Honda CR-V 1,6 i-DTEC, 2013

Fullverdig familiebil

I Honda CR-V sitter du høyt og har plass som i en stor stasjonsvogn. Med liten diesel og forhjulsdrift er også prisen hyggelig.

STOR BIL, LITEN MOTOR: En sterk 1,6-liters diesel har likevel ingen problemer med å flytte Honda CR-V i akseptabelt tempo.
STOR BIL, LITEN MOTOR: En sterk 1,6-liters diesel har likevel ingen problemer med å flytte Honda CR-V i akseptabelt tempo. Foto: FOTO: Petter Handeland
Sist oppdatert

Da vi kjørte den nye Honda CR-V på test for første gang med 150 hk dieselmotor, var en av innvendingene en stiv pris sammenlignet med de viktigste konkurrentene. Blant annet har SUV-bestselgeren Mazda CX-5 et lavere prisnivå. Nå kommer en billigversjon av CR-V:

I vår lanserte Honda en helt ny 1,6-liters dieselmotor i Honda Civic. Denne har nå funnet veien til Honda CR-V og sørger for at prisen starter på 310 000 kroner. 120 hk og 300 Nm burde holde også i CR-V, selv om den er 230 kilo tyngre og har større luftmotstand enn Civic.

Foreløpig kommer Honda CR-V 1,6 i-DTEC bare med forhjulsdrift, men Honda-importøren sier at bilen sannsynligvis kommer i 4WD-versjon også med den lille dieselmotoren.

Nå viser det seg faktisk at en god del kunder velger SUV med drift kun på to hjul. Så langt i år er 21 % av SUV-salget i Norge modeller med for- eller bakhjulsdrift.

Og for noen modeller er 2WD-salget svært viktig: For VW Tiguan står modellen med forhjulsdrift for drøyt 30 % av salget, mens det for Nissan Qashqai utgjør hele 76 %.

Kjøreegenskaper: 3

Honda CR-V med 4WD kjører omtrent som en forhjulsdreven bil. Det er først og fremst start på glatt føre og stabiliteten på dårlig vintervei som påvirkes positivt av 4WD.

Under vanlige forhold er det lite som skiller den forhjulsdrevne Honda CR-V 1,6 i-DTEC fra den firehjulsdrevne. Bilen kjører sikkert, uten å være spesielt underholdene på svingete vei.

Det er forhjulene som slipper først og du må svinge ekstra på rattet for at bilen skal holde svingbuen du har valgt. Selv om du bremser eller slipper gassen i sving, holder hekken seg pent på plass.

TOPPVERSJON: Lifestyle er høyeste utstyrsnivå for Honda CR-V 1,6 i-DTEC. Da får du blant annet seter i skinn og alcantara. Støtten under lårene kunne vært noe bedre.
TOPPVERSJON: Lifestyle er høyeste utstyrsnivå for Honda CR-V 1,6 i-DTEC. Da får du blant annet seter i skinn og alcantara. Støtten under lårene kunne vært noe bedre. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 5

Testdata

Honda CR-V 1,6 i-DTEC

  • 0-100 km/t, sek.: 12,7
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 8,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 14,7
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,8
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,5
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,8
  • Støy tomgang, dBA: 47,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 64,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 69,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,48

Honda har tradisjonelt vært svært dyktige på motorfronten. De kom sent med sin lille dieselmotor, men de kom til gjengjeld godt: 120 hk og 300 Nm er imponerende tall for en 1,6-liters diesel og jobber bra med den 1611 kilo tunge CR-V.

Motoren går lett og pent. Det er mest ved kraftig pådrag i lav hastighet at du merker diesellyden.

Du skal imidlertid passe på å holde motoren over 1500 o/m. Faller turtallet under, tar det tid å bygge opp ladetrykket igjen.

Den sekstrinns manuelle girkassen er svært presis og lettsjaltet. Dessuten passer girutvekslingene meget godt til norske kjøreforhold.

Ytelser: 4

Kort fortalt er Honda CR-V 1,6 i-DTEC kvikk og med på notene. Den har god trekkraft i 4. og 5. gir. Det er bare hvis du prøver å akselerere fra lav fart i 6. gir at den kjennes slapp.

Beste forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t får du i 3. gir. Det går unna på 6,8 sekunder og gjør at bilen holder nesa foran andre SUV-er vi har testet med 2WD. Kia Sportage med forhulsdrift gjør samme øvelsen på 7,4 sekunder.

For noen vil en SUV være et alternativ til stasjonsvogn, og interessant nok er Honda CR-V 1,6 i-DTEC betydelig raskere enn en VW Passat 1,6 TDI.

Eksteriør: 4

PÅ DET JEVNE: Honda CR-V byr ikke på mye kjøreglede, men oppfører seg trygt og forutsigbart.
PÅ DET JEVNE: Honda CR-V byr ikke på mye kjøreglede, men oppfører seg trygt og forutsigbart. Foto: FOTO: Petter Handeland

Honda CR-V har et temmelig konservativt utseende der den typiske SUV-pynten ikke er prangende.

Tekniske data

Honda CR-V 1,6 i-DTEC

  • Motor, cm3: 1597
  • Effekt, hk ved o/min: 120/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/2000
  • Egenvekt, kg: 1611
  • Tilhengervekt, kg: 1700/600
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 457/182/169
  • Bagasjerom, liter: 589-1669
  • Standard dekkdimensjon: 225/60-18 T
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
  • CO2-utslipp, g/km: 124
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,2
  • Toppfart, km/t: 182
  • Pris fra, kr: 310 000
  • Pris testbil, kr: 355 000

Sammenlignet med så vel forgjengeren som flere av konkurrentene, er taklinjen til CR-V noen få centimeter lavere. I våre øyne bidrar det til å gi Hondaen litt renere linjer enn enkelte av konkurrentene.

Interiør: 4

Den innvendige plassen er bra, med solid benplass i baksetet og et bagasjerom som hører til de lengste blant kompakt-SUV-ene.

Rette karosserisider gir god bredde i baksetet og det er lett å felle ned baksetene når du trenger et stort lasterom.

Med et oppgitt volum på 589-1669 liter er det omtrent like mye plass her som i store familiestasjonsvogner.

Layouten på dashbordet er enkel og ryddig. Ikke all betjeningen er like logisk og den kombinerte informasjons- og betjeningsskjermen har vi sett bedre utført fra andre merker.

Interiøret domineres av svart, glatt plast uten den store kvalitetsfølelsen. Den store plastflaten mellom dashbord og panser skaper sjenerende reflekser i frontruten når solen skinner inn forfra.

Komfort: 4

Med sitt snille fjæringsoppsett og relativt høye hjul (225/65-17 på testbilen) har Honda CR-V en fin kjørekomfort. Selv på humpete grusvei er den behagelig og bilen er heller ikke for myk når du kjører på vanlig asfaltvei.

SUV-PLASS: Bagasjerommet har typisk SUV-utforming, men lengden er bedre enn det vi har vært vant med i folke-SUV-er.
SUV-PLASS: Bagasjerommet har typisk SUV-utforming, men lengden er bedre enn det vi har vært vant med i folke-SUV-er. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Dessverre er det for mye hjulstøy i Honda CR-V til at den kan få toppkarakter i komfortkapittelet.

Godt over 71 dBA selv med piggfri vinterdekk på testbilen er rett og slett for mye. I denne bilklassen ligger de beste rundt 68 dBA, noe som er merkbart mer komfortabelt på lange turer.

Sittestillingen gir brukbar langturskomfort, men setene kunne gjerne hatt litt bedre sidestøtte og polstring under lår/knær.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har testet Honda CR-V med godt resultat. Den oppnådde score på 93 % for beskyttelse av voksne, 74 % for beskyttelse av barn og 68 % for fotgjengerbeskyttelse. Totalkarakteren ble fem av fem stjerner.

I kommentaren til testen sier EuroNCAP at bilen har en solid struktur og gir god beskyttelse ved en frontkollisjon. I sidekollisjon mot barriere (simulerer påkjørsel av en annen bil) klarer deg seg også fint.

I den tøffe sidekollisjon mot stolpe, gir bilen tilstrekkelig beskyttelse av overkroppen og god beskyttelse av hode og hofteregion. Også beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra er bra.

Honda tilbyr aktivt sikkerhetsutstyr med adaptiv cruisekontroll, nødbremssystem og kjørefeltkontroll. Det leveres imidlertid kun til toppmodellene med 4WD og er ikke aktuelt for Honda CR-V 1,6 i-DTEC.

Pris/utstyr: 4

Med en startpris på 310 000 kroner er bilen konkurransedyktig i forhold andre forhjulsdrevne SUV-modeller; eksempelvis Toyota RAV-4 (302 000), Mazda CX-5 (306 000) og VW Tiguan (301 000).

Vår testbil er den best utstyrte Lifestyle-versjonen til 364 900 kroner inklusive levering. I tillegg til basisversjonen S, får du også versjonene Comfort og Elegance.

ENKELT: Førermiljøet preges av svart plast og krom/aluminiumetterligning. Den lille betjeningsskjermen har ikke den mest moderne utformingen sammenlignet med konkurrentene.
ENKELT: Førermiljøet preges av svart plast og krom/aluminiumetterligning. Den lille betjeningsskjermen har ikke den mest moderne utformingen sammenlignet med konkurrentene. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Liftestyleversjonen har et fint utstyrsnivå, med blant annet xenonlys, automatisk nær/fjernlys, aktive hjørnelys, mørktonede ruter, DAB-radio, bluetooth håndfri, og skinn/alcantaratrekk på setene.

CR-V har tradisjonelt vært en populær bil på bruktmarkedet og den forrige modellen har gode resultater i bl.a. Dekras bruktbilundersøkelse. Det er lite som tyder på at den nye CR-V skulle oppføre seg mye annerledes.

Forbruk: 6

Med Honda Civic satte vi ny rekord i vår forbruksrunde med 0,38 l/mil. Forventningene er ikke like høye til den store og langt tyngre CR-V, men normtall på 0,47 l/mil og 124 g CO2 per kilometer er bra på papiret.

Og Honda CR-V 1,6 i-DTEC skuffer ikke i praksis. Den klarer forbrukstesten med et resultat på 0,48 l/mil. Det holder til topplassering blant SUV-ene vi har kjørt på test.

Nærmest kommer Audi Q3 2,0 TDI quattro på 0,53 l/mil, samt Subaru XV 2,0D og Peugeot 4008 1,6 HDI - begge med 0,55 l/mil.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer .

Hvis du er på jakt etter en rommelig familiebil og ikke trenger 4WD, kan Honda CR-V 1,6 i-DTEC være et bra valg. En nøysom og sterk motor er sammen med plassforholdene de beste egenskapene, men vi synes det er merkelig at ikke Honda også tilbyr denne motorversjonen med 4WD. Det ville utvidet bruksområdet vesentlig.

Les også:

HYGGELIG LESING: Kjørecomputeren er ikke overdrevent optimistisk, og viser deg som oftest forbruk på 0,4- og 0,5-tallet.
HYGGELIG LESING: Kjørecomputeren er ikke overdrevent optimistisk, og viser deg som oftest forbruk på 0,4- og 0,5-tallet. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

De beste vinterdekkene

Slik unngår du dugg på frontruta

20 supre bruktbilkjøp med firehjulstrekk

FLATT: Det er bra plass og ingen utpreget kontur i baksetet. Dermed er det enklere å få inn tre i bredden.
FLATT: Det er bra plass og ingen utpreget kontur i baksetet. Dermed er det enklere å få inn tre i bredden. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 30/10 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også