Isuzu D-Max, 2014

Tøff pickup med mye utstyr

Skal du ha en pickup som duger til litt av hvert er Isuzu D-Max kanskje bilen for deg.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Pris/utstyr

+ Automatgir

+ 3,5 tonn hengervekt

+ Bryter for innkobling av 4WD

- Ikke midtdifferensial

- Noe motorstøy

img Del på Facebook



Pickup-modellen Isuzu D-Max har blitt en populær bil i Norge og den nye, mer moderne D-Max-modellen vi kjører ble lansert i 2012. Siden den gang har det skjedd viktige ting med D-Max, blant annet har man fått på plass en 2,5-liters diesel med twinturbo på 163 hk, dessuten kan bilen nå trekke henger på inntil 3,5 tonn. Et viktig element i pickup-verden.

Den mest populære varianten i Norge med 70 % av salget er doublecab med automatgir og Exclusive utstyrspakke. Også pickup-sjåførene vil ha det bra bak rattet.

I likhet med Toyota har Isuzu et samarbeid med Arctic Trucks, slik at du kan tøffe opp pickupen din etter ønske. Og det leveres bøttevis med ulikt tilbehør, enten du vil ha snøplog eller campingpåbygg.

Kjøreegenskaper: 4

I forhold til sine pickup-konkurrenter kjører Isuzu D-Max helt greit. Den gir trivselsfølelse bak rattet og er enkel å håndtere. Bilen leveres med stabilitetskontroll, noe som gjør den tryggere på glatt føre.

4WD-systemet er av den enkle innkoblbare typen. Kraftfordelingen er 50/50 og forbindelsene mellom akslene er stiv, så systemet fungerer best som fremkommelighetshjelp. D-Max virker som et bra kompromiss mellom det yrkesmessige tøffe og mykere hverdagsegenskaper.

Motor: 4

Automatgiret gjør at Isuzu D-Max kjennes lettkjørt. Fem trinn er ikke all verden sett med personbiløyne, men med pickupbriller på fungerer det fint. Den sjalter ikke spesielt raskt, men er relativt myk i skiftene.

PICKUP: Isuzu D-Max er en tøffing uten jålefakter eller ekstra dilldall.

PICKUP: Isuzu D-Max er en tøffing uten jålefakter eller ekstra dilldall. Foto: FOTO: Petter Handeland

Vribryteren mellom setene til 4WD-systemet sørger for at du kan skifte frem og tilbake i fart opptil 100 km/t. Isuzus 2,5-liters diesel med twinturbo yter 163 hk og har et dreiemoment på 400 Nm. Gangen er litt hard ved pådrag, men oppe i fart legger du lite merke til det.

Tekniske data

Isuzu D-Max

  • Motor, cm³: 2499
  • Effekt, hk ved o/min: 163/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2000
  • Egenvekt, kg: 2067
  • Tilhengervekt, kg: 3500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 530/186/180
  • Standard dekkdimensjon: 255/65R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,84
  • CO2-utslipp, g/km: 220
  • Toppfart, km/t: 175
  • Pris fra, kr: 319 900
  • Pris testbil, kr: 369 900

Ytelser: 4

Det er skjedd en god del på motorfronten hos pickup-modellene. Det er ikke lenger slik at du frykter motbakkene og forbikjøringer må utsettes til det går nedover.

I forbikjøringsområdet 60-100 km/t bruker Isuzu D-Max 7,7 sekunder med kickdown, et akseptabelt resultat. Til sammenligning gjør en VW Golf med 105 hk dieselmotor det samme på 7,0 sekunder.

Eksteriør: 4

Isuzu D-Max har etter vår oppfatning en pen og moderne pickup-profil, og ser passe småtøff ut bakfra. Fronten er prangende; om du liker de voldsomme krominnleggene blir et spørsmål om smak og behag.

Interiør: 4

Innvendig har Isuzu D-Max en lett blanding av asiatiske stilarter.

Det gir et ryddig instrumentbord, relativt grei betjening straks du har satt deg inn i funksjonene og enkel materialkvalitet, uten at vi griner på nesa av den grunn.

Dette er ingen pyntegjenstand, men en bruksbil. I forhold til andre pickupmodeller fungerer seter og sittestilling helt greit.

Komfort: 4

SKINN: Betaler du 10 000 kroner ekstra for Isuzu D-Max pickup, får du Executive-pakke med blant annet skinnseter.

SKINN: Betaler du 10 000 kroner ekstra for Isuzu D-Max pickup, får du Executive-pakke med blant annet skinnseter. Foto: Handeland, Petter

Isuzu D-Max har et relativt mykt oppsatt understell. Dermed er fjæringen akseptabel selv når du kjører rundt med tom bil. På dårlig underlag blir det noe slag og stussing, men det må du regne med i en bil med stiv bakaksel.

Testdata

Isuzu D-Max

  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,6
  • 60-100 km/t, kickdown: 7,7
  • Støy tomgang, dBA: 48,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,81

Støymessig klarer bilen seg brukbart i pickupklassen. 70,5 dBA i 100 km/t er et akseptabelt resultat, omtrent som i en moderne småbil. Vind og hjulstøy er mest merkbart på lande- og motorvei, mens dieselknatring fra motoren dominerer opp til 50-60 km/t.

Sikkerhet: 4

Isuzu D-Max fikk fire av fem stjerner i EuroNCAP-testen i 2012, et bra resultat for en pickup. Beskyttelsen av voksne ble vurdert til 83 %: Bilen får trekk for marginal beskyttelse av bryst- og benregion i en frontkollisjon, men oppnår svært god score for sidekollisjon.

Pris/utstyr: 5

Vår Isuzu D-Max er en fullspekket Exclusiveversjon med automatgir og doublecab til 369 900 kroner. Da får du mye pickup for pengene, med blant annet automatisk klimaanlegg, skinnseter, elektrisk justering og høyderegulering av førerstolen.

Forbruk: 4

Du forventer ikke lavt forbruk for en bil med dårligere aerodynamikk enn en murstein og egenvekt med fører på snaut 2,1 tonn. Men det går ikke så galt som vi frykter: I den faste forbrukstesten vår, klarer Isuzu D-Max seg med 0,81 l/mil. Til sammenligning bruker en BMW X5 med firesylindret dieselmotor 0,73 l/mil i samme test.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

TØFFING: Litt møkk her og der skremmer ikke Isuzu D-Max pickup.

TØFFING: Litt møkk her og der skremmer ikke Isuzu D-Max pickup. Foto: Handeland, Petter

Isuzu D-Max er en enkel og ærlig pickup: Du får det du ser og det du betaler for. Ingen jålefakter og ikke noe ekstra dilldall. Skal du ha mer avansert 4WD og drivverk, må du lete andre steder og til en høyere pris.

img Del på Facebook



Les også:

Barskere bil enn dette får du ikke i Norge

Slik gjør du bobil av pickup-en

Sjekk om bilen din er omfattet av de nye dekkreglene

Spesifikasjoner

Produsent Isuzu
Pris 319900

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Store SUV-er
Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge

Test: Audi Q7 3,0 TDI 272 hk quattro

Noe av det mest behagelige du kan kjøre i Norge
Veil. pris: 969 000 kroner

Volvo XC90 eller BMW X5?

Test: Volvo XC90 mot BMW X5

Volvo XC90 eller BMW X5?
Sporty, men det får du liten glede av på glatta

Test: BMW X5 xDrive30d, 2014

Sporty, men det får du liten glede av på glatta
Veil. pris: 913200

Billigutgaven av BMW X5 holder mål

BMW X5 xDrive25d, 2014

Billigutgaven av BMW X5 holder mål
Veil. pris: 774600

Helt overlegen på utstyr

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD 4x4 Summit 252 hk, 2014

Helt overlegen på utstyr
Veil. pris: 1037900

Herlig luksus-SUV

Range Rover TDV6 2013

Herlig luksus-SUV
Når det først stopper, sitter du veldig godt fast

Range Rover Sport SDV6 2014

Når det først stopper, sitter du veldig godt fast
Veil. pris: 1109000

SUV med hybrid-fryd

Test: Lexus RX 450h, 2012

SUV med hybrid-fryd
Veil. pris: 867900

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Over én million av prislappen er bare avgifter

Prøvekjørt: Mercedes ML63 AMG

Over én million av prislappen er bare avgifter
Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Hva er det med denne Toyotaen?

Test: Toyota Land Cruiser 3,0D-4D (150), 2014

Hva er det med denne Toyotaen?
Veil. pris: 780500

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg

Test: Volvo XC90 D5 AWD aut., 2015

Denne Volvoen er det mange som ønsker seg
Veil. pris: 781000

Slik er Volvos viktigste bil

Test: Volvo XC90 T6, 2015

Slik er Volvos viktigste bil
Veil. pris: 1010000

Tøff pickup med mye utstyr

Isuzu D-Max, 2014

Tøff pickup med mye utstyr
Veil. pris: 319900

Pickup for de dårlige veiene

Toyota Hilux, 2014

Pickup for de dårlige veiene
Veil. pris: 298700

Som å kjøre Golf

Test: VW Amarok Doublecab 2,0 BiTDI 180 hk Highline, 2014

Som å kjøre Golf
Veil. pris: 602554

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag