Prøvekjørt: Ford Mondeo facelift, 2011
Dette blir bedre i nye Ford Mondeo
Ford Mondeo har vært en knallsuksess her i Norge, og det ikke uten grunn. Nå kommer den i oppfrisket utgave.
Da dagens Ford Mondeo kom i 2007, ble det raskt klart at den fulgte opp forgjengerens kjøreglede. I tillegg var den større og mer komfortabel, den hadde mer utstyr, og dessuten hadde den langt høyere grad av opplevd kvalitet.
Vi har testet bilen i flere varianter, og at alle testbilene har fått en femmer på terningen, sier vel sitt om hvor god bilen er.
Altså en trivelig, vaskeekte familiebil, eller en trivelig firmabil. Det er ikke rart den har holdt til i øvre del av salgsstatistikken siden den kom - det er solgt nær 12 500 eksemplarer av bilen nå.
Konkurrenter er det imidlertid mange av. Vi har testet alle, som VW Passat, Toyota Avensis, Mazda 6 og Opel Insignia. Ford sier også at større biler, som storselgeren Volvo V70 og den flotte Skoda Superb, pluss den mindre Skoda Octavia, også er konkurrenter.
Kampen om kundene er hard, noe som gir stort press - både på de som skal lage bilen, men også salgsapparatet som skal gi konkurransedyktige priser på bil og utstyr.
Nå er det tid for en midtlivsoppdatering av Ford Mondeo, og vi har allerede prøvekjørt.
Det finnes forskjellige grader av ansiktsløftninger på biler. Noen gjør ørsmå endringer utvendig, men mye under skallet. Andre gjør større ting, både synlige og usynlige, og så er det noen som gjør såpass omfattende endringer at de kaller det en ny modell. I sistnevnte kategori finner vi for eksempel VW, som veldig snart skal dra teppet av neste Passat - en bil du kan lese mer om her.
Del denne saken på Twitter og Facebook!
Ford har valgt den mellomste løsningen; den er ingen revolusjon, men man ser lett at dette er en oppdatert bil. Snuta på de tre karosserivariantene - sedan, kombicoupé og stasjonsvogn - er kraftigere og mer markant. Den har LED-lamper bak, og har også fått LED-kjørelys foran på de høyere utstyrsgradene. Innvendig er materialene i bilen byttet til noen som er litt mykere og penere, for å høyne kvalitetsopplevelsen.
Det oser fortsatt ikke av luksusbil, men den nye midtkonsollen ser litt bedre ut, og knapper og brytere virker mer påkostet enn før. Dessuten er det hele mer ryddig enn før. Plass er det fremdeles masser av, både foran, i baksetet og i bagasjerommet.
Førsteinntrykket etter noen meter på veien, er at Mondeo er blitt bedre støydempet enn før. Dette avhenger naturligvis også av dekkvalg og underlag, så konklusjonen får vi vente med til vi har latt bilen gå gjennom våre faste testrutiner. Inntrykket lover imidlertid godt.
Det adaptive understellet, som nå blir tilgjengelig, overvåker bilens bevegelser og regulerer demperne ti ganger i sekundet. På humpete vei vil bilen bli myk og flytende, ved aktiv svingkjøring blir den fastere. Du kan også velge mellom "komfort", "normal" eller "sport", uten at vi kjente særlig annet enn at den ble litt myk og svai i komfort og fastere i sport.
Som før er Mondeo tilgjengelig med utstyrsgradene Trend, Titanium og Ghia. Den første er innstegsutgaven, med alt du egentlig trenger. Ghia skal være den elegante, mens Titanium er mer sporty. Titanium S er enda mer sportslig, med blant annet 19-tommere og sportsunderstell.
Herlig bensinmotor
Under panseret har det også skjedd ting. Den nye, 240 hk sterke toliteren blir kanskje ingen storselger her i landet, men den effektive motoren hinter om at bensinmotoren absolutt ikke er glemt. Eller på noen måte død. Den er herlig; ordentlig sterk, og har herlig behagelig gange. Bilen føles lett med denne maskinen, og blir kjapp. Dobbeltclutchgirkassa den er koblet sammen med - en girkasse som også er tilgjengelig med flere andre motorvarianter, og som egentlig koster 22 000 kr men som Ford gir med på kjøpet i en periode - er ikke like kjapp og elegant i oppførselen som DSG-kassene til VW, Audi og Skoda. Men den er behagelig.
Dessuten til å være en 240-hester, er den relativt rimelig.
Den turbomatede tolitersfireren finnes også i en litt mildere variant, med 203 hk. Begge tar i bruk den nyeste teknologien for effektivisering av motorer, og har et snittforbruk på pene 0,77 liter på mila.
Snillere dieselmaskiner
Den 2,2 liter store dieselmotoren på 200 hk og 420 Nm yter mye mer og bruker og slipper ut mye mindre enn 2,2-literen den avløser. Men på grunn av vår sære effektavgift blir også denne relativt kostbar - selv om snittforbruket bare er 0,6 l/mil. Ikke er den voldsomt imponerende i praksis heller; den oppleves som sterk, men ikke så brutal som tallene kanskje skulle tilsi.
Da er det nok mer aktuelt med tolitersdieselene på 115, 140 eller 163 hk. Disse er oppdaterte for lavere utslipp og forbruk. Med manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse er snittforbruk og -utslipp er identisk for motorene; 0,53 l/mil og 139 gram CO2 per kilometer er mildt sagt akseptabelt.
Forbruksreduksjonene kommer delvis av oppdatert motorteknologi, men flere modeller har grill som automatisk åpnes eller lukkes i flere trinn etter behov, bremse- eller motorbremseenergien kan omdannes til strøm og lagres i batteriet, og bilen gir deg råd om hvordan du kan kjøre mer økonomisk - du får en blader-på-en-blomst-score, og tips under kjøringen om hvordan du kan forbedre kjørestilen.
Dagens dobbeltclutchgirkasser er effektive og behagelige, og selv om Fords versjon kanskje ikke er den beste i klassen, gir den fortsatt svært god komfort uten at det koster så mye ekstra i form av forbruk. Denne kan kombineres med dieselmaskinene på 140 eller 163 hk, og er standard med de to sterkeste bensinmotorene.
Avansert sikkerhetsutstyr
En midtlivsoppdatering handler også om å innføre nytt teknologisk utstyr i bilen. Mondeo blir nå tilgjengelig med filskiftvarsler som bruker et kamera for overvåkning av veien og får rattet til å riste om du er i ferd med å vingle ut av eget kjørefelt. Den virker, uten å være slitsom.
Blindsonevarsler som bruker radarer for å sjekke om du vrenger over i en bil som er i blindsonen din, når du kjører i 10 km/t og raskere, kan også være nyttig.
Som på for eksempel Mercedes-Benz E-klasse overvåker bilen dessuten førerens oppførsel i forhold til veien, og endringer i forhold til normalen er et varsel om at føreren er uoppmerksom eller trøtt. Da varsler bilen om at det kanskje er på tide å ta seg en hvil.
Automatiske fjernlys blir den også tilgjengelig med; fjernlyset skrus automatisk av eller på etter trafikken.
Fartsbegrenser er noe som kommer på stadig flere biler, i tillegg til cruisekontroll. Våre erfaringer er at dette kan være nyttig; det er ikke alltid cruisekontrollen er så anvendelig - selv om du også kan bestille Mondeo med radarstyrt cruisekontroll - og da kan det være greit å legge inn en hastighetsbegrenser i stedet. Man vil jo heller se på veien enn på speedometeret...
Annet godis, som ryggekamera, oppgraderte stereoanlegg og navigasjonssystemer, og DVD-system med to sjutommers LCD-skjermer i nakkestøttene for de i baksetet er også tilgjengelig.
Den oppdaterte Mondeo er kort sagt en bedre bil enn forgjengeren, og gir deg mer for pengene enn tidligere.
Salget er allerede i gang, og de første bilene kommer hit i oktober.
Motor: |
1,6 bensin |
2,0 bensin |
2,0 bensin |
2,0 bensin |
2,0 diesel |
2,0 diesel |
2,0 diesel |
2,2 diesel |
Effekt, hk: |
160 |
145 |
203 |
240 |
115 |
140 |
163 |
200 |
Dreiemom., Nm: |
Ikke klart |
190 |
300/320 |
340/360 |
300 |
320 |
340 |
420/450 |
Egenvekt*, kg: |
Ikke klart |
1496 |
1588 |
1588 |
1575 |
1575 |
1575 |
1615 |
Hengervekt, kg: |
Ikke klart |
1500 |
1600 |
1800 |
2000 |
2000 |
2000 |
2000 |
Bag. rom*, l: |
489/1680 |
489/1680 |
489/1680 |
489/1680 |
489/1680 |
489/1680 |
489/1680 |
489/1680 |
0-100 km/t*, sek.: |
Ikke klart |
10,3 |
8,2 |
7,8 |
11,4 |
9,8 |
9,1 |
8,3 |
Toppfart*, km/t: |
Ikke klart |
205 |
227 |
241 |
187 |
205 |
215 |
225 |
Forbruk*, l/mil: |
0,68 |
0,79 |
0,77 |
0,77 |
0,53 |
0,53 |
0,53 |
0,6 |
CO2-utslipp*, g/km: |
158 |
184 |
179 |
179 |
139 |
139 |
139 |
159 |
Pris*, kr. |
345 100 |
331 800 |
465 500 |
548 500 |
304 400 |
333 400 |
355 400 |
470 400 |
* Tall for stasjonsvogn
Sedan koster det samme som stasjonsvogn, femdørs kombicoupé koster 9000 kr mindre.
Les også:
Byttet verksted - sparte 20 000 kr
Disse bilene har overraskende lavt forbruk
Denne saken ble første gang publisert 15/09 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.