BMW M135i, 2013

En av de kjappeste bilene vi har testet

BMW M135i har 320 hk og fortryllende egenskaper.

RASKEST: BMW M135i er en av de kjappeste bilene vi har testet. Og en nydelig motor sørger for at kreftene er lett tilgjengelige.
RASKEST: BMW M135i er en av de kjappeste bilene vi har testet. Og en nydelig motor sørger for at kreftene er lett tilgjengelige. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

BMW M135i er bil nummer to ut i serien av M Performance-modeller; ikke underlagt de samme rigide bestemmelsene som de rene M-Sport bilene.

Vi dånte ikke av begeistring over den første - mastodonten M550d xDrive som både ble litt for tung, dyr og syntetisk etter vår enkle smak.

Nå har den 320 hk sterke kompaktraceren M135i alle muligheter til å revansjere seg.

Kjøreegenskaper: 6

Det er alltid morsomt å kjøre BMW 1-serie, og spesielt mye kjedeligere blir det ikke når versjonen heter M135i.

Bilen er utstyrt med flere kjøremessige godsaker; variabel sportsstyring, annet oppsett av understellet og kraftigere M Sport bremser.

Dessuten har vår testbil Adaptive M suspension til 12 200 kroner. Da kan du justere innstillingene til hjuloppheng, styring og drivlinje ytterligere.

Med 320 hk og 450 Nm på bakhjulene skal det helst være tørt sommerføre for å utnytte ressursene fullt ut. Med vinterføre og piggfri vinterdekk er bakenden høyst livlig straks du bruker høyrefoten aktivt. Heldigvis er det fin balanse i M135i og om du vil ha bedre grep på vinteren, finnes den i en firehjulsdreven xDrive-versjon i tillegg.

Motor: 6

BMWs treliters rekkesekser med TwinPower turboteknikk har masse krefter over et stort turtallsområde. 450 Nm er tilgjengelig fra 1300-4500 o/m.

Den flotte åttetrinns automatkassen finner fort ut om du vil lunke rolig rundt på lave turtall eller om du vil hente ut maksimal effekt. Dessuten kan du hjelpe til ved å velge sportsinnstilling eller gire manuelt.

Prikken over i'en er imidlertid det herlige lydbildet: Dyp buldring på lave turtall og et passe hysterisk rekkesekservræl på høye.

RENT: Det er ikke mye fancy over dashborddesignet, i stedet er funksjonaliteten på topp.
RENT: Det er ikke mye fancy over dashborddesignet, i stedet er funksjonaliteten på topp. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Ytelser: 6

Testdata

  • 60-100 km/t, 4. gir: 3,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 3,8
  • 60-100 km/t, 6. gir: 5,0
  • 60-100 km/t, kickdown: 2,6
  • 80-120 km/t, 4. gir: 3,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 3,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 5,0
  • 80-120 km/t, kickdown: 3,2
  • Støy tomgang, dBA: 45,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,81

Selv et lett trykk på gassen produserer et trykk som etterlater ellers kvikke biler i bakspeilet.

Gir du full gass er det omtrent som følelsen av fritt fall i en berg-og-dal-bane.

I kickdown tar 60-100 km/t 2,6 sekunder og 80-120 km/t 3,2 sekunder. Det er blant de aller raskeste bilene vi har testet. Under norske kjøreforhold går selv ikke rene superbiler merkbart raskere.

Eksteriør: 5

BMW M13i har et passe sinna utseende, takket være litt ekstra pynt og aerodynamikk. På sommerhjul har bilen spesielle 18-tommers felger med bredere dekk bak. Det gjør at M135i er de nødvendige hakkene tøffere enn en mer normal utgave av 1-serie.

Interiør: 4

Selv om BMW M135i først og fremst er laget som en reisevogn for to, er det ikke verre enn at fire normalvoksne sitter greit 2-3 timer i slengen. Bagasjeplassen holder også typisk kompaktklassestandard med 360 liter.

Kvaliteten kjennes på sedvanlig BMW-vis svært god, selv om det innvendige designet er relativt nøkternt og ikke spesielt prangende.

Komfort: 4

LEKKERT I SKINN: Sportssetene er som vanlig av ypperste kvalitet. Skinn koster (naturligvis) ekstra og hever lukusfølelsen.
LEKKERT I SKINN: Sportssetene er som vanlig av ypperste kvalitet. Skinn koster (naturligvis) ekstra og hever lukusfølelsen. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

I motsetning til de rene M-modellene er M Performance-bilene ikke like kompromissløse i understellsoppsettet. I kombinasjon med adaptivt M-understell har du mulighet til å sette opp M135i som en komfortabel GT-bil.

Tekniske data

  • Motor, cm3: 2979
  • Effekt, hk ved o/min: 320/5800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1300-4500
  • Egenvekt, kg: 1515
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 432/177/141
  • Bagasjerom, liter: 360-1200
  • Standard dekkdimensjon: Foran: 225/40-18 Bak: 245/35-18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,75
  • CO2-utslipp, g/km: 175
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,9
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 755 900
  • Pris testbil, kr: 931 310

Dermed kan du velge om den skal gli behagelig over ujevnheter, eller være sportslig stiv.

Like godt fornøyd er vi ikke med støydempingen, det blir vel mye hjulstøy selv på piggfri vinterdekk med 68,5 dBA i 100 km/t.

Sportssetene hever førerkomforten betraktelig og bestiller du dem i skinn (17 600) øker luksusfaktoren flere trinn.

Sikkerhet: 5

BMW 1-serie er testet av EuroNCAP, der den får høyeste score med fem av fem stjerner. Den får 91 % for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn og 63 % for fotgjengerbeskyttelse.

EuroNCAP kommenterer at bilen har marginal beskyttelse av brystregionene i sidekollisjon med stolpe og at seter/nakkestøtter bare gir marginal beskyttelse mot whiplash i tilfelle påkjørsel bakfra.

Pris/utstyr: 2

763 800 kroner koster BMW M135i med sportsautomat. Og vil du ha xDrive starter det på 797 400,-.

Vår bil hadde en fin ekstrautstyrspakke til snaut 140 000 kroner, der i alle fall drøyt 100 000 kroner er ting du bør ha av hensyn til både bruksverdi og bruktverdi.

Forbruk: 2

Det sier seg selv at en bil med så kraftig motor og enorme ytelser ikke blir noe sparevidunder. Normforbruket i følge EU-miksen ligger på 0,75 liter per mil, med C02-utslipp på 175 gram per kilometer.

PASSE: BMW M135i ser tøff ut, men bilen er på ingen måte overstylet.
PASSE: BMW M135i ser tøff ut, men bilen er på ingen måte overstylet. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Og BMW M135i holder seg noenlunde på matta i vår forbruksrunde. 0,81 liter per mil antyder at du verken ødelegger bankkontoen eller klimaforholdene så lenge gasspådragene porsjoneres ut med en viss edruelighet.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Her kan du lese hvordan vi setter karakterer .

Dette er en bil å bli glad i. Kompetent, underholdene og med nok entusiastvibrasjoner til at smilet sitter løst hele tiden.

M135i koster i overkant mye penger, og utstyrslisten er som vanlig mager før du har lagt på 100 000 kroner i ekstrautstyr. Noe du tilgir straks akselerasjonen trykker deg tilbake i setet og motorens vellyd fyller kupeen.

Les mer

Slik kjøper du brukt BMW 1-serie

Bestill prøvekjøring på nett

En av 80-tallets kuleste biler

PÅ TUR: Tar du BMW M135i med på ensomme veier, står kjøreopplevelsene i kø.
PÅ TUR: Tar du BMW M135i med på ensomme veier, står kjøreopplevelsene i kø. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 06/01 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også