Test: Volkswagen Golf Sportsvan 1,2 TSI DSG 2014

Den lille motoren er rask og gjerrig

Husker du Golf Plus? Den høyreiste og praktiske Golf-tvillingen. Nå er den tilbake, men med nytt navn. Vi har testet Golf Sportsvan.

Sist oppdatert

Selv om kompaktklassebilene har vokst en del de siste årene, er Golf og de andre bilene i klassen fortsatt i trangeste laget for aktive familier på fire eller fem. Stasjonsvogn er for mange en god løsning, men ikke nødvendigvis for folk som setter stor pris på kombiens kompakte form og smidige kjøreegenskaper.

De burde se i retning av Golf Sportsvan, en flerbruksbil som kun er åtte centimeter lengre enn vanlige Golf, men som har 120 liter ekstra bagasjeromsplass og vesentlig bedre plass i kupeen.

Kjøreegenskaper: 4

Golf Sportsvan kjører stort sett som en Golf, men uten den småsportslige snerten. Sportsvan er høyere, har høyere tyngdepunkt og noen centimeter lengre akselavstand. Det gjør den litt mer voksen (og kjedeligere om du vil) på veien og at reagerer litt tregere på rattbevegelser.

Det har også med bakakselen å gjøre, for i kjent Golf-sammenheng har Sportsvan også torsjonsaksel bak i modeller med motorer under 115 hestekrefter.

Sportsvan ligger uansett godt på veien og er forutsigbar og trygg i våre kjøreøvelser (elgtest og slalåm). Den har også tilfredsstillende fjæringskomfort, og har alle egenskaper som trengs for å kategoriseres som en velkjørende bil.

KJØRER FINT: Sportsvan er ikke så sportslig som navnet antyder, men er lettkjørt og har trygge kjøreegenskaper.
KJØRER FINT: Sportsvan er ikke så sportslig som navnet antyder, men er lettkjørt og har trygge kjøreegenskaper. Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 12,0
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,3
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 13,7
  • 60-100 km/t, kickdown: 6,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,0
  • 80-120 km/t, 5. gir: 11,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 15,9
  • Støy tomgang, dBA: 41,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,57

Volkswagen er blant de beste til å utvikle moderne og effektive motorer. Samtidig er de flinke til å videreutvikle motorene og holde de moderne. Den lille bensinturbomotoren i testbilen har vært med en god stund, men er fortsatt en av våre favoritter.

Vi snakker om den 1,2-liter store bensinturbomotoren - 1,2 TSI. Tidligere har vi testet den i alt fra Golf, Polo og Beetle, til diverse Skoda-modeller. Sist i Skoda Rapid med manuelt gir.

Til å ha så lavt slagvolum er motoren er meget fleksibel. Den trekker fint selv på lavt turtall og har et herlig lite snerr på høyt turtall.

I testbilen var motoren koblet opp mot Volkswagens fine dobbelklutsjkasse (DSG), og sammen utgjør de en av våre favoritt-gir/motor-kombinasjoner.

Ytelser: 5

I Golf Sportsvan yter 1,2-literen 110 hestekrefter og 175 Newtonmeter. Fullt dreiemoment er på plass allerede ved 1400 omdreininger, noe som gjør motoren ekstremt fleksibel.

Men så har den også noen kilo å trekke på. Sportsvan veier 1350 kilo og skal ifølge Volkswagen selv, klare 0-100 km/t på 11,6 sekunder. I våre målinger krysser vi målstreken på tolv sekunder, noe som er godkjent for en bil med så mye plass og så liten motor.

Vi legger ikke stor vekt på 0-100 km/t-sprinten. Mellomakselerasjon er mye viktigere i daglig kjøring. 60-100 og 80-120 km/t er typiske forbikjøringsintervaller, og i disse fartsområdene lar vi oss imponere over trekkraften i den lille motoren.

60-100 km/t tar 6,3 sekunder, mens 80-120 km/t går på 8,8 sekunder. Det er kjappere enn både Toyota Auris Hybrid (flere hestekrefter)og Golf 1,6 TDI (bedre dreiemoment).

Eksteriør: 4

TYPISK VW: Førermiljøet kjenner vi igjen fra vanlige Golf og er typisk VW forseggjort og med god materialkvalitet. God sittestilling og brukervennlighet trekker opp.
TYPISK VW: Førermiljøet kjenner vi igjen fra vanlige Golf og er typisk VW forseggjort og med god materialkvalitet. God sittestilling og brukervennlighet trekker opp. Foto: FOTO: Petter Handeland

Moderne, ryddig og nøkternt beskriver designet til Sportsvan, som av fysiske grunner aldri vil se like sporty ut som en vanlig Golf.

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1197
  • Effekt, hk: 110/5000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 175/1400
  • Egenvekt, kg: 1350
  • Tilhengervekt, kg: 1300/670
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 434/181/160
  • Bagasjerom, liter: 500-1520
  • Standard dekkdimensjon: 205/55R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
  • CO2-utslipp, g/km: 116
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,7
  • Toppfart, km/t: 192
  • Pris fra, kr: 327 600
  • Pris testbil, kr: 351 700

Den høye taklinjen og de store rutene oser ikke av sportslighet, men designet er så nøytralt og moderne som vi forventer av en ny bil fra Volkswagen i dag.

Interiør: 5

Bak rattet i Golf Sportsvan er det enkelt å kjenne seg igjen. Interiøret er nær identisk interiøret i Golf og veldig typisk Volkswagen enkelt, oversiktlig og med god brukervennlighet og god materialkvalitet.

Og det er lett å trives. Sikten ut gjennom de store vinduene er upåklagelig, og du nyter godt av en høy og oversiktlig sittestilling både når du setter deg inn og når du kjører.

Den innvendige plassen i Golf Sportsvan er bilens sterkeste kort. Den gode takhøyden gjør at Sportsvan oppleves mye romsligere innvendig enn vanlige Golf, og bagasjerommet rommer 500 liter mot 380 i Golf.

I baksetet er benplassen god og setekonfigurasjonen like enkel som velfungerende. Baksetet har kun 40/60-deling, men kan flyttes 18 centimeter i lengderetningen - perfekt om du trenger litt ekstra bagasjeromsplass. Golf Sportsvan er kun å få som femseter.

Komfort: 5

Vi har tidligere skrevet at dekkvalg er et viktig tema i Golf. Sportsunderstell og 18-toms hjul var ingen suksess i Golf stasjonsvogn, og kombinasjonen ville vært en skikkelig skivebom i en mindre sportslig bil som Golf Sportsvan. Heldigvis har Volkswagen holdt seg på det fornuftige plan med testbilen, som ruller på vanlig understell og hjul i 16-toms dimensjon.

LYST OG LUFTIG: God benplass, meget god takhøyde og store vinduer gjør baksetetopplevelse lys og luftig. Klaffebord er kjekt å ha om man tar seg en matbit i farta.
LYST OG LUFTIG: God benplass, meget god takhøyde og store vinduer gjør baksetetopplevelse lys og luftig. Klaffebord er kjekt å ha om man tar seg en matbit i farta. Foto: FOTO: Petter Handeland

Det gir fin fjæringskomfort, til tross for den enkle bakakselen som er kjent for å være mindre smidig enn den flerleddete varianten du får med sterkere motorer.

Vi er godt tilfreds med støydempingen i Sportsvan. Vi måler det innvendige støynivået til 68,5 desibel i 100 km/t., mot snittet for klassen på rundt 70 desibel.

Tar vi med at sittekomfort og ergonomi er tilfredsstillende god, er en femmer vel fortjent i komfortkategorien.

Sikkerhet: 5

Euro NCAP er veldig positive i sin testrapport etter å ha kollisjonstestet Golf Sportsvan. I de vante kollisjonsøvelsene oppnår Sportsvan meget god score for både voksne og barn i bilen i både front- og sidekollisjon.

Fotgjengersikkerheten kunne vært bedre, men det gjelder stort sett alle bilene som testet av Euro NCAP.

Euro NCAP trekker fram at Sportsvan har tilfredsstillende nivå aktivt sikkerhetsutstyr. Et dykk i ekstrautstyrslista fra Volkswagen bekrefter at det stemmer - det tilbys topp moderne sikkerhetsutstyr i Sportsvan.

Pris/utstyr: 4

Akkurat som Golf ligger Golf Sportsvan i øvre prissjikt i sin klasse. Derfor er det fint at utstyrslista og motortilbudet spenner over et bredt spekter.

1,2-literen kommer i en spareversjon med 86 hestekrefter i kombinasjon med laveste utstyrsnivå kalt Trendline (innstegsmodell til 261 300 kroner). Det finnes også et utstyrsnivå imellom (Comfortline), samt sterkere motorer som koster mer. Deriblant den artige 1,4-bensinturboen med 150 hk og DSG eller tolitersdiesel med 150 hk og DSG. Sistnevnte i Highline utstyrsnivå til snaut 360 000 kroner.

MIDT MELLOM: Sportsvan har et oppgitt bagasjeromsvolum på 500 liter - 120 liter mer enn Golf. Golf stasjonsvogn rommer vesentlig mer, men er også en hel del lengre enn Sportsvan.
MIDT MELLOM: Sportsvan har et oppgitt bagasjeromsvolum på 500 liter - 120 liter mer enn Golf. Golf stasjonsvogn rommer vesentlig mer, men er også en hel del lengre enn Sportsvan. Foto: FOTO: Petter Handeland

Med testbilens motor/gir-kombinasjon og høyeste utstyrsnivå, Highline, koster Sportsvan fra 327 600 kroner. Men du må, akkurat som i Golf, regne med å legge 20-30 000 kroner i ekstrautstyr på toppen.

Ford er snillere i prisingen av sin kompakte flerbruksbil C-Max, som med den fine, enliters Ecoboost-motoren med 125 hestekrefter og i høyeste utstyrsnivå (Titanium+), koster fra 280 000 kroner. Men C-Max Titanium+ har ikke like mye utstyr som Sportsvan Highline, og kombinasjonen bensinmotor og automatgir er ikke tilgjengelig. Ergo kan vi leve med prisen på Sportsvan, som i testbilens spesifikasjon er veldig komplett.

Forbruk: 4

Vi ga Ford C-Max med 1,6-diesel og manuelt gir en firer på terningen da den trillet inn til mål i vår faste forbrukstest med et gjennomsnittsforbruk på 0,56 l/mil tilbake i 2010. Mye har skjedd siden da. De små bensinturbomotorene har blitt mange og gode de siste årene, og motoren i Sportsvan er ikke et unntak med et gjennomsnittsforbruk på 0,57 l/mil i samme runde.

Resultatet er langt fra en sensasjon. De siste årene har vi testet en rekke bensinbiler som har gått like billig og faktisk enda billigere. Toyota Auris Hybrid gjorde runden på 0,46 l/mil, mens Focus 1,0 Ecoboost nøyde seg med kun 0,52 l/mil.

Til opplysning har Golf Sportsvan et oppgitt forbruk 0,50 l/mil.

I HØYDEN: Sportsvan er bilen for deg som liker en høy og oversiktlig sittestilling. Her setter du deg rett inn, ikke ned og inn.
I HØYDEN: Sportsvan er bilen for deg som liker en høy og oversiktlig sittestilling. Her setter du deg rett inn, ikke ned og inn. Foto: FOTO: Petter Handeland

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Golf Sportsvan er ikke bilen for deg som søker spennende kjøreegenskaper og barsk design. Men er du på jakt etter kompaktbilens smidighet, god innvendig plass og en bil du setter deg rett inn i og ikke ned i, er Sportsvan definitivt verdt å sjekke ut.

Vi liker drivlinjen veldig godt. Den lille motoren er rask og gjerrig, og girkassa girer kjapt og til rett tid. Den innvendige plassen er god og du sitter godt og høyt ved førerplass med god oversikt. Sportsvan matcher ikke konkurrent C-Max på pris, men føles til gjengjeld litt mer forseggjort og påkostet.

Les også:

PREMISS: Er du på jakt etter kompaktbilens smidighet, god innvendig plass og en bil du setter deg rett inn i og ikke ned i, er Sportsvan definitivt verdt å sjekke ut.
PREMISS: Er du på jakt etter kompaktbilens smidighet, god innvendig plass og en bil du setter deg rett inn i og ikke ned i, er Sportsvan definitivt verdt å sjekke ut. Foto: FOTO: Petter Handeland

Sånn ser din neste frontrute ut

Ni av ti av bruktbilene er feilfrie

Den har plass til et fotballag. Nesten

Denne saken ble første gang publisert 26/08 2014, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også