BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken

Nå er BMW 3-serie på plass i ny versjon. Entusiastene har ikke mye å klage over.

SPORTY PREMIUM: Ingen kombinerer sportslige veiegenskaper og utmerket kvalitetsfølelse som nye BMW 3-serie.

SPORTY PREMIUM: Ingen kombinerer sportslige veiegenskaper og utmerket kvalitetsfølelse som nye BMW 3-serie. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Sportslige veiegenskaper

+ Utmerket sportsautomat

+ Gode ytelser

+ Tilstrekkelig plass

- Trenger ekstrautstyr

- Middels komfort

En ny BMW 3-serie er en stor begivenhet i seg selv, og alltid en milepæl i BMW-sammenheng. Derfor er det på sin plass at BMW serverer oss en splitter ny bil. Og aller viktigst er det at den nye 3-serie har vokst i alle retninger:

Større sporvidde (avstanden mellom hjulene) foran og bak (+37 og +47 mm), lengre akselavstand og karosseri (+50 og +93 mm). Det gir merkbare utslag både i design og innvendig plass. Samtidig veier bilen 40 kilo mindre enn tidligere.

I tillegg kommer 3-serie med nyheter i motorutvalget. Dieselmotorene kjenner vi i stor grad fra før, men nye toliters bensinmotorer med turbo erstatter flere av de sekssylindrete versjonene. Den sterkeste har vi allerede testet i BMW 528i xDrive.

Ved lanseringen er det to motorer som gjelder i Norge. 320d med 163 eller 184 hk og 328i med 245 hk. Prisene starter på 390 000 kroner for rimeligste 320d.

Senere kommer flere bestselgerversjoner: Vi er spent på nye 320i med 184 hk, i tillegg kommer de kjente dieselutgavene 316d med 116 hk og 118d med 136 eller 143 hk. 316d blir prisleder og starter på 343 000 kroner. Da kan du vente deg fartsegenskaper omtrent som i BMW 116d.

En viktig nyhet: Alle motorversjoner kan leveres med åttetrinns automat. Firehjulsdrevne xDrive-versjoner av 320i, 320d, 328i og 335i kommer i løpet av sommeren 2012.

Alle 3-serie har «driving experience control» med fire kjøreprogram: ECO PRO, Comfort, Sport og Sport+. Disse endrer følsomheten på gasspedal, motorrespons, styring og parameterne for DSC (stabilitetskontroll). Om bilen har servotronic, automatgir eller dynamic damper control, styres også disse gjennom kjøreprogrammene.

Vi har kjørt BMW 320d Sportline med åttetrinns automat gjennom vårt testprogram.

BRA GREP: En elektronisk differensialbrems og smarte styringssystemer gjør BMW 3-serie sikker også på vinterføre.

BRA GREP: En elektronisk differensialbrems og smarte styringssystemer gjør BMW 3-serie sikker også på vinterføre. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 6

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1995

EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750-2750

EGENVEKT, KG: 1505

TILHENGERVEKT, KG: 1600/745

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/181/143

BAGASJEROM, LITER: 480

STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-16 V

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,1

TOPPFART, KM/T: 225

PRIS FRA, KR: 416 000

PRIS TESTBIL, KR: 570 000

Understellet er en videreutvikling av forrige 3-serie, med en forbedret versjon av den avanserte fem-armete bakakselen. Også i nye 3-serie er vektfordelingen rundt 50/50 og en elektromekanisk styring sørger for effektiv energiutnyttelse og presis styring.

Driving Experience Control gir deg mange muligheter til å skreddersy kjøreopplevelsen:

Med alt i normalinnstilling har du verdens snilleste bil selv på vinterføre. Vipper du brytere og girspak i retning sport, blir kjørefølelsen mer engasjerende. Ingen annen bil i denne klassen lar deg i samme grad tilpasse oppsettet til egen kjørestil.

Mercedes C-klasse nærmer seg likevel BMW i sportslighet og den nye versjonen av Audi A4 er en morsom bil på veien.

Vår bil hadde Servotronic styring (2 230 kroner) og bidrar til å fremheve en av 3-seriens store fortrinn: En usedvanlig presis og involverende styrefølelse. Du kommer tett på alle signalene fra underlag og understell. Det er spesielt positivt når du kjører aktivt på svingete vei.

Dermed er 3-serie fortsatt er på topp når det kommer til sportslige og underholdende veiegenskaper i denne klassen.

Motor: 5

SPORTSUTSTYR: Vår bil hadde utstyrspakken med nydelige sportsseter. Skinn koster 20 200 kroner i tillegg.

SPORTSUTSTYR: Vår bil hadde utstyrspakken med nydelige sportsseter. Skinn koster 20 200 kroner i tillegg. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Det er BMWs velkjente toliter som sitter i 320d. Den kommer i to ytelsesversjoner, en normal 184 hk og en lett nedtrimmet 163 hk som i testbilen.

Testdata

60-100 KM/T, 4. GIR: 4,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,4

60-100 KM/T, 6. GIR: 7,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,8

80-120 KM/T, 5. GIR: 6,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 7,4

80-120 KM/T, 7. GIR: 9,1

80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,3

STØY TOMGANG, dBA: 45,4

STØY 50 KM/T, dBA: 61,7

STØY 80 KM/T, dBA: 65,5

STØY 100 KM/T, dBA: 67,7

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,54

Viktig for norske kjøreforhold er at dreiemomentet er beholdt uavhengig av effekt. 380 Nm mellom 1750-2750 o/m er solid.

BMWs åttetrinns sportsautomat bør alle som kjøper 3-serie unne seg. De fire kjøreprogrammene påvirker girkassens aktiviteter som forventet, i tillegg kan du vippe den til venstre og komme i sportsmodus uavhengig av kjøreprogram. Den kan sjaltes manuelt ved hjelp av girspaken, eller med hendler på rattet. Det gir perfekt motorutnyttelse og fleksibilitet.

Fortsatt er BMWs firer noe mer dieselknatrende i lav hastighet og har et litt grovere støybilde enn de aller beste konkurrentene.

Ytelser: 6

Selv med 163 hk-versjon har du ordentlig trykk i akselerasjonen. Kickdown fra 60-100 og 80-120 km/t går på 4,8 og 6,3 sekunder. Det er blant de aller kjappeste bilene vi har testet med toliters diesel og automat.

Igjen er automatkassen med på å bringe frem det beste i motoren. Med så mange gir til disposisjon, kan den alltid legge motoren i det turtallsområdet den jobber mest effektivt. Det gjør at du har et sikkert overskudd ved forbikjøringer og svært sjelden trenger å utnytte drivlinjen til sitt maksimale.

Eksteriør: 5

Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designet på den nye 3-serie. BMW har bevisst lagt vekt på at fronten skal virke lav og bred..

BREDT: Smale og lange frontlykter er med på å skape et visuelt inntrykk av at bilen er lav og bred.

BREDT: Smale og lange frontlykter er med på å skape et visuelt inntrykk av at bilen er lav og bred. Foto: Egil Nordlien HM Foto

På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden. Hekken virker kompakt og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie.

Vi tar også med oss at bilen ser bra ut selv på relativt moderat dekkstørrelse, som testbilens 225/50-17.

Interiør: 5

Et viktig bidrag til den direkte kjørefølelsen kommer gjennom seter og sitteposisjon. I motsetning til mange moderne biler er det kort avstand fra dashbord til frontrute. Da får du en visuell kontakt med fronten av bilen som fungerer knallbra.

Vi har nevnt at BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet.

Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Sågar med noen centimetre å gå på frem til forseteryggen.

Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat. Stasjonsvognen Touring må vi vente på til høsten, men med 480 liters bagasjerom er det likevel gode plassforhold. Legger du til 2 230 kroner får du også nedfellbar bakseterygg i forhold 40/20/40.

Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.

Hva som ligger av funksjoner her er utstyrsavhengig, men kort fortalt kan BMWs ConnectedDrive-system og utstyr for øvrig tilfredsstille de mest kresne når det gjelder funksjoner og forbindelse til verden utenfor.

Komfort: 4

Vi var spent på om nye BMW 3-serie hadde tatt en «5-serie» og flyttet standarden for komfort i sin klasse et par hakk. Svaret er nei, så BMW 320dA holder et ganske normalt komfortnivå sammenlignet med Mercedes C-klasse og Audi A4.

Fjæringen er BMW-typisk; stram og kontant i langsom fart og på mindre ujevnheter. Direkte ubehagelig blir det aldri, men på ruglete vintervei eller på dårlig asfalt er du ikke i tvil om veibanens tilstand. På større humper oppfører bilen seg med tilstrekkelig pondus.

STØRRE: Særlig i baksetet merker du at BMW 3-serie har vokst i forhold til den gamle modellen.

STØRRE: Særlig i baksetet merker du at BMW 3-serie har vokst i forhold til den gamle modellen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den største svakheten på komfortsiden er ganske markert veistøy, selv om bilen var utstyrt med piggfri vinterdekk.

Tett på 68 dBA i 100 km/t er ikke imponerende for en bil med prislapp på over 400 000 kroner. I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget på smådumper i lav hastighet.

Det beste bidraget til god komfortfølelse kommer fra sportssetene med rikelige justeringsmuligheter og -monn.

Her finner de fleste seg en god sitteposisjon, mens god støtte og polstring gjør at du kan sitte lenge uten å bli sliten.

Sikkerhet: 4

EuroNCAP har per februar 2012 ikke kjørt noen uavhengig krasjtest av BMW 3-serie. Dermed blir det inntil videre standardkarakter 4 innen sikkerhet. Erfaringsmessig har BMW levert gode resultater i siste års tester.

For 3-series del legger BMW vekt på at bilen har et sterkt karosseri og en meget stiv passasjercelle. Som standard kommer bilen med front- og sideairbager foran og hodeairbager på siden både foran og bak.

BMW ConnectedDrive-systemet innholder flere viktige aktive sikkerhetselementer som mulig ekstrautstyr. Blant annet filvarsling og kollisjonsvarsling.

Pris/utstyr: 3

BMW 3-serie kommer i tre utstyrsversjoner i tillegg til grunnversjonen. De lyder navnene Sport, Luxury og Moderne, noe som også reflekteres i utstyr og designelementer. Alle koster 21 000 kroner.

En egen M Sport-versjon kommer sommeren 2012, dessuten finnes bilen i en Efficient Dynamics-utgave der det er gjort modifiseringer for å senke forbruket.

Som vanlig er prislisten for ekstrautstyr både fristende og tungt fordøyelig for privatøkonomien. Det er ikke vanskelig å få startprisen opp med 150-200 000 kroner.

KOMPAKT: Bak rattet i nye BMW 3-serie får du et tett og intim cockpitfølelse.

KOMPAKT: Bak rattet i nye BMW 3-serie får du et tett og intim cockpitfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Samtidig ser vi at du kan være bevisst og plukke utstyr som understreker den sportslige kjøreopplevelsen, og klare deg med 50-60 000 kroner ekstra.

Enkelte ting virker det nærmest gjerrig at ikke er med i standardutstyret. Eksempelvis tåkelys, regnsensor, korsryggstøtte og xenonlys.

Når du først har dypdykket i bankkontoen kan du i det minste glede deg over at en korrekt utstyrt BMW 320d holder seg over gjennomsnittet godt i verdi.

Miljø: 5

I følge normforbruket, skal BMW 320dA bruke 0,45 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 118 gram per kilometer.

Vår testbil klarte seg gjennom forbrukstesten vår med 0,54 liter per mil. Det er blant de aller beste forbruksresultatene for biler med toliters turbodiesel. Legger du til at bilen har automatgir og svært gode ytelser er resultatet meget godt.

Ved by- og nærkjøring i Oslo-området lå forbruket i underkant av 0,7 liter per mil.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

BMW 3-serie setter som ventet standarden for en sportslig sedan i premiumklassen. Det er først og fremst de balanserte og inspirerende veiegenskapene som gir BMW 3-serie det lille ekstra. Både Audi A4 og Mercedes C-klasse følger nemlig tett på både innen motor, ytelser og ikke minst komfort.

Les mer

Verdens dyreste førerkort

Super vinterbil

Verdens beste bil

PRESISJON: BMW 3-serie er på sitt beste når den blir kjørt aktivt. Da får du fullt utbytte av de millimeterpresise veiegenskapene.

PRESISJON: BMW 3-serie er på sitt beste når den blir kjørt aktivt. Da får du fullt utbytte av de millimeterpresise veiegenskapene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: BMW Se flere saker fra: Årets hittil beste biler
Jåle-SUV fra BMW

Test: BMW X4 xDrive 30d, 2014

Jåle-SUV fra BMW
Veil. pris: 997440

En skikkelig kjøremester

Test: BMW 320dA xDrive Sportsautomat 2013

En skikkelig kjøremester
Sports-stasjonsvogna

Test: BMW 320dA Touring, 2012

Sports-stasjonsvogna
Veil. pris: 433200

Den beste bensinbilen

Test: BMW 320i sportsautomat, 2012

Den beste bensinbilen
Veil. pris: 423600

Billig-BMW som imponerer

Test: BMW 316dA sedan 2012

Billig-BMW som imponerer
Veil. pris: 423900

En tur til, takk!

Langtest: 4000 km med BMW 116d Sport Line 2012

En tur til, takk!
Veil. pris: 362900

BMWs første M-modell med dieselmotor

Test: BMW M550d xDrive Touring 2012

BMWs første M-modell med dieselmotor
Bensinmotoren kler 1-serie

Test: BMW 116i Sport 2012

Bensinmotoren kler 1-serie
Treffer BMW-blinken

BMW 320dA, 2012

Treffer BMW-blinken
Større, bedre og penere enn forgjengeren

Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012

Større, bedre og penere enn forgjengeren
Bedre med mindre motor

BMW 525dAT xDrive, 2012

Bedre med mindre motor
Med denne kommer du først frem

BMW 528iA xDrive Touring, 2012

Med denne kommer du først frem
Rask og dyr BMW

Test: BMW 120d 2012

Rask og dyr BMW
Den morsomste SUV-en

Test BMW X1 xDrive 20d, 2012

Den morsomste SUV-en
Bensinmotoren med turbo er bare herlig

Test: BMW 118i Urban Line 2011

Bensinmotoren med turbo er bare herlig
Veil. pris: 497000

BMW 116d er best i klassen

Test BMW 116d, 2012

BMW 116d er best i klassen
- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex

Test: BMW 1M Coupé 2011

- Å kjøre denne BMW-en er nesten bedre enn sex
Veil. pris: 1115090

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med

Test: BMW 640i kabriolet, 2011-modell

Koster skjorta, mangler tak og er vanskelig å sladde med
Veil. pris: 1299500

Fremragende comeback

Test BMW X3 xDrive 20dA, 2011

Fremragende comeback
Nesten alt er perfekt

Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell

Nesten alt er perfekt
Veil. pris: 640200

Bilen alle burde få kjøre

Test BMW 530dA Touring xDrive, 2011

Bilen alle burde få kjøre
Toppkarakter til

Test: BMW 523iA, 2010

Toppkarakter til "billigversjonen"
Veil. pris: 580600

Sannsynligvis verdens beste bil

Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil
Veil. pris: 741300

Kanskje den beste premium-familiebilen

Test: BMW 520dA

Kanskje den beste premium-familiebilen
Veil. pris: 781000

BMW-motoren som danker ut diesel

Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell

BMW-motoren som danker ut diesel
Veil. pris: 645700

Alt du trenger i en BMW

Test: BMW 520dA stasjonsvogn, 2010-modell

Alt du trenger i en BMW
Veil. pris: 546000

Billigversjonen du vil ha

Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha
BMWs gjerrigknark

Test: BMW 320d, 2010-modell

BMWs gjerrigknark
Herlig BMW skreddersydd for Norge

Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge
Veil. pris: 455400

Sommerens vinnerbil

Test: BMW 325dA cabriolet, 2010

Sommerens vinnerbil
Veil. pris: 667000

Det nærmeste du kommer en perfekt bil

Test: BMW 535iA, 2010

Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Veil. pris: 909600

Bra billig-BMW

Test: BMW 116d

Bra billig-BMW
Veil. pris: 260900

Junior vil leke

Test: BMW 116i

Junior vil leke
Når diesel er eneste mulighet

Test: BMW 123d coupé, 2008

Når diesel er eneste mulighet
Kraftig kost

Test: BMW 116i, 2009-modell

Kraftig kost
Veil. pris: 262700

Den kjøreglade

Test: BMW 325i

Den kjøreglade
Velkjørende dieselsjarmør

Test: BMW 118d

Velkjørende dieselsjarmør
Fortsatt knallfin

Test: BMW 118dA

Fortsatt knallfin
Sterk nok

Test: BMW 520 dA

Sterk nok
Liten, åpen og diskré BMW

Test: BMW 120i kabriolet 2008

Liten, åpen og diskré BMW
BMW-en du bør styre unna

Test: BMW 116d LE 90 hk, 2010

BMW-en du bør styre unna
Veil. pris: 241900

Kostbar balansekunstner

Test: BMW 120d

Kostbar balansekunstner
Sladdekongen

Test: BMW 130i, 2007

Sladdekongen
Tidenes billigste BMW 3-serie

BMW 316d 115 hk, 2010

Tidenes billigste BMW 3-serie
Veil. pris: 384560

Snodig blanding

Test: BMW 318iA, 2007

Snodig blanding
Den perfekte kjøreopplevelsen

Test: BMW 320d xDrive Touring 2009

Den perfekte kjøreopplevelsen
Trivelig og kjøreglad BMW

Test: BMW 318d Touring

Trivelig og kjøreglad BMW
Underholdende lekkerbisken

Test: BMW 320dAT xDrive Coupé, 2009-modell

Underholdende lekkerbisken
Veil. pris: 499300

Kontinentkrysseren

Test: BMW 530dA Gran Turismo 2009

Kontinentkrysseren
Veil. pris: 848400

Fortsatt herlig

Test: BMW 520dA Touring

Fortsatt herlig

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning