BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW

Det er litt vanskelig å forstå at to sylindre skal gjøre så stor forskjell. Med en 211 hk sekssylindret dieselmotor under panseret, får BMW X3 en ekstra dimensjon.

PÅ TOPPEN: BMW X3 xDrive 30d koster mer enn de rimeligste modellene, men så får du godt betalt i form av nydelige egenskaper.

PÅ TOPPEN: BMW X3 xDrive 30d koster mer enn de rimeligste modellene, men så får du godt betalt i form av nydelige egenskaper. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Nydelig drivlinje

+ Sportslige veiegenskaper

+ Lavt forbruk

+ God komfort med EDC

- Relativt kostbar

- Middels plassforhold

BMW X3 er den mest populære premium-SUV-en på det norske markedet. I 2012 klarte BMW X3 en 3. plass på salgsstatistikken, bare slått av rimeligere modeller som VW Tiguan og Subaru XV. Det sier litt om tiltrekningskraften BMW X3 har fått på norske bilkjøpere.

I hovedsak er det toliters dieselmotor som gjelder for X3-kundene. Men det finnes et spennende alternativ for deg som vil ha litt mer krutt i støvlene.

Vi har kjørt test av BMW X3 med en avgiftstilpasset utgave av den nydelige sekssylindrete, treliters dieselmotoren. Litt dyrere, men mye bedre.

Kjøreegenskaper: 5

BMW X3 er en av SUV-ene med de beste og mest sportslige veiegenskapene. Selv om 30d-modellen med treliters rekkesekser er 75 kilo tyngre enn 20d-versjoenen, slår ikke det merkbart ut på veiegenskapene.

På vinterføre blir du positivt overrasket over at en SUV på nærmere 1,9 tonn kan føles så lettkjørt.

Forhjulene griper godt inn i svingene, og xDrive-systemet fordeler kraften mellom for- og bakhjul slik at balansen i bilen er mest mulig nøytral. Derfor er det svært sjelden du opplever understyring (bilen tar en lenger svingbue enn rattutslaget tilsier).

Du merker likevel at Newtons lover fortsatt er hjertelig tilstede. Særlig i nedoverbakke kjenner du vekten dytte på og skal være relativt tidlig på bremsen før glatte svinger.

ORDEN I SAKENE: Stram regi og nøktern design preger en typisk BMW-førerplass. Det gjør også en solid kvalitetsfølelse.

ORDEN I SAKENE: Stram regi og nøktern design preger en typisk BMW-førerplass. Det gjør også en solid kvalitetsfølelse. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Testdata

BMW X3 xDrive 30d

  • 60-100 km/t, 4. gir: 4,3
  • 60-100 km/t, 5. gir: 5,2
  • 60-100 km/t, 6. gir: 6,5
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 6,3
  • 80-120 km/t, 6. gir: 7,1
  • 80-120 km/t, 7. gir: 8,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,5
  • Støy tomgang, dBA: 50,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,7
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,0
  • Testforbruk, l/mil: 0,64

Den nedtrimmede 30d-versjonen yter 211 hk ved 4000 o/m og har et dreiemoment på 560 Nm mellom 1500-3000 o/m.

Det er nesten 50 % høyere dreiemoment enn 20d-versjonen. Og trekkraften på lave turtall er sammen med den nydelige sekserklangen de to beste argumentene for å legge ekstra kroner i X3-potten.

En lett bevegelse med høyrefoten omsettes til umiddelbar fartsøkning med et oppmuntrende brum fra motorrommet. Og selvfølgelig uten at den supersmidige 8-trinns automaten behøver å gire noe særlig før du virkelig trykker gassen i gulvet.

Ytelser: 5

Det kommer neppe som noen bombe at BMW X3 xDrive 30d er betydelig kvikkere enn med den firesylindrete dieselmotoren i 20d. I tillegg er den kjappere enn BMW X5 med tilsvarende motor, og stikker nesa foran BMW 525d xDrive Touring vi kjørte på test i 2012.

Med forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 og 80-120 km/t på 4,3 og 5,5 sekunder har du et solid kraftoverskudd.

Spurtstyrken er en ting, trekkraften en annen: Når vi låser automatkassen på høye gir, er ikke akselerasjonen særlig mindre kraftfull enn med kickdown.

Kjører du mye med last i bilen eller trekker tung henger er det et helt annet trykk i 30d-versjonen enn med de mindre motorene.

Eksteriør: 4

GÅR KLAR: Bakkeklaring og ekstra høyde over trafikken er fine SUV-egenskaper. I BMW X3 sørger xDrive for at det i liten grad går utover morofaktoren på vinterføre.

GÅR KLAR: Bakkeklaring og ekstra høyde over trafikken er fine SUV-egenskaper. I BMW X3 sørger xDrive for at det i liten grad går utover morofaktoren på vinterføre. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

BMW X3 kom i ny versjon høsten 2010 og fikk en skarpere front og mer X5-aktig tyngde i utseendet enn forgjengeren.

Tekniske data

BMW X3 xDrive 30d

  • Motor, cm3: 2993
  • Effekt, hk ved o/min: 211/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 560/1500-3000
  • Egenvekt, kg: 1875
  • Tilhengervekt, kg: 2400/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 465/188/168
  • Bagasjerom, liter: 550-1600
  • Standard dekkdimensjon: 245/50-18 W
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,6
  • CO2-utslipp, g/km: 159
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,2
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 702 600
  • Pris testbil, kr: 904 650

Noen designbombe er likevel ikke BMW X3. Her fremheves tradisjonelle SUV-verdier; robust, traust og konservativ dukker opp i tankene når du skal beskrive utseendet til BMW X3.

Interiør: 4

Du møtes av et SUV-typisk interiør i BMW X3 xDrive 30d. Det betyr gode plassforhold i baksetet, med fin benplass.

Tilstrekkelig takhøyde og kupebredde gjør at våre fire «normpersoner» på 1,85 meter reiser behagelig på langtur i BMW X3.

Skal du ha plass til fem, må de tre i baksetet være ganske smalskuldret om komforten skal være god på langtur. Sammenligner du med en BMW 5-serie Touring, er spesielt bredden i baksetet merkbart mindre i X3.

Bagasjerommet er ganske kvadratisk og normalt for SUV-klassen, der bredde og høyde er bedre enn lengde. Eksempelvis har den nevnte 5-serie Touring ca. 15-20 centimeter lengre lasteplass avhengig av hvor du måler, mens høyden i bagasjerommet er rundt 7-8 centimeter bedre i X3.

Betjeningen holder den sedvanlige BMW-standarden; nøktern, ryddig og oversiktlig. Kvalitetsinntrykket er solid uten at designavdelingen i München har følt behov for å bevise det med overdådige designtriks.

Komfort: 5

Vår testbil er utstyrt med en M Sportspakke med EDC (elektronisk støtdemperkontroll). Og i stedet for sportspakkens 19-tommers sommerdekk, står den på snille 225/60-17 piggfri vinterdekk.

SUV-FAKTOR: Bagasjerommet er kortere og litt høyere enn på en tilsvarende dyr stasjonsvogn. 550 liter holder nok likevel for de fleste.

SUV-FAKTOR: Bagasjerommet er kortere og litt høyere enn på en tilsvarende dyr stasjonsvogn. 550 liter holder nok likevel for de fleste. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Med velgerinnstillingen på "Normal" blir fremferden særdeles behagelig, selv på norske veier midt i teleløsningen.

Du flyter over det meste av skarpe kanter og store hull uten tegn til reorganisering av indre organer.

Ønsker du mer kontroll og direkte kontakt med veibanen, er forskjellen markert mellom innstillingene "Normal" og " Sport". Piggfri vinterdekk i standarddimensjon bidrar til et hyggelig støynivå.

Med i M-pakken hører også BMWs utmerkede sportsseter. De gir god støtte, store reguleringsmuligheter og bidrar til at du holder deg duggfrisk bak rattet på lange turer.

Sikkerhet: 5

BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2011 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 88 % score for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 53 % for fotgjengere og 71 % for sikkerhetssystemer.

I kommentarene til testen er EuroNCAP godt fornøyd med sikkerhetsnivået for beskyttelse av voksne. Det er to områder med forbedringspotensial: I sidekollisjon med stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som svak, mens beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra blir omtalt som marginal.

Pris/utstyr: 3

Med en grunnpris på rett over 700 000 kroner koster BMW X3 xDrive 30d rundt 120-140 000 mer enn 20d-modellen, avhengig av om du går for versjonen med 163 eller 184 hk. Samtidig er den rundt 180 000 kroner rimeligere enn en BMW X5 med tilsvarende motor.

Da burde 30d-versjonen fungere bra i begge retninger: Både for X3-kunden som kan og vil betale for mer krutt og motorkomfort, eller for den som synes X5 er for stor og dyr.

SPORT: Det koster å utstyre en BMW X3, men de svært gode sportssetene er et av elementene du skal ta med deg.

SPORT: Det koster å utstyre en BMW X3, men de svært gode sportssetene er et av elementene du skal ta med deg. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Som vanlig kommer du ikke utenom en reise gjennom BMWs ekstrautstyrsliste. Vår bil hadde utstyr for glatte 200 000 kroner, men når vi krysser av for de tingene som virkelig betyr noe for kjøre- og komfortopplevelse, ender vi på rundt 100 000 kroner i ekstrautstyr.

Forbruk: 5

I følge EU-normen skal BMW X3 xDrive 30d bruke 0,6 l/mil og slippe ut 159 gram CO2/km. NOx utslipp er oppgitt til 162 mg/km.

I vår faste forbrukstest imponerer bilen med et testforbruk på 0,64 l/mil. Det er på nivå med mange SUV-modeller med svakere toliters diesel og automatgir.

Heller ikke ved blandet kjøring bruker 30d-versjonen skremmende mye diesel. Våre testresultater indikerer mellom 0,7-0,9 l/mil.

Da ryker teorien om at en bil med stor, kraftig motor nødvendigvis må bruke mer drivstoff enn en med mindre krefter.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW X3 xDrive 30d passer fint inn i BMWs SUV-program. Du får en helt annen kjøre- og kraftopplevelse sekserdiesel under panseret, uten at prisen går helt av skaftet. Vi tipper at en del de som vurderer BMW X5 også vil finne ut at X3 xDrive 30d er mye bil for pengene.

Les også:

GOD KOMBINASJON: Selv med firehjulsdrift, stor bil og kraftig motor er det mulig å kjøre med forbruk ned mot 0,6 l/mil.

GOD KOMBINASJON: Selv med firehjulsdrift, stor bil og kraftig motor er det mulig å kjøre med forbruk ned mot 0,6 l/mil. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

De beste og dårligste SUV-ene vi har testet

Nå kan du reservere Tesla-SUV-en

Nye Range Rover - rett og slett overlegen

Derfor ville vi ikke valgt SUV-en

PÅSKEBIL: Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor BMW X3 er blitt en bestselger. Både underveis til hytta og på fjellet er bilen i sitt ess.

PÅSKEBIL: Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor BMW X3 er blitt en bestselger. Både underveis til hytta og på fjellet er bilen i sitt ess. Foto: FOTO: Martin Jansen

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Kompakt-SUV-er Se flere saker fra: Her er 4x4-bilene vi har testet i år
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

Den beste SUV-en fra BMW

BMW X3 xDrive 30d 2013

Den beste SUV-en fra BMW
Går stillere med ny motor

Test: BMW X3 xDrive20d aut., 2014

Går stillere med ny motor
Veil. pris: 572200

Henger fortsatt godt med i toppen

BMW X3 xDrive 20d 2013

Henger fortsatt godt med i toppen
Derfor er dette en favoritt-SUV

Test: BMW X3 xDrive20d aut. 190 hk, 2015

Derfor er dette en favoritt-SUV
Veil. pris: 586100

Nå er den fornuftig også

Test: Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift

Nå er den fornuftig også
Veil. pris: 403500

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC aut, 2013

Vi fatter ikke hvorfor den er så dyr
Honda svinger tryllestaven

Test: Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 hk automat, 2015

Honda svinger tryllestaven
Veil. pris: 508 000

Blant de gjerrigste SUV-ene

Test: Honda CR-V 2,2 i-DTEC, 2012

Blant de gjerrigste SUV-ene
Veil. pris: 401000

Ypper til kamp

Test: Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R Premium, 2012

Ypper til kamp
Veil. pris: 644550

En SUV utenom det vanlige

Jeep Cherokee 2,0 MJD 170 hk automat, 2014

En SUV utenom det vanlige
Veil. pris: 644000

Tøffere enn du tror

Jeep Renegade 2,0 MJD 140 hk, 2015

Tøffere enn du tror
Veil. pris: 389 900

Utstyrsbombe for familien

Test: Kia Sorento Exclusive 2,2 CRDi aut., 2015

Utstyrsbombe for familien
Veil. pris: 733300

Sikkert SUV-kjøp

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp
Veil. pris: 356900

Duger til alt!

Test: Land Rover Discovery Sport SD4 HSE Luxury, 2015

Duger til alt!
Veil. pris: 846500

Nå kan du få status-SUV til lavere pris

Test: Lexus NX 300h, 2015

Nå kan du få status-SUV til lavere pris
Veil. pris: 670600

Kan spare deg for 250 000 kroner

3000 km med Mazda CX-5 2,2d 175 hk, 2014

Kan spare deg for 250 000 kroner
Veil. pris: 460500

Dette må bli en suksess

Test: Mazda CX-5 2,2d 2012

Dette må bli en suksess
Innfrir på alle viktige punkter

Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter
Veil. pris: 465 000

Dette blir en SUV-slager

Test: Mazda CX-5 2,0 4x4, 2012-modell

Dette blir en SUV-slager
Veil. pris: 351600

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken

Test: Mercedes-Benz 220d 4Matic aut., 2015

Mercedes treffer midt i jåle-SUV-blinken
Veil. pris: 585000

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt

Test: Mitsubishi Outlander PHEV, 2014

Over 600 har bestilt, vi skjønner dem godt
Veil. pris: 459900

Den beste Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D automat, 2013

Den beste Mitsubishi Outlander
Den nye hyttebilen

Mitsubishi Outlander 2,2-150 DI-D, 2012

Den nye hyttebilen
Ur-SUV-en har blitt moderne

Test: Nissan X-Trail 1,6 dCi 130 hk 4WD Tekna, 2014

Ur-SUV-en har blitt moderne
Veil. pris: 400000

Lite bil for pengene

Peugeot 4008 1,8 e-HDi 150 hk, 2012

Lite bil for pengene
Den barskeste familie-SUV-en

Subaru Forester 2,0D, 2013

Den barskeste familie-SUV-en
Her får du rimelig firehjulsdrift

Test: Suzuki Vitara 1,6 DDiS SportTech, 2015

Her får du rimelig firehjulsdrift
Veil. pris: 324900

RAV4 er blitt familie-SUV-en

Toyota RAV4 2,2 D-4D, 2013

RAV4 er blitt familie-SUV-en
Mye billigere, men ikke dårligere

Test: Toyota RAV4 2,0 D-4D 4WD, 2014

Mye billigere, men ikke dårligere
Veil. pris: 369000

En Volvo med overflod av alt

3500 km med Volvo XC60 T6 AWD, 2014

En Volvo med overflod av alt
Veil. pris: 950000

Bilene nordmenn elsker

Test: Mazda CX-5, Peugeot 4008 og VW Tiguan

Bilene nordmenn elsker

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning