Prøvekjørt: Ford Mondeo facelift, 2011

Dette blir bedre i nye Ford Mondeo

Ford Mondeo har vært en knallsuksess her i Norge, og det ikke uten grunn. Nå kommer den i oppfrisket utgave.

ROMMELIG: Det er masser av plass i Ford Mondeo, både foran, i baksetet og i bagasjerommet.
ROMMELIG: Det er masser av plass i Ford Mondeo, både foran, i baksetet og i bagasjerommet. Foto: Ford
Sist oppdatert

Da dagens Ford Mondeo kom i 2007, ble det raskt klart at den fulgte opp forgjengerens kjøreglede. I tillegg var den større og mer komfortabel, den hadde mer utstyr, og dessuten hadde den langt høyere grad av opplevd kvalitet.

Vi har testet bilen i flere varianter, og at alle testbilene har fått en femmer på terningen, sier vel sitt om hvor god bilen er.

Altså en trivelig, vaskeekte familiebil, eller en trivelig firmabil. Det er ikke rart den har holdt til i øvre del av salgsstatistikken siden den kom - det er solgt nær 12 500 eksemplarer av bilen nå.

Konkurrenter er det imidlertid mange av. Vi har testet alle, som VW Passat, Toyota Avensis, Mazda 6 og Opel Insignia. Ford sier også at større biler, som storselgeren Volvo V70 og den flotte Skoda Superb, pluss den mindre Skoda Octavia, også er konkurrenter.

Kampen om kundene er hard, noe som gir stort press - både på de som skal lage bilen, men også salgsapparatet som skal gi konkurransedyktige priser på bil og utstyr.

Nå er det tid for en midtlivsoppdatering av Ford Mondeo, og vi har allerede prøvekjørt.

Det finnes forskjellige grader av ansiktsløftninger på biler. Noen gjør ørsmå endringer utvendig, men mye under skallet. Andre gjør større ting, både synlige og usynlige, og så er det noen som gjør såpass omfattende endringer at de kaller det en ny modell. I sistnevnte kategori finner vi for eksempel VW, som veldig snart skal dra teppet av neste Passat - en bil du kan lese mer om her.

Del denne saken på Twitter og Facebook!

Share

Ford har valgt den mellomste løsningen; den er ingen revolusjon, men man ser lett at dette er en oppdatert bil. Snuta på de tre karosserivariantene - sedan, kombicoupé og stasjonsvogn - er kraftigere og mer markant. Den har LED-lamper bak, og har også fått LED-kjørelys foran på de høyere utstyrsgradene. Innvendig er materialene i bilen byttet til noen som er litt mykere og penere, for å høyne kvalitetsopplevelsen.

GJERRIGERE: De nye og de oppdaterte motorene gjør at Ford Mondeo bruker og slipper ut mindre - noe som kommer prisen til gode.
GJERRIGERE: De nye og de oppdaterte motorene gjør at Ford Mondeo bruker og slipper ut mindre - noe som kommer prisen til gode. Foto: Ford

Det oser fortsatt ikke av luksusbil, men den nye midtkonsollen ser litt bedre ut, og knapper og brytere virker mer påkostet enn før. Dessuten er det hele mer ryddig enn før. Plass er det fremdeles masser av, både foran, i baksetet og i bagasjerommet.

Førsteinntrykket etter noen meter på veien, er at Mondeo er blitt bedre støydempet enn før. Dette avhenger naturligvis også av dekkvalg og underlag, så konklusjonen får vi vente med til vi har latt bilen gå gjennom våre faste testrutiner. Inntrykket lover imidlertid godt.

Det adaptive understellet, som nå blir tilgjengelig, overvåker bilens bevegelser og regulerer demperne ti ganger i sekundet. På humpete vei vil bilen bli myk og flytende, ved aktiv svingkjøring blir den fastere. Du kan også velge mellom "komfort", "normal" eller "sport", uten at vi kjente særlig annet enn at den ble litt myk og svai i komfort og fastere i sport.

Som før er Mondeo tilgjengelig med utstyrsgradene Trend, Titanium og Ghia. Den første er innstegsutgaven, med alt du egentlig trenger. Ghia skal være den elegante, mens Titanium er mer sporty. Titanium S er enda mer sportslig, med blant annet 19-tommere og sportsunderstell.

Herlig bensinmotor

Under panseret har det også skjedd ting. Den nye, 240 hk sterke toliteren blir kanskje ingen storselger her i landet, men den effektive motoren hinter om at bensinmotoren absolutt ikke er glemt. Eller på noen måte død. Den er herlig; ordentlig sterk, og har herlig behagelig gange. Bilen føles lett med denne maskinen, og blir kjapp. Dobbeltclutchgirkassa den er koblet sammen med - en girkasse som også er tilgjengelig med flere andre motorvarianter, og som egentlig koster 22 000 kr men som Ford gir med på kjøpet i en periode - er ikke like kjapp og elegant i oppførselen som DSG-kassene til VW, Audi og Skoda. Men den er behagelig.

RYDDIG: Førermiljøet i Mondeo er ryddigere enn før, og litt penere. Den er fortsatt ingen luksusbil, men det fungerer flott.
RYDDIG: Førermiljøet i Mondeo er ryddigere enn før, og litt penere. Den er fortsatt ingen luksusbil, men det fungerer flott. Foto: Ford

Dessuten til å være en 240-hester, er den relativt rimelig.

Den turbomatede tolitersfireren finnes også i en litt mildere variant, med 203 hk. Begge tar i bruk den nyeste teknologien for effektivisering av motorer, og har et snittforbruk på pene 0,77 liter på mila.

Snillere dieselmaskiner

Den 2,2 liter store dieselmotoren på 200 hk og 420 Nm yter mye mer og bruker og slipper ut mye mindre enn 2,2-literen den avløser. Men på grunn av vår sære effektavgift blir også denne relativt kostbar - selv om snittforbruket bare er 0,6 l/mil. Ikke er den voldsomt imponerende i praksis heller; den oppleves som sterk, men ikke så brutal som tallene kanskje skulle tilsi.

Da er det nok mer aktuelt med tolitersdieselene på 115, 140 eller 163 hk. Disse er oppdaterte for lavere utslipp og forbruk. Med manuellsjaltet sekstrinnsgirkasse er snittforbruk og -utslipp er identisk for motorene; 0,53 l/mil og 139 gram CO2 per kilometer er mildt sagt akseptabelt.

SPORTY: Den største utstyrspakka, Titanium S, gir deg store hjul og stylingsett, og massevis av utstyr.
SPORTY: Den største utstyrspakka, Titanium S, gir deg store hjul og stylingsett, og massevis av utstyr. Foto: Ford

Forbruksreduksjonene kommer delvis av oppdatert motorteknologi, men flere modeller har grill som automatisk åpnes eller lukkes i flere trinn etter behov, bremse- eller motorbremseenergien kan omdannes til strøm og lagres i batteriet, og bilen gir deg råd om hvordan du kan kjøre mer økonomisk - du får en blader-på-en-blomst-score, og tips under kjøringen om hvordan du kan forbedre kjørestilen.

Dagens dobbeltclutchgirkasser er effektive og behagelige, og selv om Fords versjon kanskje ikke er den beste i klassen, gir den fortsatt svært god komfort uten at det koster så mye ekstra i form av forbruk. Denne kan kombineres med dieselmaskinene på 140 eller 163 hk, og er standard med de to sterkeste bensinmotorene.

Avansert sikkerhetsutstyr

En midtlivsoppdatering handler også om å innføre nytt teknologisk utstyr i bilen. Mondeo blir nå tilgjengelig med filskiftvarsler som bruker et kamera for overvåkning av veien og får rattet til å riste om du er i ferd med å vingle ut av eget kjørefelt. Den virker, uten å være slitsom.

Blindsonevarsler som bruker radarer for å sjekke om du vrenger over i en bil som er i blindsonen din, når du kjører i 10 km/t og raskere, kan også være nyttig.

Som på for eksempel Mercedes-Benz E-klasse overvåker bilen dessuten førerens oppførsel i forhold til veien, og endringer i forhold til normalen er et varsel om at føreren er uoppmerksom eller trøtt. Da varsler bilen om at det kanskje er på tide å ta seg en hvil.

TRIVELIG: Ford Mondeo er fortsatt en veldig fin bil å kjøre - den oppdaterte utgaven er kort sagt bedre på alt.
TRIVELIG: Ford Mondeo er fortsatt en veldig fin bil å kjøre - den oppdaterte utgaven er kort sagt bedre på alt. Foto: Ford

Automatiske fjernlys blir den også tilgjengelig med; fjernlyset skrus automatisk av eller på etter trafikken.

Fartsbegrenser er noe som kommer på stadig flere biler, i tillegg til cruisekontroll. Våre erfaringer er at dette kan være nyttig; det er ikke alltid cruisekontrollen er så anvendelig - selv om du også kan bestille Mondeo med radarstyrt cruisekontroll - og da kan det være greit å legge inn en hastighetsbegrenser i stedet. Man vil jo heller se på veien enn på speedometeret...

Annet godis, som ryggekamera, oppgraderte stereoanlegg og navigasjonssystemer, og DVD-system med to sjutommers LCD-skjermer i nakkestøttene for de i baksetet er også tilgjengelig.

Den oppdaterte Mondeo er kort sagt en bedre bil enn forgjengeren, og gir deg mer for pengene enn tidligere.

Salget er allerede i gang, og de første bilene kommer hit i oktober.

Motor:

1,6 bensin

2,0 bensin

2,0 bensin

2,0 bensin

2,0 diesel

2,0 diesel

2,0 diesel

2,2 diesel

Effekt, hk:

160

145

203

240

115

140

163

200

Dreiemom., Nm:

Ikke klart

190

300/320

340/360

300

320

340

420/450

Egenvekt*, kg:

Ikke klart

1496

1588

1588

1575

1575

1575

1615

Hengervekt, kg:

Ikke klart

1500

1600

1800

2000

2000

2000

2000

Bag. rom*, l:

489/1680

489/1680

489/1680

489/1680

489/1680

489/1680

489/1680

489/1680

0-100 km/t*, sek.:

Ikke klart

10,3

8,2

7,8

11,4

9,8

9,1

8,3

Toppfart*, km/t:

Ikke klart

205

227

241

187

205

215

225

Forbruk*, l/mil:

0,68

0,79

0,77

0,77

0,53

0,53

0,53

0,6

CO2-utslipp*, g/km:

158

184

179

179

139

139

139

159

Pris*, kr.

345 100

331 800

465 500

548 500

304 400

333 400

355 400

470 400

* Tall for stasjonsvogn

Sedan koster det samme som stasjonsvogn, femdørs kombicoupé koster 9000 kr mindre.

Les også:

Her er alle våre biltester

Byttet verksted - sparte 20 000 kr

Disse bilene har overraskende lavt forbruk

Denne saken ble første gang publisert 15/09 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også