Prøvekjørt: Mini E

Denne elbilen har akselerasjon som en BMW med 200 hester

Testbilen Mini E gir grunn til elbil-optimisme.

HELELEKTRISK: Mini E er en ren elbil. Det gir både fordeler og ulemper.
HELELEKTRISK: Mini E er en ren elbil. Det gir både fordeler og ulemper. Foto: FOTO: Pål André Skogen
Sist oppdatert

Hastverksarbeid

Etter at det i 2008 kom et krav om gjennomsnittlig utslipp i løpet av 2012, ville BMW-gruppen vise frem en elbil på bilutstillingen i Los Angeles samme år. Prosjektet som omsider bunnet ut i det nye bilmerket "i" var allerede etablert, men var ikke kommet langt nok til å kunne vises frem. For å kunne vise frem noe, kastet dermed BMW sammen en elbil basert på Mini. 500 biler ble etter hvert bygget, og nå har vi endelig fått kjørt en av disse.

Elbiler har kommet for å bli, og hvis de i fremtiden blir like gode som denne Minien ønsker vi dem hjertelig velkommen.

Det første man legger merke til er at baksetene er forsvunnet. I stedet er det plassert en gigantisk batteripakke bak forsetene. Det fører til en del praktiske utfordringer sett opp mot en vanlig Mini. Batteripakken strekker seg langt bakover, og det fører til at man ikke har plass til stort mer enn to handleposer i bagasjerommet - som best måles i desiliter i stedet for liter.

De fleste elbilene som er på markedet nå, med Tesla Roadster som eneste unntak, er billige småbiler med det som i beste fall kan kalles dvaske kjøreegenskaper og laber kvalitetsfølelse. Dette er selvfølgelig gjort med overlegg for å holde både pris og vekt på et akseptabelt nivå, men skremmer samtidig bort en del kjøpere.

Det er ikke tilfellet med denne Minien. Her er det meste, bortsett fra mangelen på bakseter, som i en vanlig Mini. Turtelleren er riktignok byttet ut med en batteriindikator, og der tankmåleren pleier å være viser bilen nå hvor mye du bruker eller lader av batteriet.

KJØRER BRA: Til tross for den ekstra vekten er Mini E morsom på svingete veier.
KJØRER BRA: Til tross for den ekstra vekten er Mini E morsom på svingete veier. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Krefter i sving

Tekniske data: Mini E

MOTOR, CM3:0

EFFEKT, HK:204

DREIEMOMENT, NM:220

EGENVEKT, KG:1465

TILHENGERVEKT, KG:0

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:370/168/141

BAGASJEROM, LITER:60

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0

CO2-UTSLIPP, G/KM:0

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,5

TOPPFART, KM/T:152

PRIS FRA, KR:Ikke i salg

Med en gang du tråkker høyrefoten nedover, merker du hvilke fordeler en elbil har. Her er alt momentet tilgjengelig fra stillestående. I dette tilfellet betyr det 220 Nm. Bilen skyter regelrett fart, og det er få biler som vil klare å holde følge ut av lyskryssene. Det dabber riktignok litt av etter hvert.

Likevel føles bilen aldri treg - selv i motorveihastigheter kan man tråkke pedalen i teppet og få en akselerasjonsfølelse som vanligvis er forbeholdt sterkere biler.

Sprinten til 100 tar 8,5 sekunder. Det er på samme nivå som BMW 523iA som også har 204 hestekrefter under panseret.

Veier mer

Det er imidlertid viktig å tenke på at slik kjøring tapper batteriet fortere enn en gjennomsnittlig alkoholiker drikker sprit. Mini sier at teoretisk rekkevidde er på 240 kilometer, men etter noen år med testing har det vist seg at den realistiske rekkevidden ligger mellom 13 og 18 mil. Med andre ord er den på linje med andre elbiler - som for eksempel Peugeot iOn.

Batterier og elmotorer veier en god del mer enn tradisjonelle motorer. Det er grunnen til at Mini E er 260 kilo tyngre enn sin bensindrevne søstermodell.

Man merker de ekstra kiloene på veien, men bilen er fortsatt blant noe av det mest kjøreglade som finnes. Det er ikke noe problem å kaste denne bilen rundt på en svingete vei fortere enn de fleste er komfortable med.

Testbenk

TRANGT: Batteriet stjeler ikke bare bakseteplassen. Bagasjerommet har ikke plass til mer enn tre handleposer.
TRANGT: Batteriet stjeler ikke bare bakseteplassen. Bagasjerommet har ikke plass til mer enn tre handleposer. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Mini E vil dessverre aldri komme i ordinært salg, men BMW har brukt denne som testbenk for sine fremtidige biler. I første omgang kommer en bil basert på BMW 1-serie som vil gjennomgå mye av de samme testene som denne Minien har gjort. Deretter vil de lansere en elektrisk bybil under det nye "i"-navnet. Dette skal etter planen skje i 2013.

Det gjenstår å se om denne vil legge seg på samme nivå som Minien, eller om den vil bevege seg mer mot de små elbilene vi kjenner i dag.

Til tross for at denne elektriske Minien er enda et langt steg fremover er det flere ankepunkter. Det første er, naturlig nok, at man ikke kan kjøpe den. Det andre er at batteripakken tar fryktelig mye plass. Når man verken har noe baksete eller et bagasjerom å snakke om, er det umulig å si at denne bilen er praktisk.

Det viktigste er imidlertid det samme som gjelder for alle elbiler. Rekkevidden er fortsatt for kort. 15 mil holder i det daglige for de som bor rundt de store byene, men for folk i mer grisgrendte strøk duger det ikke. Det fordrer også mye mer planlegging enn med en bil som bruker fossilt drivstoff - og ting som bilferier utgår naturlig nok.

Det er fortsatt en lang vei å gå, men slik det ser ut nå er ikke veien lenger mørk. Fremtiden ser lys ut, og vi gleder oss til fortsettelsen.

Les også:

Er en elbil kollisjonssikker?

ORDINÆRT: Interiøret er tilnærmet likt som i bensin- og dieselvariantene.
ORDINÆRT: Interiøret er tilnærmet likt som i bensin- og dieselvariantene. Foto: FOTO: Pål André Skogen

Her er de aller beste, nye bilene

Her er fremtidens bil

Denne saken ble første gang publisert 15/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også