Mercedes S 500 4Matic

Komforten er helt fantastisk
Veil. pris: 1594900

- Den beste bilen jeg har kjørt!

Test: Mercedes-Benz S 500 Coupé 4Matic, 2015

- Den beste bilen jeg har kjørt!
Veil. pris: 1805000

Endelig med firehjulsdrift!

Test: Tesla Model S P85D, 2015

Endelig med firehjulsdrift!
Veil. pris: 763000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning